Of: hoe Facebook er telkens opnieuw in slaagt iedereen tegen de haren in te strijken.. Het is een talent als een ander: altijd maar beslissingen nemen waarmee je al je gebruikers tegen de haren in strijkt. En met gebruikers bedoelen wij niet alleen jou en ik, mensen die een account hebben bij Facebook, maar ook ontwikkelaars, want ook zij maken gebruik van Facebook - zij het op een andere wijze, namelijk via de Facebook API. Twee berichten om dit te bewijzen. Om te beginnen de melding die bij TechCrunch en ook bij Facebook zelf te lezen valt, namelijk dat ontwikkelaars voortaan verplicht moeten werken met Faebook credits. Vanaf 1 juli 2011 zullen alvast de Facebook Credits verplicht worden voor alle games die men in Facebook kan spelen. Het is te zeggen dat de "munteenheid" die er bestaat in de spelletjes, zoals FarmBucks, Fishpoints enz., zal blijven bestaan, maar dat de enige manier waarop er geld in of uit Facebook gaat via de FacebookCredits is. Je zal bijvoorbeeld voor een zeker bedrag in dollars x Credits kunnen kopen, en die dan omwisselen tegen Farmbuckks bijvoorbeeld. Facebook wil echter de spelletjesmakers overtuigen om volledig over te schakelen op de Facebook Credits: wanneer zij de Credits invoeren in plaats van de eigen munteenheid, zullen de items die zij in hun game verkopen een ereplaats krijgen op het dashboard van Facebook Games. En natuurlijk krijgt Facebook een percentje op elke transactie - wat tot flinke sommen kan oplopen. Synga betaald nu bijvoorbeeld Facebook elke maand ongeveer 30 miljoen dollar aan taksen op de Credits! Of de ontwikkelaars gelukkig zijn met deze evolutie, is nog de vraag, want zij moeten hun systeem nu helemaal omgooien. (1)(2) Het tweede bericht betreft een initiatief dat bij de gewone gebruiker wellicht ontevredenheid zal veroorzaken. Facebook heeft namelijk een nieuw soort advertentie in het leven geroepen, dat vanuit reclamestandpunt heel veelbelovend is, maar waarmee de gebruiker niet gelukkig zal zijn. Een bedrijf zou namelijk kunnen pronken met jouw likes. Wanneer jij bijvoorbeeld op "Like" gedrukt hebt bij een artikel van website WebProNews, dan kan WebProNews aan Facebook vragen om, tegen betaling, dat artikel te promoten, en daarbij te zetten dat jij het goed vond. Enkel jouw Facebook vrienden zouden dat wel zien, maar toch is het weer de zoveelste inbreuk op jouw privacy, vooral omdat er geen opt-out optie bestaat (weeral!) bij deze nieuwigheid. Wij zijn vooral benieuwd om te zien of dit laatste initiatief lang overleven zal, of dat Zuckerberg het onder druk van de publieke opinie weer moet afvoeren... (3)
http://developers.facebook.com/blog/post/451
http://techcrunch.com/2011/01/24/facebook-to-make-facebook-c ...
http://www.webpronews.com/topnews/2011/01/25/now-you-can-mon ...
|