Wie kan er niet weerstaan aan sensationele titels zoals "10 manieren om uw man te bedriegen" of "deze kat beschermt zijn baasje". Klikken maar, met zijn allen! Vaak dekt de vlag de lading niet, en is de titel zelf interessanter dan het artikel waarnaar hij verwijst. Maar ondertussen zijn we toch met zijn allen op de website beland, en hebben onze eyeballs weer wat reclame te zien gekregen. En dat heet dus "clickbait": sensationele titels die kliks moeten uitlokken.
Nu zou je zeggen: "ach, laat maar doen, de mensen moeten zelf weten waarop ze klikken, ik doe gewoon niet mee, mij raakt dat niet". Dan geven wij je natuurlijk volmondig gelijk dat je niet meedoet, maar je moet wel weten dat die clickbaits je wél raken. Zij tellen namelijk mee in algoritmes, die de belangrijkheid van artikels berekenen en zo de vaak aangeklikte artikels bovenin jouw newsfeed zetten, zoals bijvoorbeeld bij Facebook.
Facebook gaat daar nu iets aan doen. Het zal zijn algoritme veranderen (voor de miljoenste keer, mogen we zeggen), om die clickbaits, de Buzzfeeds van deze wereld niet langer vrij spel te geven. Daarvoor zou het, aldus GigaOm, o ook rekening gaan houden met de tijd die de gebruikers doorbrengen op de pagina nadat zij erop geklikt hebben. Keren zij direct terug naar Facebook, dan zal Facebook hieruit besluiten dat de content van het artikel niet zo goed was als de titel beloofde, en zal het artikel naar beneden geduwd worden in de tijdlijn. Maar omgekeerd wordt ook opgevolgd of er veel interactie is met het artikel, of een artikel een Like krijgt of een commentaar, en dat zorgt dus weer voor een hogere positie.
Hopelijk zal dit toch een kentering teweegbrengen bij al die sensationele titels, zodat we eindelijk terug kunnen naar serieuze journalistiek...
http://gigaom.com/2014/08/25/facebook-shifts-its-algorithm-t ...
http://www.webpronews.com/facebook-makes-more-news-feed-algo ...
|