Verschijnt iedere zaterdag
Deadline van volgende editie: 
27/3/2014 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be


INHOUD
DEEL 1: 
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat
 

DEEL 2: 
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen, 
(bijna) niks betalen
Het laatste woord

NeTTieS
Jaargang 18
Nummer 845 van 22/3/2014



Gegroet lezer,

Verleden week zaterdag maakte onze redactie kennis met enkele van de winnaars van onze jaarlijkse NeTTies-verkiezing, namelijk Kim, Aldert en Stefaan (namens het Tech45-team) tijdens een gezellige, bescheiden ontmoeting in Antwerpen. Ook trouw jurylid Marijke was aanwezig. Het was erg leuk om meer te horen over wat al die mensen drijft om te doen wat zij doen, en wat meestal volledig vrijwilligerswerk is. Nogmaals gelukwensen aan deze winnaars en bedankt aan de hele jury voor hun inzet!

Deze week hebben wij voor u weer heel wat nieuws bijeen gesprokkeld. Er is een heel interessante reportage van medewerker Paul over slimmer dan slimme thermostaten van Honeywell. En bij onze rubriek over websites hebben wij, na de voorstelling van nieuwe medische diensten, ook een reeks met Europese starters die al zodanig gegroeid zijn dat zij op miljarden geschat worden. Terecht of onterecht - wij geven in elk geval de cijfers, zo bent u enigszins op de hoogte van de recente economische ontwikkelingen.

Veel leesplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week!

Hilde



Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php


Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen:
http://store.ovi.com/search?q=netties

Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: 
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar deel 1 en 2 van de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!
 





 




Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die 
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers, 
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.




MEER DAN 2 MILJOEN MENSEN ZOEKEN NAAR VERMIST VLIEGTUIG
Bekijken via het internet satellietfoto's op zoek naar tekens...

Via de website Tomnod.com, een crowdsourcing initiatief van DigitalGlobe Inc. zijn er meer dan 2 miljoen mensen die satellietafbeeldingen van de wereld bekijken op zoek naar aanwijzingen die kunnen vertellen wat er mis ging met het vermiste vliegtuig van de Maleisische luchtvaartmaatschappij.

Zoals je weet is het toestel, een Boeing 7777, al meer dan een week vermist. Op 8 maart vertrok het van de luchthaven van Kuala Lumpur, met Beijing als bestemming. En plots is het toestel van de radar verdwenen. Sindsdien hebben veel theorieën de ronde gedaan, werden veel mogelijkheden voor de verdwijning geopperd. Maar een concrete aanwijzing van een crash, op zee of op het land, werd niet gevonden.

Omdat niet geweten is waar het vliegtuig verdween, welke koers het toen had, is het heel moeilijk te bepalen waar het geland of gecrasht is. Daarom worden er satelliet beelden bekeken die een heel breed gebied bestrijden. Miljoenen mensen helpen mee om die beelden, pixel bij pixel, te bekijken om te zien of er iets abnormaals te melden valt.

Het verdwenen toestel blijft tot de verbeelding spreken. Maar het is natuurlijk erg tragisch voor al wie een familielid of vriend op het toestel had zitten, en nu nog altijd in het ongewisse is over diens lot.

Bij Bloomberg een achtergrondartikel over de massale hulp die internauten bieden, evenals bij The Examiner. Bij Tomnod kan je de satellietbeelden bekijken.
http://www.bloomberg.com/news/2014-03-13/satellite-crowdsourcing-adds-2-million-searchers-for-missing-jet.html
http://www.examiner.com/article/crowdsourcing-adds-millions-of-eyes-to-search-for-missing-malaysian-airlines-jet
http://www.tomnod.com/nod/challenge/malaysiaairsar2014



EUROPA VERPLICHT DE UNIVERSELE LADER
Houdt steek... maar had al jaren geleden moeten gebeuren

Stel je voor: een wereld waarin elke soort lam zijn eigen fitting had. Lampen van Philips zouden één soort fitting vereisen, die van Tungsram een andere, en bij de supermarkt zou je dan "witte" lampen kunnen kopen, aangepast aan die soort fitting. Bij elke nieuwe reeks lampen die Philips uit zou brengen, zou je een nieuwe verlichting moeten kopen, want de oude fittings zouden niet meer passen. Een wereld te gek om los te lopen?

Toch is dit in zekere zin wat er aan de hand was met smartphones en hun laders. Elke fabrikant had zijn eigen lader, en bij elk nieuw toestel dat je kocht moest je ook de lader kopen. Was het toestel versleten, dan moest je ook de lader dumpen. Er bestond zelfs niet iets zoals een BlackBerry lader of een Nokia lader, want elke fabrikant gebruikte binnen zijn lijn toestellen ook nog eens verschillende laders.

Waanzin, en een grote verspilling aan geld en grondstoffen. Pas de laatste jaren is er wat verbetering gekomen in de toestand: vele fabrikanten kozen de micro-USB poort die met een kabeltje zowel verbonden kan worden met de USB-poort van een computer voor de overdracht van data, als met een stekker waarmee het toestel opgeladen kan worden. We komen dus stilaan naar een de-facto standaard, en Europa wil dit aanmoedigen door die standaard bij wet verplicht te maken.

Voor één fabrikant is het wel erg sneu: Apple. Stijl is voor Apple een belangrijk aspect, en een micro-USB poort is nu eenmaal dikker dan de fabriekseigen stekker die Apple bedacht heeft voor zijn toestellen. Door de nieuwe wetgeving van Apple zal het zich wel moéten aanpassen, en in zijn smartphones ook de micro-USB poort verwerken - wat misschien een "dikmaker" zal zijn...

Toch valt het initiatief van de EU alleen maar toe te juichen. Vooral omdat het niet alleen zal gelden voor smartphones, maar voor allerlei mobiele toestellen, zoals tablets, digitale camera's en muziekspelers.
http://www.pcworld.com/article/2107960/eu-mobile-devices-will-be-forced-to-use-common-charger.html



ANONIMITEIT BLIJKT NOG ALTIJD TE ONTAARDEN
Anonieme app Yik Yak verboden voor jongeren na klachten...

In het licht van de recente onthullingen over de spionagepraktijken van de NSA, klinkt de roep op anonimiteit steeds luider, omdat anonimiteit de privacy zou waarborgen.

Maar tegelijk mogen we niet vergeten dat anonimiteit ook een naar kantje heeft. Voor velen blijkt het zich kunnen verschuilen achter anonimiteit dat alle remmen losgelaten worden. Denk maar aan de commentaren op websites. Wanneer daar de mensen verplicht worden om hun reactie te ondertekenen met hun eigen naam, zullen zij voorzichtiger zijn in hun bewoordingen. Terwijl anonieme reacties tot scheldpartijen leiden die een echt laag beeld van de mens schetsen.

Vooral bij jongeren blijkt die anonimiteit tot problemen te leiden. Al te vaak denken zij sowieso niet na over hun woorden en/of daden. De mantel van anonimiteit vergroot deze onnadenkendheid en leidt tot heuse pesterijen op het internet, met soms een tragische afloop als gevolg.

De populaire app Yik Yak heeft dit begrepen, zo weet TechCrunch te melden. Deze anonieme messaging app kreeg zoveel klachten over pesterijen en bedreigingen, dat het beslist heeft om jonge gebruikers uit te sluiten. Nochtans was de app ooit gelanceerd door twee studenten, als een hyperlocale Twitter voor studenten. Zij konden er posten over wat gebeurde op de campus, vertellen wat hen stoort daar, nieuws delen. Voor de app was het niet nodig om in te loggen met naam en paswoord; er werd enkel gebruik gemaakt van het feit dat andere gebruikers, die ook de app geïnstalleerd hadden, zich in jouw nabijheid bevonden. En blijkbaar bleek dit wel een goede formule voor mensen die met anonimiteit kunnen omgaan, maar niet voor jongeren. Klachten volgden over bedreigingen, zelfs over aanzetten tot verkrachting. Die hebben uiteindelijk ertoe geleid dat de toegang ontzegd wordt aan jongeren.

TechCrunch heeft het hele verhaal.
http://techcrunch.com/2014/03/13/amid-vicious-bullying-threats-of-violence-anonymous-social-app-yik-yak-shuts-off-access-to-u-s-middle-high-school-students/


VS LOST ZIJN STEVIGE GREEP OP ICANN
Nog een gevolg van de NSA-onthullingen?

Een van de belangrijkste organisaties waarop het hele internet berust, is ICANN, de Internet Corporation for Assigned Names and Numbers. Deze organisatie neemt eigenlijk alle grote beslissingen over de toekomst van het internet, en het heeft de controle over een aantal technische functies waarmee computers de weg vinden op het internet, zoals de internet root zone.

ICANN heeft lange tijd volledig onder Amerikaanse invloed gestaan, en hangt nu nog altijd af van het Commerce Department, het Amerikaanse ministerie van handel. Maar in het licht van de recente onthullingen van Edward Snowden over de verregaande afluisterpraktijken van de Amerikaanse veiligheidsdienst NSA kwam die Amerikaanse invloed onder vuur te liggen.

Nu is het wel zo dat, wanneer de VS zijn handen terugtrekt van ICANN, er andere landen zijn die deze controle overnemen. En daar zijn landen bij die het niet zo nauw nemen met de vrije meningsuiting, en zelfs censuur uitoefenen - denk maar aan China. Er zijn dus voor- en nadelen aan het feit dat ICANN niet langer onder de invloed van de VS staat.

Bij Wall Street Journal lees je meer, en ook bij Ars Technica, waar je ook de commentaren op deze aankondiging kan lezen.
http://arstechnica.com/tech-policy/2014/03/in-sudden-announcement-us-to-give-up-control-of-dns-root-zone/
http://online.wsj.com/news/article_email/SB10001424052702303546204579439653103639452-lMyQjAxMTA0MDEwNDExNDQyWj



MOBIELE WERELD STELT GOOGLE VOOR PROBLEMEN
Deep App Content is het sleutelwoord

Google is altijd de kampioen geweest in het zoeken. Het rekende daarvoor op zijn spiders, de robotten die het internet afliepen en de inhoud van de websites indexeren. Met behulp van ingewikkelde algoritmes werd die inhoud dan door Google geklasseerd op belangrijkheid.

Dat was echter het verleden. Tegenwoordig zitten wij met zijn allen niet meer aan de desktop, maar werken we met ons mobiele toestel; we gaan naar Facebook, Twitter en Pinterest, we mailen en chatten. Daarvoor gebruiken we meestal apps, omdat content in een gewone browser tamelijk moeilijk te lezen is.

En hier komt Google dus in de problemen: zijn spiders kunnen de inhoud in die apps niet zo gemakkelijk indexeren - en hoe meer wij met zijn allen onze tijd op het mobiele toestel doorbrengen, hoe meer Google zijn businessmodel (het verkopen van advertenties!) bedreigd ziet.

Volgens Wall Street Journal ziet Google de bui echt wel hangen. Sinds einde verleden jaar is het bezig met een project om beter te kunnen volgen wat de gebruikers doen op hun smartphone en tablet, en dat ook te kunnen sturen. In zekere zin probeert het in dit project te imiteren wat het met zijn spiders doet op het gewone web. Het maakt een index van de content in mobiele apps, en maakt dan links aan die verwijzen naar die content, en gebruikt worden bij de zoekresultaten van Google op smartphones.

Het lijkt erop dat dit initiatief van Google de steun krijgt van verschillende grote websites, waaronder Wikipedia, Expedia, Open Table, en de IMDb film database. Zo zal je bijvoorbeeld, wanneer je op je smartphone naar een film zoekt, een link krijgen naar een pagina over die film in de IMDb app.

Maar simpel is het project niet. Om te beginnen moet Google samenwerkingsakkoorden afsluiten met individuele ontwikkelaars om die links in de app aan te bieden. De app moet ook samenwerken, dus je moet vanuit de Google zoekmachine bijvoorbeeld de IMDb app kunnen activeren. Het "deep linking" wordt ook gedaan door Facebook, Twitter en anderen. Verschillende secties van een mobiele app worden daarbij een eigen adres toegewezen, net zoals de verschillende pagina's van artikels op een website hun eigen adres hebben. De links zien eruit als web links, maar voeren de gebruiker rechtstreeks naar de app, niet naar een webpagina.

Het lijkt er dus op dat we aan de vooravond staan van een nieuw internet, dat het oude http:// protocol een nieuwe dimensie krijgt. Alleen... moeten er volgens ons ook een beveiliging ingebouwd worden. Het herinnert immers aan de tijd toen Microsoft in zijn webbrowser allerlei toepassingen automatisch liet uitvoeren, met alle risico's vandien.

Maar wellicht heeft Google ook daarvoor een oplossing. En dan wordt het weer "business as usual" voor Google, en kan het verder advertenties blijven leveren, maar dan in-app advertenties. "Adwords voor deep linking worden de toekomst", aldus een warnemer in het artikel van Wall Street Journal.
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702304732804579425302808391142
http://searchengineland.com/google-seeks-reassert-mobile-deeper-app-indexing-186102


POPCORN TIME: PIRATERIJ VEREENVOUDIGD
Maar hoe kan je een open source project aan banden leggen?

Verleden week verscheen een nieuwkomer op het web, die meteen hoge ogen scoorde: Popcorn Time. Net als Netflix kon je er films op aanvraag, in streaming formaat bekijken. Alleen waren de films niet legaal: zij waren afkomstig van de BitTorrent netwerken.

Wat Popcorn Time deed was gewoon die content in een heel gebruiksvriendelijke manier verpakken. Werken met torrents is nu eenmaal niet zo simpel, maar Popcorn Time zorgde ervoor dat zelfs de leek de films kon donwloaden en bekijken.

Uiteraard is de verleiding om zo'n gepirateerde film te gaan bekijken dan erg groot. De filmindustrie stond dan ook meteen in rep en roer bij het uitbrengen van deze tool. De filmszouden immers gratis te bekijken zijn, op hetzelfde moment als zij uitkomen in de bioscoop. Wie zou dan nog naar de bioscoop gaan?

Alhoewel de makers van Popcorn Time zegden dat zij enkel software gemaakt hebben, en niet verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor de piraterij, hebben zij toch dit weekend de tool stopgezet omdat de mogelijkheid op wettelijke verwikkelingen hen teveel kopzorgen baarde;

Maar Popcorn Time was nu eenmaal open source, zodat anderen  (met name de BitTorrent site YTS) al snel de dienst terug tot leven brachten. Het hek lijkt van de dam, want de code voor beta builds voor Windows, OSX en Linux zijn op GitHub te vinden; links ernaar vind je in het artikel bij The Verge.

Nu is de vraag natuurlijk: stel dat de filmindustrie toch achter de tool aangaat. Is de oorspronkelijke maker dan nog verantwoordelijk, nu anderen zijn code terug tot leven gewekt hebben?
http://www.theverge.com/2014/3/16/5515364/popcorn-time-service-for-pirated-movies-refuses-to-stay-shut-down
http://techcrunch.com/2014/03/16/popcorn-time-is-back/


HEALTHBOOK VAN APPLE ENKEL SOFTWARE?
Noteert de metingen die jij doet

Het was al langer voorspeld dat Apple van start zou gaan met "iets" in de gezondheids- en fitness sector. Velen wezen daarbij naar een smartwatch, een slim uurwerk, dat allerlei metingen zou doen. Volgens 9to5 Mac echter, dat meestal over goede bronnen beschikt, zou het enkel software zijn.

De aankondiging gebeurt met veel bombarie, net alsof deze software van dezelfde belangrijkheid zijn als de ePhone en iPad ("zeven jaar na de introductie van de originele iPhone, en vier jaar na de lancering van de iPad heeft Apple zijn volgende markt gevonden die klaar is om opnieuw uitgevonden worden: de mobiele gezondheid en fitness-tracering industrie".  Het gaat echter enkel om software, geen nieuwe hardware: healthbook.

Healthbook is een boekje met fiches, waarop verschillende aspecten van je gezondheid genoteerd worden. Hartritme, bloeddruk, voeding, suikergehalte, slaap, gewicht. Behalve het hartritme, dat gemeten kan worden aan de hand van de camera, en de stappentellers die gebruik maken van de sensoren in je iPhone, zijn de andere gegevens allemaal dingen die je zelf moet invullen. Je bloeddruk moet je zelf meten, je suikergehalte, je gewicht. De app noteert, en je kan evoluties volgen. En "that's it".

Echt indrukwekkend is het niet te noemen. Tenzij er een heel ecosysteem rond gebouwd wordt van allerlei hardware die de verschillende factoren meet; een door Apple bedacht smartwatch kan daarvan onderdeel uitmaken, maar ook allerlei hardware van derden die dan de data doorgeeft via WiFi. Denk aan Nike bijvoorbeeld, of weegschalen met Bluetooth. Het is trouwens de vraag of al deze gezondheidsmeters officieel gekeurd moeten worden, omdat het toch om je gezondheid gaat. %eer bij 9to5Mac en TechMeme.
http://www.techmeme.com/140317/p10#a140317p10
http://9to5mac.com/2014/03/17/this-is-healthbook-apples-first-major-step-into-health-fitness-tracking/


WHATSAPP WIL GEBRUIKERS GERUSTSTELLEN OVER PRIVACY
... terwijl BNPP Fortis ons de stuipen op het lijf jaagt

Toen bekend werd dat WhatsApp voor enorm veel geld verkocht werd aan Facebook, sloeg de schrik vele Facebook gebruikers om het hart. Nu zou immers het sociale netwerk nog meer van hen te weten komen, zoals de telefoonnummers van hun vrienden. Een reactie bleeft niet uit: velen annuleerden meteen hun WhatsApp account.

Om de gebruikers gerust te stellen, heeft Jan Koum, de oprichter van Whatsapp, in een blogposting verklaard dat de vele berichten over veranderingen in het privacybeleid van WhatsApp fout zijn. "Respect voor jullie privacy zit in ons DNA", zo schrijft hij (1). Hij voegt eraan toe dat privacy voor hem persoonlijk erg belangrijk is; Koum is namelijk geboren in Oekraïne en is opgegroeid in een land waar er voortdurend angst heerste om afgeluisterd te worden.

Wat Koum belooft is één ding, maar wat de nieuwe baas van WhatsApp, Facebook, van die belofte heel zal laten, is een heel andere zaak. Facebook staat niet meteen bekend om zijn respect voor de privacy. Keer op keer belooft het dat de gegevens van gebruikers niet aangewend zullen worden voor het vertonen van advertenties, en keer op keer breekt het die belofte.

En dat is juist de reden waarom verschillende privacygroepen bij de Federal Trade Commission bezwaar aangetekend hebben tegen de overname van Whatsapp door Facebook. (2)

Onze privacy wordt nog op een andere speler bedreigd: onze bank. Verleden week kondigde ING in Nederland aan dat het de gegevens van zijn klanten zou gaan delen met handelspartners, maar kwam al snel terug op dit besluit, na massaal protest tegen deze inbreuk op de privacy. Blijkbaar heeft BNPP Fortis, de grootste bank van ons land, niet goed opgelet want nu wil het volgens De Tijd (3) dezelfde stunt uithalen. De bank zou zijn privacyvoorwaarden zodanig gewijzigd hebben dat de mogelijkheid om informatie te delen met handelspartners voorzien wordt. De Belgische Privacycommissie heeft alvast een dossier geopend en stelt vragen bij het voornemen van BNPP Fortis. In een persmededeling heeft BNPP Fortis ontkend zulke bedoelingen te hebben.
http://blog.whatsapp.com/index.php/2014/03/setting-the-record-straight/
http://www.bbc.com/news/technology-26624282
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_financien/BNPP_Fortis_opent_deur_voor_commercialisering_klantengegevens.9479023-3095.art


TWITTER TEST DE "FAVE TIMELINE" UIT
Tweets van je favoriete Twitteraars uitgelicht

In december heeft Twitter een nieuwe functie ingevoerd in zijn Android app: je kan niet alleen tweets als favoriet markeren, maar ook Twitteraars. Via deze functie krijg je dan een melding wanneer een van je favorieten iets tweet.

Deze functie wordt nu nog verder doorgetrokken: Twitter experimenteert met een tijdlijn die alleen uit tweets bestaat van je favorieten, de Fave People tijdlijn. Eigenlijk is dit een functie die al in zekere zin heel lang bestond; je kan immers lijstjes aanmaken van bepaalde twitteraars, en klik je zo'n lijst aan, dan zie je alleen de tweets van deze mensen. De Fave People tijdlijn is gewoon die lijstjes super simpel gemaakt, en daar dan de notificaties aan toegevoegd.

Voorlopig is het enkel een test, enkel zichtbaar bij sommige gebruikers; TechCrunch heeft wel enkele afbeeldingen op zijn blog (1). Het is dus nog niet zeker of deze speciale tijdlijn er voor iedereen komt, en wanneer dat dan zou zijn. (2)
http://techcrunch.com/2014/03/17/twitter-testers-gain-access-to-a-new-timeline-called-fave-people-for-tracking-favorite-twitter-accounts/
http://www.theverge.com/2014/3/17/5519078/twitter-testing-fave-people-timeline-that-displays-favorite-accounts


ANDROID WEAR: ANDROID VOOR "WEARABLES"
Gesproken commando's zijn de sleutel

Onlangs hadden we het over de nieuwe term in ons leven: "wearables" - toestellen die je op je lichaam draagt. Bij gebrek aan beter zullen we die term moeten blijven gebruiken (wie een alternatief heeft is altijd welkom!) want "wearables" blijken dé nieuwe groeicategorie te zijn.

Google heeft namelijk een versie voorgesteld van Android voor wearables: Android Wear. Een eerste versie daarvan is bedoeld voor smartwatches, waarbij het belangrijkste kenmerk de spraakgestuurde commando's zijn.  Je moet maar "OK Google" zeggen, hetzelfde commando als voor Google Glass, om een vaag te stellen: hoe laat je vlucht vertrekt, hoeveel calorieën er in een hamburger zitten, maar ook iets te laten gebeuren, zoals een taxi bestellen, een sms sturen die je dan inspreekt, een alarm activeren.

Net zoals bij de iPhone Healthbook waarover we het gisteren hadden, speelt ook bij Android Wear gezondheid een grote rol. Informatie uit allerlei apps en andere wearables die op Android draaien kan vertoond worden op het scherm. Je kan bovendien andere toestellen bedienen met je smartwatch, zoals muziek spelen op je mobiele telefoon, of een film laten afspelen op je tv.

Google heeft meteen ook een preview uitgebracht voor ontwikkelaars, zodat zij aan de slag kunnen om allerlei toepassingen te bedenken (1). Enkele fabrikanten hebben trouwens al een toestel in de pijplijn waarop Android Wear zal draaien. Zo kondigt LG de G Watch aan, die volgend kwartaal uitkomt (2). En Motorola kondigt met een de Moto360 aan, eveneens een slim polsuurwerk. (3)

Bij deze aankondiging nog even enkele kanttekeningen. Om te beginnen is het heel opvallend dat de Moto360 een rond uurwerk zal zijn. Wat benadrukt dat Google Wear echt voor allerlei hardware bedoeld is, zoals een slimme jas bijvoorbeeld. De fabrikant zorgt voor het toestel, Google zorgt met Android Wear voor het OS. Je kan je bijvoorbeeld ook een ring indenken met Google Wear aan boord, waarbij je bijvoorbeeld je tv zou kunnen bedienen door ernaar te wijzen.

Een tweede aspect is: de apps. Tot nu toe is het niet echt duidelijk of de app-makers met de SDK apps gaan maken die op de smartphone zitten en waarvan enkel de meldingen op de wearable te zien zijn, of dat deze apps ook echt op de wearable zelf, in casu dus de smartwatch, te zien zullen zijn.
http://googleblog.blogspot.be/2014/03/sharing-whats-up-our-sleeve-android.html
http://www.engadget.com/2014/03/18/lg-g-watch-android-wear/
http://motorola-blog.blogspot.be/2014/03/moto-360-its-time.html



FACEBOOK HERKENT GEZICHTEN BIJNA NET ZO GOED ALS DE MENS
Knappe technologie, maar over het inzetten ervan moet nog een hartig woordje gepraat worden...

Volgens blogger Graham Cluley zijn ingenieurs bij Google erin geslaagd om de software voor het herkennen van gezichten zo goed te perfectioneren, dat die bijna even goed is als wij mensen kunnen doen. Om het in cijfers uit te drukken: de software is 97,25% accuraat, en de mens 97,5%.

Facebook gebruikt deze technologie om foto's te taggen: wanneer Facebook bij zijn miljoenen foto's er eentje vindt waarvan het denkt dat jij erop staat, dan zal het jou aanmoedigen om de foto met jouw naam te taggen.

Nu zullen veel mensen bij het lezen van deze aankondiging een gevoel van onbehagen krijgen - wat begrijpelijk is. Maar anderzijds valt het niet te ontkennen dat dit een belangrijke stap voorwaarts is in de ontwikkeling van gelaatsherkenning. Alleen moeten we een breed maatschappelijk debat hebben over de toelaatbaarheid van deze technologie: waar kan en mag die ingezet worden?

Een toepassing die bijvoorbeeld nuttig is, en die je wellicht wel zal kunnen goedkeuren: je kan bijvoorbeeld op het internet gaan zoeken naar foto's van jou, om te controleren wie wat over jou op het web gezet heeft, en of niemand zich uitgeeft voor jou. Maar bij een andere toepassing zal je wellicht de wenkbrauwen fronsen: het gebruiken ervan bij paspoortcontroles of de toegang van tot metrostations bijvoorbeeld. Je kan dit beschouwen als een nuttige bescherming tegen terrorisme en criminaliteit, of je kan dit beschouwen als een inbreuk op jouw privacy: jij als brave burger hebt niets gedaan, en toch kom je in databases van de politie terecht. En dan hebben we het niet eens over het feit dat er ongetwijfeld fouten zullen gebeuren, waarbij mensen onterecht als een boef beschouwd worden.

Om terug te keren naar Facebook: daar heb je helaas niet de mogelijkheid om de gelaatsherkenning uit te schakelen. Wat je wel kan doen is aan Facebook vragen om die technologie niet te gebruiken om jouw naam te suggereren bij je Facebook vrienden. Met andere woorden: wanneer zij een foto uploaden waarop jij staat, zal de site jouw naam niet suggereren. Daarvoor moet je naar de Privacy instellingen gaan, en daar bij "Timeline and tagging" de optie "Who sees tag suggestions when photos that look like you are uploaded" bewerken. Het zal helaas niet verhinderen dat Facebook toch gegevens over jou verzamelen in zijn eigen database foto's tagt met jouw naam...
http://grahamcluley.com/2014/03/facebook-facial-recognition/


GOOGLE VOOR KIDS...
... en Google Voice in Hangouts

Nog twee berichten uit de Google stal. Voorwaar, ze hebben het druk daar! Om te beginnen de aankondiging dat er een speciale versie van YouTube komt die kindvriendelijk is. Ouders zullen daar met een gerust hart hun kroost filmpjes kunnen laten bekijken, zonder bang te moeten zijn dat plots ongewenste beelden opduiken, zoals bloot of geweld.

Het is niet bekend of dit een aparte afdeling wordt van Google, of een "nieuwe" YouTube. Wie de content zal aanleveren is evenmin bekend, maar wellicht zullen het de bekende spelers zijn, zoals Disney, Cartoon Networks, enz.

Een ander aspect dat ook nog net geweten is, is hoe het zal zitten met reclame. Want ergens moet Google het geld vandaan halen om de servers te betalen waarop die filmpjes draaien. En de wetten op het vertonen van reclame aan kinderen zijn erg streng.

Het tweede bericht betreft Google Voice, de internet-telefonie poot van Google. Dat zal in de toekomst niet meer apart blijven bestaan, maar ingebouwd worden in de Hangouts. Een logische stap, want twee functies die in Voice zitten, nl. het verzenden van SMS naar een telefoonnummer, en het voeren van voice gesprekken, waren recent ook al geïntegreerd in Hangouts, zodat Voice zelf als aparte dienst geen reden van bestaan meer had.
https://www.theinformation.com/YouTube-Sets-Sights-on-Kids
http://9to5google.com/2014/03/18/google-plans-kill-google-voice-in-months-integrate-features-into-hangouts/



FACEBOOK MAAKT HET DE BEDRIJVEN NIET GEMAKKELIJK
Organische content bereikt steeds minder fans

Vele bedrijven menen dat zij op Facebook moeten zijn, omdat het daar is dat de gebruiker is. Zij willen een gesprek aangaan met de gebruiker, en Facebook gebruiken om een band met die gebruiker te smeden. Maar het blijkt nu dat de "free ride" op Facebook over is: willen de bedrijven de gebruiker bereiken, dan moeten zij betalen.

Facebook heeft namelijk recent verschillende wijzigingen doorgevoerd aan zijn algoritme dat bepaalt welke berichten de Facebook gebruiker in zijn tijdlijn ziet. Voorheen was het zo dat content van bedrijven met veel Likes naar veel gebruikers gestuurd werd.

Dat is nu drastisch geslonken. Volgens een medewerker van Facebook zelf die anoniem wenst te blijven, is het bereik van organische pagina's gedaald tot 1 of 2 %. Een bedrijf zoals Nike, dat heel veel moeite gedaan heeft om 16 miljoen Facebook Likes te verzamelen zou, aldus WebProNews, nog maar 160.000 daarvan bereiken wanneer het een posting plaatst op Facebook. (1)

Buiten de organische verspreiding van content is er ook de betaalde, de advertentie dus. Maar volgens een recent rapport van Forrester zouden de bedrijven steeds minder tevreden zijn over Facebook marketing. Een bedrijf drukt het als volgt uit: "Eerst overtuigden zij de merken dat die fans en likes moesten kopen - alhoewel iedereen weet dat je liefde niet kopen kan. En dan gaat Facebook die zelfde merken geld aanrekenen om een boodschap over te brengen naar de fans die ze gekocht hebben". Met andere woorden: de bedrijven voelen zich bekocht...

Ondanks die ontevredenheid blijft Facebook geld binnenrijven van advertenties. In januari waren die inkomsten tegenover het jaar tevoren met 75% gestegen naar 2,34 miljard. En de gebruiker? Die stond erbij en trok zich niets van de advertenties aan...
http://www.webpronews.com/forrester-brands-are-disillusioned-with-facebook-2014-03
http://www.webpronews.com/facebook-is-reportedly-about-to-slash-your-pages-organic-reach-even-more-2014-



CLOAK: HET ASOCIALE SOCIALE NETWERK
Helpt je om mensen _niet_ te ontmoeten...

Met onze smartphone is het heel gemakkelijk geworden om mensen te ontmoeten. Je kan bijvoorbeeld op Foursquare zien waarje vrienden zijn -als zij tenminste deze optie geactiveerd hebben. Je kan een plek taggen op Instagram. Of je kan gewoon Tweeten waar je bent, en zien wie reageert.

Maar is het je al niet gebeurd dat je mensen juist niét wil ontmoeten? Mensen die je als vriend geaccepteerd hebt, omdat je sociaal gezien niet anders kon, maar die je eigenlijk liever wil vermijden? Of is niet eens een dag geweest dat je alleen, of met je lief, gewoon wat wou wandelen en ergens rustig met een boek wil zitten?

Welnu, het nieuwe sociale (of liever: asociale) netwerk Cloak helpt je daarbij. Buiten het netwerk zelf is er ook een app voor je mobiele toestel. Na installatie zal je, bij het eerste gebruik, de app kunnen verbinden met je Foursquare en Instagram (later zullen nog meer netwerken volgen). Cloak zal dan, gebaseerd op de laatste check-in van je contacten, op een kaart weergeven waar je vrienden zich bevinden. Je kan de kaart gewoon raadplegen, of een alarm activeren dat een waarschuwing geeft wanneer een bepaalde persoon zich binnen een zekere afstand bevindt.

De app werd gemaakt door twee mensen, waarvan een, Chris Baker, al meer misantropische apps op zijn naam heeft staan. Bijvoorbeeld de" unbaby.me", waarmee de foto's van baby's van je vrienden op Facebook verbogen waren. En "Hate with Friends", waarmee je kan zien of jij en een contact op Facebook elkaar het licht niet in de ogen gunnen. Volgens Baker is de tijd van het sociale netwerk over, en zal je meer en meer van dergelijke apps zien, waarmee je terug je individualiteit herwint.

Of hij gelijk heeft, zal de toekomst uitwijzen. Je kan natuurlijk ook gewoon niét meedoen aan Foursquare, Instagram en Co, en rustig je leventje leiden zonder elektronische tags en locatiegebonden spullen, terug naar zoals het vroeger was...
http://www.washingtonpost.com/blogs/style-blog/wp/2014/03/17/meet-cloak-the-antisocial-network-that-helps-you-avoid-people/
http://usecloak.com/



EN WAAROM NIET ZELF JE SMARTWATCH BOUWEN?
Blocks: bouwstenen voor de doe-het-zelver

Onlangs heb je kunnen lezen over de plannen om doe-het-zelf smartphones op de markt te brengen. Het achterliggende idee is dat je nu om de X tijd een nieuwe smartphone koopt, terwijl verschillende onderdelen ervan eigenlijk nog helemaal niet versleten zijn. Een nieuwe CPU erin steken, of gewoon de batterij vervangen zou eigenlijk voldoende zijn bijvoorbeeld - maar dat kunnen we niet, want je koopt gewoon een hele smartphone, of niets. Wanneer je echter een smartphone zelf zou kunnen samenstellen uit bouwstenen, dan kan je die niet alleen gemakkelijk upgraden, maar kan je ook kiezen welke onderdelen je al dan niet nodig hebt, of je een voetstappenteller wil, een gyroscoop, een MP3 player, enz.

Welnu, ditzelfde idee wil men ook ingang doen vinden voor smartwatches. Blocks heet het project, en het zijn dus gewoon modules die je kan kiezen om je slimme uurwerk samen te stellen: een GPS, een hartritme monitor, een extra batterij, enz. Bovenop de bouwstenen komt dan een scherm, en je hebt zo een smartwatch aangepast aan jouw smaak.

Het project zit nog in de beginfase, net als Project Ara van Google voor smartphones. Het meest positieve aan beide projecten is dat het een volledig open platform is, waarop zowel makers van hardware als van software kunnen bouwen om meer apps, functies en tools te ontwikkelen.

In het geval van het Blocks is het concept eigenlijk heel goed bedacht. Want elke module vormt eigenlijk een schakel van de armband waarmee het uurwerk rond je pols zit. Zodat je bijvoorbeeld meerdere batterijen zou kunnen stoppen in je uurwerk, en het probleem opgelost is van de huidige smartwatches, waarvan sommigen het niet langer volhouden dan 1 dag met een batterijlading...

Meer bij Yahoo, waar je ook afbeeldingen vindt en een filmpje.
https://www.yahoo.com/tech/coming-soon-build-your-own-smartwatch-with-blocks-78849831751.html
http://www.projectara.com/#project-ara
http://www.chooseblocks.com/


 

 



 
 
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!



ONENOTE NU OOK GRATIS VOOR ZOWEL MAC ALS WINDOWS!
Je hebt dus echt geen excuus meer om iets te vergeten...

We hebben zoveel te doen, we moeten zoveel onthouden, we komen zoveel interessante dingen tegen die we willen noteren om later te bekijken of te doen. Tal van tools kunnen je helpen om die dingen te onthouden, en een van de populairste momenteel is Evernote.

Maar ook Microsoft heeft een dergelijke tool, OneNote. Het bijzondere daarbij is dat die ook perfect samenwerkt met de andere onderdelen van Office. Tot nu toe was OneNote immers een (extra) onderdeel van Office, maar dat verandert nu. Je zal OneNote gratis kunnen krijgen, niet alleen voor Windows computers, maar ook voor de Mac.Er zijn ook apps voor tablets en smartphones voor de verschillende besturingssystemen: Windwos, iOS, Android en Symbian. Wie met verschillende besturingssystemen werkt, kan wellicht gebruik maken van de cloudversie, om zijn gegevens vanop elk toestel op te roepen.

Wat je zoal met OneNote kan doen? Je kan met de Clipper webpagina's opslaan, of met de Office Lens voor Windows Phone een foto nemen van een document, dat dan in Quick Notes opgeslagen wordt via OCR, zodat de tekst herkend en doorzoekbaar wordt.

Bovendien werkt OneNote nu ok samen met externe partners, zodat je bijvoorbeeld vanuit Feeldy een blog of nieuws kan doorsturen, vanuit LiveScribe een handgeschreven notitie kan doorsturen. Je kan zelfs werken met IFTTT-regels (If this then that), om je sociale netwerken te koppelen om OneNote. Een mogelijke toepassing is dat alle tweets die je tot favoriet maakt, automatisch doorgestuurd werden naar je OneNote.

Is het je trouwens al opgevallen dat hier een beetje het aanbod van Microsoft wat uniformer, logischer wordt? Je had al OneNote, als onderdeel van Office. En je had SkyDrive. Wegens problemen rond de naamgeving moest Microsoft van deze naam afstappen, en koos het voor OneDrive. Door de koppeling tussen Onedrive en OneNote wordt het dus weer wat overzichtelijker.
http://www.onenote.com/
http://news.cnet.com/8301-10805_3-57620410-75/microsoft-onenote-arrives-as-mac-windows-freebie/?tag=nl.e703&s_cid=e703&ttag=e703&ftag=CAD090e536


HONEYWELL: SMART, SMARTER OF SMARTEST THERMOSTATEN
Verwarming is een noodzakelijk in ons landje, we kunnen echt niet zonder. En willen we nog wat comfort toedienen aan verwarming, dan is deze best regelbaar. De centrale verwarming is de meest gebruikte vorm verwarming in België  En de thermostaat is het slimme apparaat dat de warmte regelt. Het meet de temperatuur en schakelt de verwarming hoger of lager naargelang de ingestelde gewenste temperatuur. Een slim systeem dus, en alhoewel we niet meer de neiging hebben om iets dat niet internet gerelateerd is smart te noemen, is dit het wel. De thermostaat evolueerde, er werd een dag/nacht regeling bijgevoegd, thermostaten hadden de mogelijkheid tot instelling van een dag en weekregime. Slim dus.

De firma Honeywell ligt mede aan de basis van de ontwikkeling van thermostaten. Honeywell bestaat al sinds 1885, wanneer ene Albert Butz een patent nam op een oventemperatuur regelsysteem en bijhorend alarm. Enkele weken later kwam de befaamde “Damper Flapper”, met een klep (of flap) werd het vuur verminderd als de temperatuur te hoog werkt. De filosofie achter deze regeling werd ook gebruikt toen de  centrale verwarming in de helft van vorige eeuw steeds populairder werd en nu gemeengoed is geworden. Honeywell is inmiddels een multinational met diverse specialiteiten: van jetmotoren voor de luchtvaart tot turboladers voor auto’s en vrachtwagens en meer. De befaamde Garett turbo’s, zeer gekend bij autoliefhebbers, zijn een ontwikkeling van Honeywell. Maar uiteraard zijn en blijven regelingen en automatiseringen ook tot de voornaamste activiteiten behoren.

Terug naar onze thermostaten. Met een thermostaat heb je één commandopunt voor je brander. Je stelt de temperatuur in voor één kamer om ook daar een behaaglijke warmte te hebben. Hiervoor kunnen ook thermostatische radiatorkranen gebruikt worden, die de temperatuur beter regelbaar maken.

Maar iets dat slim is kan nog slimmer worden. Iemand van het gezin komt bijvoorbeeld vroeger of later thuis dan gewoonlijk, of er werkt iemand met een wisselend uurrooster, je verwarming staat dikwijls nodeloos aan. Het internet zorgt ook hier voor een slimmere oplossing: de smartthermostaat. De slimmere variant dus. Via een appje op je smartphone of tablet kan je vanop afstand je thermostaat een graadje hoger of lager zetten, een ander dagschema instellen enzoverder.

Dat is allemaal heel mooi, maar het kan nog beter. We denken bijvoorbeeld aan de badkamer. Dit is een kamer die we graag lekker warm hebben, maar dit slechts voor een heel beperkte tijd. Honeywell brengt met de Evohome hier een oplossing voor.

Evohome is een smart-thermostaat met alle voordelen hieraan verbonden. Op afstand instellen, monitoren van de temperatuur en verschillende verwarmingsschema’s instellen. Maar de Evohome kan veel meer: met de Evohome kan je ook tot 12 verschillende zones aansturen. Nu is de term ‘zone’ misschien verwarrend. Honeywell bedoelt met zone een intelligente thermostatische kraan. Dus je kan met de Evohome ook thermostatische kranen volledig, dus in temperatuur en tijdschema aansturen. En dat is niet slim, ook niet slimmer, maar slimst. Op een avondje wanneer je niet in je computerkamer, bureel of werkkamer wil werken, zet je gewoonweg de temperatuur daar wat lager, je hoeft er niet naar toe te gaan om de radiatorkraan dicht te draaien en nadien terug open te zetten. Je wil na je werk een douche nemen, je zet gewoon de temperatuur in de badkamer voor een tijdje wat hoger. Het zal je wel niet verwonderen dat het energieverbruik hierdoor drastisch kan verminderen. Honeywell noemt cijfers tot 40%. En dit geloven wij graag.





De app, die beschikbaar is voor Androïd en iOs is zeer intuïtief en handig. Een Windows versie is er jammer genoeg niet. Twaalf radiatoren onafhankelijk vanop afstand kunnen regelen, zowel in temperatuur als in tijd is een ongekende luxe. 

Het installeren kan door iedere installateur gebeuren, en is vrij simpel. Een beetje doe het zelver kan de gewone radiator kraan vervangen door een Evohome thermostatische kraan. Op deze kranen staat een LCD display die de werkelijke (niet de ingestelde) temperatuur aangeeft. Het LCD-display is 45° draaibaar voor een goede aflezing. De basismodule wordt aangesloten op de brander en de eigenlijke thermostaat hoeft geen aansluiting en kan aan de muur worden bevestigd of op een tafelstandje worden geplaatst.

Honeywell levert met de Evohome een prachtig en handig product. Je voelt aan alles: hier is over nagedacht. Om nog een voorbeeld te geven: het staafje dat de regelklep in een radiator bedient kan al eens vast komen te zitten. Daarom geven de installateurs van centrale verwarmingen de raad om enkele keren per jaar elke radiator eens even helemaal dicht en helemaal open te draaien. De Evohome thermostaatkraan doet dit automatisch voor U. Je merkt het niet, maar regelmatig wordt de radiator eens helemaal open en terug dicht gedraaid. Klasse.

De richtprijzen zijn: 299€ voor het Connected-pakket (1 zone). Een radiator regelaar heb je voor 75€. Prijzen exl.btw.





Meer informatie vind je bij Honeywell. [Paul Liekens]
http://evohome.honeywell.com


 


 
 
Voor elk wat wils
Nieuws in een notedop



[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse]
*** Mobistar commercialiseert het 4g-netwerk met de beste kwaliteit.
270 steden en gemeenten krijgen een homogene dekking van minstens 50 % en bijna 800 steden krijgen voldoende outdoor dekking
http://www.belgamediasupport.be/pressrelease/general-detail.do?originalId=38141&language=NL

*** HTC breidt Desire-serie uit met de HTC Desire 310
Nieuw model biedt HTC BlinkFeed, ViNieuw model biedt HTC BlinkFeed, Vi

*** Apple voorziet voordeligste 9,7-inch iPad van een Retina-display, betere camera's en snellere prestaties – nu verkrijgbaar vanaf € 379
http://www.apple.com/benl/

*** Embarcadero lanceert Appmethod, een ingenieus applicatieontwikkelingsplatform voor de multitoesteluitdagingen waarmee mobiele ontwikkelaars zich vandaag de dag geconfronteerd zien.
http://storage.prezly.com.s3-external-3.amazonaws.com/2c/c45650ae9d11e38f5ab58e448c511f/20140308_Embarcadero_Appmethod-NL.pdf
http://www.appmethod.com

***  Zetes lanceert eaZySign, een platform voor online authenticatie van digitale documenten.
eaZySign laat toe om digitale officiële documenten op een rechtsgeldige, veilige en gebruiksvriendelijke manier met de pincode van de identiteitskaart digitaal te handtekenen
http://www.zetes.com

***  WD®, onderdeel van Western Digital (NASDAQ:WDC) en wereldleider op het gebied van opslag, introduceert vandaag My Passport® AV-TV die speciaal ontworpen is om honderden uren tv-opnamen eenvoudig op te slaan en af te spelen. My Passport AV-TV is een compacte en krachtige mediaschijf die direct aangesloten kan worden op een televisie met USB-opnamemogelijkheden. My Passport AV-TV is vanaf vandaag verkrijgbaar bij de betere elektronicawinkels en online via
http://www.wdstore.com

***  Sonos introduceert een update van de Sonos Controller; met een volledig nieuwe interface. Hiermee zoek je nog intuïtiever en gestroomlijnder naar je favoriete muziek en is het eenvoudiger om nieuwe tracks en artiesten te ontdekken. Blader door je favoriete nummers, doorzoek al jouw muziekdiensten tegelijkertijd en keer vanuit overal en binnen één klik terug naar het muziekmenu.
http://blog.sonos.com/news/introducing-our-new-sonos-app/

*** Met CERTA Push zet het Nederlandse Service2Media een professionele service op de markt voor het verzenden van pushberichten naar gebruikers van mobiele apparaten. De service spitst zich oe op financiële instellingen, mediabedrijven en overheden. Deze bedrijfstakken stellen hoge eisen op het gebied van performance, schaalbaarheid, veiligheid en bedrijfszekerheid. De service is vanaf vandaag beschikbaar op
http:///www.CERTA.io.

*** SAP lanceert SAP Shopper Experience, een gepersonaliseerde en aansprekende mobiele retail app. Met de app kunnen consumenten eenvoudig ervaringen delen via sociale media, hun loyaliteitsprogramma’s bekijken en betalingen uitvoeren. Daarnaast lanceert SAP ook een nieuwe versie van SAP Retail Store Ops Associate. Deze mobiele app voor winkelbedienden biedt onder meer de mogelijkheid om, bij de klant op de winkelvloer, voorraden te checken en klantenservice-functionaliteit te raadplegen.
http://www.sap.com/belgie/index.epx.



Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet



EEFJE DE VISSER - HET IS

[singer/songwriter] Nog zo'n talent dat, net als Eva de Roover, opvalt door de zuivere, heldere stem die poëtische liederen brengt.
Op het blog van Eefje De Visser zelf vind je een live opname van "Het IS", opgenomen bij Studio Brussel. Indrukwekkend. Ook bij Last.fm vind je Eefje terug.
http://eefjedevisser.blogbird.nl/
http://www.last.fm/music/Eefje+de+Visser


DINSDAG TECH45 DAG: KWALITITATIEVER

Doordat verleden week de opname verschoven werd van dinsdag naar woensdag, was het een podcast "en petit comité", met Jan Seurinck en Cindy De Smet als panel, en natuurlijk Maarten Hendickx als moderator. Onderwerpen die behandeld werden waren onder andere de kwalititatovenaar / kwalitatievere muziekspeler die Neil Young uitbrengt, de nieuwighden in iOS 7.1, en het Magna Charta dat Tim Berners-Lee wil voor het internet.
De opname van de nieuwe aflevering kan je zoals gewoonlijk bijwonen: op dinsdagavond om 21u30. Via de chatroom kan je zelf commentaar en suggesties geven tijdens de gesprekken.
http://tech45.eu/2014/03/13/188-kwalititatiever/
http://tech45.eu/


BENT VAN LOOY - SHADOW OF A MAN
[Singer/Songwriter] Een van onze favorieten, een man met ongelooflijk veel stijl, altijd heel beminnelijk, en een goede songwriter.
Ongetwijfeld ken je zijn song "Shadow of a Man". Dit is de videoclip die erbij hoort.
http://www.youtube.com/watch?v=eiz01NyMRSg
http://www.bentvanlooy.com/


MILOSH: THIS TIME
[Singer/Songwriter] Alternatieve muziek, een mengeling tussen elektronica en wereldmuziek. Interessante, erg afwisselende songs. Wij waren gecharmeerd van This Time., maar bij SoundCloud vind je nog veel meer andere songs.
https://soundcloud.com/milosh
https://soundcloud.com/milosh/this-time


VRIJDAG HOORSPELDAG: ONVOLTOOID VERLEDEN
Dit is deel 7 uit de reeks hoorspelen, gebaseerd op de boeken van Pieter Aspe en draaiend rond de Brugse commissaris Van In. Persoonlijk vinden wij de hoorspelen van een heel andere dimensie dan de bewerkingen van de reeks voor tv; het is alleen spijtig dat, wanneer je de verschillende delen achter elkaar hoort, de begingeneriek, althans de herhaling ervan, erg storend werkt.
In deze reeks ontmoet Hannelore een oude kennis - wat tot heel wat verwikkelingen leidt, onder andere ook de jaloezie van Pieter. Opnieuw een spannend verhaal!
http://hoorspel.wordpress.com/2014/03/16/commissaris-van-in-reeks-8-onvoltooid-verleden/








Voor u gelezen op

 _            _ _   _           
| |          (_) | | |          
| |___      ___| |_| |_ ___ _ __
| __\ \ /\ / / | __| __/ _ \ '__|
| |_ \ V  V /| | |_| ||  __/ |  
 \__| \_/\_/ |_|\__|\__\___|_|  




@TheseDaysYR: Clever piece of work made by @TheseDaysYR for the @ubabelgium: http://t.co/Ux0aQBCkBy

@cobracultuur: Vertigo: nieuw Vlaams filmtijdschrift http://t.co/Revm3ERWww

@lemondefr: Guido Guidi, photographe des marges http://t.co/TMXuedIhUH

@havasmediaPR: #EmailGarage lanceert de Belgische Content Planner - via @havasmediaPR http://t.co/TsJ3gVzd2W

@vrtpers: RT @OoitKomtHetGoed: op zoek naar een vette ringtone? http://t.co/pheJgkoaPd

@fwd_magazine: Virtual Reality is coming. #Sony onthult Project Morpeus, een #VR-bril voor de #PS4. http://t.co/mnAAP4qAJJ

@journalismnews: The web at 25: tools for journalists http://t.co/prbJMdvcKA #journalism

@TheRegister: EU Parliament rubber-stamps 'irreversible' data protection reforms: Will make life, um, 'easier for business' – Viv … http://t.co/HSPDsdONM8

@Coenvas: RT @journalismnews: Content for 'the YouTube generation': Experiments at a Belgium broadcaster http://t.co/DbyRA3X2cR #journalism

@NokiaBE: Vendredi 25 avril : Belgique vs. Pays-Bas. Qui a développé la meilleure application pour Windows Phone ? https://t.co/TA3LtCTElj

@AppsForGhent: RT @PJPauwels: Join us at our edit-a-thon @AppsForGhent, http://t.co/AL2EMIQwiY and I'm your personal assistant that day. EG. http://t.co/bipFOYYOh4

@vrouwennetbe: Nieuwe website bundelt 8.000 vakantiewoningen aan kust ... gelezen via http://t.co/Onj9KZdU92

@hootsuite: A new option for publishing pictures on Twitter: http://t.co/WOxQQUk3ia pic.twitter now available to HootSuite Pro users




Netties werkt samen met:



EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT:
Er zijn maar twee manieren waarop je kan leven.
De ene is alsof niets een mirakel is.
En de ander is alsof alles een mirakel is.
-Albert Einstein-

 
De nieuwe oogst


   
STARTERS IN DE MEDISCHE SECTOR:SKINVISION

We zetten onze reeks verder met apps en webdiensten die jouw gezondheid ten goede komen. Zo is er deze app, SkinVision. Die helpt je om te onderzoeken of een vlek op je huid zich niet ontwikkelt tot iets kwaadaardig. Je kan namelijk een foto nemen van de vlek, die naar de bijhorende webdienst gestuurd wordt, en daar geanalyseerd wordt en vertelt of je al dan niet naar de arts moet gaan om de huidvlek te laten controleren. En je meteen ook een lijst geeft met huidartsen in de omgeving.
https://skinvision.com/
http://www.journaldunet.com/web-tech/start-up/start-up-e-sante/skinvision.shtml


STARTERS DIE HOOG INGESCHAT WORDEN: SPOTIFY
Na onze reeks starters uit de medische sector, enkele andere starters - de "dure". In de VS zijn er verschillende bedrijven die nog niet zo heel lang bestaan, maar al op een miljard dollar of meer geschat worden. Denk maar aan Dropbox (10 miljard), Pinterest en Uber (3,8 miljard); Jawbone en Square (3,3 miljard), Airbnb (2,5 miljard). Bij Journal du Net vonden wij een reeks artikels over Europese starters die ook veel geld waard zijn.
Het zijn er weliswaar minder, maar het is toch interessant om ze even op te lijsten. Om te beginnen is er Spotify, de webdienst die streaming muziek aanbiedt. Hij wordt momenteel geschat op vier miljard dollar en heeft 24 miljoen actieve abonnees, waarvan 6 miljoen betalend. Winstgevend is het bedrijf niet - een verhaal dat je in deze reeks nog meer zal horen. IN 2012 had het een omzetcijfer van 435 miljoen euro, bij een verlies van 58 miljoen.
https://www.spotify.com
http://www.journaldunet.com/web-tech/start-up/start-up-europe-valorisation-milliard/spotify.shtml


STARTERS DIE HOOG INGESCHAT WORDEN: VENTE PRIVÉE
Deze starter wordt op 3 miljard dollars geschat. Het omzetcijfer bedraagt 1,6 miljard euro bij deze site die besloten verkopen aanbiedt van merkartikelen. In Europa werden er in 2013 10.000 dergelijke verkopen aangeboden voor 2.500 merken. Er zijn 20 miljoen leden, en elke dag schrijven zich nog eens 10.000 nieuwe leden in. Naar onze mening een iets gezonder businessplan dan bijvoorbeeld een spotify, dat het vooral van reclame moet hebben. Bij de landenkeuze krijg je echter wel de mogelijkheid om voor België te kiezen, maar volgens Vente Privée praat België enkel Frans...
[Taal: ENG/FR]
https://us.venteprivee.com/main/#signin]
http://www.journaldunet.com/web-tech/start-up/start-up-europe-valorisation-milliard/vente-privee.shtml


STARTERS DIE HOOG INGESCHAT WORDEN: ROVIO
Je moet al van een andere planeet komen om nog nooit gehoord te hebben van het spelletje Angry Bird. De uitgever ervan is het Finse bedrijf Rovio, en het werd in 2012, toen Angry Birds op het toppunt van zijn populariteit was, geschat op maar liefst 9 miljard dollar. Die schattingen zijn ondertussen wat gezakt, en het bedrijf zou nu nog geschat worden op 2 miljard dollar - nog altijd genoeg, als j het ons vraagt. Rovio had 195 miljoen omzet in 2012, en een netto winst van 71 miljoen dollar.
http://www.rovio.com/
http://www.journaldunet.com/web-tech/start-up/start-up-europe-valorisation-milliard/rovio.shtml


STARTERS DIE HOOG INGESCHAT WORDEN: KING

Nog een Europees bedrijf dat hoge ogen scoort: King, maker van het populaire spelletje Candy Crush. In tegenstelling tot Rovio wil het in Londen gevestigde King naar de beurs trekken, om 500 miljoen dollar op te halen. Het bedrijf wordt momenteel op 10 miljard dollar geschat.
De reden voor deze valorisatie is gewoon één spelletje: Candy Crush. 500 miljoen gebruikers over de hele wereld zorgden in 2013 voor een omzetcijfer van 1,88 miljard dollar, en een winst van 567,6 miljoen dollar. Als wij belegger zouden zijn, dan zouden wij toch even nadenken om volop te investeren in King. In 2012 had het bedrijf slechts een omzetcijfer van 164 miljoen dollar, en een netto resultaat van 7,8 miljoen. Iets wat zo pijlsnel stijgt, kan evengoed pijlsnel dalen. En King heeft wel geprobeerd om andere spelletjes te lanceren, maar die slaagden er niet in om populair te worden...
http://www.king.com
http://www.journaldunet.com/web-tech/start-up/start-up-europe-valorisation-milliard/king.shtml


STARTERS DIE HOOG INGESCHAT WORDEN: ZALANDO
Nog zo'n bedrijf dat hoge ogen scoort in de ogen van beleggers: Zalando. Deze Duitse specialist in de online verkoop van kledijen schoenen, opgericht in 2008, werd door investeringsbedrijf Kinnevik in februari ingeschat op 3,8 miljard dollar, terwijl Citigroup het op 13 miljard dollar inschat.
De webhandelaar kende in 2013 een grote groei, met maar liefst 52% . Het enige wat ons zorgen baart bij deze indrukwekkende cijfers zijn de retourkosten. De Zalando-partys, waarbij vrouwen (maar ook mannen!) een hele outfit bestellen, tijdens een homeparty voor hun vrienden showen, en dan 90% terugsturen zijn immers berucht...
http://www.zalando.fr/
http://www.journaldunet.com/web-tech/start-up/start-up-europe-valorisation-milliard/zalando.shtml


STARTERS DIE HOOG INGESCHAT WORDEN: KLARNA
Waar de naam van Zalando uit het vorige artikel bij iedereen wel een belletje doet rinkelen, zal dat wellicht niet het geval zijn met Klarna. Het is dan ook niet echt een website, wel een betaalsysteem voor webhandelaren. Dit van oorsprong Zweedse bedrijf heeft ondertussen een Duitse collega, Sofort, opgekocht, en zou volgens TechCrunch al 10% van de e-commerce markt in handen hebben.
https://klarna.com/?lang=en
http://www.journaldunet.com/web-tech/start-up/start-up-europe-valorisation-milliard/klarna.shtml


STARTERS DIE HOOG INGESCHAT WORDEN: WONGA
Ook deze naam zal je wellicht niet meteen iets zeggen. Wonga.com is een Britse site waar je geld kan lenen. In 2012 heeft het bedrijf 4 miljoen leningen goedgekeurd voor een totaal van 1,2 miljard pond. Waar die 1,2 miljard vandaan komen, vertelt Journal Du Net er niet bij - maar dat is wellicht afkomstig van de beleggers. Analisten schatten Wonga in op meer dan 1 miljard dollar, maar leningen blijven nu eenmaal een riskante zaak...
https://www.wonga.com/
http://www.journaldunet.com/web-tech/start-up/start-up-europe-valorisation-milliard/wonga.shtml


DE NETTIES-NOMINATIES: VELDBLOEMEN

Een website waar je via het alfabetisch menu informatie kan opvragen over planten. Geen interactieve tools zoals bij Tuin.org om bijvoorbeeld foto's te uploaden van bloemen. Mooie informatie dus, maar niet vanuit een originele invalshoek.
Commentaar van de juy: nog in ontwikkeling, voorzichtig met reclame voor tuinliefhebbers het bekijken waard ; simpel van opbouw (Eddy); een online database met veldbloemen, na een wandeling thuis gekomen kan je even snel kijken wat je onderweg nu echt gezien hebt. Beetje kale website met een gedateerde layout (Peter); mooie opsomming van veldbloemen, maar veel meer is het niet (Marijke); ads die in de content zitten :-( Jammer… (Nancy)
[Taal: NL]
http://www.veldbloemen.be/v


DE NETTIES-NOMINATIES: IBAN-BIC
Deze website doet maar één ding maar doet het goed: hier kan je aan de hand van de oude banknummer het nieuwe IBAN nummer en de bijhorende BIC code van de bank te weten komen.
Commentaar van de jury: zal in de toekomst vrij snel zijn nut verliezen banken doen dit al zelf op hun site
(Eddy); Doet wat het moet doen, niet meer en niet minder (Peter); deze kende ik al! Ik heb die enkele keren nodig gehad voor het werk een tijd geleden. Het leuke is dat je die zelfde functie kan inpluggen in Excel, dus dan kan je er meerdere converteren rechtstreeks in Excel (en zo ook naar je eigen db ex- en importeren) Voor thuisgebruik volgens mij niet meer zo nodig, de meeste banksites zetten nu de BBAN zelf om naar IBAN.
(Marijke); Dit een website noemen is veel gezegd; het is één pagina, maar ze doet wel wat ze moet doen. Wel érg veel reclame… (Hilde)
[Taal: NL]
http://www.ibanbic.be/


DE NETTIES-NOMINATIES: SENIORENNET
Al jaren dé website voor senioren, ooit bedacht door een toen jonge knaap. Ondertussen wel wat gedateerd, maar toch nog altijd druk bezocht.
De commentaren van de jury: zeer uitgebreide site al jaren een begrip (Eddy); Ik behoor tegenwoordig bij de doelgroep maar als ik hier de homepage open ben ik binnen twee seconden verdwaald in de overdaad aan info. Geen idee waar ik op deze site moet beginnen (Peter); vorig jaar ook ingediend en volgens mij toch niet veel veranderd (Marijke); De lay-out is niet goed, het is een rommeltje. Maar veel senioren voelen zich er thuis en hebben er een blog aangemaakt. Spijtig dat de site hen niet meer in de schijnwerpers zet, maar eerder de commercie (Oxytime, de webshops…) (Hilde)
[Taal: NL]
http://www.seniorennet.be


VRIJDAG MULTIMEDIA: FLAPPYBRAILLE

Ongewoon, dat is het minste wat je kan zetten van dit spelletje. Je speelt het namelijk in de adresbalk van je browser, waar brailletekens staan. Met de pijltjes moet je een punt doorheen de tekens daar manoeuvreren. Succes! (Bron: Walkingmen.com)
[Taal: ENG]
http://flappybraille.ndre.gr/


VRIJDAG MULTIMEDIA: VOOR ZE VERDWIJNEN
Heel wat volkeren hebben eeuwenlang hun eigenheid bewaard; cultuur, klederdracht, tradities. Zij konden dat, omdat zij nog niet "ontdekt" waren door de alles overdonderende "westerse" cultuur. Deze fotograaf trok de hele wereld rond om deze mensen en hun cultuur vast te leggen in foto, voor zij verdwijnen. Indrukwekkende beelden.
[Taal: ENG]
http://imgur.com/a/XTeGD?gallery


VRIJDAG MULTIMEDIA: INKED
De jonge Belgische artiest Monk kreeg een idee toen hij door California trok:hij tekende een man op een skateboard, en versierde die met tatoeages die dingen voorstelde die hij tegenkwam tijdens zijn reizen. Bij zijn terugkeer naar Brussel vroeg hij aan echte tatoeage artiesten om de modellen die hij tekende aan te passen. Het geheel mondde uit in het Inked Project. (Bron: Walkingmen.com)
[Taal: ENG]
http://inkedproject.com/



Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/  -  http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



 
Bij de collega's



*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING
(Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers)
http://belsec.skynetblogs.be  


*** BELGIAN COWBOYS
http://www.belgiancowboys.be/



- Nominaties SpinAwards 2014 bekend
http://www.belgiancowboys.be/marketing/nominaties-spinawards-2014-bekend/
- Sony onthult virtual reality bril voor PS4
http://www.belgiancowboys.be/technology/sony-onthult-virtual-reality-bril-voor-ps4/


*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

 
- 'Sociale media maken kind dik'
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3619110/2014/03/20/Sociale-media-maken-kind-dik.dhtml
- Iers bedrijf gaat begrafenissen live streamen
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3619159/2014/03/20/Iers-bedrijf-gaat-begrafenissen-live-streamen.dhtml
 
 

*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be
 
 
- Telenet voegt vtm en 2BE toe aan Yelo TV 
http://www.elektrozine.be/ez/article/7974/Telenet-voegt-vtm-en-2BE-toe-aan-Yelo-TV.html
- Toshiba stelt nieuwe televisies voor 
http://www.elektrozine.be/ez/article/7971/Toshiba-stelt-nieuwe-televisies-voor.html


*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/

 
- 10 minuten = 1 dag water
Hoe lang kan jij zonder je mobiele telefoon om kinderen in nood aan proper water te helpen?
http://www.digimedia.be/News/nl/16137/10-minuten-1-dag-water.html
- De eerste Google-uurwerken worden op de markt gebracht door LG en Motorola
http://www.digimedia.be/News/nl/16149/de-eerste-google-uurwerken-worden-op-de-markt-gebracht-door-lg-en-motorola.html
 


*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info


- Webcopy: kopieer het web
http://computertaal.info/2014/03/20/webcopy-kopieer-het-web/
- Test je kennis over privacy op sociale media
http://computertaal.info/2014/03/19/test-je-kennis-privacy-op-sociale-media/
 


*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

- Facebook geeft eigen op php gebaseerde programmeertaal vrij
http://tweakers.net/nieuws/94959/facebook-geeft-eigen-op-php-gebaseerde-programmeertaal-vrij.html
- Mozilla: Modern UI niet de reden voor stopzetten van Firefox voor Windows 8
http://tweakers.net/nieuws/94952/mozilla-modern-ui-niet-de-reden-voor-stopzetten-van-firefox-voor-windows-8.html


*** DATANEWS
http://www.datanews.be


- Google maakt Gmail waterdicht voor NSA-spionage
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/google-maakt-gmail-waterdicht-voor-nsa-spionage/article-4000565559117.htm
- Waarom u beter niet inlogt op een onbeveiligd wifi-netwerk
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/waarom-u-beter-niet-inlogt-op-een-onbeveiligd-wifi-netwerk/article-4000564825160.htm


*** BLOOVI
http://www.bloovi.be/




- Ben ik verslaafd aan mijn smartphone?
http://www.bloovi.be/nieuws/detail/ben-ik-verslaafd-aan-mijn-smartphone
- Waarom zou je eigenlijk nog lineair TV-kijken?
http://www.bloovi.be/nieuws/detail/waarom-zou-je-eigenlijk-nog-lineair-tv-kijken



*** WIJS


- Een digitale baksteen in de maag van de Belg
http://wijs.be/nl/trends-inzichten/blog/detail/een-digitale-baksteen-in-de-maag-van-de-belg
- Zal Facebook leeglopen?
http://wijs.be/nl/trends-inzichten/blog/detail/zal-facebook-leeglopen





 
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut


 
KAN JE MET EEN CHROMEBOOK OFFLINE WERKEN? 1. GOOGLE APPS
Een Chromebook is een erg goedkope laptop, en erg verleidelijk. Je twijfelt echter: voor zo'n Chromebook moet je altijd online zijn, niet? En heb je geen internetverbinding, dan kan je er niets mee aanvangen, toch? Misschien toch niet helemaal. MakeUseOf onderzocht de bruikbaarheid van de Chromebook, en wij willen je graag hun bevindingen vertellen.
Om te beginnen is er het feit dat op de Chromebook alle mogelijke Google Apps staan. Zoals Google Docs, Sheets, Slides, Drawings. En die kan je gewoon offline gebruiken om bestanden te bekijken, bewerken en aan te maken. Je moet gewoon de offline setup activeren vanuit Google Drive, door daar in het "More" menu te klikken op "Offline."
Door de offline toegang te activeren werk je dus gewoon offline aan je documenten, en zullen die gesynchroniseerd worden zodra je terug een internetverbinding hebt.
https://support.google.com/drive/answer/2375012?hl=en
http://www.makeuseof.com/tag/chromebooks-dont-work-offline-debunking-myths/


KAN JE MET EEN CHROMEBOOK OFFLINE WERKEN? 2. GMAIL

Ook Gmail heeft een speciale offline app, waarmee je emails kan lezen, zoeken, archiveren en beantwoorden. Al deze acties worden in een wachtrij geplaatst, en automatisch gesynchroniseerd met je online account zodra je terug online bent. Een artikel over de app vind je bij MakeUseOf, en instructies over hoe je het een en ander moet activeren vind je bij Google.
http://www.makeuseof.com/tag/gmail-offline-offline-google-mail-app-chrome/
https://support.google.com/mail/answer/1306847?hl=en


KAN JE MET CHROMEBOOK OFFLINE WERKEN? 3. CALENDAR
Tot slot nog een app van de Google reeks die ook offline kan werken: Googel Calendar. Hierbij kan je twee maanden tegelijk offline bekijken, je kan antwoorden op uitnodigingen, herinneringen ontvangen nieuwe evenementen aanmaken. Je moet wel eerst, zoals bij de andere apps, via Instellingen (het tandwieltje), en daar "Offline" kiezen.
http://www.makeuseof.com/tag/chromebooks-dont-work-offline-debunking-myths/




 
Van alles halen, (bijna) niets betalen...

 

MATHCAST: FORMULES

Windows XP/Vista/7/8 - 23,8 MB - freeware
Een behulpzame editor voor formules met wiskundige tekens. De tool is compatibel met Miccrosoft Word en Open Office Writer. Je kan dus gewoon rekenkundige fomules in je document inlassen.
http://www.chip.de/downloads/MathCast_68560404.html
http://mathcast.sourceforge.net/


SPUTNIK: RSS READER
Windows XP/Vista/7/8 - 25,3 MB - freeware
Met een RSS feed kan je het nieuws van verschillende bronnen heel gemakkelijk opvolgen. Je moet alleen de juiste feed-reader kiezen. Wellicht kan je deze eens uitproberen,  waarmee je de feedsvanop je desktop kan lezen. Je kan je favoriete RSS feeds heel simpel importeren via OPML.
http://www.chip.de/downloads/Sputnik_68559302.html
http://sputnik.szwacz.com/


RAINLENDAR LITE - KALENDER
Windows all - 15,2 MB - freeware - Engels
Deze software bestaat al jaren, en we hebben hem zelf ook actief gebruikt. Het enige nadeel is dat je eigenlijk iemand moet zijn die regelmatig weerkeert naar zijn desktop, want wat Rainlendar doet is een transparante kalender / To-do lijst brengen op je desktop. Ben je zo'n mens, dan is dit een uitstekende tool vor jou!
http://www.rainlendar.net/
http://www.chip.de/downloads/Rainlendar-Lite-64-Bit_43795214.html


ANDROID SDK: PROGRAMMEREN

Windows XP/Vista/7/8 - 84,8 MB - freeware
Met Android SDK biedt Google programmeurs de mogelijkheid om zelf eigen toepassingen te ontwikkelen voor het open source besturingssysteem. In de SDK zit meteen sliert toepassingen: browser, Google Maps, SMS en mailprogramma, muziekspeler, camera, fotogalerij. Om met de SDK te kunnen werken, moet je wel eert de Java Development Kit (JDK) downloaden.
http://www.chip.de/downloads/Android-SDK_47489377.html
https://developer.android.com/sdk/index.html?hl=sk


LIGHT IMAGE RESIZER
WinXP/Vista/7/8 - 6,7MB - adware
Met deze tool kan je afbeeldingen bewerken, zoals de grootte veranderen of ook de kwaliteit. Je kan één afbeelding tegelijk bewerken, of meteen een hele reeks (batch verwerken).
http://www.chip.de/downloads/Light-Image-Resizer_48411137.html
http://www.obviousidea.com/windows-software/light-image-resizer/


IMMERSIVE EXPLORER
Windows 7/8 - 0,7 MB - freeware
Dit is een gratis vervanger voor de Explorer in Metro-uitzicht. Hij heeft meer functies, en werkt ook onder Windows 7. De tool geeft je tegels waarmee je de belangrijkste mappen van je huidige profiel kan bewerken. En voor beelden geeft de tool ook een preview.
http://www.julien-manici.com/immersive_explorer/
http://www.chip.de/downloads/-Immersive-Explorer_56932485.html


JAVA RUNTIME OMGEVING
Windows Vista/7/8 - 32,5 MB - freeware
Heel wat websites en functies werken met de Java Runtime Omgeving - een virtuele omgeving om Java op jouw computer te draaien. Van deze omgeving is nu een nieuwe versie uit, versie 8.0. Je installeert die best, want deze versie bevat tal van verbeteringen en bugs die gedicht werden.
http://www.oracle.com/


VRIJDAG APPDAG: PETE & REPEAT

iPhone/iPad/iPod - 0,80€
EBij deze app slaat "Pete" op de persoon die je fotografeert met je iPhone, iPod of iPad. En "Repeat"  slaat dan op de foto, waaraan een grote mond toegevoegd werd, en die dan de woorden zal uitspreken die jij dicteert! Leuk om bijvoorbeeld je kindjes een boodschap te laten zeggen voor opa en oma, maar ook om allerlei grappen uit te halen.
https://itunes.apple.com/fr/app/pete-repeat/id821418104?l=en&mt=8


VRIJDAG APPDAG: WETRANSFER
iOS
Ongetwijfeld ken je WeTransfer, de webdienst waarmee je grote bestanden online kan zetten zodat anderen die kunnen downloaden, en die door vele internauten gebruikt wordt oor het verzenden van bestanden die te groot zijn voor e-mail.
Nu is er ook een app voor de smartphone, zodat je ook foto's in hoge resolutie kan doorsturen.
https://itunes.apple.com/us/app/wetransfer/id765359021?ls=1&mt=8
 

(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.



 
 

Het laatste woord....



 


 
NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu 
of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier 
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart 
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO) Manu Drieghe 
Marijke Pante,
Marianne Steijlen 
Reinhilde Remaut 
Ludo Cattoor 
Evert Poppen 
Philip Lafeber 
Julien Van den Borre, 
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover) 
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer.  Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


  "NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

 De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.

U ontvangt deze mail omdat u zich in het verleden aangemeld hebt als abonnee op deze nieuwsbrief.

Wenst u uw abonnement te wijzigen of te annuleren? Dat kan op deze link

http://www.netties.be/v20/abonnement.php



 

AFSLUITER VAN DE WEEK
Probeer niet een sucessvol mens te worden, maar wel een waardevol mens.
-Albert Einstein-