Enkele weken geleden kon je al lezen dat voetbalclubs gretig hun toevlucht zochten tot cryptomunten. De clubs geven daarbij munten uit die de fans kunnen kopen. Zij steunen hiermee hun club, maar krijgen ook bepaalde voordelen, zoals het recht op inspraak bij bepaalde beslissingen, of betere zitplaatsen, enz.
Het is een evolutie die evenwel toch de wenkbrauwen doet fronsen. De munten van de club worden immers uitgegeven door een bepaald cryptobedrijf, Socios. Dat heft een commissie van de helft van de aankoopsom bij zo'n cryptomunt, en de rest gaat naar de club. Die munten kunnen verhandeld worden, wat dan weer zou leiden tot een ander fenomeen: dat de handel in cryptomunten die andere lucratieve manier zou gaan vervangen waarmee clubs geld verdienen: reclame voor wedbedrijven. Momenteel staan logo's voor weddingschapskantoren op de shirts van 9 van de 20 Premier League ploegen. De Britse overheid wil daar tegen optreden, en deze nieuwe trend zou dan in de plaats kunnen komen.
Een artikel bij Mail On Sunday vertelt meer.
https://www.mailonsunday.co.uk/sport/sportsnews/article-1022 ...
|