| Home | Archief nieuwsbrief | Abonnement | Wie zijn wij ? | Contact | Adverteren |
Nieuwsberichten van 28/11/2011
[Nieuws]Alles in de cloud
[Nieuws]Alles in de cloud
[Nieuws]Alles in de cloud
[Hardware]BBC brengt buitenaardse Daleks tot leven
[Oor]Netwaves gratis releases7
[Site]Beter zoeken met Google: een Infographic
[Site]De 101 beste Chrome extensies
[Site]50 gratis apps om uit te testen
[Tip]Leuke tools in Windows 7 die je niet kent: st...
[Software]Western Digital Data Lifeguard Diagnostic
[Software]SeaMonkey portable
De meeste populaire reacties
[11]Vragen van de lezers ...
[9]Vragen van de Netties-lezers ...
[8]Vrijdag alternatieve OS: Ubuntu 9.1 ...
[7]Netties vraagt hulp lezers bij oplo ...
[7]Linux - Deel 1 - Een korte inleidin ...
De meeste recente reacties
Vrijdag podcastdag: Lode Roels over podcasste ...
Garmin Vivosmart: voor de smartphone (review) ...
Laat de To Do balk van Outlook voor je werken ...
Vrijdag appdag: App van de dag (Android) ...
De Shellshock bug zou nog groter zijn dan Hea ...
Zoeken met Google 


Reclame 


[Nieuws] Alles in de cloud
En de providers lachen in hun vuistje
"De cloud" lijkt tegenwoordig de hemel op aarde. Zo wordt deze manier van computeren immers omschreven: met niets dan voordelen. Geen software of bestanden meer op de eigen computer. Alles in de cloud. De software "huur" je, met als grote voordeel dat je geen dure updates moet betalen telkens er een nieuwe versie uitkomt van Office bijvoorbeeld. Je bestanden staan ook in de cloud, zoals je muziek - zo heb je hem altijd bij de hand. Een stapje verder is dan weer streaming, waarbij je echt niets "hebt", zelfs niet huurt - het enige wat je hebt, is het recht om naar muziek te luisteren. Maar eigenlijk kan je dat laatste ook doen met een radio. Gratis.
Maar al te vaak worden de negatieve kanten van de "cloud" vergeten. Daarom enkele bedenkingen, over drie korte artikels uitgesmeerd. Om te beginnen durven wij te stellen dat de cloud geen alternatief is, zolang internettoegang niet alomtegenwoordig is, met een gewaarborgde minimum bandbreedte, en dat aan een betaalbare prijs. Tenzij van alle cloud-diensten een off-line mirror aangeboden wordt.
Het is immers heel interessant om je documenten ergens in de cloud, bij Google docs bijvoorbeeld, te zetten. Je hebt overal toegang, vanop elke computer. Maar wat als er geen internettoegang is, zoals op de trein? Wat als er wel een internetverbinding is, maar heel traag, zodat je na het intikken van elke letter even moet wachten tot ze op het scherm verschijnt? Vertrouw je Google wel voldoende, om te weten dat die niet jouw documenten gaat doorzoeken om het profiel dat er van jou gemaakt wordt wat aan te scherpen? En wat als Google per ongeluk jouw documenten wist? Natuurlijk kan jij ook zo stom zijn om jouw computer om zeep te helpen, maar dat is dan jouw verantwoordelijkheid - vooral wanneer je vergeten bent om een backup te nemen...
Trouwens, heb je er al bij stilgestaan dat al dat heen en weer reizen van data eigenlijk niet echt efficiŽnt is? En je ook geld kost? Tot nader order zijn de internetabonnementen in BelgiŽ nog altijd beperkt in volume. Streaming muziek, software in de cloud, backups in de cloud... het zijn data die hierbij verstuurd worden, data die aan jouw maandelijks volume knagen.
Zolang de drie basisvoorwaarden (alomtegenwoordig, minimum bandbreedte gewaarborgd, redelijke prijs) niet voldaan zijn, is de cloud geen echt alternatief, althans in onze ogen. Er bestaan uiteraard tussenoplossingen. Waarbij het merendeel van de werking op jouw computer gebeurt, maar het resultaat, de bestanden, in een eigen private cloud gezet worden, alleen toegankelijk voor jou. Verschillende waarnemers menen dat de private cloud dť trend zal worden van 2012. Daarover lees je meer bij Microsoft (1). Je zal zelfs je eigen private cloud thuis kunnen maken, via toestellen zoals de Pogoplug.(2) Een artikel dat duidelijk uitlegt wat "private cloud" betekent, vind je bij InfoWorld.(3)
Het belangrijkste is echter: dat jij voor jezelf uitmaakt wat het meest logische, efficiŽnte is. Want als dat niet het geval is, is de enige die bij deze situatie wint, de provider, die extra bandbreedte aanrekenen kan..

http://www.microsoft.com/en-us/server-cloud/private-cloud/
http://www.smallcloudbuilder.com/storage/articles/432-new-po ...
http://www.infoworld.com/t/cloud-computing/what-the-private- ...
geef uw reactie hier

[Nieuws] Alles in de cloud
Is de cloud echt de oplossing? Voor alles?
Dit tweede artikel is eigenlijk meer een discussie analoog vs. digitaal - met een cloud kantje erbij. Het gaat namelijk over de trend om alles digitaal te willen doen met een connectie via het internet, zelfs indien de "oude" analoge methode eigenlijk sneller is, en een hybride vorm (cloud, met een analoog element - print - erbij) een mooi compromis is.
Drie voorbeelden om dit aan te halen: het tramkaartje, het parkeerticket, en het treinabonnement. Sinds kort kan je je ticket van De lijn betalen met een sms. Je kan een parkeerticket betalen via sms door een bericht te sturen naar het nummer dat aangeduid staat op de kiosk waar je normalerwijze je ticket moet halen. Het verzenden van de sms kost je wel 15 eurocent extra. Als bewijs van betaling krijg je een sms met bevestiging teruggestuurd. Geen ticketje om achter de voorruit van je wagen te leggen dus.
Nu komt onze brave parkeerwachter eraan. Hij bekijkt de voorruit van een wagen, ziet bij de conservatieve gebruiker, die niet "mee is" met de nieuwe technologie, een papieren parkeerticket dat uitgespuwd werd door de parkeerautomaat, en dat geldig is. Hij gaat door. De volgende wagen met ticket is ook geldig, dat ziet de parkeerwachter met ťťn ooogopslag. Dan komt hij aan jouw wagen. Daar ligt geen ticket. Dus haalt de parkeerwachter zijn toestel boven, tikt jouw nummerplaat in, zoekt waar hij een goede ontvangst heeft (echt waar, al vaak heb ik gezien dat de man zijn toestel boven het hoofd houdt), om dan een antwoord af te wachten. EfficiŽnt?
En dan hebben we het niet eens over de verwerking van de betaling: Mobile For, dat in Antwerpen het sms-parkeren verzorgt, factureert aan Belgacom, dat op zijn beurt aan jou factureert; jij betaalt aan Belgacom, dat dan weer aan Mobile For betaalt. Alles verloopt automatisch, dat wel, maar het zijn weer enkele kliks en heen en weer gezonden data tussen allerlei datacentra.
Net zo voor het betalen via sms voor een ticket op de tram. Een controleur die de passagiers controleert, loopt vlot voorbij alle mensen met een abonnement, waarbij hij gemakkelijk de geldigheid kan aflezen. Eventueel vraag hij het identiteitsbewijs van de houder erbij ter controle. Maar bij het via sms betaalde De Lijn ticket, moet de controleur weer allerlei kunstgrepen uitvoeren om te weten te komen of jij wel voor je ticket betaald hebt. Gelukkig dat hij overal, ook in de metro, een internetverbinding heeft. Toch?
En net zo is de NMBS nu van plan om, in navolging van Nederland, een chipkaart in te voeren voor je abonnement. Je zal, als gebruiker, allicht wel tijd winnen bij het herladen van je chipkaart, want je moet niet meer aanschuiven aan het loket om je abonnement te verlengen. Dat gaat automatisch: in Nederland althans bestaat er een systeem dat je abonnement automatisch aanvult zodra je onder een bepaald bedrag (5 Ä bijvoorbeeld) komt. (2)
Maar ook hier weer de bedenking: is digitaal zoveel efficiŽnter dan analoog? Of liever nog: is het afleveren van een stukje papier soms niet de extra stap die de brug tussen analoog en digitaal kleiner kan maken?
Onze arme oude controleur - of die frisse jonge deerne, want daarvan werken er tegenwoordig ook heel veel bij de NMBS!- komt immers de treincoupť binnen. Vroeger stak je je kaartje uit, en met een lekker ouderwetse kniptang werd een datum op je ticket of rittenkaart gestempeld. Had je een abonnement, dan kon de controleur met ťťn oogopslag zien of je abonnement geldig was - en of je wel genoeg betaald had voor de luxe om in een klasse 1 voertuig te zitten. Nu echter moet de arme controleur stuk per stuk de kaarten voor zijn speciale lezer houden, om te zien of die geldig is. Er moet een internetverbinding gelegd worden met de centrale servers - een verbinding die voor de gewone gebruikers bijvoorbeeld op de lijn Antwerpen-Lier erg wisselvallig is. En dan pas kan hij controleren via een rood of groen symbool of jouw abonnement, of jouw ticket, in orde is. Trouwens: hoe weet jij tot wanneer jouw abonnement geldig is? Ik bijvoorbeeld verleng niet automatisch, want als mijn abonnement vervalt op vrijdag, verleng ik uiteraard pas op maandag.
EfficiŽnter zou een hybride vorm zijn: de chipkaart werkt digitaal, maar er hoort een print bij. Zowel de gebruiker is hierbij gebaat (hij kan zien wanneer hij zijn abonnement moet vernieuwen), als de controleur (hij ziet met ťťn oogopslag de geldigheid, en vermoedt hij gesjoemel, dan kan hij de kaart in zijn chiplezer stoppen). Hetzelfde hybride principe geldt voor de parkeerautomaat: betaal gewoon aan de parkeerautomaat met een sms, en krijg een ticket. Alle auto's moeten weer, zoals voorheen, een parkeerticket achter de voorruit hebben. Enkel indien het ticket verlopen is, moet de parkeerwachter controleren door jouw nummerplaat in zijn toestel in te voeren, of jij niet eventueel de parkeertijd met een extra sms verlengd hebt.
Voor het ticket van De Lijn (3) heb ik echter nog geen hybride oplossing gevonden. Misschien weten jullie wel raad? Of vinden jullie de cloud-manier toch wel veel efficiŽnter? Verbeter ons! Sla ons om de oren met arguementen!

http://www.parkereninantwerpen.be/parkeren/bezoekers/gsm-par ...
http://www.ov-chipkaart.nl/
http://www.delijn.be/verkooppunten/sms_ticketing_copy.htm
geef uw reactie hier

[Nieuws] Alles in de cloud
Datacenters: energieverslinders, geen jobs
Na de misschien wat subjectieve bemerkingen over de cloud, toch enkele objectieve, die met data gestaafd worden. Om te beginnen vereisen al die cloud diensten heel wat datacenters. Wat voorheen op jouw computer gebeurde, moet nu op die servers verwerkt worden. Objectief gezien is het verwerken van data op jouw computer veel efficiŽnter. Want bij cloud computing zend jij data naar de cloud, daar worden ze verwerkt, en terug naar jou gestuurd.
Die datacenters hebben dus heel wat werk. Het zijn dan ook heel grote computerparken, ondergebracht in uitgestrekte gebouwen. Het datacenter van Google, waarover ZDNet verleden week berichtte (1) is daar een mooi voorbeeld van. Al dat gecomputer veroorzaakt ook een enorme hitte. Die moet afgevoerd worden, want de temperatuur in zo'n computerzaal zou in de kortste tijd enorm oplopen, en daar kunnen de computers niet tegen. Dus is er koeling nodig - en dat vraagt opnieuw energie. Volgens New York Times vraagt de koeling de helft van de energie die het kost om de computers draaiende te houden.
Waarom die hitte niet benutten? vroegen verschillende wetenschappers zich af. En zij komen af met het concept van de "data furnace" (of data oven/kachel). Grote bedrijven zouden hun servers (uiteraard meer dan eentje) in appartementsgebouwen zetten, en de hitte ervan zou aangewend worden voor verwarming En bij individuele woningen zouden ťťn, twee, of drie kasten gevuld kunnen worden met servers, geplaatst door bedrijven zoals Microsoft, Google. De warmte afkomstig van de servers zou gekoppeld worden aan het bestaande verluchtingssysteem. (2) En in de zomer zou de warmte naar buiten afgevoerd kunnen worden, om bijvoorbeeld als droger voor de was te dienen.
In een ander artikel, bij The Washington Post, lees je dan weer dat, wanneer een datacenter aankondigt dat zij zich gaat vestigen in een stad, de stedelingen of het stadsbestuur niet meteen verheugd moeten opspringen. In die datacenters staan alleen maar servers. Het ontwikkelen van programma's die op die servers draaien, geschiedt elders - vaak zelfs in lageloonlanden. Jobs worden er nauwelijks gecreŽerd in die datacenters. Nochtans kennen overheden enorme financiŽle lokkertjes toe aan grote bedrijven om zich in een bepaalde regio te vestigen. Mogen we daaruit besluiten dat cloud computing niet alleen inefficiŽnt is, maar ook schadelijk voor het milieu (in zijn huidige vorm, tenzij de warmte nuttig aangewend wordt) en nutteloos voor de tewerkstellign?

http://www.zdnet.be/news/133591/getest-industriele-spionage- ...
http://www.nytimes.com/2011/11/27/business/data-furnaces-cou ...
http://www.washingtonpost.com/business/economy/cloud-centers ...
geef uw reactie hier

[Hardware] BBC brengt buitenaardse Daleks tot leven
TV-figuren controleren vanop je tv?
Hier in Vlaanderen is de reeks nog niet te zien geweest. In Engeland wel, en daar is Doctor Who erg populair. Een van de antagonisten in de reeks zijn de Daleks, cyborgs van de planeet Skaro. Ze hebben geen gevoelens, behalve haat tegen het menselijk raz - en hun favoriete slogan is dan ook "Exterminate!".(1)(2)
Geen leuke personages dus. Maar de BBC vond het niet genoeg dat ze de scherm van de Britten teisteren - er is nu ook een technologie bedacht waarbij er modellen van de Daleks vlak voor een tv-scherm gezet worden, en dan de acties van de karakters in het feuilleton ook weergegeven worden door de modellen; Wanneer de Daleks op het scherm zich dichter naar hun slachtoffers bewegen, dan doen ook de modellen... in de huiskamer.
Erg creepy, maar een manier om de kijker nauwer te betrekken, omp een manier die nooit door 3D bereikt kan worden. Meer hierover lees je bij BBC en Pressetext (2)(3)

http://en.wikipedia.org/wiki/Dalek
http://www.telegraph.co.uk/news/8913891/BBC-develop-model-Da ...
http://www.pressetext.com/de#news/20111125023
geef uw reactie hier

  

[Oor] Netwaves gratis releases7
netwaves viert haar 5e verjaardag, en daarom heeft het Netwaves team 2 releases samengesteld: beats, om op te dansen, en bytes, om cava bij te drinken. Beide bestanden zijn wel wat groot om downloaden, maar je hebt voor uren plezier!
http://www.archive.org/download/nwscomp004/Nwscomp004Beats.z ...
http://www.archive.org/download/nwscomp004/Nwscomp004Bytes.z ...
http://netwaves.org
geef uw reactie hier

[Site] Beter zoeken met Google: een Infographic
Infographics zijn leuk en handig: met enkele rake tekeningen geven zij een samenvatting van dingen die soms veel woorden nodig hebben. Deze inforgraphic bijvoorbeeld vertelt je hoe je bepaalde commando's kan gebruiken in de zoekbalk van Google, om betere resultaten te halen.
[Taal: ENG]

http://mashable.com/2011/11/24/google-search-infographic/
geef uw reactie hier

[Site] De 101 beste Chrome extensies
Heb je de Chrome browser al eens uitgeprobeerd? dan zal je bemerkt hebben dat die, net als de Firefox browser, aangepast kan worden aan jouw persoonlijke behoeften via allerlei extensies. in dit artikel van MadeUseOf vind je de 101 beste extensies voor Chrome, netjes geklasseerd naar functie.
[Taal: ENG]

http://www.makeuseof.com/pages/best-chrome-extensions
geef uw reactie hier

[Site] 50 gratis apps om uit te testen
In de VS was het verleden week Thanksgiving, een dag waarop de mensen geacht worden terug te blikken op hun leven, en dank te zeggen voor de zegeningen. Op dit idee is dit artikel bij Lifehacker gebaseerd: de beste applicaties/programma's, die ons leven verrijkt hebben. Het werd een lijstje van 50 gratis apps. Om te lezen, en te installeren, als je ze nog niet hebt tenminste.
[Taal: ENG]

http://lifehacker.com/5862252/50-free-apps-were-most-thankfu ...
geef uw reactie hier

[Tip] Leuke tools in Windows 7 die je niet kent: sticky notes
Nog een tool die standaard in Windows 7 zit, en je dus gratis gebruiken kan, is Sticky Notes. Die roep je op door Sticky Notes in te tikken in he zoekvak van Windows.
Dat is een notitie-tool die misschien niet zo uitgebreid is als Stickies of Evernote, maar voor de meest simpele taken werkt het wel. Je kan verschillende plakbriefjes maken in verschillende kleuren, en daarbij gebruik maken van sneltoetsen die in Windows gebruikerlijk zijn, zoals CTRL+ALT+L voor lijsten.

http://www.makeuseof.com/tag/8-hidden-tools-windows-7/
geef uw reactie hier

[Software] Western Digital Data Lifeguard Diagnostic
Windows XP/Vista7 - 0,9 MB - freeware
Met deze tool kan je testen of je harde schijf nog wel in goede vorm is, en eventueel ook de harde schijf herstellen. En het resultaat van test en herstelling kan je opvragen in een document.

http://www.chip.de/downloads/Western-Digital-Data-Lifeguard- ...
http://www.wdc.com/
geef uw reactie hier

[Software] SeaMonkey portable
Windows all - 18,3 MB - freeware
Dit is een draagbare versie van de Mozilla opvolger SeaMonkey. Waar Mozilla verkoos om browser, mail, en website maker tools apart te ontwikkelen en aan te bieden, heb je bij SeaMonkey al deze toolsonder ťťn dak. Deze versie is "portable", dat wil zeggen dat je hem op een USB stick kan zetten, en daar opstarten, zonder de software volledig op je harde schijf te moeten installeren.

http://portableapps.com/
http://www.chip.de/downloads/SeaMonkey-Portable_41688929.htm ...
geef uw reactie hier

Archief per categorie

Nieuws
Moet Twitter autoplay activeren? Neen, roepen... 19/12
Google zet zijn bakens in om de strijd aan te... 19/12
De voorbije week in BelgiŽ: beweging in het t... 19/12
Betalen: Samsung gaat het pad van Apple Pay o... 18/12
De hack bij Sony: media smullen van gestolen ... 18/12
Carpooling niet alleen een werkwoord, maar oo... 17/12
Soundcloud pakt uit met 'Collection'... 17/12
Microsoft brengt Gestures naar Lumia phones..... 17/12
Google Fit ondersteunt 100 nieuwe activiteite... 16/12
Spaanse uitgevers smeken overheid om Google t... 16/12
Meer artikels ....
Hardware
Wiko Lenny: een krachtpatser voor weinig geld... 27/11
Wiko Lenny: een krachtpatser voor weinig geld... 25/11
Wiko Lenny: een krachtpatser voor weinig geld... 24/11
Activity Trackers: conclusies... 20/11
Garmin Vivosmart: voor de smartphone (review)... 19/11
Mannen (en vrouw) van Safety First opgepast: ... 18/11
'Nogotofail' moet problemen met https voorkom... 14/11
Garmin Vivofit: aan alles is gedacht... 13/11
Lifetrak: Spijtig van de app... 12/11
IBM voert Twitter aan zijn Watson... 31/10
Meer artikels ....
Oor
Dinsdag Tech45 dag: aflevering 222... 16/12
Dinsdag Tech45 dag: Aflevering #221... 09/12
Dinsdag Tech45 dag: Wij worden vermeld!... 02/12
Dindsdag podcast dag: Tech 45 #219 - Gas geve... 25/11
Tech 45 # 218: Een kleintje voor buiten... 18/11
Dinsdag Tech45 dag: #215: Vertel het ne keer ... 28/10
Dinsdag podcastdag: Tech45 #214: zo droog als... 21/10
Tech45 #213: Standaard kantoorproductiviteit... 14/10
Dinsdag Tech45 dag- # 212: Post lezen door uw... 07/10
Tech45 #211: 'Als Hendrickx niet aan een tite... 30/09
Meer artikels ....

Site
Vrijdag multimedia: Leuke gags van The Onion... 19/12
Vrijdag multimedia: de beste games van 2014... 19/12
Vrijdag multimedia: surrealistische landschap... 19/12
Hier spreekt men Nederlands: Ik Wil Iets... 18/12
Hier spreekt men Nederlands: Pawshake... 18/12
Wireless network Watcher: voor de veiligheid... 18/12
Firefox extensies: All-in-one Sidebar... 17/12
Firefox extensie: Tab Mix Plus... 17/12
Firefox Extensie: eBay Sidebar... 17/12
Firefox extensies: Click&Clean... 16/12
Meer artikels ....
Tip
40 dagen Marathon... 18/12
Beter werken met het klembord: kopiŽren zonde... 16/12
Beter werken met het klembord: inhoud vanop a... 15/12
Beter werken met het klembord: klembord manag... 11/12
Beter werken met het klembord: de inhoud wiss... 10/12
Beter werken met het klembord: de inhoud beki... 09/12
Werken met het klembord: wat is het?... 08/12
Werken met OneNote Online: notities delen... 05/12
Werken met OneNote online: secties en pagina'... 04/12
Online werken met OneNote: tabellen tekenen... 03/12
Meer artikels ....
Software
Vrijdag app-dag: Smulweb... 19/12
Vrijdag Appdag: Onze Taal... 19/12
VueScan... 18/12
FBackup:bepaalde mappen en bestanden bewaren... 17/12
FontForge: lettertypes bewerken... 17/12
MP3tag: tags aanpassen... 16/12
Hugin: 360į panorama beelden... 16/12
Continuity Activation Tool... 16/12
Icecream PDF Converter... 15/12
Vrijdag appdag: Indicator... 12/12
Meer artikels ....

December
m
d
w
d
v
z
z
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
       

November
m
d
w
d
v
z
z
     0102
03040506070809
10111213141516
17181920212223
24252627282930
       

Oktober
m
d
w
d
v
z
z
  0102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
       
(c)2014 www.netties.be -- hosting & programmatie www.webdynamics.be (c)2014