Uit een onderzoek van Inoopa, in opdracht van BeCommerce, blijkt dat er in een tijdspanne van een jaar tijd bijna 6.00 nieuwe Belgische webwinkels bij gekomen zijn, wat het totaal op meer dan 51.000 brengt. Maar het bijzonderste daarbij is dat de meeste webshops gewoon een aanvulling zijn op een bestaande bakstenen winkel of andere handelszaak. Wat verder nog opvalt is dat e-commerce, na al die jaren, vooral in Vlaanderen ingeburgerd is, meer dan Wallonië of Brussel: Vlaanderen is goed voor meer dan 72% van de Belgische webshops (1)
Een trend die de laatste tijd opgemerkt werd bij webshops, is dat merken zich ook richten op de tweedehandsmarkt. Vooral kledingmerken willen de tweedehandshandel van hun kleding in eigen handen houden. Zo is in de VS het merk Michael Kors gestart met de tweedehandsverkoop van kledij en accessoires van zijn eigen merk (2).
Maar blijkbaar is die tweedehandsverkoop geen gegarandeerd succes voor elke sector - zelfs niet in een sector waar het doorverkopen van spulletjes die niet meer gebruikt worden, eigenlijk heel rationeel en efficiënt is: babykleertjes en -accessoires. Niets groeit zo rap als een baby, en die ontgroeit zijn kleertjes al na enkele maanden.
Op allerlei tweedehandssites vind je dan ook een heel uitgebreide selectie kinder- en babyspullen. Wat het bedrijf Dreambaby op het idee bracht om zelf met zo'n aanbod te beginnen. Maar amper 2 maanden na de lancering ervan, wordt het al afgevoerd. De klanten leken het concept niet echt te mogen - nochtans kon je gebruikte babyspullen in de verschillende Dreambaby winkels gaan afgeven, ook wanneer het niet van die zaak afkomstig was. Bij RetailDetail meer achtergrond over de beweegredenen van de keten om deze dienst stop te zetten (3)
https://www.retaildetail.be/nl/news/algemeen/bijna-6000-nieu ...
https://www.retaildetail.be/nl/news/mode/michael-kors-lancee ...
https://www.retaildetail.be/nl/news/algemeen/dreambaby-stopt ...
|