"Inhalige" commissie op apps blijft nazinderen Meteen toen Apple aankondigde dat ontwikkelaars en content leveranciers voortaan 30% commissie zouden moeten betalen op alle abonnementen die zij via de App Store verkochten, weerklonk een golf van protest. Ook onze redactie had hier heel wat kritiek op. Die kritiek is niet gaan liggen, in tegendeel, is de laatste dagen steeds luider gaan klinken. Zo heeft de maker van de Readability App een open brief aan Apple gepubliceerd, die veel weerklank kreeg in de blogosfeer (1). Readability's app neemt immers content van uitgevers, schraapt daar de advertenties en alle mogelijke rommel af, om enkel een heel "readable" (leesbare) pagina over te houden. De lezer kan zich op deze dienst abonneren; 70% van dat geld gaat naar de contentleverancier, 30% naar Readability. De technologie is zo goed, dat Apple hem zelfs verleden jaar in Safari inbouwde. En tot grote verbazing van Readability kregen ze daar verleden week het bericht dat de app uit de App Store verwijderd wordt, omdat het voor zijn abonnementen niet werkte met de in-app aankoopmethode. Je zou voor minder verontwaardigd zijn, niet? Er zijn nog meer bezwaren, zoals je in een samenvattend artikel bij ReadWriteWeb kan lezen. Zo is er een limiet aan het aantal items dat je via het in-app aankoopsysteem te koop kan aanbieden: 3.000 of 3.500. Maar een boekhandel zoals Amazon heeft maar liefst 2,5 miljoen titels! (2)
http://blog.readability.com/2011/02/an-open-letter-to-apple/
http://www.readwriteweb.com/archives/fallout_and_frustration ...
|