Eerlijkheid gebiedt ons ertoe, voortgaand op vorig artikel, om te vermelden dat het eigenlijk Apple is die als eerste het gebruik van Beacons gepromoot heeft. Het luisteren naar beacons-signalen staat trouwens standaard op elke iPhone op "aan" - je moet het zelf uitzetten. De beacon-toepassing (die Apple natuurlijk "iBeacons" genoemd heeft!) werd trouwens al in 2013 geïntroduceerd, als onderdeel van iOS 7. Wie meer wil weten over de iBeacons, vindt een goede uitleg bij Pocket Lint (1).
Nu is het wel zo dat de iBeacons op zich een goede technologie is, die handig kan zijn bij navigatie in een grootwarenhuis. Zoek je bijvoorbeeld koffie of suiker, dan kunnen beacons je op de goede weg zetten om de producten op je boodschappenlijstje te vinden. Je kan een coupon aangeboden krijgen wanneer je een bepaalde rayon voorbij wandelt in de winkel, of bijvoorbeeld een recept te zien krijgen van een gerecht dat je met een bepaald product kunt maken.
Alles hang er echter af van wat de beacons doen - of het nu iBeacons van Apple of andere bakens van Facebook zijn (tussen haakjes, dat is trouwens nog een ander probleem: een wildgroei aan verschillende bakens met fabriekseigen codes, in plaats van universele baken-taal en baken-boodschappen. Maar dat is stof voor een ander artikel).
Ben jij (of liever: jouw smartphone) het die een signaal naar de baken uitstuurt, om informatie op te vragen? Of zijn de beacons voortdurend aan het luisteren, en volgen zij jouw signaal doorheen het shopping center, met alle gevolgen voor je privacy? Belangrijk hierbij te weten is dat een beacon een reikwijdte heeft tot op 50 meter. Kan je nog ontkomen aan bakens - zonder je hele telefoon te moeten uitschakelen?
Feit is in elk geval dat volgens recente rapporten bakens of (i)Beacons niet meer uit onze maatschappij weg te zullen denken zijn. Zij zijn namelijk de belangrijste mobiele technologie om bakstenen winkels weerwerk te geven tegenover de e-commerce, zo stelt Business Insider (2). In de VS zijn er verschillende grootwarenhuizen die op grote schaal de bakens uittesten.
Enkele belangrijke conclusies uit het rapport: - In de VS zullen de bakens van invloed zijn op verkopen voor een bedrag van meer dan 4 miljard dollar. Dat is 0.1% van alle totale verkopen, maar dat cijfer zou tegen 2016 tot het zesvoudige stijgen. - De mensen die het eerst overtuigd worden om boodschappen van de beacons te ontvangen, zullen de coupon-verzamelaars zijn, mensen die nu ook al elke week naar de supermarkt trekken met tientallen bons die zij in allerlei reclamefolders uitgeknipt hebben. - Een andere manier om de gebruiker te overtuigen, is het getrouwheidsprogramma. Wie de beacon-technologie activeert, zal op verschillende manieren beloond kunnen worden, zelfs gewoon voor het betreden van de winkel. - Na de gebruikers overtuigd te hebben om in de beacon-technologie te stappen, kan het verzamelen van data beginnen. Wat doen de klanten, welke rayons spreken hen aan, wat is hun parcours in de winkel, wat kopen ze, enz.
Voor wie geïnteresseerd is, vanuit zakelijk oogpunt, in de kracht die van de beacons uitgaan, is het rapport te vinden en gratis te downloaden bij Business Insider.
Het is natuurlijk wel de vraag of de EU het gebruik van beacons die de gebruikers volgen, zomaar zal toestaan. Zal er niet minstens een duidelijke waarschuwing in de winkel moeten komen dat er ibeacons gebruikt worden? Moet er geen controle zijn op de databases die zo aangelegd worden? En hoe zit het met de opt-in/opt-out, iets waar de EU heel streng over is, maar waarmee Amerikaanse bedrijven zoals Apple en Facebook de vloer aanvegen?
http://www.pocket-lint.com/news/123730-apple-s-ibeacons-expl ...
http://uk.businessinsider.com/beacons-impact-billions-in-rea ...
|