Je zal maar baas wezen in deze sociale netwerk tijden...
Deze week brachten een studie van Palo Alto Networks toch wel ontstellende cijfers aan het licht. Hieruit blijkt namelijk dat een steeds groter wordend percentage van de capaciteit van bedrijfsnetwerken in beslag genomen wordt door werknemers die actief gebruik maken van sociale netwerk toepassingen en diensten om bestanden te delen. Het onderzoek maakt daarbij een onderscheid tussen actief gebruk (spelen op Facebook bijvoorbeeld, posten en delen), dat goed is voor 28% van alle sociale netwerkverkeer (+9%), en passief gebruik (postings bekijken).
Daarbij moet natuurlijk wel gezegd worden dat een deel van die sociale activiteiten door de werkgevers toegelaten, zelfs aangemoedigd wordt. Bedrijven laten bijvoorbeeld Facebook apps maken, en vragen aan hun medewerkers om via deze apps klanten te lokken en ermee te communcieren.
Anders is het gesteld met het bekijken van filmpjes tijdens de werkuren - daarvoor bestaat natuurlijk geen geldig excuus. Bij 57% Van alle ondervraagde bedrijven bezondigden de werknemers zich aan het bekijken van filmpjes, waarbij FilesTube erg populair is - een site waar je films kan bekijken die op dat moment in de cinemazalen gedraaid worden. Deze alterantieve manier om de werkuren door te brengen bezorgt de werkgevers dubbele hoofdpijn: enerzijds omdat deze uren niet productief zijn en toch betaald moeten worden; anderzijds omdat voor het bekijken van filmpjes beroep gedaan wordt op file-sharing diensten, die doorheen de firewall gaan, en dus een uitnodiging zijn voor hackers. (1)
En dan is er ook nog Twitter. Het bezoek aan Twitter (het bladeren doorheen de postings) is volgens deze studie gestegen met 700% in de laatste 14 maanden. Van alle bandbreedte van het bedrijfsnetwerk die aan sociale netwerken besteed wordt, is Twitter nu goed voor 21%, tegenover 3% in oktober 2010. Ook hier weer dezelfde uitleg: dat bedrijfen Twitter gebruiken voor public relations. (2)
Nu hoort bij deze studie toch nog een opmerking. Internauten maken immers niet alleen gebruik van het bedrijfsnetwerk om op de sociale netwerken te gaan. Elk mobieltje heeft tegenwoordig wel een tool om te Twitteren of te Facebooken. Benieuwd wat een onderzoek naar dit gebruik voor resultaten zou geven!
http://www.businessweek.com/news/2012-01-17/facebook-zynga-l ...
http://www.webpronews.com/twitter-use-700-2012-01
|