Verschijnt iedere zaterdag
Deadline van volgende editie: 24/4/2008 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be



INHOUD
DEEL 1:
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat

DEEL 2:
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen,
(bijna) niks betalen
Het laatste woord

NeTTieS
Jaargang 12
Nummer 546 van 19/4/2008




Gegroet lezer,

Als we de weermakers mogen geloven, gaan we een prachtig lente-weekend tegemoet. Vrijdagochtend begon al hoopgevend: een stralende zon die door de wolken komt piepen, terwijl de trein door het steeds groener wordende landschap raast. Er zijn slechtere manieren om je dag mee te beginnen!

Deze week vindt u, bij het nieuws, een verslag van een erg interessant debat dat de redactie bijwoonde over de media in 2015. Dat er veel aspecten zijn aan media (en multimedia) op het web, dat moeten wij u niet meer vertellen. En voor de overheid is het zaak om de nieuwste ontwikkelingen van nabij op te volgen, en indien nodig bij te sturen. Maar leest u zelf het verslag.

Verder de gewone portie nieuws en nieuwtjes, en tips voor leuke tochtjes op het web. Veel lees- en surfplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week!

Hilde



Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php




Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website:
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar deel 1 en 2 van de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!


Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers,
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.




WAARSCHUWING VOOR PHISHING MAILS ROND GOOGLE ACCOUNTS
Heb jij misschien ook een mail ontvangen van Google AdWords, waarin gevraagd werd om ontbrekende gegevens aan te vullen voor je AdWords account? Of om de informatie over je bankrekening te updaten? Let dan goed op.
Op het eerste zicht lijkt of de mail afkomstig is van Google zelf. De link in de mail, waarop je moet klikken, vermeldt immers een net adres: http://adwords.google.com/select/login
Maar beweeg je de cursor over dit adres, en is je mailprogramma zo ingesteld dat het toont welk adres er achter een url steekt, dan zal je zien dat deze link helemaal niet verwijst naar Google, maar een slimme camouflage is van een adres dat helemaal niets met Google te maken heeft, zoals http://www.adwords.google.com.142677.cn/select/Login. Zoals je bemerken kan is het eigenlijke domein hier "142677.com". Laat je dus niet vangen aan deze mail: Google wil echt niets van je weten.
Deze waarschuwing geldt voor alle mails die je krijgt en waarin je gevraagd wordt om persoonlijke gegevens te updaten enz. Klik nooit op de link in deze mail! Tik zelf het adres in dat je gewoonlijk gebruikt om naar je account te gaan bij je bank, Google, je eMusic account. En ben je te lui om dat adres in te tikken, doe dan tenminste de moeite om rechts te klikken op het adres, en te kiezen "copy link". Plak het adres nu eerst in een tekstverwerker, en bestudeer het goed vooraleer je naar het adres surft!
Een gewaarschuwde netties-lezer is er twee waard!
http://www.seroundtable.com/archives/016647.html
http://www.marshal.com/trace/traceitem.asp?article=619

KAN EN MAG JE JE TWITTER-ACCOUNT VERKOPEN?
Een interessante vraag, die heel wat discussie losmaakt in de blogosfeer. Het is Andrew Baron, medeoprichter van een van de eerste (succesvolle) vidcasts op het web, Rocketboom, die de blogosfeer nu laat discussiëren of het al dan niet geoorloofd is om een twitter-account, inbegrepen de meer dan 1.300 "volgelingen" (mensen die de tweets van Baron volgen) te koop aan te bieden.
Baron zelf geeft de volgende uitleg voor zijn actie: hij heeft nog een tweede account bij Twitter, en die gebruikt hij meer om zinvolle tweets te versturen. De eerste account, degene die hij nu te koop stelt, gebruikt hij ondermaats, en daarom wil hij hem van de hand doen. Gewoon wissen vindt hij dom, want er zijn voldoende mensen met gelijkaardige interesses die deze account volgden.
De veiling startte aan $ 26, en is, op het moment dat wij dit schrijven, opgelopen tot $1.025. Je kan je natuurlijk het nut afvragen van deze actie. Zodra de verkoop plaats heeft, zal Twitter immers de account blokkeren, want het verkopen van accounts is verboden op Twitter. En degene die de account koopt, is niet eens verzekerd van zijn publiek, want als de koper geen interessante feeds de wereld instuurt, zullen zijn "volgelingen" ophouden met hem te volgen...
In de commentaren bij TechCrunch vind je wel de reactie van een idealist, die zegt het hoogste bod te hebben uitgebracht, gewoon om te voorkomen dat iemand anders de account zou kopen, en de volgelingen met spam bestoken...
http://www.techcrunch.com/2008/04/12/twitter-account-followers-for-sale-on-ebay/
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160229562828

UITSPRAAK FRANSE RECHTER ZET PRINCIPE WEB 2.0 OP HELLING
"Een zwarte dag voor het Franse web", was het commentaar van Eric Dupin, maker van Fuzz.fr, toen hij de uitspraak vernam die de rechter op 27 maart uitsprak. Waarover gaat het? Fuzz.fr is een site die nieuws verzamelt net zoals het grote voorbeeld Digg.com. Met andere woorden: gebruikers brengen links aan naar artikels die hen interessant lijken, en andere gebruikers stemmen hierop: de artikels met de meeste stemmen komen op de voorpagina van de site terecht.
Op een bepaald moment bracht een van de gebruikers echter een link aan naar een blog waarin gesuggereerd werd dat de Franse acteur Olivier Martinez een relatie zou hebben met de Australische zangeres Kylie Minogue. De acteur nam dat niet, en spande een proces in - niet alleen tegen het blog, maar ook tegen Fuzz.fr; een schadevergoeding van 35.000 euro werd geëist.
Nu is het zo dat Fuzz, net als Digg, gebaseerd is op een automatisch systeem: de gebruiker brengt een link aan. Is dat een link naar een artikel waaraan iemand aanstoot neemt, dan is het aan die persoon om zich te richten tot de maker van het artikel; hij/ zij kan dan tevens vragen aan Digg of Fuzz om de link te verwijderen. Met andere woorden: de site is enkel een doorgeefluik, en is niet verantwoordelijk voor de acties van de "leden".
De Franse rechter dacht er echter anders over: volgens hem moet Fuzz op voorhand alle aangebrachte links controleren - iets wat dus volledig tegen de principes van Web 2.0 ingaat (en ook tegen de geldende opvattingen over verantwoordelijkheid).
Fuzz.fr is momenteel uit de lucht gehaald. Bij Journal Du Net vind je meer achtergrond over de zaak, en ook de reacties van de internauten op de vraag die het e-zine stelde: vreest u de gevolgen van de affaire Fuzz.fr?
http://www.journaldunet.com/temoignage/appelatemoin/2865/craignez-vous-les-suites-de-l-affaire-fuzz-fr/
http://www.fuzz.fr/
http://www.journaldunet.com/ebusiness/le-net/actualite/l-acteur-olivier-martinez-fait-condamner-fuzz-fr.shtml

GOOGLE ALS KINDERVRIEND

Wij hadden het nog maar juist gezegd: Google heeft tegenwoordig overal wel potjes op het vuur staan. Sommigen vinden dat Google daarin te ver gaat, en dat het zich, het gezegde "schoenmaker blijf bij je leest" indachtig, best tot zijn zoekmachine zou beperken. Maar dat neemt niet weg dat sommige "potjes" van Google toch wel interessante zaken bevatten, die alle internauten van dienst kunnen zijn.
Neem nu de nieuwe initiatieven die Google onlangs ontplooide rond de bescherming van kidneren. Verleden week bracht Google een nieuwe site uit die ouders wil opvoeden om meer aandacht te schenken aan de veiligheid van hun kroost op het internet. Aandacht wordt daarbij geschonken aan bijvoorbeeld de SafeSearch tool op de zoekpagina van Google, die ervoor moet zorgen dat ongewenste content uit de zoekresultaten weggefilterd wordt. In het kader van deze "heropvoeding" van de ouders werd ook een YouTube filmpje uitgebracht over veilig surfen.
En deze week kondigde Google dan weer aan dat het, speciaal voor het National Center for Missing and Exploited Children (noem het de Amerikaanse tegenhanger van onze Child Focus), een zoektechnologie gemaakt heeft voor het doorzoeken van video's en beelden. De technologie zou moeten helpen om kindermisbruikers sneller op te sporen, door beelden te identificeren waarop afbeeldingen staan van kinderen die het slachtoffer zijn van kinderporno.
Tycoon of niet, dat is toch een lovenswaardig initiatief van Google, niet?
http://www.google.com/intl/en/landing/familysafety/
http://www.google.com/support/bin/static.py?page=searchguides.html&ctx=preferences&hl=en
http://youtube.com/watch?v=kUyQI0USNSY

MOBIEL INTERNET: MOBISTAR
Verleden week hadden wij het over twee aanbieders van mobiel internet in België: Base en Proximus. Maar wij vergaten dat die andere grote operator, Mobistar, ook een mobiel aanbod heeft. En eerlijkheid gebiedt ons ook over hun aanbod te vertellen.
Wat Mobistar aanbiedt is het "Internet Everywhere", dat enerzijds een alternatief wil zijn voor de klassieke internetaansluiting thuis, en anderzijds de internaut mobiel wil maken.
Met andere woorden: heb je nog geen abonnement thuis, dan kan je met Internet Everywhere draadloos surfen via het edge of 3G/hsdpa netwerk. En heb je al wel een abonnement thuis, maar wil je ook op verplaatsing kunnen surfen, met je laptop, dan kan je eveneens van dit aanbod gebruik maken.
Het abonnement kost 5 euro per maand, en per dag dat je surft betaal je 1 euro. Wie elke dag surft, is dan wel 35 euro per maand kwijt. Maar anderzijds is dit abonnement ideaal (en lekker voordelig!) voor wie niet elke dag per se het internet op moet gaan. In dit abonnement is 1 GB verbruik inbegrepen. Ook hier weer het USB-modem dat je moet aankopen. Prijs is normalerwijze 219 euro, maar neem je een jaarabonnement dan kost het modem je slechts 119 euro.
Zo. Nu is het aan jou om te kiezen welk aanbod jou het interessantste lijkt.
http://corporate.mobistar.be/nl/press/detail.php?id=316

HOE DOELGERICHT MAG EEN ADVERTENTIE ZIJN?
Het tijdperk van Big Brother is waarlijk daar. Er is steeds meer informatie over jou bekend, en die informatie berust in handen van adverteerders, die je bestoken met "doelgerichte" advertenties. Hoe doelgerichter zij hun advertentie-pijlen kunnen afvuren op de gebruiker, hoe vaker zij meteen in de roos zullen schieten, en de gebruiker kunnen overhalen om hun product te kopen. Althans, dat is de theorie.
Maar hoe doelgericht mag een advertentie zijn? Als blijkt dat je informatie zoekt over kanker, een notaris, mag een adverteerder je dan een advertentie toesturen "grafkisten nu met 20% korting"? Dat is een vraag die erg gevoelig ligt, en waar de adverteerders nu iets willen aan doen, via zelfregulatie. Het Network Advertising Initiative, dat adverteernetwerken verenigt zoals AOL's Advertising.com, en BLueLithium van Yahoo, DoubleClick van Google, hebben een voorstel gedaan om zulke regels voor zelfregulering vast te leggen. Dat, omdat anders de Amerikaanse overheidsinstelling Federal Trade Commission zelf haar eigen regels zou opleggen.
In dit voorstel staat dat bepaalde onderwerpen niet getraceerd mogen worden, en dus ook niet gebruikt om doelgerichte advertenties te sturen. Die onderwerpen zijn: kanker, AIDS, omstandigheden die slaan op sex (problemen met erectie of sexueel overdraagbare ziekten), abortus, psychiatrische problemen. Er is nog een hele waslijst andere onderwerpen die "gevoelig" zouden zijn, en waarbij voorzichtigheid betracht moet worden.
Het publiek kan nu feedback geven op deze richtlijnen; op 12 juni zou dan een definitieve versie volgen. Wij zijn in elk geval voorstander van het feit dat er toch minstens een poging gedaan wordt om regels vast te leggen en te voorkomen dat deze tracering echt de spuigaten uitloopt. Netties heeft in het verleden al enkele malen kritiek geleverd op het feit dat Google zoveel informatie over de surfer verzamelt, en die gebruikt om gerichte advertenties te sturen, maar wat Google doet vervalt in het niets bij wat sociale netwerken zoals Facebook en MySpace doen: die hebben een kant en klaar profiel van de gebruiker om hun advertenties op te baseren!
http://www.news.com/8301-13577_3-9916856-36.html?tag=nl.e433
http://techdirt.com/articles/20080411/025448822.shtml

DAMES WORDEN VERWEND OP HET WEB MET WEBISODES
Internet is niet langer een mannenwereld. De content providers hebben begrepen dat er een heel lucratieve markt gebruikers aan het oprukken is, die tot nu toe niet echt verwend was op het internet: de dames. En zonder daarom neerbuigend te doen over "vrouwelijke" content, valt het niet te ontkennen dat er een groot publiek bestaat voor sites met de laatste roddeltjes, leuke recepten en tips om wasjes en allerlei karweitjes in huis te doen - om van de nieuwste modesnufjes niet te spreken. Daarom zie je dan ook steeds meer sites en content verschijnen die naar vrouwen gericht is.
Je mag Martha Stewart een flauwe tante vinden, maar zij heeft in de VS een heus imperium uitgebouwd met haar tips voor maaltijden en tafelschikken. Welnu: ook Martha Stewart is dat koninkrijk verder aan het uitbreiden op het net, met o.a. netwerken om huwelijken te plannen en te verzorgen. Yahoo kondigde verleden week aan dat het een soort verzamelaar van "vrouwelijke" content lanceert, en ga zo maar door.
Ook de klassieke tv-zenders zijn zich bewust van deze trend. Zij combineren die dan weer met het gegeven dat er steeds meer video's online bekeken worden, en dat vooral dames meer geneigd zijn om langere filmpjes te bekijken via het net dan de mannelijke collega's. Met andere woorden: zij kunnen nu de afleveringen van hun populaire tv-reeksen op hun eigen website uitzenden, waar zij zelf controle hebben over advertenties enz, in plaats van gebruik te moeten maken van sites zoals YouTube. Sneu voor YouTUbe, maar leuk voor de tv-netwerken.
Een van die zenders die zich via het web tot de dames richt is Lifetime Networks; zij zullen in de toekomst een Lifetime-Glam netwerk uitbrengen, dat draait rond de glamour van de sterren (noem het online tegenhangers van onze Familie, Story en co), en ook speciale webisodes: soaps die speciaal voor het web geschreven zijn.
Hier in eigen land kan je nog niet zoveel bemerken van die trend, maar die zal ongetwijfeld ook hier wel doorzetten!
http://www.mylifetime.com/
http://mashable.com/2008/04/14/mylifetime-webisodes/

GOOGLE: DIEPTEZOEKEN, KML-STANDAARD EN YOUTUBE IN GOOGLE MAPS
Het blijkt echt moeilijk te worden om een dag te laten voorbijgaan zonder het over Google te hebben. En vandaag niet een, maar zelfs meteen drie nieuwigheden vallen er te melden van het Google-front.
Om te beginnen is er het feit dat Google voortaan ook zoekt in het "diepe web". Dat behoeft enige verduidelijking. Er is namelijk een deel van het web dat niet meteen bereikbaar is voor de zoekmachines, omdat het content is die in databases zit, en ter plaatse samengesteld wordt wanneer jij een website bezoekt. Met andere woorden: er bestaan geen "echte" pagina's die Google en Co doorzoeken kunnen, enkel instant pagina's, opgesteld enkel en alleen voor jouw bezoek. Google is nu gestart met een experiment om ook dat "diepe web" in kaart te brengen.
Tweede nieuwigheid: de KML technologie die gebruikt wordt in Google Earth is nu erkend als open standaard voor de beschrijving van geografische data. Nu moeten wij hier bij zeggen dat het niet Google is die KML (Keyhole Markup Language) uitgedacht heeft - het is een technologie die ontwikkeld werd door het bedrijf Keyhole, dat door Google opgekocht werd in 2004, en sindsdien volop geïntegreerd werd in Google Earth. Met KML kan men geospatiale informatie gebruiken om lagen te creëren die over de satellietmappen gelegd worden. Het KML formaat werd al langer door andere diensten gebruikt, met toestemming van Google, en nu is het dus erkend als officiële standaard.
Het derde bericht in verband met Google heeft opnieuw te maken met landkaarten. Je kon namelijk al langer filmpjes die voorzien zijn van geotags bekijken via de speciale YouTube laag van Google Earth. Deze tool wordt nu nog verder doorgedreven: voortaan kan je ook YouTube filmpjes integreren in de Google Maps - een meer laagdrempelige webdienst om de aarde te bekijken aan de hand van satellietfoto's. Op de onderstaande links vind je meer info over deze nieuwe diensten.
Geef nu toe: bij Google blijven ze niet bij de pakken zitten!
http://mashable.com/2008/04/15/google-maps-youtube/
http://www.webware.com/8301-1_109-9918022-2.html
http://www.webware.com/8301-1_109-9917421-2.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Keyhole_Markup_Language

CIJFERS VOOR DE BREEDBAND IN EUROPA
Het is al een lange tijd geleden dat wij je nog wat verveeld hebben met cijfertjes. Tijd dus om wat statistieken op je los te laten, en wel over breedband in de EU.
Om te beginnen: de telecomsector is uitgegroeid tot de belangrijkste sector van de ICT-markt, en vertegenwoordigt 44% van de totale waarde. De inkomsten worden op 293 miljard euro geschat voor 2007, tegenover 289 miljard in 2006. De inkomsten uit vaste datadiensten bedragen 62 miljard euro, waar dit in 2006 nog 58,5 miljard euro was.
Denemarken is het land dat de lijst van de landen met de hoogste penetratie van breedband aanvoert. Het gemiddelde is 20,0 %, en Denemarken haalt maar liefst 35,6%, gevolgd door Nederland met 34,2%. Ons landje konden wij niet terugvinden in de lijst met de cijfers, maar volgens het onderschrift zitten we toch wel goed: België zit, samen met het VK, Luxemburg en Frankijk nog altijd hoger dan de VS, die slechts 22,1% halen.
Liefhebbers van statistieken vinden nog meer cijfertjes in dit artikel bij Journal Du Net.
http://www.journaldunet.com/ebusiness/telecoms-fai/chiffre/080415-marche-haut-debit-ue-2008/index.shtml

MULTIMEDIA IN 2015 (1) DE ROL VAN DE OVERHEID
Woensdag had in de Antwerpse Plantijn Hogeschool een erg interessant debat plaats, ingericht door het Internationaal Perscentrum Vlaanderen, naar aanleiding van haar 40-jarig bestaan. In een eerste deel, gemodereerd door VRT-journalist Mark Morren, kwam vooral de rol van de overheid in de nieuwe media aan bod. En dan werd vooral de structuur toegelicht van de "inmenging" van de Vlaamse overheid. Enerzijds is er immers de Vlaamse Mediaraad, die adviserend is, maar waarvan het advies niet bindend is. In die Mediaraad zitten allerlei organisaties, zoals de Gezinsbond, auteursrechtenmaatschappijen, enz. Anderzijds is er de Vlaamse Regulator voor de Media; die moet de regulering (o.a. de regulering opgelegd door de EU) afdwingen, desnoods met sancties.
En hierbij kwam naar voren dat de regelgever tot nu toe weinig regels oplegt aan het internet. Waar de regelgever streng toeziet op verdoken reclame tijdens uitzendingen van VRT bijvoorbeeld (onlangs ontstond er een rel omdat er in een uitzending van Witze al te nadrukkelijk een blikje Coca Cola geopend werd!), is er haast geen controle op wat de zenders via het internet uitbrengen. Tot nu toe bevatten de sites van de openbare omroep weliswaar geen reclame, maar in de toekomst zou dat misschien wel eens kunnen gebeuren. Hoever mag de openbare omroep dan gaan? Die grenzen zijn nog altijd niet afgebakend, en er is op dat gebied dan ook nog veel werk aan de winkel.
Ook een vertegenwoordiger van de Europese overheid kwam aan het woord; hij herhaalde het refrein: de contentaanbieders op het internet worden momenteel met rust gelaten (tenzij zij bijvoorbeeld de wetten overtreden qua oproepen tot haat of racisme). Vaak staat immers de content op servers in het buitenland, en kan de Belgische / Vlaamse wetgever weinig verrichten. Wat de EU wel doet, is de grote spelers aan regels onderwerpen. Denk maar aan de houding van de EU tegenover de zoekmachines, over het bijhouden van gegevens over onze zoektochten. Een houding die in schril contrast staat met de toch eerder lakse houding in de VS, en waarvoor de burger eigenlijk blij mag zijn.
http://www2.vlaanderen.be/media/Media/beleid/VlaamseMediaRaad/index.htm
http://www.vlaamseregulatormedia.be/
http://www.ipvlaanderen.be/

MULTIMEDIA IN 2015 (2) IS DE GEBRUIKER MONDIGER?
Waar het eerste deel van het symposium en de debatten vooral ging over journalistiek en media in het algemeen, en de rol van de overheid daarbij, ging het tweede deel meer specifiek over het internet - en dan spitst de redactie natuurlijk haar oortjes. Moderator Jan Callebaut van onderzoeksbureau Why5Research stelde enkele pertinente vragen aan de deelnemers aan het debat, met name in hoeverre de verschillende media die de deelnemers aan het debat vertegenwoordigden, rekening hielden met de wensen van de gebruiker.
Peter Vandermeersch, die onlangs, toch een journalist zijnde, uitgeroepen werd tot manager van het jaar, legde uit hoe "zijn" krant, De Standaard, de consument beschouwt als het centrum van de krant. De print editie van de krant heeft 300.000 lezers, maar op het web zijn er nog eens 150.000 bezoekers. Waar De Standaard in het begin voor een groot deel enkel tegen betaling te raadplegen was, wordt die barrière steeds meer geslecht, want de internaut wil niet betalen voor nieuws online, zoveel is duidelijk. Maar hoe haalt de krant dan inkomsten, als zij gratis te raadplegen valt op het web? Advertenties uiteraard.

Maar als de krant de nieuwsgebruiker als centrum beschouwt, en afgaat op wat het meest gelezen wordt, bestaat het gevaar dan niet dat de krant haar kwaliteitsnormen verlaagt? Er is immers een kloof tussen de kwaliteitsnorm die de krant enerzijds wil uitdragen, en de artikels die bovenaan het lijstje met "meest gelezen" prijken - en die vaak een groot Paris Hilton gehalte vertonen. Vandermeersch geeft toe dat het een moeilijke evenwichtsoefening is, omdat er verschillende factoren in meespelen. Er is om te beginnen een zekere hypocrisie - toen De Standaard het verhaal bracht over minister Dewael die een verhouding had met journaliste Greet Opdebeeck, werd er op de site van De Standaard een peiling gehouden: moet de krant zulke berichten brengen? 92% antwoordde neen. Maar de artikelenreeks was wel het meest gelezen artikel online! Verder is het ook zo dat de Paris Hilton artikels lokkertjes zijn, en je mensen zo over de drempel kan laten stappen. Zij klikken op het Paris Hilton artikel, maar lezen ook het politieke artikel dat even verder staat. Wat Vandermeersch tot een mooie boutade leidt: "Een hoofdredacteur mag wel een marketeer zijn, maar een marketeer mag geen hoofdredacteur zijn".

Peter Goyvaerts, de man die bij de openbare omroep bepaalt welk programma op welk platform gebracht moet worden, ontkende niet dat sites zoals YouTube een zekere macht bezitten, maar nuanceert. Premier Leterme mag dan al wel de journalisten opzij geschoven hebben toen hij zich, via YouTube, rechtstreeks richtte tot de bevolking, maar het was pas nadat radio, tv en de kranten over het filmpje berichtten dat het volk massaal het filmpje op YouTube bekeek. Ook hij vindt dat het medium moet luisteren naar wat de gebruiker wil lezen, horen en bekijken, maar omdat de VRT een openbare omroep is, is de druk om hoge kijkcijfers te behalen toch iets minder hoog, ook op het internet.

Jo Buggenhout, die sprak namens het nieuwsagentschap BELGA, kon beamen dat de consumptie van het nieuws dat de persagentschappen brengen een grondige wijziging ondergaan heeft. Mede door de tijdsdruk van het medium internet, waar alles erg snel moet gebeuren, zet Belga nu zelf immers berichten rechtstreeks online op de sites van de kranten. Dat heeft ervoor gezorgd dat de redacteurs bij Belga hebben moeten leren om hun teksten anders te schrijven, meer geschikt voor het grote publiek. Ook Belga houdt rekening met populariteit en kan op sommige krantensites waar het persagentschap rechtstreeks video's online zet, kijken welke video's het meest aangeklikt worden. Ook hier weer hetzelfde verhaal: Paris Hilton verkoopt, en een reportage over een nieuw banenplan van minister Milquet, toch maatschappelijk van groot belang, wordt amper aangeklikt.

Han Soete tenslotte legde uit hoe Indymedia de burgers aanzet om zelf media te maken; dat er dan al eens kaf tussen het koren zit, is onvermijdelijk, maar Soete wees erop dat er ook bij de klassieke media wangedrochten zitten (denk maar aan de roddelpers en de tabloids). Ook Indymedia houdt wel degelijk rekening met het feit of artikels al dan niet gelezen worden, maar tracht dan vooral na te gaan waarom een bepaald artikel klikt of niet klikt - met andere woorden: Indymedia blijft achter de boodschap van het bericht staan, maar tracht aan de verpakking te sleutelen.
http://www.standaard.be/Info.aspx?topic=Info.DS
http://www.youtube.com/watch?v=loguePn1UeU
http://www.indymedia.be

MULTIMEDIA IN 2015 (3): DE GEBRUIKER ALS PRODUCENT VAN NIEUWS
En uiteraard kwam bij dit debat het grote thema aan bod, "citizen journalism" of burgerjournalistiek. De belangrijkste vraag daarbij is: als de consument nu de producent wordt van het nieuws, wat met de kwaliteit? En kan men dan nog waarborgen dat het nieuws objectief is?

Peter Goyvaerts (VRT) haalde het probleem van die objectiviteit en kwaliteit aan als juist de reden waarom de openbare omroep tot nu toe weinig gewerkt heeft met burgerjournalistiek. Peter Vandermeersch (De Standaard) is niet zo ongerust over die kwaliteit, en evenmin over de bedreiging die deze burgerjournalisten als "concurrent" voor de "echte" journalisten zouden vormen. Een professionele journalist is niet per definitie beter dan een burgerjournalist. Hij haalde het voorbeeld aan een Deense krant, waar burgerjournalistiek toegepast wordt op kunstrecensies. Naast de recensie van een professionele journalist die een kunstwerk bespreekt, wordt die van een burgerjournalist gezet. De lezers kunnen stemmen: welke recensie vinden ze het best? En het is steevast die van de burgerjournalist. De reden is simpel: de professionele journalist, die bijvoorbeeld de cultuurpagina moet verzorgen, moet een heel breed gamma bestrijken, van Mozart tot U2 in muziek, van Rubens tot Warhol in schilderkunst, enz. De burgerjournalist zal allicht iemand zijn die juist heel veel weet over dat kunstwerk dat daar besproken wordt. En daarom moet men zich niet per definitie zorgen maken over de kwaliteit van citizen journalism. Meer nog: burgerjournalistiek, aldus Vandermeersch, heeft een heilzame werking, het zet de professionele journalisten aan tot bescheidenheid en laat hen van hun voetstuk stappen. Een opmerkelijke uitspraak van iemand die zelf professioneel journalist is - maar Vandermeersch heeft in het verleden al vaker bewezen dat het hem niet aan scherp inzicht ontbreekt...

Jo Buggenhout (Belga) nuanceert dan weer de waarde van burgerjournalistiek. Er werd immers wel een campagne gelanceerd waarbij de burger aangemoedigd werd om zijn eigen filmpjes in te sturen; verwacht werd dat er een stroom filmpjes zou binnenkomen, maar het aantal viel wel mee. Wat tegenviel was de bruikbaarheid, en het extra werk dat deze filmpjes met zich meebrachten: de filmpjes moesten immers op waarheid gecontroleerd worden. Er was wel bruikbaar materiaal, maar dat was, aldus Buggenhout, afkomstig van mensen die eigenlijk al semi-professioneel bezig waren met fotografie of journalistiek. De echte gewone burger als bron voor journalistiek moet, met andere woorden, nog heel wat verfijning doorlopen vooraleer hij echt bruikbaar wordt..

Je ziet het, het laatste woord over burgerjournalistiek is nog niet gezegd. Maar het doet wel goed aan het hart om van de echte spelers op het veld te vernemen hoe zij er tegenover staan, en te weten te komen dat zij de mondigheid van de gebruiker als een nieuwe kans beschouwen, niet als het einde van de "echte" journalistiek.
http://www.belga.be/NL/home.asp?lang=NL
http://nl.wikipedia.org/wiki/User-generated_content

HOORSPELEN VAN DE VRT?
Het bekendste hoorspel is ongetwijfeld War of the Worlds, waarmee Orson Welles in 1938 een ganse staat in de US in paniek bracht. Hoorspelen waren vroeger immens populair op de radio. Ook op VRT radio (toen nog BRT) waren er regelmatig hoorspelen te horen, denken we maar aan de spannende crimi-reeksen uit de jaren 80. Waar zijn de hoorspelen gebleven?
We vroegen het aan Diane Waumans, communicatiemanager van de VRT.
'Ongetwijfeld zitten er nog massa's hoorspelen in het archief van de VRT. We zijn bezig met het hele archief meer en meer toegankelijk te maken. Dat neemt echter tijd in beslag en we volgen de actualiteit. Met de verjaardag van Expo '58 komt daarover heel veel materiaal beschikbaar, daarna volgen de Olympische Spelen. Wat er met de oude hoorspelen gaat gebeuren, dat weten we nog niet. Wel kan ik zeggen dat er momenteel gewerkt wordt aan een nieuw hoorspel, maar meer is er nog niet van geweten. Sommige zaken moeten nog bekeken worden zoals auteursrechten en dergelijke. Maar het wordt zeker bekeken.'
We vroegen het ook aan Jan Hautekiet (strategisch coördinator cultuur). Is de lancering van het nieuwe cultuurplatform Klara geen gelegenheid om de oude hoorspelen van onder het stof te halen?
'Wel, ik denk niet dat Klara.be een goede basis is om hoorspelen te brengen, via podcast zou het evenwel kunnen, maar eerst moet er bekeken worden of er voldoende interesse is. We kunnen het alvast bekijken'
Blijkbaar zijn hoorspelen een beetje in de vergetelheid geraakt. De tijd dat de hele familie rond de radio zat te luisteren naar boeiende verhalen is lang vergeten. Hopelijk raken de verhalen zelf niet vergeten.[Paul LIekens via RadioVisie]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoorspel
http://www.radiovisie.eu

YOUTUBE KEERT GELD UIT
Het businessmodel van YouTube, sinds enige tijd in handen van Google, mag dan nog altijd obscuur blijven, de videosite houdt wel zijn woord en heeft voor het eerst geld uitgekeerd aan mensen die, in het kader van het partner programma, filmpjes op de site gezet hadden. YouTube maakte gisteren bekend dat het maar liefst 1 miljoen dollar uitkeerde aan zijn gebruikers.
Het partnerprogramma bepaalt dat degene die het filmpje online gezet heeft, een deel van de opbrengsten krijgt die gegenereerd worden door het filmpje. Hoe die verdeelsleutel ineen zit, is niet bekend. Zo kreeg Break a Leg.tv 1.600 $ voor meer dan 2 miljoen keer dat hun keer bekeken werd.
Het partner programma is echter niet in alle landen geldig. Tot nu toe was dat enkel de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk. YouTube kondigde zopas aan dat het programma nu ook uitgebreid wordt naar Japan, Australië en Ierland; over de rest van Europa wordt nog met geen woord gerept.
In het verleden hadden de content aanbieders erover geklaagd dat zij geen centiem gekregen hadden toen YouTube voor veel geld (1, 65 miljard dollar) verkocht werd aan Google; per slot van rekening, zo stelden zij, hadden zij de site gemaakt tot wat zij was. Als je even de rekensom maakt, zoals Newteevee.com doet, betekent het uitkeren van 1 miljoen dollar aan de gebruikers dat er nu 0,06% van die verkoopsom aan de gebruikers gegeven is.
http://www.breakaleg.tv/
http://www.youtube.com/members?s=ms&t=a&g=5
http://newteevee.com/2008/04/16/youtube-pays-users-1-million/

BLOGIT EN DIGSBY IM: ALLES IN ÉÉN
De verschillende spelers op het domein van de sociale netwerken zijn er zich ook van bewust: als gebruiker is het niet simpel om efficiënt om te gaan met alle feeds die om je aandacht schreeuwen. Je moet je twitters volgen, de feeds van je vrienden op Facebook, de IM boodschappen, enz. Daarom wordt er gewerkt aan tools die het posten van boodschappen op die feeds vergemakkelijken.
Zo kondigde SixApart, de maker van blogsoftware als TypePad, aan dat het Blogit by Typepad uitbrengt, een Facebook app waarmee je in één klap kan posten op de SixApart blogs maar ook andere blogsoftware zoals WordPress, Blogger en Tumblr, op je Facebook Newsfeed en Twitter. ReadWriteweb nam de nieuwe dienst onder de loep, en de bespreking ervan vind je op de tweede link.
Een andere speler voegt bij die combinatie ook nog Instant Messaging. Digsby IM is een echte duvel doe al: je kan chatten met je vrienden uit de verschillende chat-netwerken (Yahoo, AOL, MSN, Google Talk, Jabber, ICQ...); maar je kan ook je e-mail checken, Twitter updaten, feeds van MySpace en Facebook bekijken, bestanden overzetten, en dat alles vanuit een en hetzelfde venstertje, dat je zelf kan voorzien van een skin naar keuze. Van deze software vind je een bespreking bij Webware.
Wij zijn alvast blij dat er een inspanning gedaan wordt om al deze diensten te combineren, zodat ons drukbezette virtuele leven toch iets gemakkelijker wordt.
http://apps.facebook.com/blogittypepad/
http://www.readwriteweb.com/archives/sixapart_ties_it_all_together.php
http://www.webware.com/8301-1_109-9920377-2.html




Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!


GOOGLE RICHT AANDACHT OP RADIO-ADVERTENTIES
Waar is de tijd dat Google nog vooral bekend stond als supergoede zoekmachine? Google wordt nu beschouwd als de "zoekgigant", die overal wel enkele potjes op het vuur heeft staan, in zowat alle sectoren van het internet. Online diensten zoals Google Docs, online mail, het zijn maar enkele van die potjes. Het grote gerecht waarvoor al die potjes moeten dienen is stilaan echter bekend, en het heet: "advertenties". Google heeft zich uitgebouwd tot de standaard voor webadvertenties, en met elke nieuwe dienst die het lanceert komt het weer een stukje meer van ons persoonlijke leven te weten, om de advertenties die het op ons loslaat nog meer doelgericht te maken.
Maar het is niet alleen het internet dat het werkterrein is van Google: de zoekgigant wil ook advertenties slijten in de print-media, en ook de radio moet eraan geloven. Zo heeft Google aangekondigd dat er deze week een nieuw systeem voorgesteld zal worden dat sommige taken zal automatiseren voor de radiozenders.
Google Radio Automation heet het, en het is onderdeel van een pakket producten die zenders kunnen gebruiken om radio-functies te automatiseren, zoals audio opnames uit te voeren en reclamespots toe te voegen. Andere onderdelen van dit pakket zijn Google Audio Ads, en AdSense for Audio, beiden tools om automatisch advertenties in te lassen afgestemd op bepaalde sleutelwoorden
Bij PC World vind je meer achtergrond over dit nieuwe initiatief. Wat wij vooral onthouden is dat de meeste internauten ondertussen met tweeslachtige gevoelens zitten tegenover Google: aan de ene kant bewondering voor de vele nuttige producten die Google uitbrengt, niet in het minst zijn zoekdienst, maar in de andere kant afschuw voor het "Big Brother" aspect van de voortdurende expansie van de macht van Google.
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/144474/google_makes_radio_move_boosts_broadcast_tools.html
http://www.nabshow.com/

LIVE MAPS VAN MICROSOFT KRIJGT EEN GROTE UPDATE
We hebben het vaak over Google Earth, maar we mogen ook niet vergeten dat Microsoft een gelijkaardige tool heeft, Live Maps, die toch ook wel wat in zijn mars heeft - en, erg belangrijk, toch vaker wat sneller zijn nieuwe tools in Europa ontplooit dan Google.
Microsoft heeft nu een belangrijke update doorgevoerd aan zijn Live Maps. Die bevat verschillende nieuwigheden. Om te beginnen is er "versie 2" van de 3D beelden; voorlopig enkel voor vier steden in de VS, maar later gevolgd door nog meer steden. De 3D beelden bevatten voortaan meer detail, hogere resolutie. Verder kan je de stratenplannen nu ook exporteren in drie formaten die compatibel zijn met de GPS (KML, GPX en GeoRSS). Dat wil zeggen dat je deze gegevens ook kan oproepen in toepassingen die bijvoorbeeld KML ondersteunen, zoals Google Earth. Stel je voor: beelden van Live Maps in Google Earth... van mooie samenwerking gesproken!
Meer over de nieuwigheden bij Live Maps in dit artikel van CNet.
http://www.news.com/8301-10784_3-9916747-7.html?tag=nl.e433

HIGH TECH VIERUURTJE
Hoe kan een simpel kopje thee ertoe bijdragen dat senioren op een veilige manier hun oude dag doorbrengen? Het is een Japanse technologie die het mogelijk maakt. De ketel thee wordt nameljk gekoppeld aan een mobiele telefoon zodat er telkens de senior een beetje water opzet om zijn kopje thee te maken, er een boodschap gestuurd wordt naar een familielid, zodat die gerust kan zijn dat de senior mooi wakker geworden is en het goed maakt - en dat zonder dat er op een storende manier inbreuk gemaakt wordt op de privacy van de senior.
Het is slechts een van de dingen waarbij senioren baat hebben van nieuwe technologieën. In Australië wordt er dit weekend een congres gehouden over senioren en de toekomst. Want je mag niet vergeten dat er tegen 2025 een vierde van de bevolking ouder dan 65 zal zijn (althans in Australië). En onze maatschappij moet zich daar dan ook aan aanpassen. In dit artikel bij The Age vonden wij verfrissende ideeën over de ouder wordende bevolking.
Zoals het volgende idee: vermits werknemers aangemoedigd worden om steeds langer aan het werk te blijven, zijn er vele werknemers die ook grootouders zijn. Er zou dan een speciaal verlof ingevoerd kunnen worden voor grootouders om de kleinkinderen bij te staan tijdens hun eerste twee jaren, net zoals er nu een ouderschapsverlof bestaat.
Meer ideeën dus bij The Age.
http://www.theage.com.au/news/technology/tea-time-goes-high-tech/2008/04/15/1208025137482.html

EEN 64 BIT COMPUTER. DOEN OF NIET ?
Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een 32 bit PC en een 64 bit PC ?
Vooreerst, om te kunnen genieten van een 64 bit systeem moeten zowel processor als operatingsysteem in een 64 bits versie aanwezig zijn. Nieuwe PC’s worden al een tijdje uitgerust met een 64 bit processor. Voor het besturingssysteem kan men kiezen uit Win XP 64b en Vista 64b.
De processor binnen de PC communiceert met het systeemgeheugen (RAM) via numerieke adressering. Bij een 32 b processor is het grootste aantal adresseerbare geheugenlocaties gelijk aan 232 of 4 Gigabyte. Dus het plaatsen van 8 GB aan RAM bij PC met een 32b besturingssysteem is zinloos.
Bij een 64b systeem wordt dit 264 wat 17 miljoen Gigabytes oplevert. Daar kunnen we dus weer een eind mee verder. Maar aangezien de grootte van de bestanden steeds toeneemt is dit een goede zaak! Denk bijvoorbeeld aan foto’s van 10 megapixel fototoestellen, enz.
Terwijl elke 64 bit PC het merendeel van de beschikbare software , 64 bit of 32 bit, probleemloos draait is dit echter niet zo voor de drivers. Drivers zijn stukjes software, aangeleverd door de fabrikanten van hardware, die toegevoegd worden aan Windows om de hardware goed te laten werken.
Om je 64 bit PC goed te laten werken moet je passende 64 bit drivers weten te vinden. Als die niet aanwezig zijn op de websites van de hardwareproducenten wordt een overschakeling moeilijk zo niet onmogelijk. Zeker als je weet dat Vista geen enkele niet gesigneerde (= door MS goedgekeurde) driver wil aanvaarden ! De hardware producenten zijn druk bezig met hun drivers aan te vullen zodat dit alles mogelijk wordt. Dit kan echter even duren.
Werkt zo’n machine dan ook vlotter ? Volgens MS loopt een 64 bit machine zo’n 10 % sneller. Dat kan toch tellen. Hou er wel rekening mee dat alles moet geschikt zijn om op 64 bit te werken.
Nu zijn we in een overgangsfase maar naar de toekomst toe zit het er dik in dat alles 64b zal worden! [Bart Gheysen]
http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit

EEN HOUTEN LAPTOP?
Tja, het is wel mode om milieuvriendelijk te zijn, maar een houten laptop, is dat niet een brug te ver? Het is computerfabrikant Fujitsu Siemens die de laptop aankondigt die een houten omhulsel bevat in plaats van plastiek en metaal.
Het gaat om cederhout voor het omhulsel, en de gewone plastic componenten werden vervangen door bio-plastiek, wat staat voor plastiek die gemaakt is van herbruikbare bronnen zoals plznyzztfihr olie in plaats van petroleum, dat bij normale plastiek gebruikt wordt.
Allicht zal het houten omhulsel een gadget zijn die niet echt zal aanslaan bij de grote massa, maar het gebruik van de bio-plastiek is wel degelijk een milieuvriendelijke strategie die Fujitsu al sinds 2002 toepast in haar laptops. Maar als wij het goed begrepen hebben is het niet meteen de plastic die de zwaarste belasting vormt voor ons milieu, maar de vele andere componenten van de computer. Daar moet nog iets op gevonden worden...
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/144502/fujitsu_to_show_laptop_with_wooden_case.html






Uw advertentie hier? Groot of klein bedrijf: onze prijzen zijn klein,
de impact van uw boodschap is groot.
Vraag onze tarieven: adverteren@netties.be



Voor elk wat wils
Nieuws in een notedop



[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse]

*** De Nederlandse mobiele livestreamapplicatie LiveCastr en de Hema-site die CCCP ontwikkelde zijn genomineerd voor een Webby, een prestigieuze internationale internetprijs.
http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/50671

*** Microsoft brengt in de loop van deze week de Nederlandstalige versie van Windows Vista SP1 op de markt.
http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/50672

*** Alvast in Australië kent het internet op het mobieltje geen succes.
http://newsletters.fairfax.com.au/cgi-bin16/DM/y/hBaR10RjB3v0Jhb0Qkkk0Ek

*** SanDisk waarschuwt voor de gevaren die via USB drives het netwerk binnengebracht worden.
http://www.pcworld.com/article/id,144495/article.html?tk=nl_dnxnws

Dailymotion overleeft zonder kleerscheuren twee processen
http://www.journaldunet.com/breve/france/25733/dailymotion-sort-indemne-de-deux-procedures-judiciaires.shtml

*** Ook Google viert de 50e verjaardag van Expo 58, de wereldtentoonstelling in Brussel: het logo bevat, althans bij Google.be, een atomium!
http://www.google.be

*** Hacker doet huwelijksaanzoek via Bejeweled. Een simpele kniebuiging en een ring was niet genoeg voor de Amerikaanse Bernie. De nerd programmeerde zijn weg naar het hart van zijn lief.
http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2475060

*** Service Pack 3 Windows XP verschijnt op 29 april
http://www.techzine.nl/nieuws/15991/Service-Pack-3-Windows-XP-verschijnt-op-29-april.html
http://neowin.net/news/main/08/04/15/windows-xp-sp3-release-dates

*** Ook het eigen personeel van Microsoft heeft problemen met Vista upgrade (Kris DM)
http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/15450/Ook_Microsoft_personeel_heeft_Vista_upgrade_problemen.html

*** Steeds meer externe harde schijven verliezen data
http://www.techzine.nl/nieuws/16001/Steeds-meer-externe-harde-schijven-verliezen-data.html



Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet


TEN AND TRACER
[Electronica] De muzikale inspiratie haalden we deze week bij aflevering 109 van Idyllic Music. Deze podcast is het walhalla voor de liefhebbers van electronica, downtempo en hip-hop.
De eerste band is Ten and Tracer. Elektronische muziek die soms erg ritmisch is, dan weer met horten en stoten verloopt. Alle songs van het album kan je gratis downloaden op de website van de band. Maar als je de band goed vind, kan je natuurlijk het album officieel aankopen, via de site.
http://www.ropeswingcities.com/tenandtracer/2008.html
http://www.idyllicmusic.com/Podcasts%5C109050606Podcast109.mp3

L'ORCHESTRE A-DAKAR
[electronica] Het beste van wat het westen en zijn electronica, en Afrika te bieden hebben. De zang is Afrikaans, en doet denken aan Youssou N'Dour. Mooi gecomponeerde songs. Op de MySpace pagina van de band vind je enkele knappe staaltjes van hun werk. Tussen haakjes: dit is een band uit Amsterdam. Vooral het Lay Lay kunnen wij wel pruimen.
http://www.orchestre-a-dakar.nl/

BLACK ERA
[Electronica] Jazzy synthesizers muziek, erg hip hop getint. Black Era is een band uit Naples. Op sommige nummers een zachte damesstem; zware percussie, afwisselend ritme. Mooi gearrangeerde en goed uitgewerkte songs. Met deze band heb je heel veel geluk, want hij verkoos om zijn albums gratis op het net te zetten. Bij het platenlabel kan je dan ook drie volledige albums als zipbestand donwloaden, plus front en back cover. Een aanrader! En wie de artiesten wil steunen, kan het album ook aankopen, als digipack met een boekje van 4 pagina's, voor 5 euro.
http://www.aquietbump.com/blackera.html

MARINUZZ
[electronica] Deze artiest is dan weer afkomstig uit Rotterdam. Opnieuw electronica, maar meer "space" muziek, minder hip hop. Bij Electrobel kan je verschillende nummers gratis downloaden (klik op "detail", en in het volgende venster op "save"). Soms is de klank iets te schraal naar onze smaak, iets te veel pure synthesizer, maar later in de song wordt dat dan weer goedgemaakt. Toch de moeite waard.
http://www.electrobel.nl/artist/104
http://marinus-denb.hyves.nl/

PLEASE SWEDEN
[Electronica] Lena zingt, Andreas verzorgt de sounds. Sterke elektronische pop vanuit Malmô. Op de MySpace pagina van de band kan je verschillende songs als staal beluisteren, en op de site van de band vind je een hele collectie songs die je in zip kan downloaden, inbegrepen het art work.
http://23seconds.org/please.htm
http://www.myspace.com/pleasesweden


Netties werkt samen met:



EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT:
Liefde is tijdelijke blindheid voor de bekoorlijkheid van andere vrouwen.
- Marcello Mastroanni, Italiaans film- en toneelacteur -




De nieuwe oogst



REVIEWBASICS
Wanneer je met anderen moet samenwerken aan een project, dan is dat al niet simpel wanneer je met die anderen in één kamer staan, en als je dan via het web moet samenwerken, dan is het nog moeilijker. In dat geval kan je beroep doen op deze dienst: je uploadt je document (tekstbestand, afbeelding, video), waarna je anderen kan uitnodigen om commentaar te leveren. OP de site zijn er verschillende tools waarmee degene die je document bespreekt notities kan maken en stukken markeren. Erg handig! (Bron: Wim W)
[Taal: Engels]
http://www.reviewbasics.com/

DOMAINTOOLS: ALLES VOOR DE WEBMASTER
Op deze site vindt de webmaster allerlei interessante tools: bij "domain history" kan je bijvoorbeeld nagaan via de whois database wie in het verleden eigenaar was van een bepaald domein, "mark alert" vertelt je wanneer een domein jouw merk gebruikt, "reverse ip" zoekt welk domein er bij een bepaald IP-adres hoort, en nog veel meer. (Bron: WIm W)
[Taal: Engels]
http://www.domaintools.com/

ALLTOP: ENKEL TOPNIEUWS
Alle topverhalen brengen, dat is wat deze site belooft. Je vindt er dan ook heel wat nieuwsbronnen, met hun top artikels. Erg interessant, omdat er zoveel nieuws te rapen valt op het internet, dat het moeilijk wordt om het kaf van het koren te scheiden. (Bron: Wim W)
[Taal: Engels]
http://alltop.com/

DE BESTE AMATEURFOTO'S TER WERELD
Meer dan 25.000 amateurfotografen uit de hele wereld hebben meegedongen aan de Sony World Photography Award. En nu zijn de winnaars bekend.In deze fotoreportage van Chip kan je de beste beelden bekijken. Mooi!
[Taal: Duits]
http://www.chip.de/news/Das-sind-die-besten-Amateurfotos-der-Welt_31446870.html

BASISCURSUSSEN VOOR OFFICE 2997, STAP VOOR STAP UITGELEGD
Voor Windows XP en voor Vista: leren werken met Office 2007: Outlook, Powerpoint, Access, Excel, Visio, Word. Boordevol trips en trucs. Het is heel wat wennen met Office 2007 tegenover Office 2003. Maar die overstap is nu zo gebeurd! (Bron: Lode V)
[Taal: Nederlands]
http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/howto/

ONLINE BEELDBEWERKING
Een leuke tool - eigenlijk een applet die je op je website kan zetten. Net Imaging vertoont een afbeelding van de server; de bezoeker kan die afbeelding bewerken: uitknippen, vergroten/verkleinen, draaien, enz. Het resultaat kan de bezoeker uploaden naar de server.(Bron: Wim W)
[Taal: Engels]
http://www.izhuk.com/imaging/

30 PROBLEMEN QUA GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID WAARMEE JE REKENING MOET HOUDEN
Als webmaster, als professionele webontwikkelaar, ben jij de advokaat die de belangen en behoeften van je bezoekers moet verdedigen. Ook als die bezoeker minder valide is. OP deze site vindt de webmaster verschillende tips waarmee hij zeker rekening moet houden wil hij zijn site zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken.
[Taal: Engels]
http://www.smashingmagazine.com/2007/10/09/30-usability-issues-to-be-aware-of/

XCAVATOR FOTOZOEKMACHINE
Dit is een foto zoekmachine voor de prof: hier vind je foto's van online foto-agentschappen zoals iStockphoto, Fotolia, Lucky Oliver en 123RF - in totaal een 6 miljoen afbeeldingen, allemaal doorzoekbaar. Bij die zoektocht wordt gebruik gemaakt van een vernieuwende technologie, zo weet Pandia te melden, een site gespecialiseerd in zoekmachines.
http://www.xcavator.net/Video-Intro
http://www.pandia.com/sew/632-xcavator.html

SLIDEROCKET: ALTERNATIEF VOOR POWERPOINT
Een webdienst die je alles biedt wat je nodig hebt om een professioneel gemaakte presentatie samen te stellen. Je kan ook bibliotheken met beelden delen met anderen, en via het web aanbieden. Een filmpje maakt je wegwijs. (Bron: Wim W)
[Taal: Engels]
http://sliderocket.com/

GRATIS SUDOKU GAMES
Ben jij ook zo verzot op sudoku-puzzels? Het is soms turen en denken en combineren, maar het blijft leuk, net als kruiswoordpuzzels. Op dit adres vind je verschillende lnks naar sites waar je puzzels vindt om af te drukken of online te spelen. Alsook links naar sites waar men je uitlegt hoe je zulke puzzels kan oplossen. (Bron: Wim W)
[Taal: Engels]
http://freebies.about.com/b/2008/04/07/free-sudoku-resources.htm

TEKST LATEN VOORLEZEN
Read The Words is een gratis online dienst die tekst kan voorlezen van documenten die je uploadt. Het systeem kan teksten aan van Word, Adobe PDF, HTML, gewone tekst, website adressen en RSS feeds. Je kan kiezen uit 15 verschillende stemmen, die Frans kennen, Spaans en Engels.
[Taal: Engels]
http://readthewords.com

RADIO NEDERLAND WERELDOMROEP WORDT INTERNETRADIO
Deze zender kan je dankzij het internet voortaan over de hele wereld beluisteren, 24 uur op 24. Een selectie van populaire muziek van Nederlandse bodem, van Sonneveld tot Borsato, plus elk uur nieuws. De Nederlander zal zich nooit meer "ontheemd" moeten voelen, waar hij zich ook bevindt! (Bron: WIm W)
[Taal: Nederlands]
http://www.rnw24.nl

VRIJDAG FOTODAG : JULIA GREER
Deze Amerikaanse portretfotografe maakt heel mooie portretten van groot en klein. In haar "galleries" kan je dit allemaal bewonderen. Op haar blog is ook een en ander te bewonderen. Helaas wordt die blog niet echt vaak bijgewerkt.
[taal : Engels] (Filover)
http://www.juliagreerphotography.com/

VRIJDAG ANIMATIEDAG : SHOT (GAME)
Een denkspelletje. Laat de bollen van het spelbord verdwijnen door er een andere bol tegen te slepen en herhaal dit tot er slechts 1 bal overblijft. Het niveau van de levels is gevarieerd. De topscore laat uitschijnen dat er zeker 120 levels zijn...
[taal : Engels] (Filover)
http://www.gamedesign.jp/flash/shot/shot.html

VRIJDAG FILMDAG : FUNNY GAMES
Officiële website van deze nieuwe thrillerfilm met in de hoofdrollen : Brady Corbet, Naomi Watts, Michael Pitt, Tim Roth.
In de Belgische zalen sinds : 16 april 2008.
[taal site : Engels] (Filover)
http://wip.warnerbros.com/funnygames/

BEKENDE PERSONEN OP HET NET – HUN OFFICIELE SITES
(een greep uit recente toevoegingen op http://www.filover.be/celeb.html ) [Filover]

ELLEN VERBEEK
Officiële website van deze Belgische ontwerpster van handtassen en schoenen.
http://www.ellenverbeek.com/

CHRISTA RENIERS
Officiële website van deze Belgische topontwerpster van juwelen.
http://www.christareniers.com/

NATHALIE VERLINDEN
Officiële website van deze Belgische ontwerpster van schoenen en handtassen.
http://www.nathalieverlinden.be/







Uw advertentie hier? Het kan! Vraag onze tarieven
adverteren@netties.be



Bij de collega's



- Grote providers weren kinderporno
Alle grote internetaanbieders gaan websites met kinderporno blokkeren. Ze sluiten naar...
http://www.ad.nl/multi-media/2224764/Grote_providers_weren_kinderporno.html
- Boze pastoor zet uitvaartmis op internet
De Osse pastoor Cor Mennen heeft de geluidsopname van een uitvaartmis op internet gezet nadat de nabestaanden hem hadden verweten dat hij de...
http://www.ad.nl/fun/bizar/2223642/Boze_pastoor_zet_uitvaartmis_op_internet.html
-Geldkraan dicht voor Second Life
De virtuele strandtent van Den Haag in Second Life wordt niet meer bijgehouden. De gemeente...
http://www.ad.nl/denhaag/stad/2211747/Geldkraan_dicht_voor_Second_Life.html

*** DIGITALE REVOLUTIE
http://www.dedigitalerevolutie.tv/
- Snelkoppelingen onder tabs
Begint je bureaublad een onoverzichtelijk zooitje te worden? Breng dan met FSL Launcher alles netjes onder tabbladen aan.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=23376
- Songteksten toevoegen
Er zijn diverse gratis programma's te downloaden die automatisch de songteksten van de muziek die je afspeelt aan je mediaplayer-software toevoegen.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=16479
- FAN nu ook zonder digitale ontvanger te zien
Het nieuwe TV-kanaal FAN 'Jouw wereld in beeld' is te zien zonder digitale ontvanger op het etalagekanaal van Casema en het previewkanaal van @Home.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=23349

*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be
- Geen randen meer op nieuwe plasmatelevisies van LG
De nieuwe reeks Full HD plasmatelevisies van LG, PG6000, bevat niet meer de dikke rand om het beeldscherm, zoals dat bij heel wat conventionele plasma-tv’s wel nog het geval is.
http://www.elektrozine.be/functions/reportages.asp?lang=nl&pag=16&verslag=3270
- De boxen van Niko
Met een pakket van kant-en-klare boxen biedt Belgisch producent van elektrisch schakelmateriaal Niko aan klanten complete oplossingen aan voor verschillende situaties
http://www.elektrozine.be/functions/reportages.asp?lang=nl&pag=16&verslag=3269
- Update PlayStation 3 brengt DTS-HD Master Audio
De volgende firmware-update van Sony’s PlayStation 3 zal de home cinema liefhebber zeer zeker tevreden stellen. Versie 2.30 zal immers DTS-HD Master Audio gaan ondersteunen.
http://www.elektrozine.be/functions/reportages.asp?lang=nl&pag=16&verslag=3266


*** COMPUTER WORLD
http://www.computerworld.be/
- ONE Agency verzorgt de KBC-Radio voor de nieuwe KBC website
KBC-Radio is één van de nieuwste creaties van ONE Agency. Deze interactieve radio maakt deel uit van de nieuwe KBC website en is één van de nieuwe media die KBC zal gebruiken om met zijn KBC-Online-cliënten te communiceren.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=18137&style=34360
-Corelio Connect snelst groeiende online regie
Uit een analyse van de MDB-resultaten door Media Contacts blijkt dat Corelio Connect in 2007 de snelst groeiende online regie was.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=18132&style=34360
- Ecocho: de nieuwe zoekmotor
De nieuwe zoekmotor, Ecocho.com, wil beschouwd worden als een ‘groen’ initiatief. Deze dienst, die steunt op de technische dienst van Google en Yahoo, spoort aan tot gebruik met de belofte dat het voor elke 1000 zoekopdrachten op de portaalsite peter wordt van één of twee bomen om te compenseren voor de koolstofuitstoot.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=18124&style=34360

*** PC WORLD
http://www.pcworld.be
- Panasonic in de film
http://www.pcworld.be/nl/fiches/news/multimedia/panasonic-in-de-film.cfm
- Home cinema: Logitech nodigt u uit naar het salon
http://www.pcworld.be/nl/fiches/news/other/home-cinema-logitech-nodigt-u-uit-naar-het-salon.cfm
- Een leven zonder software
http://www.pcworld.be/nl/fiches/articles/software/een-leven-zonder-software.cfm

*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/
- Google Apps richt zich naar Salesforce gebruikers
Salesforce en Google, twee ondernemingen die erg bedrijvig zijn in online software, hebben besloten hun krachten te bundelen. In juni 2007, na meerdere jaren samenwerking, doet een eerste gecombineerd bod denken aan een ijzersterk pact voor de drie volgende maanden.
http://www.digimedia.be/detail05nl.asp?Id=5882
- Tommy Hilfiger mode nu ook voor de Belgische online shopper
Dat online shopping in België een enorme groei doormaakt is ook modegigant Tommy Hilfiger niet ontgaan! Met behulp van het affiliate netwerk van Zanox kan Tommy Hilfiger zijn producten nu ook aan de Belgische online shopper leveren.
http://www.digimedia.be/detail05nl.asp?Id=5881
- IAB Atelier: Word e-mail marketing expert
Hoe efficiënter communiceren met email marketing? Het Interactive Advertising Bureau organiseert op 24 april een Nederlandstalig seminarie over opt-in en deliverability, de integratie in uw marketing mix, creatieve designs, splittesting en databasebeheer.
http://www.digimedia.be/detail05nl.asp?Id=5877

*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info
- Hoe denkt een on line oplichter
http://www.computertaal.info/modules/articles/article.php?id=959
- Word ik nat?
http://www.computertaal.info/modules/articles/article.php?id=958
- GT5 Prologue (PS/3)
http://www.computertaal.info/modules/articles/article.php?id=957

*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net
- Altek kondigt digitale camera met gps aan
http://life.tweakers.net/nieuws/53020/altek-kondigt-digitale-camera-met-gps-aan.html
- Campzone-bezoekers krijgen Gigabit-aansluiting in de tent
http://core.tweakers.net/nieuws/53014/campzone-bezoekers-krijgen-gigabit-aansluiting-in-de-tent.html
- No More Heroes - actie op de Wii
http://life.tweakers.net/reviews/841/no-more-heroes-actie-op-de-wii.html



De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut


EEN BACKUP KIEZEN 1: VEILIGHEID
Onze reeks met tips over Gmail is ten einde. Vanaf nu kan je kortere, losse tips van ons verwachten over uiteenlopende onderwerpen. Als eerste: backups.
Iedereen is het erover eens: het is echt van primordiaal belang dat je regelmatig backups maakt van je computer. Als er dan iets fout loopt, dan heb je tenminste nog al je documenten achter de hand. Maar wat voor soort backup te keizen? Op een extern medium dat je ergens thuis bewaart, of op een online dienst?
PC World zette voor- en nadelen op een rijtje. Aan jou om te beslissen.
Om te beginnen: veiligheid. Wanneer je de backup data en de originele data op één en dezelfde plaats bewaart, dan loop je natuurlijk een groot risico. Het ongeluk, dat jouw computer vernietigt, een brand bijvoorbeeld, zal meteen ook de backup vernietigen - tenzij je die ergens in een brandvrije kluis legt. Maar dan moet je die telkens weer te voorschijn halen om een backup te maken, en dat is niet praktisch.
Een ander aspect van veiligheid is de versleuteling. Wanneer je online data backupt, moet je absoluut gebruik maken van versleuteling. En als je een backup maakt op een USB stick, een externe harde schijf of andere media, dan zou je best ook gebruik maken van versleuteling, maar de meeste internauten denken daar niet aan. Gevolg: steelt men je USB stick of externe harde schijf, dan ben je alles kwijt.
http://www.csoonline.com/article/221306

EEN BACKUP KIEZEN 2: GEMAK IN GEBRUIK
Wanneer je een methode kiest om op regelmatige basis een backup te maken, dan zijn er nog enkele andere factoren die je ter overweging moet nemen. Een online backup is immers gemakkelijker in gebruik dan een traditionele backup, zo beweren sommige bronnen. Het online proces is gebaseerd op een software programma dat volgens een bepaald schema werkt, (eens per dag, per week bijvoorbeeld); je kiest welke data je wil backuppen (mooi werkwoord!), die gegevens worden verzameld, gecomprimeerd en versleuteld, en naar de server gestuurd van de backup provider. Geen externe harde schijf nodig, geen USB stick, enkel een internetverbinding.
Maar daar ligt dan weer het probleem: die internetverbinding moet er wel zijn. En zo'n backup kan wel wat bandbreedte opslokken. En, belangrijk: de dag dat je je backup nodig hebt, in geval van ramp dus, moet je ook online kunnen gaan om die backup terug te halen!
http://www.pcworld.com/article/id,144466/article.html?tk=nl_dnxnws

EEN BACKUP KIEZEN 3: DE KOSTPRIJS
Een van de andere punten waarmee je rekening moet houden bij het bepalen of je nu een online backup dienst neemt, of software die backups maakt naar externe media, is de prijs. Bij software moet je op voorhand geld neertellen; bij een online dienst betaal je minder, maar je betaalt wel elke maand.
Hoeveel je betaalt hangt af van het bedrijf zelf dat de dienst aanbiedt. Sommigen baseren hun prijs op de hoeveelheid data die beschermd moet worden, anderen baseren de prijs op het aantal machines dat beschermd moet worden. Sommigen rekenen $9,95 per maand voor 10 gigabyte, en anderen rekenen dan weer $49,95 per jaar aan voor onbeperkte backup.
Dus nu is het aan jou: gebaseerd op het voorgaande dien je te kiezen voor een systeem (online of software), en dan de nodige software of dienst aan te kopen (tenzij je natuurlijk een gratis software vindt!)
http://www.pcworld.com/article/id,144466/article.html?tk=nl_dnxnws

GROTE KUIS MET CC CLEANER
Pasen komt eraan, en dan is het traditioneel tijd voor de grote kuis. Ook voor de pc. Temp opkuizen, het startmenu ordenen, alle stof uit alle mappen verwijderen... het kan wel veel tijd vergen! Wie niet zoveel tijd wil spenderen aan zijn lenteschoonmaak, kan gemakshalve beroep doen op dit progje. Bestanden die je niet langer gebruikt en waardevolle ruimte innemen op je harde schijf, installatieprocedures die verkeerd gelopen zijn en temp bestanden achtergelaten hebben die een nieuwe poging tot installatie doorkruisen, enz: al dit zijn problemen die dit progje oplost.
Wij raden je wel aan om eerst een herstelpunt te maken in je Windows, vooraleer dit progje los te laten op je pc.
http://www.ccleaner.com/

TIPS VOOR WEBWERKERS: DE OVERTUIGENDE SITE
Een overtuigende site is er een waar een duidelijk standpunt naar voren wordt gebracht.
Geen plaats voor discussie, maar een monoloog van de beheerder naar de bezoeker.
Zo'n site kan worden gemaakt voor een maatschappelijke organisatie, een politieke opinie, religieuze oogmerken etc.
Het is de bedoeling van een dergelijke site om de bezoeker over te halen naar de aldaar verkondigde standpunten.
Soms ingebed in de vorm van een enquête of vragenlijst.
Het maken van een dergelijke site vraagt van de weddesigner nog meer invoelend vermogend dan anders.
Zou jij een website willen maken voor een organisatie die zich voordoet als een kerk, maar in wezen een sekte is of een puur commerciële organisatie onder zo'n dekmantel?
Oppassen dus als je daar aan gaat beginnen.
Sjeef




Deze rubriek wordt u gebracht in samenwerking met Digiweetjes



En Gerard Schaefers (Sjeef)
http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html








Van alles halen, (bijna) niets betalen...


KOMPOZER: HTML PAGINA'S MAKEN
Windows 2000/XP - 7,58 MB - freeware
Een open source tool om HTML te bewerken en aan te maken. Erg handig, je kan gewoon van nul je website opbouwen. De interface is niet echt gebruiksvriendelijk, maar het programma zelf doet wat het belooft.
http://www.download.com/KompoZer/3000-2048_4-10655200.html?tag=nl.e415

OOVOO: GRATIS ONLINE VIDEO-BELLEN
Windows 2000/XP/Vista - freeware
Er is al skype, en je kan video chatten via allerlei chatdiensten. Nu is er ooVoo, de volgende stap: een face-to-face video chat met vrienden, familie of collega's, waar ook ter wereld zij zich bevinden. De software is gratis, en momenteel is het bellen zelf ook gratis, alhoewel dat later eventueel aangepast kan worden. (Bron: Wim W)
http://www.oovoo.com/download/
http://www.oovoo.com/

SUBTITLE DOWNLOADER
Windows - 1,1 MB - freeware
Een progje waarmee je Nederlandstalige ondertitels kan downloaden voor films die je bekijken wil. De medewerkers van ZD Net testten de software uit; het verslag vind je op onderstaand adres. (Bron: Wim W)
http://www.zdnet.be/downloads.cfm?id=83392&mxp=120

MYUSBONLY
Windows 2000/XP/VIsta - 1,82 MB - freeware
Wil je niet dat anderen toegang hebben tot uw computer via de USB poort? Dan moet je dit progje toch eens uitproberen. Het verhindert dat anderen een USB stick aansluiten, en dus data zouden kunnen stelen. Je kan zelfs alle USB-activiteit loggen: wie aanlogt of uitlogt, welke bestanden gekopieerd worden of gewist...
http://downloads.zdnet.com/download.aspx?docid=342694

STARTUP DELAYER
Windows 98/ME/2000/XP/Vista - 996k - freeware
Een superhandige tool: hiermee kan je instellen hoeveel seconden er moeten verlopen na het opstarten van Windows, vooraleer een bepaalde toepassing opgestart wordt. Je kan voor verschillende programma's dus achtereenvolgende tijden instellen.
http://www.r2.com.au/software.php?page=2&show=startdelay

EUROPA UNIVERSALIS: ROME
Windows - 307 MB - demo
Een game, een nieuwe versie van Europa Universalis, ditmaal geconcentreerd rond het oude ROme. Men kan ook trachten de controle over te nemen van Carthago of Perzië, of Germaanse en Keltische stammen. Voorwaar een geschiedkundig game. Welke leraar zet het op zijn lesprogramma?
http://telechargement.journaldunet.com/fiche/6338/2/europa_universalis_rome/index.html

ATMOSPHERE LITE 6.0
Windows - 11,5 MB - freeware
Vol met stress? Start dan dit progje op. Het zal muzieklandschappen opstarten die je moeten helpen om te ontspannen, en geluiden bevatten van het woud, de kust, de oceaan, een rivier, een kampvuur. Wat het progje onderscheidt van "echte" muziek, is het feit dat je zelf de bestaande geluiden kan gaan mengen, en die verder verdelen in .wav formaat.
http://telechargement.journaldunet.com/fiche/6337/2/atmosphere_lite_60/index.html

BLINCKX BBTV: DE TV VAN DE TOEKOMST?
Win2000/XP/Vista - 410k - freeware
Er zijn al verschillende spelers die iptv aanbieden (tv via het internet protocol), denk maar aan Joost, Zattoo, Sopcast. Met Blinx BBTV is er nog een nieuwe speler bij. Ook hier weer verschillende kanalen, zoals nieuws, amusement, lifestyle, sport.
http://www.chip.de/downloads/blinkx-BBTV_13014208.html

VRIJDAG MACDAG: SIMPLIFY MEDIA
Mac OSX 10.4/10.5 - Apple iTunes 7 - freeware - 13,39 MB
Met dit progje kan je, vanuit iTunes, je bibliotheek delen met familie en vrienden. Het werkt met zowel Mac's als PC's; de bestandsformaten die ondersteund worden: MP3, WMA, AAC, Apple Losless.
http://www.download.com/Simplify-Media/3000-2182_4-10719677.html
http://www.download.com/8301-2007_4-9918722-12.html?tag=dlblog-post

VRIJDAG MACDAG: MYPIANO
Mac - shareware $29,95
Met dit progje kunnen kinderen van 6 jaar en ouder leren hoe de piano te spelen. Het bevat video's om de kinderen te helpen, waarin een animatiefiguurtje, Pam the Piano, de kinderen begeleidt.
http://www.emediamusic.com/mypiano.html

(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.


Het laatste woord....



Als eerste commentaar enkele reacties van medewerker Dave op de lezersrubriek van verleden week:

Eerst over backup via Gmail:
<<<
Dag Hilde,
In netties van 4 april 2008 hebben jullie het over backup van files op GMail, die zelfs als externe harddisk kan gebruikt worden. Leuk allemaal, maar wat mij erg interesseert: hoe betrouwbaar/veilig vinden jullie dit? Ik bedoel, we stoppen eerst ons kastje achter een firewall en dan gaan we een backup op internet zetten...
Mvg,
Jef
>>>
Reactie van medewerker Dave:

Ikzelf bewaar alles op hd of schijfjes. Want, alhoewel de kans klein is, wie zegt er dat Google er op een dag niet mee stopt? Of ze gaan failliet, of er is een megacrash (of een E-bom),... waardoor al uw gegevens foetsie zijn?!
Je kan ze zelf ook wel kwijtspelen (harde schijven en cds/dvds gaan niet eeuwig mee), maar liever mijn eigen schuld dan die van een ander ;).
En trouwens, (Belgie als ideaal vb daarvoor), misschien nu eerst gratis aanbieden, en later zeggen dat je ervoor gaat moeten betalen .. of alles weg...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Een tweede reactie op de spamfilters:
<<
Hallo Hilde
Afgelopen week werd er nogal wat actie gevoerd voor mailwasher, een kant-tekening daarbij:
Wij gebruikten dit progje ook aan de zaak en bij duidellijke spam bounsen wij de mail, maar op een gegeven moment kwam er helemaal geen mail meer binnen, wat bleek, we werden nu zelf als spammer aangemerkt.
Verder prima prog. maar niet bounsen svp.
gr wim
>>>
Reactie van Dave:
Ik gebruik mailwasher ook al n tijdje, en had daar mss ook moeten aan denken om dit door te mailen. Bouncen moet je gewoon afleggen: spammers sturen massaal mails rond, en als je ze bouncet weten ze dat je emailadres bestaat => spam
Extra tips: bij mij liggen first alert, origin of spam, spamcop en learning ook af. Ikzelf beslis wat ik filter, en niemand anders (generale database, zoals spamfighter ook heeft) moet daar iets over afweten. Maar dat zijn persoonlijke keuzes.
Handig aan mailwasher is ook het feit dat je filters kan instellen (even mee spelen om te leren hoe ze werken).
+ je filtert de mails op het internet zelf voor je ze binnenhaalt: dus 'minder datatraffiek' (je haalt enkel de headers binnen).

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
En een derder reactie eveneens op de spamfilters:

<<<
Dag Hilde,
nog een aanvulling bij de artikels ivm spam :
Momenteel ben ik een zeer tevreden gebruiker van de gratis Spamihilator ( http://www.spamihilator.com/ ). Een spamverwijderaar die je kan trainen. Bij het binnenhalen van je mail filtert Spamihilator mooi de spam vantussen je gewone mails. In het "trainingsgebied" kan je zien of er geen mails verkeerdelijk als spam aangeduid werden en de software leren dat deze als niet-spam moeten gemarkeerd worden. Je kan de software ook aanleren dat bepaalde spammail die door de filter geglipt is, de volgende keer bij de spam moet komen. In het begin heb je een beetje werk maar nadien is het een zegen voor je mailbox ! Er bestaat ook een Nederlandstalige vertaling.
Voordien was ik een gebruiker van de eveneens gratis Spamfighter ( http://www.spamfighter.com/lang_nl/ ). Na een proefperiode van 30 dagen kan je kiezen om te betalen voor de Pro versie of om te downgraden naar een gratis basisversie. Die basisversie doet eveneens mooi zijn werk, maar ... bij elke uitgestuurde mail wordt er onderaan een kleine reclametekst voor spamfighter geplaatst (net zoals de antivirus AVG dat doet). Dat is op zich geen probleem, maar wat bleek : sommige spamfilters zagen mijn mails plots als spam en lieten ze dus niet meer door tot bij de bestemmeling... Misschien toeval, misschien niet. Met Spamihilator heb ik het probleem alleszins niet. ;-)
Merk wel op dat bij beide programma's de mails bij het downloaden worden gefilterd en dat de spammails dus niet op de mailserver blijven staan. Je downloadtraffiek zal dus niet lager liggen.
groeten Filover
>>>
Reactie van Dave:

Spamfighter zou ik niet meer aanbevelen: het geeft idd zelf ook spam mee in de gratis versie + je moet reklame slikken...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu
of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO) Manu Drieghe
Marijke Pante,
Marianne Steijlen
Reinhilde Remaut
Ludo Cattoor
Evert Poppen
Philip Lafeber
Julien Van den Borre,
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Filip Overmeire (Filover)
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool
- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer. Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


"NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.



AFSLUITER VAN DE WEEK
Liefde is een ongeneeslijke kwaal.
Niemand die er door aangestoken wordt,
wenst ervan te herstellen,
en alle slachtoffers weigeren behandeling.

- Ibn Hazim, Moors schrijver en politicus-