Een interessant analyse van de website Protocol over hoe kleinere bedrijven reageerden op de pandemie, en welke technologie zij gebruikten om het hoofd boven water te houden. Het gaat weliswaar om Amerikaanse bedrijven, maar het is toch belangrijk om enkele trends te kunnen identificeren.
In de VS was in elk geval de grootste winnaar Amazon. Maar voor de kleinere ondernemingen zelf was het niet meteen de beste keuze: zij moeten Amazon betalen voor het opslaan van hun goederen in de Amazon magazijnen, omdat Amazon nu eenmaal zorgt voor de verzending ervan. En je moet een commissie betalen op je verkoop. Bovendien loop je het risico dat het algoritme van Amazon je niet opvist wanneer een mogelijke klant naar jouw product zoekt, omdat die algoritmes nu eenmaal ondoorgrondelijk zijn. Daartegenover staat het enorme publiek dat je bereiken kan, en de grote omzet die je kan draaien.
Terwijl je bij Amazon voor de hele VS werkt, zelfs voor de hele wereld, is er een andere trend: bedrijven die zich willen beperken tot bediening van een lokaal cliënteel. Voor die bedrijven is er Shopify, dat het vergemakkelijkt om een e-commerce op te richten. Dat zag tijdens de pandemie een sterke stijging van het aantal plaatselijke bedrijven dat ook echt plaatselijk wil blijven. Voor hen heeft Shopify enkele nieuwe functies ontwikkeld zoals een systeem waarbij winkeliers kunnen leveren aan huis en klanten hun bestelling kunnen afhalen.
Er is nog een andere trend: de 'dark stores': ketens die geen plaatselijke winkel hebben. Hun producten worden in een plaatselijk magazijn beward, en dan aan de klant geleverd door koeriers zoals Doordash, die levering binnen de 2u beloven.
Door plaatselijke vertegenwoordiging kunnen plaatselijke bedrijven de 'instant gratification', de behoefte om instant bevredigd te worden bij een aankoop door een snelle levering, voldoen.
Meer verhalen over hoe kleine bedrijven de pandemie overleven lees je bij Protocol.
https://www.protocol.com/manuals/small-business-recovery/sma ...
|