De "gig economy", daarmee wordt het fenomeen omschreven waarbij mensen kleine jobjes aannemen, en waarbij het internet en apps het medium zijn waarlangs zij die opdrachten krijgen. Bekende voorbeelden zijn Uber en AirBnB. In het begin was dat leuk, en kon iedereen een centje bijverdienen met zo'n "gig". Tot mensen dat echt op een professionele manier begonnen te doen. Een klusje extra werd hoofdberoep. En dan begon dat natuurlijk te botsen met het reguliere circuit, waar mensen voor dezelfde job verzekeringen moesten afsluiten, onderworpen zijn aan allerlei regels die in dat beroep van toepassing zijn, en ja, ook belastingen moeten betalen.< >< >In de laatste weken vielen er enkele verhalen te rapen die dit fenomeen ondersteunen. OM te beginnen: de influencers. Dat is uiteraard een nieuw "beroep", want voor de sociale media bestond het niet. Of toch? TV-sterren hebben altijd al producten gepromoot. En zij kregen daar een gage voor, en moesten die opnemen in hun belastingaangifte. Voor influencers leek dat in het begin niet te tellen - want wat kan je nu verdienen met enkele filmpjes op TikTok, werd gedacht.< >< >Tot bleek dat daar heel wat mee te verdienen valt. En dat die influencers verschillende regels overtraden: zij gaven niet aan dat het om betaalde reclame ging bijvoorbeeld. Omdat zij geld verdienen met hun filmpjes, zijn zij een bedrijf, en moeten zij hun contactgegevens en btw-nummer vermelden. Enzovoort.< >< >En omdat het ook steeds om grotere getallen ging die de influencers verdienen, begonnen de verschillende overheidsinstanties strenger op te treden. Zo voerde de Vlaamse Regulator voor de Media controles uit op de verplichte vermelding die een influencer moet doen, wanneer hij/zij betaald wordt voor een post (1). Meer dan 1.500 influencers werden gecontroleerd, wat hen met de neus op de feiten drukte. Drie influencers kwamen er vanaf met een waarschuwing.< >< >Erger was het gesteld bij de controle die de fiscus uitvoerde bij influencers. De Bijzondere Belastingsinspectie had verleden zomer al aangekondigd dat het niet langer zou aanvaarden dat influencers "niet wisten" dat zij hun aankomsten moesten aangeven. Je kon eerder al lezen dat de FOD Financiën zelfs een speciale pagina op haar website gecreëerd had, om influencers duidelijk op hun rechten en plichten te wijzen.< >< >Omdat sommige influencers zich toch niet aan die regels hielden, heeft de BBI 10 dossiers opgestart tegen influencers. Zij worden ervan verdacht meer inkomsten ontvangen te hebben dan zij op hun belastingaangifte vermeld hadden. Uiteindelijk vorderde de FOD Financiën een totaalsom van 400.000 euro voor drie van hen, die "vergaten" om geld of dure producten aan te geven, in rul voor promotie op de sociale media (2)< > https://www.hln.be/tech/overheid-controleert-meer-dan-1-500- ...
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230503_96643175
|