Verschijnt iedere zaterdag
Deadline van volgende editie: 
26/4/2018 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be


INHOUD
DEEL 1: 
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat
 
DEEL 2: 
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen, 
(bijna) niks betalen
Het laatste woord

NeTTieS
Jaargang 22
Nummer 1053 van 21/4/2018



Gegroet lezer,

Zoals je ongetwijfeld gemerkt heb, waren wij sinds verleden week maandag onbereikbaar.. Pas dinsdag deze week konden wij nieuws online zetten. Het verhaal hierachter lees je in een volgend artikel. Het was voor onze redactie in elk geval een week van nagelbijten - al dat nieuws dat passeerde, en dat wij niet konden brengen. Als een kip die met een ei zit, dat ze niet kwijt kan...

Wij willen in elk geval aan al onze lezers onze excuses aanbieden voor deze ongewilde afwezigheid.

Onze website is terug online, maar alle nieuws sinds 17 december 2017 is wel verdwenen. De nieuwsbrieven echter vind je nog volledig terug.

Wij zijn alvast tevreden dat we terug aan de slag kunnen sinds dinsdag! Veel leesplezier gewenst, en bij leven en welzijn (en zonder problemen bij ons hostingbedrijf!) tot volgende week.

Hilde



Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php


Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: 
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar deel 1 en 2 van de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!
 





 




Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die 
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers, 
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.




FACEBOOK: COMMENTAAR OP HET 'GLIB' VAN TIM COOK, EN BOODSCHAPPEN VERWIJDEREN
Nog enkele naweeën van het Cambridge Analytica debacle bij Facebook. Zo'n schandaal is natuurlijk voor andere tech-bedrijven mooi meegenomen. Zo heeft Tim Cook, CEO van Apple, in een interview met Recode en MSNBC verklaard dat Apple 'niet in die situatie zou terechtkomen'. Want Facebook verdient geld door gerichte advertenties te verkopen, op basis van de gegevens van de gebruikers. En bij Apple komt de winst van (dure maar kwalitatieve) hardware producten.

Deze opmerking zat Mark Zuckerberg wel hoog. In een interview met Vox, gaf hij zijn antwoord: "Ik vind dat argument -dat, wanneer je niet betaalt, wij niet om jou zouden kunnen geven- echt heel 'glib' (glad), en het strookt helemaal niet met de waarheid".

"Er zijn veel mensen die het zich niet kunnen veroorloven om te betalen" voor een dienst, en "een op advertenties gebaseerd model is het enige rationele model waarop deze dienst gebouwd kan bouwen om mensen te bereiken". En nog: "Als je een dienst wil bouwen die niet enkel de rijke mensen bedient, dan moet je iets hebben dat mensen zich kunnen veroorloven".

Enerzijds maakt hij daarmee wel een punt, maar feit blijft dat Facebook, in de 14 jaar van zijn bestaan, keer op keer de gebruiker verontwaardigd, tot zelfs boos maakt, met de veranderingen die het vaak ondoordacht doorvoert. Wired wijdt dit in een artikel aan het feit dat het juist het business model van Facebook is, dat aan de basis ligt van die onbesuisde beslissingen (2°

En dan nog iets. Heb jij ook al enkele keren gevloekt, omdat je een mail gestuurd had via Facebook, die je beter niet had gestuurd? En dat je het handig gevonden zou zijn als die mail verdwenen was? Welnu, die mogelijkheid bestond wel degelijk op het sociale netwerk. Maar dan enkel voor mensen die Mark Zuckerberg heten.

Het blijkt namelijk dat verschillende mails die Zuckerberg aan sommige journalisten gestuurd had, via Facebook, uit hun inbox verdwenen waren. Volgens Facebook zelf zou dat gebeurd zijn in de nasleep van de Sony Picture hack in 2014, uit angst dat de bewuste mails van Zuckerberg ook gestolen zouden kunnen worden.

Het feit dàt het gebeurde, zonder de toestemming noch het medeweten van de bestemmeling, veroorzaakt heel wat protest. Maar ook het feit dat het voor Zuckerberg wel mogelijk was, en voor de gewone gebruiker niet.

Daar komt binnenkort verandering in, zo werd aangekondigd. Facebook zou werken aan een "unsend" functie, en die zou binnen enkele maanden voor iedereen beschikbaar worden. (3)
http://adage.com/article/digital/facebook-ceo-hits-back-glib-comments-apple-s-cook/312958/?utm_campaign=SocialFlow&utm_source=Twitter&utm_medium=Social
https://www.wired.com/story/why-zuckerberg-15-year-apology-tour-hasnt-fixed-facebook
https://techcrunch.com/2018/04/06/facebook-unsend-messages/




KOMEN ETEN! VOORTAAN VOICE BOODSCHAPPEN IN HET HELE HUIS MET ALEXA
De slimme luidsprekers van Amazon zijn een groot succes in de VS. En hun mogelijkheden, 'skills' genoemd, blijven maar uitbreiden. Wat wel handig is: je hoeft maar één keer een toestel te kopen, en je krijgt voortdurend extra mogelijkheden.

Het laatste in de rij is iets dat mama's of papa's die het eten klaar hebben, echt wel zullen appreciëren: voortaan kan je een korte voice boodschap uitsturen naar alle Echo's in het hele huis. En dat doe je met het commando 'Alexa, announce that', 'Alexa, tell everyone', of 'Alexa Broadcast' gevolgd door de boodschap.

Het is een zegen voor de huishoudens, en het is heel slim bekeken van Amazon. Want hiermee moedigt het natuurlijk pa en ma aan om meerdere Amazon Echo luidsprekers te kopen, voor elke kamer eentje. Amazon is trouwens niet de eerste die hiermee uitpakt - eerder had Google een gelijkaardige functionaliteit in zijn Google Home luidsprekers ingebouwd.

Ook leuk is dat je eigenlijk niet eens thuis moet zijn om de boodschap te verzenden, want je kan de boodschap versturen vanop de Alexa app op je iOS of Android toestel. Het zijn echter enkel de Echo toestellen die de boodschap kunnen ontvangen.

Voorlopig is de functie beperkt tot gebruiker sin de VS en Canada, voor het hele gamma Echo slimme luidsprekers.
https://www.cnet.com/news/alexa-announcements-intercom-feature/



RSS READERS: EEN CORRECTIE
Verleden leek staken wij de loftrompet over RSS, als internet-tool om toch op de hoogte te blijven van het nieuws, maar niet af te hangen van derden zoals Facebook, Google News of Apple News, die voor jou bepalen welk nieuws belangrijk is en wat jij te zien moet krijgen.

Daarbij verwezen wij naar een tool die wij zelf altlijd gebruikt hebben, een add-on voor de Firefox browser. Lezer Leon V.Z. wees ons er terecht op dat deze tool, Sage, niet compatibel is met de nieuwe Quantum-versie van Firefox. Daarom gingen wij op zoek naar een goede vervanger, en dat blijkt Feedbro te zijn.

Na installatie van de extensie krijg je een icoontje van Feedbro links in je knoppenbalk. Klik je daarop, dan kan je aan de tool vragen om op de pagina die in het actieve tabblad geopend staat, te gaan zoeken naar RSS-feeds. Want dat is ook nog een jammer feit: vroeger zag je in de adresbalk een duidelijk icoontje wanneer er een rss-feed bestaat van de pagina die je bezoekt, en dat is nu weggevallen.

Met Feedbro kan je dus die RSS-feed opzoeken. Best ga je dan wel eerst naar de startpagina van die website, dat maakt het zoeken gemakkelijker. Wanneer Feedbro de RSS-feed gevonden heeft, kan je hem toevoegen aan je leeslijst. Je kan de leeslijst ook onderdelen in mappen die je zelf namen geeft, zoals tech, mode, tips, enz.

Je hele leeslijst tevoorschijn roepen doe je door op het Feedbro-icoontje te tikken, en dan Open Feed Reader te kiezen. Je zal trouwens op het icoontje het aantal nieuwe, ongelezen artikels in je leeslijst zien staan. Stress omdat dat er teveel zijn? Klik dan een van de websites in je leeslijst aan, en kies 'Mark all items read', zo worden zij van je 'nog te lezen' lijstje verwijderd.

Deze extensie heeft trouwens nog meer mogelijkheden - zoals tags geven aan je feeds, statistieken van de te bekijken en gelezen items raadplegen, en zelfs 'rules' of regels aanmaken, waarbij jij bepaalt wat er gebeurt wanneer er een bepaald item in een van je feeds verschijnt.

Per feed kan je trouwens eigenschappen bepalen, zoals om de hoeveel tijd de feed gecontroleerd moet worden op nieuwe items, enz.

Een superhandige tool, die wij je kunnen aanraden als je terug het heft van je nieuwsgaring in eigen handen wil nemen.
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/feedbroreader/?src=search



SKYPE KRIJGT BINNENKORT EEN CONTENT CREATORS MODUS, IDEAAL VOOR PODCASTERS
Volg je regelmatig podcasts, dan zal je gemerkt hebben dat er vaak gebruik gemaakt wordt van Skype, om gasten te laten inbellen tijdens de show zelf, en dat zonder al te veel technisch geklungel. Maar meestalis er nog altijd een synchronisatienodig met een externe app of toestel om de kwaliteit van de opname te bepalen.

Dat zou binnenkort verbeteren, zo weet Engadget. Microsoft zou namelijk een Skype for COntent Creators modus uitbrengen, waarbij gesprekken automatisch opgenopen worden via software die NDI ondersteunt, zoals Wirecast, Xsplit en Vmix.

Hierdoor wordt er dan een 'zuivere' kopie aangemaakt van alle deelnemers aan het gesprek, die dan in een productie-app gedropt kan worden om de kwaliteit aan te passen.

Momenteel is deze versie al verkrijgbaar in preview, en in de zomer zou hij uitkomen voor zowel Mac als WIndows 10.

Meer uitleg bij Engadget.
https://www.engadget.com/2018/04/06/skype-for-content-creators/



YOUTUBE: VERSIE ZONDER ALGORITMES
Tiens, zou de mens dan toch nog nodig zijn in het tech-tijdperk, en is het algoritme dan toch niet supermachtig? Het lijkt erop. Steeds vaker moet men vaststellen dat logaritmes toch niet ideaal zijn, steken laten vallen, waarna de mens moet ingrijpen. Denk maar aan de menselijke editors, die naast de algoritmes beelden moeten beoordelen op sociale netwerksites, om te zien of die door de beugel kunnen.

Ook YouTube kondigt nu een maatregel aan om terug de de mens te laten bepalen welke content er getoond wordt - in dit geval in haar versie voor kinderen, YouTube Kids. Die naam laat immers vermoeden dat de kinderen daar enkel speciaal voor hen geselecteerde content kunnen zien, maar recent is gebleken dat dat niet altijd het geval is. Filmpjes met namen van populaire kindercartoonfiguurtjes, maar die dan de kinderen doen schrikken bijvoorbeeld. De algoritmes konden die filmpjes niet ontdekken en uit de automatische speellijstjes weren. Gevolg: ouders verloren hun vertrouwen in YouTube Kids.

YouTube heeft nu dus enkele maatregelen genomen om dat vertrouwen terug te winnen. Het zal in de toekomst een optie aanbieden waarbij enkel filmpjes getoond worden van kanalen die manueel geselecteerd werden door medewerkers van vlees en bloed. De gewone selectie door het algoritme zal blijven bestaan, maar ouders die extra zeker willen zijn dat hun kindje geen ongewenste content te zien krijgen, zullen voor dit speciale 'whitelist' kanaal kunnen kiezen.

Meer hierover bij Buzzfeed.
https://www.buzzfeed.com/alexkantrowitz/youtube-kids-is-going-to-release-a-whitelisted-non?utm_term=.jsDP1GlQ7#.qmMAM82wR



WEB APPS KOMEN NOG DICHTER BIJ NATIVE APPS
Het blijft toch nog altijd sukkelen met progjes die je op één bepaald toestel kan gebruiken, maar niet op het ander. Altijd maar switchen, jezelf aanpassen aan andere interfaces... Maar er lijkt een einde te komen aan die ellende.

Web apps, dus apps die je in je browser kan draaien, zouden namelijk de werking van native apps (apps die je standaard meekrijgt met  je toestel, en die nauw verweven zijn met je toestel), gaan benaderen.

Zowel Microsoft als Apple hebben recent immers ondersteuning toegevoegd voor Progressive Web Apps of PWA's in hun besturingssysteem Dat wil zeggen dat PWA's voortaan kunnen draaien op Android, iOS, Chrome OS en op WIndows. PWA's kunnen net als een natvie app een icoontje hebben en een titel op je scherm, en vanuit de cache opstarten met offline functies. Ze kunnen je ook push meldingen brengen.

Een interessant artikel met meer technische uitleg bij The Verge.
https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/4/11/17207964/web-apps-quality-pwa-webassembly-houdini





GOOGLE: NIEUWE DESIGN BIJ GMAIL
Volgens The Verge zou Google werken aan een nieuwe interface bij zijn Gmail webmail. Het opmerkelijkste daarbij zou een "Confidential Mode" zijn. Die is bedoeld om jouw mails vertrouwelijk te houden.

Concreet zou jouw bestemmeling niet meer jouw mail kunnen forwarden, kopiëren, downloaden of afdrukken. Bovendien zou jouw bestemmeling de mail enkel kunnen openen wanneer hij een code invoert, die jij hem/haar per sms toestuurt. De mails zouden ook een vervaldatum krijgen, waarna de mail gewist wordt.

Volgens The Verge zou deze informatie officieel bevestigd worden op de Google I/O conferentie, die op 8 mei van start gaat.
https://www.theverge.com/2018/4/13/17233504/gmail-design-confidential-mode-feature



FACEBOOK TRACHT ZICH IN REGEL TE STELLEN MET DE EU-REGELS VOOR BESCHERMING VAN JE PRIVACY
Het zal je ongetwijfeld niet ontgaan zijn dat Facebook de laatste weken onder heel zwaar vuur lag. De inbreuk die het bedrijf Cambridge Analytics kon maken op de privacy van de FB-gebruikers, voor een groot deel te wijten aan het lakse beschermingsbeleid van Facebook, kon op felle kritiek rekenen en heeft in de VS zelfs geleid tot twee hoorzittingen in het Amerikaanse Congress.

Het heeft de gebruikers wel even verontrust, maar zoals het spreekwoord zegt "En ze pisten ne keer in ne plas, en alles bleef zoals het was" - heel weinig gebruikers hebben daadwarelijk hun account opgezegd.

Wat niet wil zeggen dat Facebook probeert zijn blazoen op te blinken. Een van die maatregelen is dat het belooft zich in regel te stellen met de nieuwe Europese regelgeving voor de bescherming van de privacy, de beruchte GDPR. Daarvoor brengt het nu tools uit waarmee je je instellingen beter beheren kan, met o.a. meer keuze over de advertenties die je te zien krijgt.

Een van die tools die je daarbij kan instellen is: wil je gelaatsherkenning of niet. En als je nu verbaasd opkijkt: jawel, in de EU heeft Facebook die gelaatsherkenning terug afgevoerd, nadat het die standaard voor alle gebruikers geactiveerd had. Maar door die instelling nu tussen alle andere privacy instellingen te smokkelen, hoopt Facebook alsnog jou te kunnen overhalen...

TechCrunch vindt in elk geval dat Facebook het spel hierbij niet eerlijk speelt - het zou de interface bij die instellingen zodanig gemaakt hebben, dat je aangemoedigd wordt om toestemming te geven.

Deze tools brengt Facebook als eerst voor de Europeanen uit - de tijd dringt immers, want op 28 mei wordt de nieuwe GDPR regelgeving van kracht. Later zouden ook de gebruikers in andere landen betere controle krijgen over die instellingen - maar of die controle zo ver zal gaan als wat in Europa voorzien wordt, is nog de vraag...

Meer bij Facebook zelf, TechCrunch en Geekwire
http://newsroom.fb.com/news/2018/04/new-privacy-protections/
http://techcrunch.com/2018/04/17/facebook-gdpr-changes/
http://www.geekwire.com/2018/tools-facebook-built-europes-new-privacy-regulations-mean-users-everywhere/



HET UNIVERSELE BEVEILIGINGSPROTOCOL EEN STUKJE DICHTERBIJ?
Deze week kon je lezen dat het "Login with Facebook" protocol heel gemakkelijk gehackt kan worden via een Javascript, en dat zo de data van de gebruiker onderschept kunnen worden: naam, e-mail adres, leeftijdgroep, geslacht, plaats, profielfoto. Facebook zelf is dit feit, dat door een beveiligingsresearch instellinge aan het licht gebracht werd, aan het onderzoeken.

Nu is het zo dat enorm veel websites gebruik maken van die Facebook login, oAuth. Voor de gebruiker heel gemakkelijk, voor de websites zelf ook, maar o zo kwetsbaar, want je geeft de controle over jouw data af aan Facebook. Nochtans is er wel degelijk iets te zeggen voor het principe zelf van een universele inlogmethode, waarmee je enkel in je account moet loggen en dan overal toegang krijgt zonder moeilijk paswoorden. Alleen - dan zou dat protocol in handen moeten zijn van een neutrale organisatie.

Verschillende aanbieders, o.a. bouwers van browsers, werken trouwens aan een andere optie: dat jouw identiteit als het ware een doosjes zou zijn, waarvan jij de sleutel hebt, en waar websites enkel selectief gegevens kunnen halen, enkel wat zij nodig hebben, en waarvoor jij toestemming geeft. (1)

Microsoft is dan weer bezig met nog een volledig andere oplossing voor het beveiligingsprobleem, en ook die belooft erg interessant te worden. Het heeft deze week een beperkte test opgestart met ondersteuning van het Hello Fido 2 Security Key. Dat verdient wat uitleg. FIDO2 is net als WebAuth een beveiligingsstandaard waarmee je kan inloggen, zonder een wachtwoord te moeten ingeven.

Het principe is dat je werkt met een "sleutel" - dat kan een USB-stick zijn die jou authenticeert, en waarop je klikt telkens een website om een inlog vraagt. Het kan ook gebruikt worden met een vingerafddrukscanner, gelaatsherkenning...  Het is de website die bepaalt dat het met die sleutel wil werken, en de browser handelt de conversatie tussen website en sleutel af, ongeacht de sleutel, zolang die maar compatibel is met de FIDO-standaard.

In de Daily Tech News podcast van 18/4 krijg je een goede uitleg over hoe het systeem werkt, en bij WindowsCentral vind je meer informatie.
https://dailytechnewsshow.com
https://techcrunch.com/2018/04/18/login-with-facebook-data-hijacked-by-javascript-trackers/
https://www.windowscentral.com/windows-hello-adding-support-fido2-security-keys



FACEBOOK WIL GEVOLGEN VAN GDPR BEPERKEN TOT 400 MILJOEN GEBRUIKERS
Had je nu werkelijk gedacht dat Facebook zijn regels zo zou aanpassen, dat jouw privacy echt gewaarborgd wordt? Wel, als jij, net als wij, met een gezonde achtergrond de hele Facebook-situatie bekijken, dan was het antwoord op die vraag "neen". En inderdaad: vandaag kon je lezen dat Facebook zijn ToS (Terms of Service - de gebruiksvoorwaarden) enkel gaat wijzigen voor de 400 miljoen gebruikers in de EU zelf.

Voor de andere gebruikers, dat zijn er dus 1,5 miljard, zullen de ToS aangepast worden. En voor de VS en Canada zullen voortaan de Amerikaanse gebruiksvoorwaarden tellen, niet langer de Ierse. Meer hierover bij Reuters. (1)

Een bericht dat in schril contrast staat met wat Oculus de wereld instuurt. Deze maker van de VR-bril Oculus Rift kondigt namelijk aan dat hij wijziging gaat maken aan zijn gebruiksvoorwaarden, die ze in regel moeten brengen met de GDPR, de nieuwe Europese privacy-regelgeving. Er komt ook een Privacy Cener, en een nieuwe gedragscode voor gebruikers.

Mooi, toch? Jazeker. Maar onbegrijpelijk - want Oculus is ook eigendom van Facebook. Voor de ene pijler van de Facebook-groep kan het wel, en voor de andere niet...

Meer bij TechCrunch. Matthias Dobbelaere geeft een verhelderende uitleg in een korte video (3)
http://www.reuters.com/article/us-facebook-privacy-eu-exclusive/exclusive-facebook-to-change-user-terms-limiting-effect-of-eu-privacy-law-idUSKBN1HQ00P
http://techcrunch.com/2018/04/19/oculus-implements-its-own-gdpr-compliant-privacy-controls/
https://video.twimg.com/ext_tw_video/987022070872772608/pu/vid/1280x720/yz_Wu185ER_zZ6G-.mp4



GEDAAN MET AUTOPLAY IN CHROME!
Ben jij het ook niet beu, die filmpjes die automatisch beginnen te spelen in je browser, en je bovendien opschrikken door plots geluid te produceren? Bij Firefox had je al een tool om dat storende geluid stop te zetten: in het tabblaadje van de bewuste site verscheen een icoontje van een luidspreker, en gewoon klikken op die luidspreker zette het geluid van het filmje af.

Bij de Chrome browser is er nu ook een mogelijkheid om dat storend geluid stop te zetten. De browser zal namelijk automatisch alle auotplay video's stil zetten - tenzij jij zelf bepaalt dat je filmpjes van een bepaalde site wél automatisch wil laten afspelen. Chrome zelf zal ook filmpjes automatisch blijven afspelen van sites waar je vaak zelf video's bekijkt, of van sites die je aan je home screen toegevoegd hebt.

In de instellingen van je Chrome browser zal je bovendien kunnen aangeven dat autoplay video's van een bepaalde site altijd geblokkeerd moeten worden, en zelfs van een bepaald domein. Meer bij TechCrunch.
https://techcrunch.com/2018/04/18/google-chrome-now-mutes-annoying-videos-that-autoplay-with-sound/


 

 



 
 
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!


MAAK VAN JE GEWONE LAPTOP EEN TOUCHSCREEN
Wanneer je af en toe met een tablet werkt met klavier, of met een notebook met touchscreen, dan is het telkens moeilijk dat touch screen te vergeten - telkens gaat je hand naar je scherm, om te swipen, te scrollen, te pinchen, of dingen te selecteren.

De uitvinding van de "AirBar" maakt van jouw gewone scherm van je laptop ook een aanraakscherm. Het is een magnetische lat, die je onderaan je scherm aanbrengt, op de rand ervan. De lat schijnt als het ware een licht naar boven, waardoor de bewegingen van je hand opgevangen worden.

De AirBar is verkrijgbaar voor 13" en 15" schermen. En je kan hem gewoon aanhechten en terug verwijderen - want anders zou je je laptop niet meer kunnen sluiten, toch?

BIj Mashabale een filmpje.
https://video.twimg.com/amplify_video/817418883619520515/vid/320x180/GO_3WUxrd4fBgorg.mp4
https://air.bar/


GOOGLE KOMT MET DO-IT-YOURSELF KIT VOOR AI
Verleden jaar had Google AIY Projects al gelanceerd, waarbij het de bedoeling was om ontwikkelaars te helpen om AI-aangedreven toestellen te maken. Nu heeft Google een nieuwe 2018 versie daarvan uitgebracht, en het bijzonder leuke daarbij is dat die vooral gericht is naar scholen.

Het gaat dan met name om STEM-klassen; ouders en leerkrachten zouden namelijk een vorige versie van de kits, de "Voice and Vision" kits, erg leerrijk gevonden hebben om in de klas te gebruiken.

Deze nieuwe AIY Voice Kit v2 bestaat uit een nieuwe Raspberry Pi Zero WH, een USB verbinding, en een SD kaart. Er hoort ook een app bij voor Android, waarmee je de draadloze verbinding kan opzetten en configureren. Versies ervan voor iOS en Chrome zouden later volgen.

De hele kit kost $49,99, en een versie met een Raspberry Pi Camera V, die Vision Kit heet, kost $89,99. Voor leerkrachten en ouders die graag de handen uit de mouwen steken!
https://9to5google.com/2018/04/16/google-aiy-projects-target/



MAAK KENNNIS MET VOLOCOPTER!
Weer een stukje science fiction dat binnen handbereik komt. In Duitsland heeft namelijk het bedrijf Volocopter een plan voorgesteld voor luchttaxi's die in de stad verticaal zouden opstijgen en landen.

Die manier om mensen te transporteren, daar zijn verschillende bedrijven mee bezig, o.a. Uber. De manier waarop Volocopter het ziet, is dat het verschillende platformen wil bouwen. Een lopende band zou de inkomende helicopter, als we hem zo mogen noemen, naar een lift voortstuwen. Die zou hem dan naar een werkplaats brengen waar hij herladen wordt en een onderhoudsbeurt krijgt.

Het is de bedoeling dat er elke 30 seconden een helicopter opstijgt en land, om zo 1.000 passagiers per uur te kunnen verwerken. Wat heel mooi klinkt - maar hoe concreet zijn de plannen? Volgens The Verge heeft Volocopter al vluchten gedemonstreerd in Duitsland, Dubai en Las Vegas, maar geeft het bedrijf toe dat het nog 10 jaar zou duren vooraleer er een systeem gebouwd kan worden dat een hele stad dekt.
https://www.theverge.com/2018/4/17/17243214/volocopter-flying-car-landing-station-infrastructure


 

 
 
Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet



NEDERLANDSE TECHSITE TWEAKERS BEGINT MET PODCAST
Een van de populairste tech-websites is het Nederlandse Tweakers, dat sinds kort ook een Belgische afdeling heeft. Het Tweakers-team is nu ook begonnen met een podcast, die wekelijks uitgezonden zou moeten worden. De eerste aflevering staat online.
Achtergrond in een artikel bij Emerce.
Alleen: wanneer leren journalisten bij het schrijven van een artikel nu eens de moeite te doen om de RSS-feed van een dergelijke podcast ook te vermelden? Of liever: wanneer leren de podcasters zelf om ook een RSS-feed te voorzien?
https://soundcloud.com/tweakerspodcast
https://www.emerce.nl/nieuws/tweakers-begint-wekelijkse-podcast


PODCAST: CALIPHATE (NYT)
Rukmini Callimachi is een steengoede reporter van de New York Times, die de strijd tegen IS op de voet volgt. Haar verslagen zijn nu verwerkt tot een podcast, "Caliphate". Weliswar in het Engels, maar razend boeiend!
https://www.nytimes.com/2018/04/19/podcasts/the-daily/caliphate-podcast.html?smid=tw-share




Netties werkt samen met:


 
De nieuwe oogst


   
CAPTIONPOP: DUBBELE ONDERTITELS OP YOUTUBE
Een nieuwe taal leren met een film? Dat kan op YouTube, via deze website. Die zorgt er namelijk voor dat de ondertitels van de YouTube filmpjes in twee verschillende talen weergegeven worden, bijvoorbeeld Frans en Engels. Slim bekeken!
[Taal: ENG]
https://www.captionpop.com
https://www.producthunt.com/posts/captionpop


IS JOUW WACHTWOORD LEK?
Er was veel protest toen deze website online ging. Hij vertelt je namelijk of jouw wachtwoord gestolen is op een of andere website. Lijsten met gestolen wachtwoorden bestaan er al langer op het internet, maar deze maakt het volgens kenners gewoon véél te gemakkelijk om gelekte wachtwoorden te achterhalen.
Toch raden wij je even aan om even te gaan kijken of jouw mailadres er niet tussen zit. En dan als de weerga je wachtwoorden te gaan veranderen!
[Taal: ENG]
https://nltimes.nl/2018/04/06/search-engine-millions-hacked-dutch-passwords-online
https://gotcha.pw/


AVG: EEN STAPPENPLAN
Er wordt veel geschreven over de nieuwe GDPR (General Data Protection Regulation) of AGV (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Die wordt op 28 mei van kracht, en moet de privacy van de burger beter beschermen.
Veel bedrijven weten niet goed of zij ook onder die regels vallen. EN wat zij moeten doen. De Vlaamse overheid heeft een stappenplan uitgewerkt, dat je in deze publicatie kan terugvinden.
https://www.privacycommission.be/sites/privacycommission/files/documents/STAPPENPLAN%20NL%20-%20V2.pdf


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: JOBS IN DE HAVEN
Deze website wil mensen aanmoedigen om een job in de haven van Antwerpen te overwegen. Want velen staan daar weigerachtig tegenover: geraak je daar wel met het openbaar vervoer? En welke jobs zijn dat eigenlijk, zijn er jobs naast herftruckchauffeurs, bedienaars van kranen, douanebeambten? Deze site wil hieop het antwoord bieden.
[Taal: NL]
https://www.jobsindehaven.be/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: DAGELIJKSE KUNST
Geen Dagelijkse Kost, met recepten van onvolprezen Jeroen Meus, maar Dagelijkse Kunst, een reeks van radiozender Klara. Die, gek genoeg, een videoreeks brengt, waarin boeiende mensen je welkom heten in hun eigen leefwereld. Mensen zoals Guido Belcanto, Gerda Dendooven, Stef Lernous, kwamen al aan bod.
[Taaal: NL]
https://klara.be/dagelijksekunst/dagelijkse-kunst-stef-lernous


VRIJDAG MULTIMEDIA: SECRETS
De Vlaamse soap Thuis draait al 20 jaar mee. En blijft heel Vlaanderen in zijn ban houden. Nu is er een spin-off van gemaakt, waarbij het de jongeren uit Thuis zijn die, samen met hun vrienden, de hoofdrol spelen. Deze reeks, Secrets, komt echter niét op tv, wel op het web. Kijken maar!
[Taal: NL]
https://www.een.be/secrets


Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/  -  http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



 
Bij de collega's




*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

 
 - ‘Auto’s moeten net als je telefoon automatische beveiligingsupdates krijgen’
https://www.ad.nl/binnenland/auto-s-moeten-net-als-je-telefoon-automatische-beveiligingsupdates-krijgen~a09d396e/
- Microscoop van Google spoort kanker op via kunstmatige intelligentie
https://www.ad.nl/gezond/microscoop-van-google-spoort-kanker-op-via-kunstmatige-intelligentie~ad9c4968/
 
 
*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be
 
 
- Sonos One in september met nieuwe, duurdere kleurtjes
http://elektrozine.be/sonos-one-in-september-met-nieuwe-duurdere-kleurtjes/
- Panasonic steekt moderne radio in vintage kleedje
http://elektrozine.be/panasonic-steekt-moderne-radio-in-vintage-kleedje/
 

*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info

- Vals of niet vals, dat is de vraag
https://computertaal.info/2018/04/21/vals-of-niet-vals-dat-is-de-vraag/
- OBS Studio: alles wat je nodig hebt om je desktop op...
https://computertaal.info/2018/04/19/obs-studio-alles-wat-je-nodig-hebt-om-je-desktop-op-te-nemen/


*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

- Fotowebsite SmugMug neemt Flickr over
https://tweakers.net/nieuws/137661/fotowebsite-smugmug-neemt-flickr-over.html
- Providers in Benelux: voorlopig geen ondersteuning voor sms-chatapp Google
https://tweakers.net/nieuws/137637/providers-in-benelux-voorlopig-geen-ondersteuning-voor-sms-chatapp-google.html


*** DATANEWS

http://www.datanews.be


- De Lijn en Brussels Airport gaan zelfrijdende bussen testen
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/de-lijn-en-brussels-airport-gaan-zelfrijdende-bussen-testen/article-normal-1137955.html
- De Backer stelt zich vragen over gezichtsherkenning bij Facebook
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/de-backer-stelt-zich-vragen-over-gezichtsherkenning-bij-facebook/article-normal-1137589.html



*** TECHNOLOGIUM
http://www.technologium.be
- De Collision conferentie | Twee ?Belgische startups geselecteerd
http://www.technologium.be/de-collision-conferentie-twee-startups-geselecteerd
- Plezier met een waterdichte smartphone | Het belang van kleine lettertjes
http://www.technologium.be/waterplezier-met-waterdichte-smartphones-het-belang-van-kleine-lettertjes


*** BLOOVI
http://www.bloovi.be/


- 5 apps om de Antwerp 10 Miles te overleven
https://www.bloovi.be/nieuws/detail/5-apps-om-de-antwerp-10-miles-te-overleven
- “Over twintig, dertig jaar zullen we wellicht verbaasd terugkijken waarom we indertijd zoveel gegevens hebben vrijgegeven online”
https://www.bloovi.be/nieuws/detail/vijf-stellingen-over-de-impact-van-big-data-op-de-stad-van-morgen




 
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut


 
TIP: VERKNOEI JE JE OGEN NIET MET AL DAT TUREN NAAR JE SCHERM?
Is het jou ook al overkomen dat je, na uren geconcentreerd naar het scherm van je computer getuurd te hebben, plots alles wazig ziet? Of dat je, na het lang kijken naar het scherm van je mobieltje, het gevoel hebt dat je op weg bent om scheel te gaan kijken?

Je bent niet alleen. Lang naar het scherm kijken is echt niet goed voor jouw ogen. Je moet geregeld je ogen van het scherm afwenden, en terug in de verte turen. Of gewoon even je ogen dichtdoen helpt ook.

In dit artikel bij Gizmodo wordt nader ingegaan op het probleem. Je vindt er ook enkele apps en tools die je helpen om geregeld je schermtijd te onderbreken. Luister naar een goede raad, en pas die tips toe!
https://gizmodo.com/i-m-terrified-screens-are-destroying-my-eyes-how-about-1823353597


TIP: SCHERP ZIEN
Een heel simpele tip, maar o zo handig. Draag je normaal gezien een bril, maar ben je die thuis vergeten? En staan er op het product dat je wil kopen zo'n kleine lettertjes dat je het onmogelijk ontcijferen kan? Geen nood. Neem gewoon je smartphone uit je zak, start de camera op, en kijk door je camera naar de tekst. Even scherp zetten, en je leest alle informatie!




 
Van alles halen, (bijna) niets betalen...

 

WIFI ANALYZER VAN MICROSOFT


Deze gratis app van Microsoft helpt je om problemen met je WiFi verbinding te identificeren. Bovendien vertelt de app wat het beste kanaal is voor je router, of waar je die het beste plaatst, door op je pc of laptop, je tablet pc of mobiel toestel een analyse te maken van je draadloze netwerk.
De gratis versie bevat enkele basisfuncties, en voor extra functies kan je in-app aankopen uitvoeren. Gelukkig is de gratis versie wel advertentievrij.
https://www.microsoft.com/nl-be/store/p/wifi-analyzer/9nblggh33n0n


HTMLPAD: INTELLIGENTE HTML-EDITOR
Dit progje is een slimme all-in-one HTML, CSS en JavaScript code editor. Hij zal je helpen om je code sneller te schrijven, en bevat heel wat krachtige tools. Sneller je code schrijven maar ook valideren en doorzoeken, enz.
https://www.htmlpad.net/?geo=eu


NIEUWE VERSIE VAN DROPBOX

Deze nieuwe versie maakt het veel gemakkelijker om je bestanden te beheren wanneer je een iOS teoestel hebt. Je krijgt namelijk full-screen navigatie op je iPad, en simpele klikken-en-verslepen functie op iOS.
Een update die wij alleen maar kunnen toejuichen. Want voortaan zal je, wanneer je het preview paneel toeklapt, de volledige naam vanhet bestand kunnen zien, zodat je weet dat je op het juiste bestand klikt (bij de korte vermelding van het bestand kunnen bijvoorbeeld 01 en 02 versies niet te onderscheiden zijn).
Wij hebben geen iOS toestel, en vragen ons toch af of ook de bestandsextensie voortaan zichtbaar is. Want naar onze mening is dat een van de beste beschermingen tegen virussen - .exe of .pif bestanden open je immers best niet!
Meer uitleg bij Engadget.
https://www.engadget.com/2018/04/18/dropbox-ios-full-screen-ipad/?sr_source=Twitter
https://itunes.apple.com/us/app/dropbox/id327630330?mt=8

 

(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.



 
 

Het laatste woord....



 


 
NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu 
of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier 
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart 
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO) Manu Drieghe 
Marijke Pante,
Marianne Steijlen 
Reinhilde Remaut 
Ludo Cattoor 
Evert Poppen 
Philip Lafeber 
Julien Van den Borre, 
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover) 
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer.  Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


  "NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

 De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.

U ontvangt deze mail omdat u zich in het verleden aangemeld hebt als abonnee op deze nieuwsbrief.

Wenst u uw abonnement te wijzigen of te annuleren? Dat kan op deze link

http://www.netties.be/v20/abonnement.php



 

AFSLUITER VAN DE WEEK
Zaag de tak waar je op zit niet door,
tenzij men je eraan op wil hangen.
-Stanislaw Jerzy Lac-