Verschijnt iedere zaterdag
Deadline van volgende editie: 
 
30/6/2022 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be


INHOUD
DEEL 1: 
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat
 

DEEL 2: 
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen, 
(bijna) niks betalen
Het laatste woord

NeTTieS
Jaargang 26
Nummer 1266  van 25/6/2022


 

Gegroet lezer,

De Meta-pixel (voorheen de Facebook-pixel) zit echt overal, op ontelbare websites. Door die pixel kunnen adverteerders u volgen bij uw surftochten. Het feit dat die pixel ook op de websites van hospitalen aangetroffen wordt, mag dan ook een reden voor ongerustheid zijn. Want het gaat om uw medische privacy. Met dit artikel openen we deze week.

Daarnaast ook veel luchtigere artikels en weetjes. Hopelijk hebben wij deze week weer wat berichten verzameld die u kunnen boeien.

Veel leesplezier, en bij leven en welzijn tot volgende week!


Hilde



Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php


Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: 
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar deel 1 en 2 van de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!
 





 




Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die 
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers, 
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.



EVEN SCHRIKKEN: WEBSITES VAN HOSPITALEN BEVATTEN OOK DE META PIXEL
Een onthutsend bericht bij The Markup. Dat onderzocht de websites van de top 100 hospitalen in de VS, en stelde vast dat 33 daarvan de Meta Pixel bevatten, die gebruikt wordt om data van de bezoekers te traceren voor het adverteersysteem van Facebook.

Een pixel is een kleine afbeelding van 1 x 1 pixel groot. Maar doordat die pixel geladen wordt, wanneer jij de website bezoekt, logt die jouw IP-adres. Dat is eigenlijk op zich een vage indicatie over wie jij bent, waar jij je bevindt. Maar die pixel kan ook andere referentiedata doorsturen naar Meta. Die toch wel heel ver kan gaan.

Zo vertelt Ars Technica over een voorbeeld van een Meta pixel dat The Markup vond op een pagina van een arts op de website van een medisch centrum in Cleveland, om online een afspraak te maken. Die pixel zond aan Facebook ook de tekst van de knop door, de naam van de arts, en de zoekterm die gebruikt werd om de arts te vinden - in dit geval: het afbreken van een zwangerschap. The Markup vond ook Meta Pixels op portaalsites voor patiënten, die met een wachtwoord beveiligd zijn.

Een onthutsend resultaat, en knap onderzoek van The Markup. Dat heet het Pixel Hunt project, en het is een samenwerking tussen The Markup en Mozilla Rally - een crowd-sourced project waarin iedereen kan deelnemen door de add-on Rally te installeren, om aan The Markup data door te sturen over de Meta Pixel verzamelt. op de sites die zij bezoeken. Een belangrijk project, want wie wil nu eigenlijk dat Meta jouw data over jouw gezondheid verzamelt, en doorverkoopt aan bedrijven?

Benieuwd of er hier ten lande ook onderzoek loopt naar die Meta Pixel...
https://arstechnica.com/tech-policy/2022/06/facebook-is-receiving-sensitive-medical-information-from-hospital-websites/
https://developers.facebook.com/docs/meta-pixel


MILJOENEN ADVERTENTIES WORDEN NIET GEZIEN OMDAT DE TV UIT STAAT
Om voort te gaan op het vorige artikel: de data die Meta en andere bedrijven verzamelen, hebben één doel: gerichte advertenties sturen, aangepast aan jouw voorkeuren en behoeften. Maar slagen die advertenties er ook in? Eigenlijk niet. Want hoe vaak is het gebeurd dat je naar een item gezocht hebt op het web, dat gekocht hebt, en nog dagen, weken daarna advertenties voor dat item ziet, op elke website die je bezoekt.

En toch betalen adverteerders veel geld voor elke keer dat hun advertentie vertoond wordt. Een oud systeem van de tijd dat de prijs voor het plaatsen van een advertentie in een krant gebaseerd was op de oplage van een krant. Sinds het internet is dat wel veranderd: sommige technieken laten toe om meten of jij de advertenties wel degelijk gezien hebt, en zelfs op je erop geklikt hebt. Maar toch blijft het moeilijk voor een adverteerder om een juiste balans te vinden om de juiste advertentie op de juiste plaats te vertonen, en om te weten of de advertentie gezien werd.

En dat blijkt nu nog moeilijker te zijn. Want een onderzoek van twee bedrijven in de adverteersector, hebben vastgesteld dat 17% van de advertenties, die vertoond worden op tv's die via een streaming box werken (Roku, Apple TV, Chromeceast enz.) vertoond worden wanneer het scherm van de tv niet aan staat. Dat zou het vaakst gebeuren wanneer kijkers naar een gratis streaming kanaal lijken, zoals in de VS de Pluto TV. Maar die advertenties kosten de adverteerders wel miljoenen dollars, terwijl zij niet gezien worden door de mensen.

Het probleem lijkt te liggen bij het feit dat, wanneer je de tv afzet terwijl je een streaming kanaal bekijkt, die boodschap niet altijd doorheen de HDMI aansluit doorgegeven wordt. Maar bij slimme TV apps zou dat niet geval zijn, die zetten zichzelf uit wanneer je de tv uitzet.

Om dit probleem op te lossen, zouden er mogelijk nieuwe methodes bedacht worden om te controleren of jouw tv uit staat, zodat de advertenties niet meer getoond worden, en de adverteerder niet meer moet betalen. Denk bijvoorbeeld aan apps die je gaan vragen of je nog aan het kijken bent - geef je geen antwoord, dan weet de app dat.
Meer bij WSJ en TechDirt
https://www.wsj.com/articles/some-ads-play-on-streaming-services-even-when-the-tv-is-off-study-finds-11655042401
https://www.techdirt.com/2022/06/16/1-2-billion-in-streaming-ads-a-year-arent-being-watched-because-the-tv-is-off/



SNAP: INTERNE TEST VOOR EEN BETAALD ABONNEMENT
Alhoewel wij zelf geen Snap-account hebben (de doelgroep daarvan ligt iets te ver buiten onze eigen leeftijd) volgen wij alle nieuwtjes van het bedrijf op de voet. Want het is enorm innovatief, zowel qua software met zijn avatars als hardware met zijn bril bijvoorbeeld.

Deze week dus het bericht dat Snap intern testen uitvoert met Snapchat Plus, een betaald abonnement. Die moet je als eerste exclusief toegang geven tot nieuwe, experimentele functies.

App onderzoekers Alessandro Paluzzi heeft alvast enkele voorbeelden gevonden van wat dat zou kunnen zijn: een vriend vastpinnen als #1 BFF, zien wie jouw stories meerdere keren bekijkt, of het icoon veranderen.
Meer bij The Verge.
https://www.theverge.com/2022/6/16/23171872/snapchat-plus-subscription-test-features-bff-viewer-log?scrolla=5eb6d68b7fedc32c19ef33b4



EU: NIEUWE AKKOORDEN OVER HET BESTRIJDEN VAN DESINFORMATIE
Dat er veel desinformatie rond circuleert op het internet valt niet te ontkennen. Of die nu afkomstig is van bronnen die bewust desinformatie verspreiden, of van mensen die deze informatie verder verspreiden omdat ze (willen) geloven dat die waar is.

Desinformatie bestrijden is heel moeilijk, vooral op sociale netwerken. Want als zij het moeten doen, zijn zij het die bepalen wat waar is en wat niet. Maar nu heeft de Europese Commissie regels uitgevaardigd in een wet die de Code of Practice on Disinformation heet. Die dekt nu ook "manipulatief gedrag", zoals deepfake video's, bots, en het "demonetiseren" van accounts die misinformatie verspreiden, dus ervoor zorgen dat zij geen geld meer kunnen verdienen via advertenties.

Platformen moeten voortaan hun gebruikers de nodige tools geven om desinformatie te herkennen en als dusdanig te markeren. Momenteel hebben al 33 bedrijven vrijwillig de nieuw regels getekend, waaronder Meta, Google, TikTok en Twitter. Bedrijven krijgen nu 6 maanden de tijd om aan te tonen dat zij deze nieuwe regels volgen. En wordt er vastgesteld dat zij dat niet doen, dan kunnen zij een boete krijgen die tot 6% van hun wereldwijde inkomsten kan oplopen.

Een goed initiatief, zo lijkt het. Maar je moet wel weten dat deze code voor het eerst al in 2018 ingevoerd werd. Maar dat die om de een of andere reden echt niet veel effect gehad heeft op de verspreiding van desinformatie...
https://www.cnet.com/news/politics/eu-strengthens-disinformation-rules-to-target-deepfakes-bots-fake-accounts/
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_3664
https://www.lemonde.fr/pixels/article/2022/06/16/desinformation-en-ligne-l-ue-adopte-un-nouveau-code-de-conduite-pour-les-plates-formes-et-reseaux-sociaux_6130644_4408996.html



LEIDT HET VERBIEDEN VAN POLITIEKE ADVERTENTIES TOT MINDER DESINFORMATIE?
Een interessant artikel bij Protocol gaat dieper in op deze vraag. Want in politieke advertenties wordt vaak in slogans gesproken, worden dingen gesteld die niet met feiten hard gemaakt kunnen worden. Maar die toch geloofd worden, en de gemoederen bij de burgers ophitsen. In de VS werden, in de aanleiding naar de verkiezingen, daarom op verschillende sociale netwerken advertenties aan banden gelegd.

Twitter besliste bijvoorbeeld om geen advertenties meer aan te nemen van politieke kandidaten, partijen, overheidsambtenaren of PAC's (politieke actiecomités). Spotify, LinkedIn, TikTok en Pinterest hebben op een gelijkaardige manier politieke advertenties verboden.

Maar dit zorgde wel voor ongewenste neveneffecten. Non-profits en kleinere politieke organisaties beklaagden zich erover dat zij harder getroffen werden door dit beleid dan grotere organisaties. Een voorbeeld dat Protocol geeft: Exxon kon wel een advertenties laten draaien over hun visie op de klimaatverandering, maar een PAC kon geen eigen advertenties draaien waarin die visie weerlegd werd.

Het probleem is een beetje dat er eigenlijk geen grootschalig uitgevoerd onderzoek mogelijk is om te meten of het verbod op die politieke advertenties al dan niet effect had op desinformatie. Gewoon omdat al die platformen geen inzage geven in hun data met betrekking tot dit beleid, of eventueel onderzoek dat zij zelf uitgevoerd hebben hierover, weigeren te delen.

Het enige onderzoek waarover we iets weten, althans zo stelt Science & Technology, werd uitgevoerd door twee wetenschappers, die zich baseerden op data die openbaar beschikbaar zijn. Volgens hen had het verbod dat Facebook tijdelijk instelde op politieke advertenties, voor en na de verkiezing van 2020, een minimaal effect op de verspreiding van desinformatie. Maar wat het wel deed, was het bereik van kleinere organisaties beperken, en ook de fondsenwerving voor politieke partijen via Facebook (in tegenstelling tot hier in België, mogen partijen geld inzamelen voor hun acties).

Maar wat wel interessant is om te weten: politieke advertenties zijn wel duurder geworden, en worden nu op programmatic ad systemen geplaatst, waarbij de advertenties automatisch geplaatst worden op basis van verschillende factoren. Een systeem dat niet transparant is, wat ook nog een nadeel is.

Wat verder in een interessante discussie bij DTNS aangehaald wordt, is dat er eigenlijk veel te weinig onderzoek gevoerd wordt naar de impact van advertenties op sociale netwerken. Tijd voor onze wetenschappers hier ten lande!
https://www.protocol.com/policy/political-ad-barns
https://scienceandsociety.duke.edu/wordpress/wp-content/uploads/CSTPBrief_PPAB_V8.pdf



VK GAAT AFWIJKEN VAN DE DATAREGELS VAN DE EU
Nog één artikel over politiek, en dan houden we voor de rest van de week onze mond daarover (hopelijk!). Het gaat namelijk over het feit dat de EU een voortrekker is op het gebied van de bescherming van de burger en zijn privacy. Wetten werden uitgevaardigd, die knarsetandend toegepast werden door websites en platformen. En soms kan je wel vragen stellen over de efficiency ervan. Denk aan de cookies: vaak passen website de vraag om toestemming om cookies te mogen plaatsen, op een zodanig moeilijke manier toe, dat je echt geen zin hebt om al die informatie te lezen, en je al snel "alles toestaan" klikt. Wat ook niet de bedoeling was.

Maar ondertussen is Europa wel een voorbeeld geworden, en wordt ook in andere landen de far-west manier van werken bij grote platformen aan banden gelegd. Wordt er meer aandacht geschonken aan de privacy, aan een klimaatvriendelijkere manier van produceren (denk aan de verplichting voor alle bedrijven om een USB-C kabel te gebruiken voor het herladen van toestellen bijvoorbeeld).

En kijk. Na de Brexit heeft het VK besloten dat het toch vindt dat al die wetten te vergaand zijn. Het houdt nu een consultatie over een hervorming van de data-wet, om een lijn uit te stippelen die gaat afwijken van wat de EU daarover beslist heeft.

De resultaten van die consultatie zijn nu bekend: er zou van een opt-in naar een opt-out gegaan worden voor de meeste online tracking tools - met andere woorden: tenzij je expliciet zegt dat je niet akkoord bent, ben je akkoord. Wat ook betekent dat er geen pop-up meer verschijnt om jouw toestemming te vragen om cookies te mogen plaatsen.

Ook de wettelijke vereisten om data te mogen verzamelen voor wetenschappelijk onderzoek worden versoepeld. Evenals de verplichting voor kleinere bedrijven en organisaties om een data protection officer aan te stellen, en om een rapport op te stellen van de impact van databeheer.
Voor sommigen zal dat wellicht aantrekkelijk klinken...
https://techcrunch.com/2022/06/17/uk-data-reform-bill-response/



META STELT NIEUWE PROTOTYPES VOOR VR-HELM VOOR
Dat Meta grote plannen heeft voor de toekomst, met virtual reality, is ondertussen gekend. Deze week heeft het bedrijf dan ook verschillende nieuwigheden voorgesteld, prototypes.

Een van de onderdelen van die plannen is het project Cambria. Die ondersteunt zowel VR als AR, dankzij camera's met een hoge resolutie die een videofeed kunnen doorzenden naar een intern screen. De headset bevat ook eye tracking, zodat de bewegingen van je ogen gevolgd worden, iets wat Meta als een belangrijk element beschouwt voor zijn headsets.

Eigenlijk is het de bedoeling van Zuckerberg om uiteindelijk iets te maken dat een "visuele Turing Test" zou kunnen passeren, waarbij de virtuele realiteit bijna niet meer onderscheiden kan worden van de échte wereld - de Heilige Graal voor VR-enthousiastelingen. Maar volgens sommige waarnemers duidt dit erop dat Zuckerberg (of liever Meta) de nieuwe virtuele werelden naar zijn hand wil zetten, door de toegangsdeur ernaar in handen te houden.

De voorwaarden waaraan de perfecte headset moet voldoen volgens Zuckerberg, zo lees je bij Engadget, zijn viervoudig. De headset moet een hoge resolutie hebben, zodat je een 20/20 VR-visie hebt (zonder dat je hiervoor speciale glazen hebt, voorgeschreven door een oogarts). De headset moet ook een variabele focale diepte hebben en eye tracking, zodat je je kan focussen op zowel voorwerpen dichtbij als veraf. Bovendien moet de optische vervorming die in de huidige lenzen bestaat, verbeterd worden. En tot slot moet high dynamic range of HDR naar de headset komen, om een realistischere helderheid te bieden, schaduwen en kleurendiepte. Ter herinnering: meer dan de resolutie van de nieuwe tv's, is het HDR dat ervoor zorgt dat moderne tv's en computerschermen beter beeld bieden dan LCD's van 10 jaar geleden.

En dat alles moet dus in één headset komen. De Cambria zou in de buurt komen, maar de technologie staat nog lang niet op punt, en het zal nog jaren duren eer je deze perfecte headset in de winkel zal zien...
Meer bij Engadget en The Verge.
https://www.theverge.com/2022/6/20/23172503/mark-zuckerberg-meta-vr-headset-prototype-reveal-butterscotch-sunburst-holocake-mirror-lake
https://www.engadget.com/meta-vr-headset-prototypes-visual-turing-test-140020172.html
https://www.theverge.com/2022/6/20/23172503/mark-zuckerberg-meta-vr-headset-prototype-reveal-butterscotch-sunburst-holocake-mirror-lake?scrolla=5eb6d68b7fedc32c19ef33b4



EEN CONCURRENT VOOR VR HEADSETS DIE ONDER DE RADAR BLIJFT: NREAL
Je hebt het begrepen: Meta heeft veel plannen, maar je zal volgende week nog geen product kunnen kopen. Een ander bedrijf heeft echter al wel producten die verder staan: Nreal. Dat bedrijf maakt mixed reality headsets, dus waarmee je zowel VR als AR-ervaringen beleven kan. Het bedrijf, dat opgericht werd door een voormalige medewerker van Magic Leap, lanceerde in 2020 de Light headset. Die kost 600 dollar en ziet eruit als een verrekijker. Hij heeft een VR-deksel dat je kan afnemen: met deksel erop zie je VR, zonder deksel gebruik je de bril voor AR.

De bril heeft een zicht van 52 graden, ongeveer als de HoloLens 2 van Microsoft, en een verversratio van 6 Hertz. Bij deze headset kan je games controleren via een gekoppelde smartphone, via hand tracing, en een controller van derden.

Verder heeft het bedrijf ook een Nreal Air, die 400 Britse pond kost, en eruit ziet als een zonnebril. Die heeft een zichtveld van 46 graden, maar het scherm is van hogere kwaliteit dan bij de Light, met 49 pixel per graad, en een 90 Hertz refresh rate. Maar het heeft geen motion tracking. Je kan deze bril koppelen aan een Android of iOS toestel.

Maar nog belangrijker is het feit dat je verschillende Steam games kan spelen op beide headsets. Daarbij worden die gestreamd van een pc naar de headset.  Daardoor worden vele (niet alle) Steam games getransponeerd naar een virtueel 200 inch HD scherm.

Nreal probeert nu ontwikkelaars aan te moedigen om content te maken voor zijn platform. Daarvoor lanceert het een wedstrijd, AR Jam, in verschillende categorieën, met een prijzenpot van 10.000 dollar.
https://www.engadget.com/nreal-mixed-reality-glasses-vr-cover-consumer-market-021228380.html
https://developer.nreal.ai/arjam/overview
https://www.engadget.com/steam-games-nreal-augmented-reality-glasses-130028270.html    

                                                            

OOK TELEGRAM LANCEERT BETALEND ABONNEMENT
Het blijkt een trend: na Twitter en Snap, die een betalend abonnement aankondigden, volgt nu ook Telegram.  Het biedt voortaan een premium abonnement aan.

Daarbij krijg je een verdubbeling van de grootte van de bestanden die je via Telegram kan verzenden, zodat je nu tot 4GB verzenden kan. Ook het aantal kanalen dat je kan volgen wordt verdubbeld, en bedraagt nu 1000. En je kan ook tot 20 chat mappen aanmaken.

Verder kunnen premium gebruikers ook tot 4 accounts toevoegen in de app, en 10 chats vastpinnen om te volgen.

De prijs hiervoor varieert, afhankelijk van de regio, maar begint bij 4,89.
https://techcrunch.com/2022/06/19/telegram-tops-700-million-users-launches-premium-tier/



BINNENLAND: NIEUWS VAN RETAIL SPELERS
De laatste dagen viel er heel wat nieuws te rapen op het gebied van online shopping in België. Kort samengevat:

- In Antwerpen is een tijdelijke showroom geopend voor modewinkel Shein. Dat omstreden merk, omwille van zijn lage prijzen, had in zijn communicatie over die opening vergeten te zeggen dat het om een pop-up showroom gaat, en je er niets kan kopen. Je kan enkel kijken, de stoffen voelen, en dan via de webshop bestellen. Gevolg: heel wat (jeugdige) klanten die op de opening afkwamen, maar teleurgesteld afdropen (1).

- Een ander merk dat in Vlaanderen van start ging, maar dan online, is de Nederlandse versmarkt Crisp. Die bezorgt voortaan ook in Vlaanderen. Je bestelt kwaliteitsproducten van meer dan 750 plaatselijke boeren en fabrikanten via de app, en je bestelling wordt de volgende dag thuisbezorgd. (2)

- Nog een andere online speler die naar België komt: Amazon start dit najaar een Belgische webshop. Alleen zal je, om daar te kunnen bestellen, niet naar de website Amazon.be kunnen surfen. Want die website behoort tot een verzekeringsmaatschappij, al vele jaren. Tot nu kon je als Nederlandstalige gebruiker wel terecht bij de Nederlandse webshop, en als Franstalige bij die van Amazon Frankrijk. De lancering van de Belgische webshop gaat gepaard met het rekruteren van zelfstandige koeriers, en in Antwerpen komt er een eigen sorteercentrum. (3)

- De ene komt, de nader gaat: flitsbezorger stopt met onmiddellijke ingang zijn Belgische activiteiten. Maar het wil die stopzetting netjes afhandelen voor de 240 medewerkers: die hebben een vast contract, en zullen bijna het dubbele van de wettelijke ontslagvergoeding ontvangen. (4)
https://www.retaildetail.be/nl/news/mode/shein-opent-tijdelijke-showroom-in-antwerpen/
https://www.retaildetail.be/nl/news/food/nederlandse-online-versmarkt-crisp-van-start-in-vlaanderen/
https://www.retaildetail.be/nl/news/algemeen/amazon-lanceert-belgische-webshop-na-de-zomer/
https://www.retaildetail.be/nl/news/food/gorillas-eind-juni-weg-uit-belgie/



BINNENLAND: COMBINATIE LAADPALEN EN ZONNEPANELEN MOET DOORBRAAK ELEKTRISCHE AUTO VERSNELLEN
Het bedrijf D'Ieteren heeft een ander bedrijf, Go-Solar, gekocht. Dat kan op het eerste zicht een bericht lijken dat alleen financiële watchers kan interesseren, maar het is wel belangrijk voor de klimaatovergang in België. D'Ieteren, dat eigenlijk van oorsprong een autoverdeler was, en dan vooral van het merk Volkswagen, heeft zich de laatste jaren gediversifieerd. Recent heeft een dochteronderneming gecreëerd, EDI, die laadpalen installeert. En dat laatste heeft nu aangekondigd dat het Go-Solar overgenomen heeft, een bedrijf dat zonnepanelen installeert en ook thuisbatterijen.

Waarmee eigenlijk een heel gebruiksvriendelijk pakket gecreëerd wordt, waarbij één bedrijf de verschillende componenten kan verzorgen die je nodig hebt voor je eigen laadpaal: zowel laadpaal, zonnepanelen als thuisbatterij om de energie op te slaan en te gebruiken wanneer je die nodig hebt.
Meer bij BusinessAM.
https://businessam.be/laad-je-auto-op-met-eigen-elektriciteit-dieteren-koppelt-laadpalen-aan-zonnepanelen/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter



BINNENLAND: BENDE ONTMASKERD DIE VERSCHILLENDE BELGEN OPGELICHT HAD
Op verzoek van de Belgische politie, in het kader van haar onderzoek, heeft de Nederlandse politie een bende ontmanteld, die ervan verdacht wordt een grootschalige ransomware-operatie geleid te hebben, die ook verschillende Belgen opgelicht heeft.  Die werden via Whatsapp-boodschappen, via SMS en mails gelokt naar een nagemaakte website van een bank. En de buit was niet min: enkele miljoenen euro in totaal.

De politie voerde  op 24 locaties huiszoekingen uit in verschillende Nederlandse regio's. Daarbij werden o.a. een vuurwapen, dure horloges en een grote som cash geld in beslag genomen. De cybercriminelen maakten ook gebruik van geldezels bij hun operaties: mensen die hun bankrekening ter beschikking stelden om het ransomware-geld te laten deponeren.

Een mooi voorbeeld van samenwerking, inderdaad. Maar misschien een druppel op een hete plaat... want fraudeurs zijn er volop!
https://www.cybercrimeinfo.nl/cybercrime/phishing/943851_phishing-bende-ontmanteld-door-belgische-en-nederlandse-politie-diensten-die-miljoenen-euro-s-buitmaakten
https://www.sudinfo.be/id469677/article/2022-06-21/la-police-demantele-une-bande-de-fraudeurs-en-ligne-ayant-piege-plusieurs-belges



BRAVE BROWSER LAAT JE NOG GERICHTER ZOEKEN
In oktober verleden jaar lanceerde de Brace browser een zoekmachine in bèta. Die is nu uit bèta, maar er is iets anders dat in bèta gegaan is: een zoekfunctie die Goggles heet (verrekijker). Daarmee kan je de criteria veranderen voor de ranking van de zoekopdrachten.

En dat is wel interessant. Je kan bijvoorbeeld bepalen of een zoekopdracht meer resultaten van blogs moet geven, en minder van klassieke nieuwssites. Eigenlijk zijn dit aangepaste syntaxes voor zoekopdrachten, gemaakt door ontwikkelaars - onversleutelde tekstbestanden met instructies voor het herschikken van de resultaten.

Als je wil, dan kan je zelfs je eigen goggle maken. Je moet dan wel de syntax leren, en die op GitHub of GitLab posten. Maar voor de meesten zal dat wellicht te ingewikkeld zijn, en zij zullen de goggles van anderen gebruiken. Maar de goggles die er zijn, zijn wel interessant: bijvoorbeeld om copycats te verwijderen, de resultaten van de top 1.000 meest bekeken websites te verwijderen, of enkel resultaten te vertonen van een lijst met techblogs...

En wat ook interessant is: je kan de Goggles uit- en aanzetten, om de resultaten met een "gewone" zoekopdracht te vergelijken.
https://www.wired.com/story/brave-search-goggles-algorithm-vs-google/
https://search.brave.com/goggles/discover



TWITTER: LANGERE BERICHTEN
Een van de belangrijkste nieuwtjes sinds Twitter het aantal teken van 140 naar 280 karakters uitbreidde: er zou ook een mogelijkheid komen om langere teksten bij Twitter te plaatsen, iets wat Twitter Notes heet.

Je zal dan artikels kunnen plaatsen waarbij je de tekst kan formatteren, je kan media uploaden, die je dan net zoals bij een gewone posting kan tweeten en delen met je volgers.

Voorlopig is het een test met een beperkt aantal gebruikers. Maar hun postings kunnen door iedereen op Twitter en daarbuiten gelezen worden (als ingebedde tweet). In de aankondiging van Notes zal Twitter de volgende dagen de voorbeelden van deze langere berichten tonen. Je krijgt een kort stuk tekst te zien in je gewone feed, en klik je daarop, dan krijg je de volledige tekst te lezen (1).
https://twitter.com/i/notes/1535469588846092288



TWITTER EN SHOPIFY
Er valt nog nieuws te vertellen over Twitter, en wel over een samenwerking met Shopify, de webdienst waar je een webwinkel kan aanmaken. Samen zullen Twitter en Shopify een sales channel app maken voor alle Amerikaanse handelaars, waardoor die handelaars toegang krijgen tot het Shopping Manager controlepaneel op Twitter. In die app zal je dan productcatalogen kunnen plaatsen en verschillende andere shopping functies aan hun profiel kunnen toevoegen.

Het is trouwens niet de eerste shopping functie die Twitter gelanceerd had. Eerder bracht het ook al "Product Drops" uit. Daarbij zendt Twitter jou twee meldingen over een artikel waarin jij geïnteresseerd bent en dat gelanceerd zal worden: een melding 15 minuten tevoren, zodat je je tijdig naar de website van de verkoper kan reppen, en een tweede wanneer het product gelanceerd wordt. Je koopt het item simpel door op de Drop posting te klikken op de "Shop on Website" knop, waarmee je dan het artikel op de website van het merk koopt.

Daarnaast had het ook al mobiele etalages gelanceerd en livestream shopping. En die lijken toch wel succesvol te zijn, want volgens Shopify zijn de aankopen die gedaan zijn via integraties met Twitter en anderen, in het eerste kwartaal van 2022 maar liefst verviervoudigd.

Shopify van zijn kant had ook nog heel wat nieuwigheden te melden op zijn eigen Shopify Editions conferentie - maar liefst 100 nieuwe functies. Meer daarover bij Protocol.
https://blog.twitter.com/en_us/topics/product/2022/be-part-of-the-hype--introducing-product-drops
https://www.protocol.com/shopify-nft
https://techcrunch.com/2022/06/21/twitter-to-expand-into-long-form-content-with-upcoming-twitter-notes-feature/  



 



 
 
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!




 
  MICROSOFT: NU OOK DEFENDER VOOR THUISGEBRUIKERS
Heb je een Microsoft 365 abonnement van €6,99 per maand voor jou persoonlijk of van €9,99 per maand voor je gezin? Dan kan je voortaan ook gebruikmaken van Microsoft Defender voor privégebruikers, ongeacht of je een Windows, macOS, iOS of Android toestel hebt, die je bescherming biedt tegen malware en phishing, voor je toestellen.

Je krijgt dan een controlepaneel waarin je de beveiligingsstatus ziet van alle toestellen van je 365-abonnement . Je krijgt ook een waarschuwingen wanneer de status verandert, en suggesties om je data en je toestellen veilig te houden.

Omdat Defender je andere beveiligingssoftware herkent, zoals die van Norton of McAfee, wordt die ook weergegeven in dat controlepaneel. Ontdekt Defender een malware, dan krijg je ook tips om die op te lossen.

Je kan de app downloaden in de Microsoft Store, de App Store van Apple, Google Play. Voor sommige landen zijn bepaalde versies niet beschikbaar, maar voor België en Nederland is dat niet het geval.
https://support.microsoft.com/en-us/topic/microsoft-defender-is-not-currently-available-in-these-regions-b59f5e31-bc79-432c-95a4-9731a98f8950#ID0EBF=iOS
https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/new-cloud-based-microsoft-defender-for-home-now-generally-available/



BINNENLAND: ONVERWACHT TOCH NOG NIEUWE SPELER VOOR 5G
Ons landje kreunt al vele jaren onder hoge telecomprijzen. De reden daarvoor is volgens vele waarnemers het feit dat er eigenlijk maar enkele grote spelers in het land zijn, waarvan Proximus en Telenet als het ware de koek onder elkaar verdelen. Maar bij de veiling van de frequenties voor het 5G-netwerk, dook er plots een onverwachte speler op: Citymesh Mobile. Dat is een samenwerking van het gelijknamige bedrijf uit Brugge, dat in handen is van informaticagroep Cegeka uit Hasselt, een een Roemeense onderneming: Digi Communications.

Een redelijk onbekende speler, die tot nu toe als mobiele operator enkel internet aanbood op de bedrijvenmarkt. Maar het bedrijf zou op redelijk korte termijn een mobiel netwerk met een nationale dekking willen uitbouwen (1).
Dat is echter niet simpel. Je moet het vertrouwen van de klanten winnen, en over het hele land moeten voldoende masten en kabels liggen. Gelukkig kan het bedrijf voor de eerste 5 jaar, volgens de huidige wetten, gebruikmaken van de kabels van bestaande operators.

De veiling zelf van die frequenties was een meevallertje voor de Belgische schatkist: de veiling bracht 1,2 miljard op.
https://telecoms.com/515928/belgium-spends-e1-2-billion-on-long-awaited-5g-auction/
https://www.telecompaper.com/news/belgian-competition-watchdog-to-probe-possible-competition-distortions-in-rollout-of-fibre-networks-in-flanders--1428491
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/21/een-nieuwe-mobiele-operator-en-iedereen-droomt-onmiddellijk-van/


Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet



PODCAST: LEVAR BURTON READS

In deze podcast leest gastheer LeVar Burton prachtige verhalen voor, tegen een achtergrond van mooie soundscapes. De verhalen zijn o.a. van Haruki Murakimi, Ray Bradbury en meer.
https://www.levarburtonpodcast.com/




 
De nieuwe oogst


   
THE OLDEST RESULTS

Wanneer je bij deze zoekmachine een trefwoord ingeeft, dan gaat die zoeken naar de oudste zoekresultaten die op het web te vinden zijn. Eigenlijk doet de site niets anders dan een script loslaten op de Google zoekresultaten, maar het is wel leuk gevonden.
[Taal: EN]
https://www.oldestsearch.com/


SNOOLINK
Heb je een Instagram account? Dan kan je op deze website terecht voor coole onderschriften (in het Engels) bij je foto's. Het zijn vaak leuke doordenkertjes.
[Taal: EN]
https://snoolink.me/caption-generator


DE MEEST CONTROVERSIËLE BOEKEN

In deze infographic een lijstje met, per jaar, de boeken die dat jaar het meest controversieel waren. En ook de reden waarom erover gesproken werd.
Wist je dat in 2020 het boek "Of Mice and Men" van John Steinbeck uit 1937 onder vuur lag, omwille van racisme? En ook "To Kill a Mockingbird" van Harper Lee uit 1960, omwille van racisme en het gebruik van het "N"-woord.
Een interessante afbeelding.
[Taal: EN]
https://i.imgur.com/gjRri7r.png


MY SIDE PROJECTS
Dit is een website waar je je zijprojecten kan promoten. En hopen dat die ontdekt worden en naar boven gestemd worden. Het is in elk geval een bron om zelf heel wat ideetjes op te doen!
[Taal: EN]
https://mysideproject.rocks/


CLIPDROP: AFBEELDING UPSCALEN
Met deze tool kan je een afbeelding in enkele seconden upscalen, van ruis ontdoen (denoise) en verbeteren. Gewoon een afbeelding ernaartoe slepen, en op "x 2" klikken. Voor een vergroting x4 moet je een pro account aanmaken.
[Taal: EN]
https://clipdrop.co/image-upscaler


CLIMATE CHANGE TRACKER

Wil je weten hoe erg het gesteld is met de wereld, en wil je de nieuwste metingen op de voet volgen? Dat kan op deze site: je volgt de wereldwijde opwarming, de CO2-uitstoot, en CH4-uitstoot (Methaan).
[Taal: EN]
https://climatechangetracker.org/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: DIERTJE VAN DE DAG
Een website, gemaakt door een leerkracht uit Vlaanderen, met veel liefde voor dieren. Elke dag post hij een foto van een dier - of dat nu een zoogdier, reptiel is of anders.
[Taal:NL]
https://diertjevandedag.be/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: WOORD VAN DE DAG
Waar is de tijd van de papieren woordenboeken? Van "de dikke Van Dale"? De papieren woordenboeken worden niet zo vaak meer verkocht, maar het bedrijf blijft actueel: het heeft de papieren uitgave vervangen door een app, en je kan ook online opzoekingen uitvoeren. Een heel leuke rubriek op de website is "Woord van de dag", waar je nieuwe woorden kan bijleren. Vandaag was dat "Gokonomie", over de economie van de gokindustrie.
https://www.vandale.nl/woord-van-de-dag


UNPAYWALL: TOEGANKELIJKE DOCUMENTEN
Dit is een open database met meer dan 31 miljoen educatieve artikels, lesmateriaal, die je gratis kan raadplegen. De artikels zijn afkomstig van meer dan 50.000 uitgevers. Op de site ook handleidingen hoe je het best de database doorzoekt.
[Taal: EN]
https://unpaywall.org/


HACKADAY: MENSELIJK VERNUFT

Op deze website trek je grote ogen, en zie je hoe mensen van bestaande voorwerpen nieuwe dingen maken, meestal in de techsfeer. Wat zou je denken van een klavier van 8Bit, een fake retro cassettedeck, een pocket computer, en veel, veel meer. Om uren rond te dwalen!
[Taal: EN]
https://hackaday.com/



Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/  -  http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com




 


           W I K I P E D I A
    Een selectie van nieuwe en actuele bijdragen in
       de Nederlandstalige versie van Wikpedia




Wikipedia is een project met als doel een complete encyclopedie op het web te creëren. Iedereen kan Wikipedia gebruiken om informatie te zoeken of toe te voegen. U kunt eenvoudig zelf artikels schrijven, corrigeren of aanvullen. Aanmelden is hiervoor niet nodig, u kunt door op een van de onderstaande pagina's op "Pagina bewerken" te klikken meteen aan de slag.


Deze week zijn onder meer nieuwe artikels verschenen over:

    Gebied dat de industriële ruggegraat van België vormde - https://nl.wikipedia.org/wiki/Waals_industrieel_bekken
    Oekraïners in Rusland - https://nl.wikipedia.org/wiki/Oekra%C3%AFners_in_Rusland
    Vorm van materiaalanalyse in de materiaalkunde - https://nl.wikipedia.org/wiki/Mechanische_materiaalproef
    Parabel van Jezus - https://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkenis_van_de_terugkeer_van_de_huisheer/de_dief_in_de_nacht
    Nederlands (wand)schilder, graficus en monumentaal vormgever - https://nl.wikipedia.org/wiki/Lode_Sengers
    Amerikaans MMA-vechtster, bokser en kickbokser - https://nl.wikipedia.org/wiki/Holly_Holm
    Opperste Sovjet van de Russische Federatie - https://nl.wikipedia.org/wiki/Opperste_Sovjet_van_de_Russische_Federatie
    Feestdag in Suriname - https://nl.wikipedia.org/wiki/Dag_van_Nationale_Verbroedering_en_Eenheid


Daarnaast zijn onder andere de volgende bijdragen actueel:

    Aardbeving Afghanistan juni 2022 - https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardbeving_Afghanistan_juni_2022
    Aardgas - https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgas
    Macron verloor meerderheid in het Franse parlement - https://nl.wikipedia.org/wiki/Emmanuel_Macron
    Abortuswetgeving VS, Roe v. Wade - https://nl.wikipedia.org/wiki/Roe_v._Wade


Verdere bijzonderheden op de Nederlandstalige Wikipedia:

    Het portaal van de week gaat over openbaar vervoer - https://nl.wikipedia.org/wiki/Portaal:Openbaar_vervoer

De vorige bijdragen van Wikipedia aan NeTTieS zijn hier te vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wekelijkse_bijdrage_in_NeTTieS



 
Bij de collega's




*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

- De beste consoles voor op de achterbank
https://www.ad.nl/tech/de-beste-consoles-voor-op-de-achterbank~a5d74ea3/
- Multimiljonair Charli (18) van troon gestoten: dit is nu de grootste TikTok-ster ter wereld
https://www.ad.nl/show/multimiljonair-charli-18-van-troon-gestoten-dit-is-nu-de-grootste-tiktok-ster-ter-wereld~aa567f14/
 
 
*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info


- RSA – De beangstigend echte wereld editie
https://computertaal.info/2022/06/22/rsa-de-beangstigend-echte-wereld-editie/
- Wat doe je tegen Cyberpesten?
https://computertaal.info/2022/06/21/wat-doe-je-tegen-cyberpesten/

 

*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

- Google stelt Fuchsia OS voor Nest Hub Max beschikbaar
https://tweakers.net/nieuws/198376/google-stelt-fuchsia-os-voor-nest-hub-max-beschikbaar.html
- Wall Street Journal: Netflix overweegt oprichting eigen advertentiedivisie
https://tweakers.net/nieuws/198356/wall-street-journal-netflix-overweegt-oprichting-eigen-advertentiedivisie.html



*** DATANEWS

http://www.datanews.be


- Alles wat je moet weten over de nieuwe internetbox van Proximus
https://datanews.knack.be/ict/nieuws/alles-wat-je-moet-weten-over-de-nieuwe-internetbox-van-proximus/article-news-1878447.html
- Zoom lanceert nieuwe pakketten en Nederlandse ondertiteling
https://datanews.knack.be/ict/nieuws/zoom-lanceert-nieuwe-pakketten-en-nederlandse-ondertiteling/article-news-1878469.html




 
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut



HOE EEN GOEDE FOTO MAKEN VAN DE BABY

Je bent als kersverse ouder apetrots op je kleine spruit. En je wil aan de hele wereld tonen hoe knap die wel is. Maar zo simpel is het niet om een echt goede foto te maken. Dit artikel bij Lifehacker geeft je tips om niet alleen goede, maar ook originele foto's te maken. En wij verklappen alvast: ga te rade bij professionele babyfotografen, zij hebben originele ideeën!
https://lifehacker.com/never-show-a-nostril-and-other-ways-to-take-baby-pics-1847436245


 
Van alles halen, (bijna) niets betalen...



SIMPLEWALL: FIREWALL

Met deze tool kan je je eigen regels instellen voor de met Windows meegeleverde Firewall. Je ziet alle open netwerkverbindingen van je systeem, inbegrepen de gebruikte poorten, protocollen target adressen. Met een klik op de refresh-knop wordt het overzicht geüpdated.
https://www.chip.de/downloads/simplewall_146132607.html
https://github.com/henrypp


EARTH TIME
Deze tool voor je desktop biedt je actuele opnames van onze aarde, met daarbij ook informatie uit een databank met de tijdzones en weerberichten. Dit alles in een knappe vormgeving.
https://www.desksoft.com/EarthTime.htm


TELEGUARD: ALTERNATIEF VOOR WHATSAPP
Een nog niet zo bekend alternatief voor WhatsApp, die voortdurend verbeterd wordt. Zo werden er recent verschillende functies voor meer personalisering toegevoegd. De app is ook privacy-beschermend: de boodschappen worden versleuteld, en er is geen telefoonnummer of e-mailadres nodig om je aan te melden.
(iOS / Android)
https://www.chip.de/news/TeleGuard-statt-Telegram-Diese-App-bringt-erste-Profi-Funktion-die-WhatsApp-fehlt_183620790.html
https://play.google.com/store/apps/details?id=ch.swisscows.messenger.teleguardapp&hl=en&gl=US
https://apps.apple.com/us/app/teleguard/id1505636751


RACCOONS GROUP: SPECIALE BROWSER VOOR ALS-PATIËNTEN
ALS-patiënten hebben helaas een verminderde mobiliteit, en zijn gehinderd in hun spraak. Raccoons Group heeft een browser ontwikkeld die deze patiënten moet helpen om langer zelfstandig te kunnen surfen. De browser bevat namelijk een dashboard dat op basis van de gebruikspatronen voorspelt waar de gebruiker naartoe wil surfen - bijvoorbeeld elke dag om 8u naar de sportpagina's van een nieuwssite gaan.
https://brainhouse.be/projects/als-liga/browser


NIKE TRAINING CLUB

Dit is een van de beste apps om zelf thuis je lichaam in vorm te houden. Er zijn meer dan 200 workouts, tussen 15 en 60 minuten lang, die gepresenteerd worden door een coach in professioneel gemaakte videosessies.
(voor iOS en Android)
https://www.nike.com/be/en/ntc-app



(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.

 

 
NeTTies e-zine
p/a Hilde Van Gool
Bossestraat 32

2220 Heist op den Berg


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71


- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer.  Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004


Wij danken de vele mensen die nu of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier, Benny Raemaekers, Geert Demuynck, Kurt Fierens, Peter Stuart, Gerard Schaefers (Sjeef), Boeloeboeloe (LVO), Manu Drieghe, Marijke Pante, Marianne Steijlen, Reinhilde Remaut, Ludo Cattoor, Evert Poppen, Philip Lafeber, Julien Van den Borre, Johan Junior, Kurt op de Beeck, Koen van Poucke, Rogier P. Bakx, Jurgen Veys, Nick Toretto, Krekkie, Dave Lahousse, Filip Overmeire (Filover), Jeffrey Drooghenbroodt, Human0id, Danny Zeegers, Wim Wilyn, Dave Lahousse, Ben Depré, Eddy Horemans, Henk Langerak, Arnold Top, Jan Van Reeth, Fruggo, Paul Liekens.


In het bijzonder danken wij Gerard Schaefer voor zijn tips en de spreuk van de week.



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens
Secretaresse: Carol Fenijn


  "NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

 De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.

U ontvangt deze mail omdat u zich in het verleden aangemeld hebt als abonnee op deze nieuwsbrief.

Wenst u uw abonnement te wijzigen of te annuleren? Daarvoor kan u terecht op onze website: https://www.netties.be/v20/abonnement.php



 

AFSLUITER VAN DE WEEK
Een mens is niet oud,
totdat spijt de plaats inneemt van dromen.
[John Barrymore]