Het probleem "Uber" is je ondertussen wel bekend. Deze nieuwe manier van vervoer, die zich wil profileren als het delen van een auto, een soort carpooling dus, maar eigenlijk een verkapte vorm van taxi is, werd in korte tijd enorm populair. Niet alleen omdat het een "app" is, en dus in de smaak valt bij het jonge volkje, maar vooral omdat er in die apps gewerkt wordt met vernieuwende tools, waar de traditionele taxi's als het ware in de middeleeuwen zijn blijven zitten. De app laat je bijvoorbeeld zien waar je chauffeur zich bevindt, zodat je weet wanneer hij voor je deur staat. Bestellen en afrekenen is heel simpel. Je kan de chauffeurs ook punten geven... allemaal dingen die je in een gewone taxi niet hebt.
Maar omdat Uber, wanneer het taxi speelt, de bestaande wetten op taxivervoer ontduikt, zoals het verkrijgen van een licentie, werd het in vele landen verboden. Ook in het onze. Vele chauffeurs trekken zich daar niets van aan: in Brussel zou er, volgens Politico.eu, één Uber chauffeur zijn op elke twee taxi's.
Omdat Uber een vernieuwing is die je toch niet kan tegenhouden, is er nu een wetsvoorstel onderweg waardoor Uber binnenkort legaal zou worden. Er zitten wel enkele voorwaarden aan vast. Enkel de échte taxi's zullen gebruik mogen maken van de taxistroken aan stations en luchthavens. En enkel zij zullen op de straat tegengehouden mogen worden door passagiers en zullen hen mogen oppikken. Bovendien mogen zij enkel in bijberoep taxichauffeur spelen.
Voor de taxi's zelf zit er een addertje onder het gras. Zij zullen namelijk verplicht worden om kredietkaartlezers in hun taxi te plaatsen. Dit om zwartwerk tegen te gaan - het gemiddelde bruto inkomen dat de taxichauffeurs nu aangeven is 25 euro per dag! (1)
Opnieuw hommeles in de VS Waar Brussel dus als eerste Europese stad Uber officieel lijkt te gaan erkennen, staat Uber in de VS weer in de negatieve belangstelling. In California hangt Uber namelijk een proces boven het hoofd omdat zijn chauffeurs een blinde geweigerd zouden hebben om zijn geleidehond mee te nemen in de auto. De advocaten van de aanklager voeren aan dat Uber een "vervoersdienst is" en dus onder de Amerikaanse wetten valt die mensen met een handicap moeten beschermen.
En dat is natuurlijk ook weer een aspect van de legalisering van Uber: indien het legaal wil werken, moet het àlle regels volgen die aan andere vervoersdiensten opgelegd worden. Inclusief het vervoeren van blinden met geleidehonden...
Meer over deze zaak bij Reuters (2)
http://www.politico.eu/article/uber-legal-in-brussels-europe ...
http://www.reuters.com/article/2015/04/20/us-uber-blind-laws ...
|