|
Deadline van volgende editie: 21/3/2013 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: |
Jaargang 17 Nummer 792 van 16/3/2013
Toen verleden week "onze" Sabine, de weervrouw van de Vlaamse openbare omroep, aankondigde dat er begin volgende week 10-15 cm zou liggen, begonnen de meeste mensen bedaarlijk te lachen. De dame heeft echter gelijk gekregen - en we hebben het goed gevoeld, op dinsdag, op de weg en het openbaar vervoer. Een les kan je daaruit trekken: dat de natuur nog altijd de baas is, al onze hoogtechnologie ten spijt... Misschien zal u het merken, maar we hebben op de redactie nog eens de antwoorden terug doorgenomen die wij van de lezers kregen op de vraag wat de rol is van Netties, en we hebben onze keuze van artikels wat aangepast. Terug tips, meer gevarieerde software, terug wat berichten in de rubriek "Hoe bedenken ze het" - hardware en software dus. Jullie hebben namelijk duidelijk gemaakt dat jullie deze rubrieken echt wel op prijs stellen. Qua nieuwsgaring gaven jullie aan dat jullie tevreden zijn met de manier waarop wij werken -informatie verzamelen van verschillende bronnen, zodat jullie , wanneer je meer wil weten over een bepaald onderwerp, dit kan vinden op de bijgevoegde link. En dus gaan we die weg verderzetten. Hebt u nog suggesties of opmerkingen? Laat het ons weten. En ja, een woord van kritiek mag ook hoor... Ondertussen veel leesplezier gewenst met dit nummer. Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen: http://store.ovi.com/search?q=netties Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
APPLE VRAAGT PATENT AAN VOOR HET DOORVERKOPEN VAN DIGITALE CONTENT Wat is het verschil met het patent van Amazon? En betekent dit de herwaardering van DRM? Het grote verschil tussen een fysiek boek,
een fysieke dvd en hun digitale tegenvoeter, is niet dat
de fysieke lomper om dragen is of in een doosje zit, en
de ander compact is (je kan een hele bibliotheek, een
hele platenzaak op één computer of tablet krijgen), maar
wel dat je er vrij over kan beschikken. Koop een boek,
en je kan het, als je het uit hebt, in een
tweedehandswinkel verkopen of aan een vriend uitlegen.
Daarentegen "koop" je geen digitale content, je "leent"
het alleen, je krijgt er digitale rechten op. Dat zou wel eens kunnen veranderen. Amazon, dat eerder al een afdeling met tweedehands papieren boeken in zijn webwinkel opende, heeft in januari een patent aangevraagd voor de verkoop van tweedehands digitale content - dvd, boeken, muziek. En verleden week werd bekend gemaakt dat Apple eveneens zo'n patent aangevraagd heeft. Wat zijn de verschillen? Wel, volgens Apple Insider is dat de manier waarop de verkoop geschiedt. Bij Amazon functioneert de Amazon winkel als een centrale markt, bij Apple zou het gedecentraliseerd zijn. Rechten zouden doorgegeven worden van gebruiker naar gebruiker. Je leest het goed: rechten. Het patent draait niet zozeer rond de plek waar het bestand zich bevindt, als wel wie het recht heeft om het te openen, de media daarop te consumeren. Je kan, met andere woorden, aan iemand anders het recht overdragen voor digitale media. En zodra jij die content verkocht hebt, verlies je het recht op deze content. Het is, volgens het patent van Apple, niet de marktplaats (iTunes) die de rechten regelt, maar jouw toestel zelf; dat zou in de toekomst kunnen verhinderen dat de verkoper nog toegang heeft tot de digitale content. Als je even daarover nadenkt, dan wil dit eigenlijk zeggen dat DRM of Digital Rights Management terug zijn intrede gaat doen. Wat wel spijtig is: eindelijk waren we van die vervelende DRM vanaf, en konden we vrij onze MP3 overzetten van computer naar tablet, naar MP3 speler enz. Dit wordt dus teruggedraaid. Toch heeft het patent van Apple, zoals het aangevraagd werd, wel enkele knappe aspecten, die de uitgevers moeten overtuigen om in het systeem te stappen. Zo zou de uitgever bepaalde voorwaarden kunnen opleggen voor het doorverkopen van zijn content: een e-book zou bijvoorbeeld niet binnen de 6 maanden doorverkocht worden, of bijvoorbeeld aan minstens 5 dollar verkocht worden. Het is inderdaad de vraag of de uitgevers in het systeem willen stappen. Apple heeft de grootste moeite gehad, toen het met zijn iTunes startte, om de muziekmaatschappijen te overhalen song per song te verkopen, in plaats van het hele album. Maar het is Apple uiteindelijk wél gelukt. Misschien zal het Apple ook lukken met tweedehands content? Maar dan liefst... zonder DRM! http://appleinsider.com/articles/13/03/07/apples-digital-content-resale-and-loan-system-could-allow-drm-transfers-between-end-users www.nytimes.com/2013/03/08/technology/revolution-in-the-resale-of-digital-books-and-music.html?pagewanted=all&_r=0 http://techcrunch.com/2013/03/07/apple-patents-a-system-for-the-resale-and-transfer-of-used-digital-goods/ DE NIEUWE FACEBOOK TIJDLIJN: ADVERTEERDERS ZIJN ER WILD VAN... ... maar wat met de gebruikers Wellicht heb jij hem nog niet, en wij
evenmin: de nieuwe tijdlijn / news feed van Facebook.
Hij zal dan ook geleidelijk uitgerold worden voor alle
gebruikers. Verleden week werd hij aangekondigd door
Mark Zuckerberg, en volgens de eerste berichten zijn de
adverteerders er wild van.Wat is het? Wel, de tijdlijn zou overzichtelijker geworden zijn. Je kan in de toekomst kiezen voor verschillende soorten feeds, naargelang de berichten die je wil zien: alle vrienden (alles wat je vrienden delen), foto's (enkel foto's van jouw vrienden en van de Pagina's die je goed vindt), muziek (postings over de muziek waarnaar je luistert), en Postings (met daarin het laatste nieuws van de Pagina's en de mensen die je volgt). Het meest opvallende zijn de grote foto's. Ook van de merken die je volgt. Met andere woorden: de merken krijgen een fantastische spreekbuis, een ideaal middel om hun reclame te vertonen, in volle glorie. Onder het motto "Bigger is definitely better", zingen zij in koor de lofzang van deze nieuwe tijdlijn. Want die zal er nu consequent hetzelfde uitzien op het web, tablet en smartphone. En voor die laatste is natuurlijk zo'n grote foto ideaal. Maar dit doet toch wel enkele vragen rijzen. Facebook wordt minder een plek waar je nieuws over vrienden vindt, als wel over merken. Bovendien vragen grotere foto's meer bandbreedte om te downloaden. Zit je thuis met je tablet of smartphone via WiFi te werken, dan is dat natuurlijk geen probleem. Maar ben je onderweg, dan zal dit wel een flinke hap wegnemen uit je (dure) maandelijkse volume. We zullen wel zien, zei de blinde. Eerst afwachten tot de nieuwe News feed op onze Facebook account komt, en dan pas oordelen, nietwaar? Heb jij de nieuwe feed al, vertel ons wat je ervan denkt? Van ons krijg je alvast de aankondiging van Facebook zelf (1), een commentaar van The Atlantic Wire (2) en de verzameling links die Techmeme over dit onderwerp bijeenzocht (3) http://newsroom.fb.com/News/581/A-New-Look-for-News-Feed http://www.theatlanticwire.com/technology/2013/03/facebook-news-feed-2013-ads/62871/ http://www.techmeme.com/130307/p42#a130307p42 FIREFOX WIL GEEN BROWSER MAKEN VOOR IOS Tot Apple zijn vreemde regels voor browsers van derden wijzigt Wanneer je leest dat Firefox, tijdens de
South by Southwest (SXSW) conferentie verleden week
aankondigde dat het geen versie van de Firefox browser
meer maken wil voor iOS toestellen, dan wil je
natuurlijk de reden daarvoor weten. Volgens een interview met een van de Firefox medewerkers in CNet zou de reden daarvoor tweeërlei zijn. Enerzijds omdat Apple geen browsers toelaat die geen gebruik maken van de versie van Apple van Webkit. Maar anderzijds omdat iOS gebruikers niet toelaat om een andere toepassing dan Safari als standaard tool aan te duiden voor het browsen. Bij het lezen van het laatste fronsten wij toch wel even de wenkbrauwen - als niet-iPhone bezitter was dit feit ons vreemd. En het lijkt ons eerlijk gezegd hoogst verwonderlijk dat Apple hiermee weg kan geraken. Microsoft kreeg verleden week nog een monsterboete omdat het gedurende enkele maanden vergeten was om in haar updates van het OS de gebruiker een keuzescherm te bieden om zijn standaard browser te kiezen. En Apple verbiedt gewoon doodleuk zijn gebruikers om een andere browser dan Safari te gebruiken? Werk aan de winkel voor de Europese regulator, lijkt het ons - van twee maten en gewichten gesproken! Deze strenge regel zorgt er ondertussen wel voor dat Safari ondertussen de top mobiele browser geworden is, met een aandeel van 60% van de mobiele browsermarkt. Mozilla neemt trouwens een risico door niet voor iOS te ontwikkelen; de iPhones en iPads zijn tot nader order de populairste toestellen, en de meeste andere browsers nemen genoegen met het kleine deel van de iOS gebruikers dat ze voor zich kunnen winnen, en wat nog altijd beter is dan niets. Mozilla sluit trouwens niet uit, zo lees je bij The Verge, dat het ooit voor iOS toestellen ontwikkelen zou. Enkele maanden geleden toonde het nog een prototype van een browser voor de iPad, onder de codenaam Junior. Wie trouwens even tijd heeft, moet maar eens de commentaren op het artikel bij The Verge lezen. Buiten de rabiate strijd tussen voor- en tegenstanders van Apple/Microsoft/Android, lees je er toch wel enkele rake opmerkingen... http://www.theverge.com/2013/3/9/4084710/mozilla-wont-bring-firefox-to-ios-until-apple-relaxes-third-party-stance http://appleinsider.com/articles/13/03/10/mozilla-firefox-not-coming-to-iphone-ipad-until-apple-relaxes-ios-browser-rules http://news.cnet.com/8301-14013_3-57573440/mozilla-says-no-plans-to-return-to-ios/ BAR IN DE VS VERBIEDT GOOGLE GLASS Toestel is er weliswaar nog niet... Het mag grappig lijken: iets verbieden dat
er niet is - en toch kan dit het debat aanzwengelen. Het
gaat om een bar in het Amerikaanse Seattle, de 5 Point
Cafe. De uitbaters ervan hebben nu al aangekondigd dat
het niet zal toelaten dat klanten in de bar Google
Glasses opzetten - je weet wel, die wonderbaarlijke
bril-met-computer, waarbij informatie op de glazen
geprojecteerd wordt. Waarom Glasses verbieden? Wel, de bar heeft een tamelijk bekend clientèle, dat op zijn privacy gesteld is en in de bar anoniem wil blijven. "... Mensen willen zeker niet heimelijk gefilmd worden en onmiddellijk op het internet gezet worden". De uitbaters geven toe dat hun verbod half als grap bedoeld is, maar toch ook half ernstig is. Het is immers zo dat je, in tegenstelling tot andere toestellen met een camera aan boord, zoals een smartphone, je bij Google Glass gewoon opnames kan maken zonder iets speciaal te moeten doen. Een smartphone moet je bijvoorbeeld nog richten, met Glass kijk je gewoon - met dubbele ogen: die van jou, en van je camera. Het is de uitbaters van de bar in elk geval gelukt een discussie los te maken; de commentaren op het artikel zijn de moeite waard om lezen. http://www.geekwire.com/2013/google-glasses-allowed-declares-seattle-dive-bar/ https://www.facebook.com/The5PointCafe MICROSOFT GELOOFT WÉL IN FLASH Flash wordt standaard geactiveerd op Windows 8 en RT Flash - je houdt ervan, of je haat het.
Alles hangt natuurlijk af waarvoor het gebruikt wordt.
Waarbij het wel eens verkeerd loopt. Flash als
technologie om filmpjes te vertonen of games te laten
spelen is prima. Flash gebruiken om echte informatie te
vertonen, waardoor die bijvoorbeeld niet afgeprint kan
worden, is natuurlijk fout.Apple houdt niét van Flash. Op zijn toestellen -iPad, iPhone- wordt Flash geweerd. Waardoor verschillende websites niet bekeken kunnen worden. Microsoft heeft in principe geen probleem met Flash. Het heeft nochtans ook een tijdje Flash geweerd in de nieuwe versie van zijn besturingssysteem, Windows 8 en Windows RT. Maar dat was omdat het eerst wou afwachten of de ontwikkelaars die met Flash werken, voldoende begrepen hadden hoe deze nieuwe versie werkt, zodat hun maaksels voldoende compatibel zouden zijn, ook met het aanraakscherm in beide versies van het OS, en de battterij niet zouden leegzuigen. Tijdens die proefperiode was Flash standaard gedeactiveerd; enkel sommige sites waren door Microsoft op een witte lijst gezet, en hun Flash content werd meteen afgespeeld. Nu heeft Microsoft een update uitgebracht aan zijn browser, Internet Explorer 10, waardoor Flash standaard geactiveerd wordt. Een hele opsteker voor Adobe, maker van de Flash webtechnologie! http://www.theverge.com/2013/3/11/4090878/microsoft-enabling-flash-by-default-windows-8-rt-march-12 GOOGLE GLASS KRIJGT AL ZIJN EERSTE APPS.. ... en zijn eerste stoute toepassingen! Geloof jij niet in Google Glass, de in een
bril gemonteerde computer, als dé interface van de
toekomst? Dan moet je toch nog eens nadenken. Want het
heeft er alle schijn van dat Google Glass echt gaat
doorbreken. Dat mag je alvast afleiden uit het feit dat
de eerste toepassingen voor Glass voorgesteld werden op
de SXSW conferentie.Daar heeft het ontwikkelaars team van Google's Project Glass getoond hoe software van derden korte fragmenten kan vertonen op je scherm. Zo kan The New York Times breaking nieuws vertonen. En als je een bepaald gebaar maakt met je hoofd, "look up", dan kan Glass je foto's en titels van artikels tonen, en als je wil ook de tekst van een verhaal voorlezen. Naast deze krant zouden ook Evernote, Gmail en Path geïntegreerd kunnen worden in Glass: foto's die je neemt met de bril zouden meteen doorgestuurd kunnen worden naar Evernote, Skitch; en mails uit Gmail zouden voorgelezen kunnen worden. Google heeft zelfs een API ontwikkeld voor programmeurs, waarop zij kunnen bouwen om hun content te vertonen. Daarbij moet wel rekening gehouden worden met enkele punten: ontworpen zijn voor Glasss, niet in de weg zitten van het gewone zicht, kortstondig zijn, en niet onverwacht verschijnen. (1) De toepassingen voor Glass lijken eindeloos. Maar zoals vaak zit er ook een nare kant aan vast. ReadWriteWeb bedacht alvast enkele dingen waarvoor Glass gebruikt kan worden, en die echt niet netjes zijn. Over een ervan, het stiekem filmen van andere mensen, hebben we het gisteren al gehad. Maar er zijn nog andere dingen te bedenken. Zoals tijdens het eten de mensen rondom jou gewoon negeren, en ondertussen je Glass scherm bekijken. Porno kijken op je scherm - maar ook zelf porno opnemen, want je hebt je handen vrij. Mensen die je juist ontmoet hebt via je Glass opzoeken op het internet, en als het ware beginnen te stalken. En natuurlijk je vrienden van je vervreemden - want zij weten nooit wat jij aan het bekijken bent: jouw gezicht, of de info op hun scherm. Denk maar eens aan vreemde combinaties - iemand die in gezelschap porno zit te kijken bijvoorbeeld. Creepy! (2) http://www.theverge.com/2013/3/11/4091426/google-teases-path-skitch-new-york-times-on-project-glass http://readwrite.com/2013/03/11/google-glass-privacy-creepiness ONLINE PRESENTATIE TOOL PREZI VOEGT AUDIO TOE En heeft ondertussen al meer dan 20 miljoen gebruikers Wie voor zijn presentatie iets meer wil
dan het klassieke PowerPoint, kan terecht bij de online
dienst Prezi. Die heeft heel wat te bieden, onder andere
professioneel gemaakte sjablonen, die je kant en klaar
kan gebruiken. Ook de mogelijkheid om vanop je mobiele
toestel te werken maakt de tool interessant. Verleden
jaar kwam daar dan nog eens 3D bij, en een animatie van
een fade-in overgang. Er zijn dan ook steeds meer mensen die gebruik maken van de tool. De teller passeerde deze week de grens van 20 miljoen gebruikers, en op de TED conferenties dit jaar werden er minstens 8 presentaties via Prezi vertoond. En op verzoek van die gebruikers heeft Prezi nu audio toegevoegd aan de presentaties: je kan muziek, geluidseffecten, audio getuigenissen aan je plaatjes koppelen. Van de tool bestaat ook een app voor de iPad, die al meer dan 2 miljoen keer gedownload werd. De volgende keer je een presentatie moet maken, is het de moeite waard deze tool eens uit te proberen! http://venturebeat.com/2013/03/12/prezi/ http://prezi.com/ http://thenextweb.com/insider/2013/03/12/prezi-introduces-audio-as-it-crosses-20m-registered-users-doubling-its-size-in-10-months/ AMERIKAANSE FTC VOERT REGELS IN VOOR BETAALDE TWEETS Moeten duidelijk herkenbaar zijn als reclame In de VS, net als in Europa, zijn er
regels voor reclame. Zo moet een reclameboodschap altijd
als dusdanig herkenbaar zijn, zodat het voor de
gebruiker duidelijk is dat hij niet met een objectief
artikel in een krant te maken heeft bijvoorbeeld, maar
met een advertentie of een publi-reportage. En bovendien
moet er ook altijd de nodige nuance gemaakt worden in
kleine lettertjes. Reclame die zegt dat je 10 kg kan
verliezen bijvoorbeeld in een maand tijd, zal onderaan
in kleine lettertjes vermelden dat het bij ideale
omstandigheden gaat, gekoppeld aan sport, enz.Maar hoe moet dat in de wereld van Twitter, waar er maar 140 tekensn zijn? Want ook daar wordt reclame gemaakt. VIP's worden betaald om te twitteren dat zij een bepaald product gebruikt hebben bijvoorbeeld. Tot nu toe waren er nog geen regels die bepaalden hoe daar duidelijk gemaakt moet worden dat het reclame is. Sommige beroemdheden zetten wel de hashtag #spon om aan te geven dat het om een gesponsorde tweets gaat, maar dat is toch niet duidelijk, vooral niet voor mensen die nog maar pas met Twitter beginnen. Het FTC heeft nu bepaald dat zo'n betaalde tweet gewoon moet beginnen met "AD", om aan te geven dat het om een advertentie gaat. Duidelijk, en zo hoort het te zijn. Wat ons ertoe brengt ons af te vragen hoe dat eigenlijk zit in Europa - zouden hier ook al richtlijnen over bestaan, voor betaalde tweets? http://blogs.wsj.com/corporate-intelligence/2013/03/12/paid-tweeters-beware-the-ftc-is-watching/ http://www.ftc.gov/os/2000/05/0005dotcomstaffreport.pdf http://www.theverge.com/2013/3/12/4095924/ftc-guidelines-remind-advertisers-to-include-full-disclosure-in-tweets TWITTER LANCEERT EEN APP OM MUZIEK TE ONTDEKKEN Streamt muziek via Soundcloud Twitter zal binnenkort een app uitbrengen,
voorlopig enkel voor iOS, die draait rond het ontdekken
van muziek en gebaseerd is op technologie van het
bedrijf We Are Hunted, dat een zestal maanden geleden
door Twitter gekocht was.Twitter meent namelijk te kunnen afleiden welke muziek we goed vinden, door te kijken naar welke mensen we volgen. Een gevaarlijke premisse, als je het ons vraagt. Want dat we iemand interessant vinden en hem/haar volgen omwille van zijn uitspraken, wil nog niet zeggen dat die persoon ook een muzieksmaak heeft die wij goed vinden. Trouwens, je kan niet echt van Twitter zeggen dat het zo goed gokt met de "mensen de gelijkaardig zijn" suggesties die het doet wanneer je iemand nieuw gaat volgen. De muziek zelf zou afkomstig zijn van SoundCloud, en als die daar niet beschikbaar is, dan zal de app doorverwijzen naar iTunes. Momenteel zijn er geen aanwijzingen dat Twitter Music, zoals de dienst heet, gaat doorverwijzen naar Spotify, maar wat niet is kan misschien nog komen. De app zou trouwens een tweede tabblaadje hebben, dat #NowPlaying heet. Daarin komen tweets te staan van mensen die jij volgt, en die iets tweeten met deze klassieke hashtag. En dat vinden we dan weer een goed idee! Meer bij CNet en WebProNews. http://www.webpronews.com/twitter-to-launch-standalone-music-discovery-app-born-out-of-recent-acquisition-report-2013-03 http://news.cnet.com/8301-1035_3-57573859-94/twitter-acquires-we-are-hunted-readies-standalone-music-app/ GOOGLE STOPT MET GOOGLE READER Nog andere projecten sneuvelen in lenteschoonmaak Google lanceert veel projecten, en af ten
toe maakt het grote schoonmaak, om zich beter te kunnen
concentreren op wat het belangrijk vindt, en de andere
dingen te kunnen afvoeren. Deze keer sneuvelen bij de
lenteschoonmaak o.a. Google Voice voor BlackBerry, de
Calendar API, snapseed voor de desktop, de search API
voor shopping. En, en dat gaat hard aankomen bij vele
internauten, Google Reader.In deze tool kon je de RSS feeds van verschillende sites binnentrekken, zodat je Google Reader de centrale plaats was voor informatie, maar ook voor foto's van je vrienden enz. Erg handig, en velen zweren bij Google Reader. Google echter niet - de aanhang zou gedaald zijn, zo heet het, en daarom wordt Reader per 1 juli met pensioen gestuurd. Wie wil kan zijn data exporteren via Google Takeout, en naar alternatieve diensten overbrengen. Dat de aanhang van Google Reader de laatste tijd aan het slabakken was, dat was volgens Gigaom (1) eigenlijk alleen maar de schuld van Google zelf, omdat het dit product niet vernieuwde - integendeel zelfs, sociale functies ervan verwijderde die het zo handig maakten. GigaOm gaat zelfs zo ver te stellen dat mensen grif zouden betalen om maar verder gebruik te kunnen maken van Google Reader, en creëerde er een poll rond. Maar kom, niet getreurd. Er zijn nog genoeg andere diensten die met RSS feeds werken, en die, eerlijk gezegd, veel mooier presenteren dan wat Google deed. Flipboard is daar een mooi voorbeeld van, want dat heeft een prachtige layout, en maakt van je dagelijkse feeds een mooi magazine. Je mag er alleen niet teveel feeds tegelijk instoppen. Andere projecten geven dan weer minder om de layout, maar zijn meer geschikt voor mensen met veel feeds, zoals Feedly. TheNextWeb zette de alternatieven op een rijtje. Ook Ars Technica geeft wat alternatieven, en daar zijn, zoals gewoonlijk, de commentaren de moeite waard om lezen. (3) http://gigaom.com/2013/03/13/google-kills-google-reader-will-go-offline-on-july-1-2013 http://thenextweb.com/media/2013/03/14/as-google-reader-is-killed-off-flipboard-feedly-reeder-and-others-offer-rss-alternatives/ http://arstechnica.com/business/2013/03/poll-technica-where-should-we-go-when-google-reader-is-put-out-to-pasture/?comments=1 GOOGLE GOOIT AD-BLOCKERS UIT WINKELTJE Maar gelukkig kan je zelf nog de apps installeren! Google heeft eigenlijk altijd heel lakse
regels gehanteerd voor wat er in de Play store komt;
controle op de apps was er hoegenaamd niet - met alle
gevolgen vandien, want dit opent natuurlijk de weg voor
allerlei malware en bedrieglijke apps.Aan de andere kant van de slinger heb je de App store van Apple, waar wél stricte controle uitgevoerd wordt op de apps, en het soms maanden duren kan vooraleer een app toestemming krijgt om in de winkel aangeboden te worden. Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. Bij Google Play store krijg je soms, zoals eerder al gezegd, malware en kwalitatief ondermaatse apps. Maar het voordeel is dat je vrijelijk alle apps kan installeren die je wil - je bent niet verplicht om langs de Play Store te gaan, je kan apps gewoon op een website vinden en downloaden. Dit in tegenstelling tot Apple, dat je verplicht om alles via iTUnes en de App Store te doen (tenzij je je toestel "jailbreakt" natuurlijk, maar dat is iets wat de gewone internaut nu niet meteen gaat doen). Wanneer Google dan, zoals het deze week aankondigde, verschillende apps uit zijn Google Play winkeltje verwijdert, dan is het ook relatief simpel om die apps elders te halen en toch te installeren. Het belangrijke van het verhaal is echter het feit dàt Google nu echt apps uit zijn winkel verwijdert. En dat het apps zijn die advertenties blokkeren. Als mobiele gebruiker heb je immers liefst zo weinig mogelijk advertenties, want zij vreten aan je toch al zo dure maandvolume. De ad-blockers zijn dan ook erg populair. Maar voor de aanbieders van content, spelletjes, enz. zijn die ad-blockers wel een streep door de rekening, want zij halen hun inkomsten uit de advertenties. De eeuwige vraag dus of ad-blockers wel legitiem en moreel verantwoord zijn. Google vindt alvast van niet... Adressen en tips over hoe je de ad-blockers alsnog op je toestel kan zetten, vind je bij LifeHacker en techCrunch. http://techcrunch.com/2013/03/13/google-pulls-ad-blocking-apps-from-play-store-for-violating-developer-distribution-agreement/ http://lifehacker.com/5990448 ORIGINELE TWITTER APP VOOR WINDOWS 8 EN WINDOWS RT Broodnodig nu andere apps door Twitter zelf beperkt worden Sommige waarnemers noemen het feit dat
Twitter zelf nu eindelijk een native app uitbrengt voor
Windows 8 en Windows RT een bewijs dat het
besturingssysteem eindelijk voor volwassen aanzien
wordt. De app is een hele opsteker voor Windows 8
tablets, laptops en de Windows Surface die onder Windows
RT draait. Want de meeste twitter-apps van derden moeten
tegenwoordig afrekenen met de beperkingen die Twitter
oplegt, iets wat je natuurlijk niet in de door Twitter
zelf gemaakte native appp vinden zal.De app ondersteunt meteen meer dan 20 talen, waaronder het Nederlands. Hij maakt ook ten volle gebruik van de mogelijkheden van het Windows OS, zoals de Share "charm", die het gemakkelijk maakt om links, afbeeldingen en tekst te tweeten. Er zit ook een Discover icoontje (#) bij, dat je nieuwe onderwerpen toont van mensen in je netwerk. Uiteraard ook Trends, en Wie Te Volgen suggesties. Je kan heel gemakkelijk bladeren doorheen een collage van Tweets, afbeeldingen en links die samen onder die Discover zitten. Op het Twitter blog vind je een filmpje met wat uitleg (1), en ook The NExt Web heeft wat meer informatie (2) http://blog.twitter.com/2013/03/welcome-twitter-for-windows-8.html http://thenextweb.com/twitter/2013/03/14/twitter-launches-its-windows-8-app-at-last/ http://news.idg.no/cw/art.cfm?id=04EE7EAA-9B48-61EF-D8E809E5CD95DACD EEN WOORDJE VAN ONZE PARTNERS!!!!! EEN WOORD VAN
ONZE SPONSORS
De Netties redactie
dankt de volgende bedrijven, voor de prijzen die zij zo
vriendelijk waren te bezorgen voor onze
NETTIES-verkiezing:
|