Beleggen in startups zonder centjes Startende bedrijven hebben niet zozeer centjes nodig, als wel reclame. Is het idee goed, dan zal de aanhang er komen, mits de nodige publiciteit. En met de aanhang, komen dan ook de investeerders. Alleen: als startend bedrijf heb je meestal niet veel geld om een groot publiciteitsagentschap in te huren. Daarom is het idee waarmee Wahooly op de proppen komt in de VS zo slim gevonden. Het principe is simpel: invloedrijke mensen krijgen een aandeel in de zaak, als zij in ruil daarvoor reclame maken voor de star-up. Met andere woorden: nu kan je de Klout omzetten in munt. Wie voldoende Klout heeft, krijgt een dashboard, met daarin real-time informatie over de starters waarin zij "investeren". Deze "beleggers" hebben er dan ook alle belang bij dat "hun" bedrijf het goed doet, en zullen het (positieve) feedback geven. Een slim idee, maar het doet toch wat vragen rijzen over de ethiek. Mensen die Klout hebben, zijn meestal bloggers. Zou van hen dan niet vereist moeten worden dat zij vermelden dat zij een belang hebben in het bedrijf? De eeuwige vraag over objectiviteit en belangenvermenging dus...
http://www.businessinsider.com/wahooly-startup-equity-for-ma ...
http://wahooly.com/
|