Verschijnt iedere zaterdag
Deadline van volgende editie: 
 
22/3/2018 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be


INHOUD
DEEL 1: 
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat
 

DEEL 2: 
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen, 
(bijna) niks betalen
Het laatste woord

NeTTieS
Jaargang 22
Nummer 1049 van 17/3/2018



Gegroet lezer,

Gelukkig is onze redactie, na het stresserende avontuur met de falende computer, terug op post. En zorgen wij nu, met uitzicht op een door sneeuw versierde tuin, voor het voorwoord van deze nieuwe editie. Opnieuw met een erg diverse inhoud - van concrete tips over nieuwe tools, tot technische droge onderwerpen zoals nieuwe standaards, maar ook weer met enkele filosofische vragen. Zoals: mag een president mensen blokkeren op Twitter?

Voorwaar, een rijkgevuld nummer weer. Veel leesplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week. En o ja, als u zich geroepen voelt om zelf eens een bijdrage te leveren, of commentaar of suggesties wil over onze artikels: het adres is heel simpel - redactie@netties.be

Hilde



Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php


Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: 
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar deel 1 en 2 van de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!
 





 




Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die 
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers, 
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.




RECHTER ZAL BESLISSEN: MAG EEN PRESIDENT MENSEN BLOKKEREN OP TWITTER?
Sociale netwerken zoals Twitter en Facebook hebben een hele omwenteling veroorzaakt in de manier waarop de burger het nieuws verneemt. Voorheen gingen gebeurtenissen doorheen de trechter van de journalistiek en de uitgevers, die bepaalden wat de burger te zien kreeg. Nu richten politici, sportlui, artiesten, ... zich rechtstreeks tot de burger.

Dat leidt ertoe dat alternatieve meningen, die voorheen niet in de mainstream media aan de bak kwamen, toch gehoord worden. Maar dat gebrek aan filters zorgt er ook voor dat er heel wat geruis op de informatielijn komt, valse berichten, fake news - en veel haatboodschappen. Mensen die in het echt nooit een politieker of artiest aangesproken zouden hebben, doen dat wel in commentaren. En als een van de uitspraken van hun 'idool' hen niet zint, dan reageren zij massaal.

Heel wat bekende figuren maken dan ook gebruik van de optie die Twitter biedt om storende boodschappers het zwijgen op te leggen: de blokkeer-knop. Wat in de VS leidde tot de discussie: mag dat eigenlijk wel, een publieke figuur zoals President Trump, die er moet zijn voor àlle mensen, maar bepaalde mensen blokkeert op Twitter?

Verschillende mensen hebben daarvan een aanklacht gemaakt: volgens hen is het feit dat president Trump hen blokkeert een schending van hun recht op vrije meningsuiting. Een rechter zal nu een uitspraak hierover moeten doen. Daarover lees je bij The Next Web.

Nu, als je het ons vraagt, dan is dit eigenlijk een non-issue. Wanneer je op Twitter geblokkeerd bent door een bepaalde persoon, dan log je gewoon uit je account uit, en ga je naar de Twitter website, waar je de tweets van die persoon nog altijd lezen kan. Tenzij die persoon àl zijn tweets privaat gemaakt heeft, zodat je eerst toestemming moet vragen aan die persoon om ze te mogen lezen (een account die achter een slotje steekt dus) - maar dat is niet het geval bij president Trump.

Meer over deze rechtszaak, en de aspecten ervan, bij The Next Web.
https://thenextweb.com/insider/2018/03/09/federal-judge-to-decide-can-trump-legally-block-people-on-twitter/
https://www.cnbc.com/2018/03/08/a-federal-judge-is-skeptical-about-whether-trump-can-block-twitter-users.html


GOOGLE WIL VAN AMP EEN WEBSTANDAARD MAKEN7
Google heeft al een hele tijd geleden AMP uitgebracht, Accelerated Mobile Pages, een technologie die webpagina's sneller moet laden. Ook andere webgiganten hebben een dergelijk initiatief, zoals de Instant Articles van Facebook of Apple News. Maar waar bij Apple en Facebook het om een technologie gaat waarbij de pagina snel geladen wordt, omdat zij al vooraf geladen was in een app, wil Google dat naar het open web brengen.

Google wil dat AMP een webstandaard wordt, die door élke website en elke browser toegepast kan worden. Daarmee speelt het in op een angst die de laatste tijd aangegroeid is: uitgevers begonnen te beseffen hoe zij, door in een besloten framework zoals dat van Apple of Facebook te stappen, de speelbal werden van de grillen van deze platformen. Vooral de grillen van Facebook, dat voortdurend aan de algoritmes sleutelt die bepalen wat de gebruiker in zijn newsfeed ziet, hebben die angst aangewakkerd.

De AMP-pagina's zelf werken trouwens momenteel enkel op een handvol plekken, zoals Google, Twitter, Bing en Baidu. Het voornemen van Google om dit uit te breiden tot het héle internet, lijkt op het eerste gezicht lovenswaardig, maar wordt toch op wantrouwen onthaald door de ontwikkelaars. Daarover lees je meer bij The Verge.

Nu, voor ons is het alleen maar aan te moedigen dat we een stap terugzetten van gesloten apps en website-specifieke formaten zoals de Instant Articles van Facebook, en teruggaan naar standaards voor het web. En volgens Engadget zou Google deze AMP meer beschouwen als een incubator voor nieuwe technologieën, dan als een middel voor controle.

De toekomst zal het wellicht uitwijzen - het zal in elk geval nog enige tijd duren vooraleer AMP als een standaard wordt aanvaard, als het al zover komt...
https://www.engadget.com/2018/03/08/google-pushes-for-amp-based-technology-as-standard/?sr_source=Twitter
https://www.theverge.com/2018/3/8/17095078/google-amp-accelerated-mobile-page-announcement-standard-web-packaging-urls



FACEBOOK PUBLICEERT NIEUWE 360 VIDEO STANDAARDS
We blijven nog even bij het thema van standaards, en wel om dit bericht: Facebook heeft namelijk, zo lees je bij ZDNet, "twee nieuwe standaards voor 360 graden video gepubliceerd". Dit bericht belicht namelijk het hele probleem van fabriekseigen standaards, en door de industrie erkende standaards.

Eerst even uitleggen wat die nieuwe standaards zijn: SSIM360 en 360QVM. De eerste moet de kwaliteit van individuele codering en playback componenten beoordelen. De tweede moet de algemene kwaliteit van een streaming sessie beoordelen. En samen moeten zij de warping en field-of-view (FOV) problemen aanpakken die rijzen wanneer 360 graden content op kwaliteit beoordeeld moet worden.

Het zijn standaarden die door Facebook ontwikkeld zijn, en dus ook ondersteund zullen worden wanneer er op het Facebook platforms video's gespeeld worden die gebruik maken van deze standaarden. En Facebook hoopt dat zij ook door de industrie aanvaard zullen worden als algemene standaard. Gebeurt dat niet, dan zit je weer met het eeuwige probleem dat videomakers aparte versies moeten maken van hun werk voor verschillende platformen.

Bij ZDNet vind je een interessant artikel dat uitlegt waarom die nieuwe standaards nodig zijn, en hoe de twee standaards juist werken.
http://www.zdnet.com/article/facebook-publishes-new-360-video-standards/



TWITTER EN HET PROBLEEM VAN DE BLAUWE VINKJES
Het bezit van een "verified account", een account waarbij het blauwe vinkje naast jouw twitternaam bevestigt dat jij wel degelijk bent wie je beweert te zijn, was een hele tijd voorbehouden tot beroemdheden - politici, popsterren, artiesten, wetenschappers... Twitter heeft het een tijdlang uitgebreid tot meer gewone mensen, waarbij het blauwe vinkje dus inderdaad bewees dat die persoon overeenkomt met de geloofsbrieven die aan Twitter overhandigd werden - een verificatie op basis van mailadres, telefoonnummer, enz.

Maar na een tijdje begon hierover een probleem te bestaan. Velen beschouwden het blauwe vinkje als een 'endorsement' door Twitter, een teken dat wat die Twitteraar zei, de waarheid was, en dat Twitter erachter stond. En dat leidde, in het verhitte klimaat na de Amerikaanse verkiezingen, tot het intrekken van blauwe vinkjes bij sommige twitteraars, waarna zelfs het hele proces van het uitreiken van vinkjes opgeschort werd om verdere controverse te vermijden.

Tijdens een Periscope livestream heeft Twitter CEO Jack Dorsey nu aangekondigd dat het verificatieproces opengegooid wordt voor iedereen. Alleen: Twitter zal niet zelf bepalen wie goedgekeurd wordt - het zal een proces zijn waarbij je gewoon bepaalde gegevens over jezelf zal kunnen bewijzen.

Meer heeft Dorsey daar voorlopig niet over gezegd, maar ons lijkt het een goede maatregel. Zo moet Twitter niet langer rechter zijn bij het verifiëren van die accounts, en wordt het een objectief gebeuren.

Meer bij The Next Web.
https://thenextweb.com/insider/2018/03/09/twitter-ceo-wants-to-open-up-verification-to-everyone/



GOOGLE MAPS DOEN HET OP ZIJN HONDJES, EN ZIJN MARIO!S
Google Maps zijn toch echt een zegen. Je kan niet alleen, zelfs als voetganger, turn-by-turn instructies krijgen om een bepaalde straat of huis te vinden, je kan ook, vanuit je luie zetel, hele steden bezoeken. zelfs musea binnenwandelen, winkels, stations, kantoorgebouwen...

Nu heeft Google twee leuke gimmicks toegevoegd aan zijn virtuele bezoekjes. Om te beginnen kan je Odate City, een stad in de Japanse prefectuur Akita en de geboorteplek van de o zo schattige Akita hond bezoeken via een "dog view". Jawel, je bezoekt de stad alsof je een hond bent, vanuit zijn gezichtspunt.

Daarvoor heeft Google camera's bevestigd op twee honden, Ako en Asuka, die je meenemen doorheen de stad. En dat geeft natuurlijk een ander gezichtspunt, maar ook andere 'bezienswaardigheden' in de stad. En dan hebben we het niet over lantaarnpalen, maar bijvoorbeeld wel het beozke aan het Akita dog museum. Een filmpje en enkele links bij Mashable.

Een tweede leuke manier om Google Maps te gebruiken is de Mario-versie - je weet wel, de sympathieke loodgieter uit het gelijknamige game. Ter gelegenheid van 10 maart, dat uitgeroepen werd tot Mario-day, zal je een week lang in de huid kunnen kruipen van Mario, die je zal begeleiden bij al jouw wandelingen en autoritten die je met Google Maps maakt.

Je moet wel eerst je Google Maps app updaten. Meer info daarover bij Google zelf.
https://mashable.com/2018/03/07/dog-view-google-japan/#SouLw225Ikq3
https://blog.google/products/maps/putting-mario-map/



DOET PAY-FOR-PLAY ZIJN INTREDE BIJ STREAMING MUZIEK? EN BETEKENT STREAMING MUZIEK HET EINDE VAN MUZIEK-ONTDEKKENDE PODCASTS?
Muziek moet ontdekt worden. Platenlabels, artiesten, hebben er geld voor over om gespeeld te worden. Dat was vroeger op de radio, en dat zorgde ervoor dat platenbazen de studio's afliepen om hun artiest en hun nieuwe song te 'pushen'. Want wanneer de song bekend werd, dan ging de verkoop van de singles en lp's (jaja, de tijd van vinyl!) pas goed lopen, verdiende de artiest geld en zijn manager uiteraard ook.

Dat systeem ging dan soms gepaard met onfrisse praktijken, iets wat geleid heeft tot de term 'playola' (1) en 'pushen. En dat is tussen haakjes ook de oorzaak van het feit dat radiostations (althans in de VS) geen of weinig auteursrechten moeten betalen aan de artiesten, om hun songs te mogen spelen.

Maar dat was vroeger, en sindsdien is er veel veranderd. Het fenomeen streaming muziek heeft voor een hele omwenteling gezorgd. De artiest is niet meer afhankelijk van de verkop van cd's, lp's, mp3's, maar verdient zijn geld met een heel, heel kleine commissie op elke keer zijn song gespeeld wordt. Maar vele kleintjes maken een groot, en blijkbaar kunnen artiesten leven van wat zij via streaming diensten zoals Spotify innen.

Maar ook daar moeten artiesten ontdekt worden, moet hun nieuwe song geplugd worden. En het is dan zaak om op Playlists te komen. En het oude systeem van payola's blijkt terug zijn intrede te doen. Volgens een artikel bij DailyDot zouden artiesten curatoren van playlists, die een zekere reputatie verworven hebben, geld toestoppen om hun song op die speellijstjes te krijgen - net zoals de manager vroeger de studio's afliep om een song te promoten, en waarbij daar dan soms iets tegenover stond.

Opnieuw een fenomeen dat aan het ontstaan is op het internet, waarbij een gebrek aan transparantie tot kwalijke uitwassen kan leiden - net zoals 'influencers', invloedrijke bloggers, steeds vaker producten aanprijzen in hun blog in ruil voor enige compensatie, maar de lezer daarover in het ongewisse laten, en hem dus eigenlijk bedriegen...

Maar er zit nog een ander aspect aan de opkomst van speellijstjes. Een van mijn favoriete podcasts was altijd Dave's Lounge, waarin ik nieuwe lounge muziek leerde kennen. En zo zijn er nog vele andere podcasts, die een selectie maken van muziek, om te ontdekken.

De maker van de podcast heeft enkele weken geleden laten weten dat hij met de podcast stopt. Omdat dit systeem om muziek te introduceren niet meer populair is bij luisteraars, die massaal overstappen op de speellijstjes. Wat toch wel jammer is...

Het positieve nieuws: van de Dave's Lounge podcast kan je nog altijd alle oude afleveringen downloaden en beluisteren. In de shownotes vind je de artiesten vermeld, en vaak gaat het om muziek die je gratis kan downloaden. Een tip om eens kennis te maken met heerlijke muziek van o.a. Nathalie Walker, Artemis, Dive Index, Karmacoda... !
https://nl.wikipedia.org/wiki/Payola
https://www.dailydot.com/upstream/spotify-playlist-black-market/
http://daveslounge.com/



SLACK: NIEUWE MOGELIJKHEDEN
Microsoft heeft maandag aangekondigd dat Microsoft Teams, door velen gemakshalve het antwoord van Microsoft op samenwerkingstool Slack genoemd, nu door 200.000 organisaties gebruikt wordt, in 181 markten en in 39 talen ondertussen. Wat totch al een hele sprong vooruit is van de 50.000 organisaties die er verleden jaar mee aan de slag waren, toen de tool uit preview kwam en officieel beschikbaar werd.

Ter vergelijking: Slack had in september 2017 een 6 miljoen dagelijks actieve gebruiers, waarvan 2 miljoen een betalend abonnement hadden.

Voor dit jaar worden er enkele knappe nieuwe functies aangekondigd. Zo zou er ook een opnamemogelijkheid in de cloud komen, met auto-transcriptie - met andere woorden: de gesproken tekst wordt automatisch neergeschreven. Cortana wordt geïntegreerd, wat bij sommigen dan wee vragen oproept over hun privacy (Cortana is een beetje de bewaarder van al jouw geheimen, en die dan integreren in een samenwerkingstool?), en de mogelijkheid om bestanden mobiel te delen tijdens vergaderingen.

Meer uitleg bij Venturebeat.
https://venturebeat.com/2018/03/12/microsoft-teams-is-now-used-by-200000-organizations-up-from-125000-in-september/



APPLE KOOPT DIIGTALE KIOSK TEXTURE
Het is al een tijdje dat Apple, in dit tijdperk van fake news, probeert het verschil te maken. Deze aankondiging moet je dus ook in dit licht bezien: Apple heeft Texture  gekocht, een bedrijf dat een digiale kiosk-app produceert en dat vroeger bekend stond als Next Issue. Via de app heb je toegang tot een 200 magazines, mits je $9,99 per maand neertelt voor een abonnement. Een koopje eigenlijk.

Volgens Apple, bij monde van Eddy Cue, Senior Vice President Internet Software & Services, "is Apple vastberaden om kwalitatieve journalistiek te brengen van betrouwbare bronnen, en om magazines toe te laten om prachtig ontworpen en meeslepende verhalen te maken voor de gebruikers". Apple zelf heeft natuurlijk ook zelf wat te winnen met deze overname: het gebruik van tablets is wat teruggelopen, en door de nadruk te leggen op magazines probeert Apple de tablet, ideaal om magazines te lezen, wat leven in te blazen.

Het bedrijf Texture wordt in zijn geheel overgenomen, inbegrepen het personeel. Het is de bedoeling dat de app verder ontwikkeld zal worden, voor zowel iOS, Android, Amazon Kindle Fire als Windows 8 en 10.
https://beta.techcrunch.com/2018/03/12/apple-acquires-digital-newsstand-texture-as-it-doubles-down-on-content-from-trusted-sources/



GOOGLE DOET ZIJN BEST OM DESINFORMATIE TEGEN TE GAAN
Deze week kreeg YouTube / Google nog een veeg uit de pan van Fortune. In een artikel beschuldigde de nieuwssite YouTube ervan dat het de kijkers naar extremisme drijft, met zijn gerelateerde video's. Het wakkert een "nog erger, nog erger, nog erger" drang aan, een stijgende zucht naar sensatie, aldus het artikel (1). Wil jij niet in verleiding gebracht worden door die stortvloed aan extremistische filmpjes, dan is de oplossing heel simpel: je moet gewoon de gerelateerde filmpjes afzetten in je voorkeuren op de YouTube site; bij Lifehacker vind je daar uitvoerige instructies voor (2).

Toch doet Google wel zijn best om die kritiek te counteren, en neemt het wel degelijk maatregelen. Zo maakte Google deze week bekend dat het 3,2 miljoen "slechte advertenties" geblokkeerd heeft in 2017, waar dat er in 2016 nog 1,7 miljoen waren. 320.000 uitgevers werden geblokkeerd, 90.000 websites en 700.000 mobiele apps omdat zij inbreuk maakten op de voorwaarden voor het publiceren van content (3). Niet niks, en nobel van Google dat het de centjes van de adverteerders laat liggen, om principes bovenaan te zetten. Maar anderzijds kan je natuurlijk ook zeggen dat Google / YouTube wel tot actie moést overgaan, wou het voorkomen dat de overheid zich ermee ging bemoeien. En dat de gebruiker zou afhaken...

Nog een maatregel van Google: Vanaf juni 2018 gaat Google alle advertenties rond cryptomunten, rond ICO's, crypto wallets en tradingadvies op al zijn adverteerplatformen tegengaan. Want er gebeurenheel wat pogingen tot fraude rond die cryptomunten - de duizelingwekkende klim van de koers van de Bitcoin heeft heel wat oplichters op ideeën gebracht blijkbaar.(4)

Ook in de strijd tegen nepnieuws wil Google zijn steentje bijdragen via YouTube. Er circuleren daar namelijk heel wat video's over samenzweringstheorieën, van complotdenkers. Om die informatie in zijn context te zetten, en de gebruiker een alternatieve bron voor informatie te bieden, zal YouTube voortaan Wikipedia informatie bij die filmpjes zetten, zodat de gebruiker zelf kan zien dat er twee versies bestaan van het verhaal (5)
http://fortune.com/2018/03/11/youtube-extreme-content/
https://lifehacker.com/how-to-hide-youtube-s-related-videos-1823698515
http://techcrunch.com/2018/03/13/google-removed-3-2b-bad-ads-in-2017-blocked-320k-publishers-90k-sites-700k-mobile-apps/
http://www.cnbc.com/2018/03/13/google-bans-crypto-ads.html
http://www.theverge.com/2018/3/13/17117344/youtube-information-cues-conspiracy-theories-susan-wojcicki-sxsw



FIREFOX 59: WAT IS ER NIEUW?
Er is weer een nieuwe versie uit van de Mozilla-browser, Firefox. Versie 59 is beschikbaar voor Windows, Mac, Linux, Android, en is weer gebaseerd op Firefox Quantum.

Deze versie belooft een snellere laadtijd van pagina's, een privaat surfen modus waarbij de pad-informatie weggefilterd wordt, en ondersteuning voor Android Assist.

Het weergeven van afbeeldingen zou verbeterd zijn door gebruik van Off-Main-Thread Painting in Windows (OMTP). Later zou OMTP ook naar de Mac gebracht worden, zodat ook die gebruikers ervan kunnen genieten.

Leuk is ook het feit dat je met de Firefox Screenshots op de genomen schermafbeeldingen kan tekenen, en meerdere bewerkingen kan uitvoeren op de screenshots.

Een uitgebreide bespreking met afbeeldingen bij VentureBeat.
https://venturebeat.com/2018/03/13/firefox-59-arrives-with-faster-page-load-times-better-private-browsing-and-android-assist/
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/new/?utm_medium=referral&utm_source=firefox-com



KLEDINGWINKEL ZARA LONKT NAAR MILLENNIALS MET AR DISPLAY - HET EINDE VAN DE ETALAGIST(E)?
Wordt er weer een nieuw beroep bedreigd door de technologie? Als je mag afgaan op dit artikel bij Reuters is dat het geval. Het gaat namelijk over het feit dat voortaan vitrines niet zozeer meer uit fysieke voorwerpen zullen bestaan, netjes opgesteld door een etalagist in een aantrekkelijk schikking.

Kledingwinkel Zara zou namelijk aan de slag gegaan zijn met een technologie waarbij de gebruiker een kledingstuk kan bekijken aan het lijf of de voet van een model, wanneer hij zijn smartphone richt op dat kledingstuk of schoeisel, of dat nu in de winkel ligt of in de vitrine ligt.

Een technologie waarmee Zara hoopt gebruikers terug te winnen, die nu massaal overlopen naar webwinkels zoals Amazon, en ondertussen gewend geraakt zijn aan het digitaal concept. In deze Zara winkels kan je dus een item bekijken, virtueel passen, en met één klik betalen...

Een achtergrondartikel vind je bij Reuters. Nu, als je het ons vraagt, dan is er toch niets dat het genoegen van écht fysiek shoppen vervangen kan, met vrienden of vriendinnen, met een lekkere koffie en wafel tussendoor- en hopen wij oprecht dat dit zondige plezier altijd zal blijven bestaan :)
https://www.reuters.com/article/us-inditex-zara-technology/zara-to-lure-millennials-with-augmented-reality-displays-idUSKCN1GP2TC



TECHBEDRIJVEN STEEDS MEER IN HET VIZIER VAN REGULATOREN
Twee berichten die duiden op een toegenomen spanningsveld tussen techgiganten en de overheden. Om te beginnen een bericht uit La Douce France: de Franse minister Bruno Le Maire heeft aangekondigd dat Frankrijk wettelijke stappen zal ondernemen tegen Google en Apple, omwille van de manier waarop zij ontwikkelaars behandelen.

Volgens Le Maire is het onaanvaardbaar dat de bedrijven de ontwikkelaars kunnen verplichten om bepaalde prijzen te hanteren, dat zij met de data van die ontwikkelaars gaan lopen, en dat zij eenzijdig de voorwaarden van contracten kunnen wijzigen - denk bijvoorbeeld aan de voorwaarden om een app in een Store te mogen leggen.

Ook tegen Amazon zou een gelijkaardig onderzoek lopen. Als de rechter inderdaad vindt dat Apple, Google en Co hun macht misbruiken, dan zouden zij boetes kunnen krijgen van miljoenen euro. Meer bij Bloomberg (1)

Dit is echter niet de enige donderwolk die boven de tech giganten hangt. Ook de Europese Commissie neemt de grote online platformen zoals e-commerce winkels (lees: Amazon), app  stores (lees: Google en Apple) en zoekmachines (lees: Google) op de korrel. De EC wil namelijk dat die bedrijven transparanter worden over de manier waarop zij zoekresultaten klasseren, en waarom zij bepaalde diensten uit het klassement verwijderen. Hierover lees je meer bi jReuters (2).

Allemaal heel lovenswaardig van de EC, maar helaas hebben die bemoeienissen niet altijd het gewenste resultaat - denk maar aan de cookie-verordening, die ervoor gezorgd heeft dat je voortaan een extra klik moet maken vooraleer je een site betreden kan, maar dat de websites nog altijd dapper jouw gegevens blijven verzamelen...
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-14/france-to-take-action-v-google-apple-for-commercial-practices
https://www.reuters.com/article/us-eu-tech-law/google-apple-face-eu-law-on-business-practices-idUSKCN1GQ315



OOPS... YOUTUBE VERGAT WIKIMEDIA OP DE HOOGTE TE BRENGEN VAN ZIJN PLANNEN...
Gisteren kon je lezen dat YouTube voortaan links naar Wikipedia artikels zal plaatsen naast filmpjes die handelen over complottheorieën. Kwestie van de mensen een alternatieve opinie te bieden en de juiste feiten op een rijtje te zetten.

Mooi, toch? Ware het niet dat YouTube vergeten is om Wikimedia, de organisatie achter de Wikipedia, van die plannen op de hoogte te brengen. Wikimedia is immers helemaal niet opgezet met dit initiatief. Het vreest namelijk dat dit ertoe kan leiden dat de betreffende artikels een lawine aan bewerkingen over zich heen zullen krijgen, wat de informatie die doorheen de jaren geduldig en met veel moeite opgebouwd werd door vrijwilligers, nu bezoedeld en vervormd dreigt te worden.

En mogen wij er dan aan toevoegen dat het eigenlijk niet netjes is dat een commercieel bedrijf zoals Google, dat geld verdient aan YouTube, als het ware roofbouw gaat plegen op een nonprofit initiatief zoals Wikipedia?

Meer hierover bij The Verge.
https://www.theverge.com/2018/3/14/17120918/youtube-wikipedia-conspiracy-theory-partnerships-sxsw



APPLE LEGT IN DE TOEKOMST KLEMTOON OP SERVICES. WORDT DE HARDWARE DAN GOEDKOPER?
Ter gelegenheid van de South By SoutWest (SXSW) conferentie had Samuel Axon van Ars Technica een gesprek met Eddy Due, SVP van APple. Daarin kondigde die laatste aan dat Apple verwacht tegen 2020 haar inkomsten uit services verdubbeld te hebben.

Onder die services mag je dus verstaan: content zoals nieuws, muziek, tv-programma's. Apple is inderdaad al een tijdje bezig om originele content op te bouwen voor zijn Apple-tv. En het heeft zijn Apple Music, en met de eerder deze week aangekondigde overname van een digitale kiosk heeft het zijn nieuws. Sterke pilaren om daar in de toekomst flink wat geld uit te beuren.

Alleen maakt ons dit nieuwsgierig naar het verdienmodel van Apple: gaat het dat aanpassen? In den beginne, toen Apple met content begon (denk aan iTunes), maakte het voor Apple niet veel verschil dat het geld verloor: de content diende om de hardware te verkopen. Nu echter wil het geld verdienen met de content. Gaat het dan de hardware goedkoper, zijn Apple TV, zijn iPhones en iPads, om de gebruiker aan zijn content te binden? Of zal Apple erin slagen om de gebruiker voor zowel de hardware (veel geld) te laten betalen, als voor de content?

Een evolutie om te volgen.
https://arstechnica.com/gadgets/2018/03/at-sxsw-apples-eddy-cue-uses-google-and-facebooks-struggles-to-set-apple-apart/

 



 
 
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!



MICROSOFT SCHAKELT VERSNELLING HOGER MET VERTALINGEN
Het bedrijf uit Redmond heeft vertaalsoftware ontwikkeld die naar eigen zeggen Chinese nieuwsverhalen even goed naar het Engels kan vertalen als een mens. Dat zou je zelf moeten kunnen uittesten op de site translate.ai (1)

Voor die software maakt Microsoft gebruik van een 'deep neural network', om de software te trainen met een dubbel leersysteem. Daarbij wordt de vertaling, na vertaling van het Chinees naar het Engels, terug naar het Chinees vertaald om te controleren of het wel klopt.

Nog een andere technologie die hier gebruikt wordt: 'deliberation networks'. Dat wil zeggen dat de software, na de vertaling, wat gaat verbeteren aan de tekst, net zoals jij bij het schrijven van teksten ook de zinswending of zo zou verbeteren.

Het hele verhaal bij Micorosoft zelf (2)
https://translator.microsoft.com/neural/
https://blogs.microsoft.com/ai/machine-translation-news-test-set-human-parity/

 


Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet



HET VERHAAL: HOORSPELEN VAN STUDENTEN
NPO Radio 1 heeft een nieuwe podcast, Het Verhaal. Daarin vind je werkstukken van studenten van de hogeschool voor Kunsten, gemaakt in opdracht van AVROTROS.

Aan deze hogeschool bestaat er namelijk een speciale vakopleiding voor schrijvers, opgericht door Nirav Christophe, die zelf heel wat hoorspelen geschreven heeft. Onder zijn invloed wordt er op de hogeschool heel wat aandacht geschonken aan het schrijven van hoorspelen.

Die kan je voortaan beluisteren als podcast. Heel simpel: zodra je je "geabonneerd hebt" op de podcast, via je smartphone, krijg je automatisch de nieuwste afleveringen binnen.

Bij Het Verhaal kan je al luisteren naar Vijf Minuten, en Supermarkt. Meer info op:
https://www.nporadio1.nl/podcasts
https://www.nporadio1.nl/homepage/8295-onze-hoorspelen-beluister-je-in-het-verhaal



NIEUW HOORSPEL: DE NIET VERHOORDE GEBEDEN VAAN JACOB ZOET
Vanaf deze week wordt elf weken lang in Hoorspel Halfuur op AVRO TROS dit hoorspel uitgezonden, opgedeeld in 11 delen. Dit hoorspel is gebaseerd op een beststeller van David Mitchell, en wordt geregisseerd door Rick Steggerda.

Het verhaal speelt zich af in 1799, op het Nederlands handelseiland Deshima, voor de kust van Japan. De Zeeuwse kantoorklerk Jacob de Zoet moet daar de boeken van het VOC controleren, maar belandt in een wereld vol corruptie en intriges.

Het belooft een spannend hoorspel te worden, want ook een romance met een Japanse vroedvrouw, en een moord staan op het menu.

In dit artikel (1)lees je een gesprek met regisseur Rick Steggerda, waarin o.a. uitgelegd wordt dat het geluidsontwerp van Malu Peeters erg belangrijk is om een realistische audiobeleving van een eiland te creëren.

Hoorspel halfuur heeft elke week plaats, in de nacht van vrijdag op zaterdag, van 0:05 tot 0:35.

Op de website kan je ook voorige hoorspelen terug beluisteren. (2)

Je zou ook alles moeten kunnen volgen als podcast via de derde link (3)
https://podcast.npo.nl/feed/het-verhaal.xml
https://www.nporadio1.nl/hoorspel-halfuur
https://www.nporadio1.nl/cultuur-media/8547-bloed-en-corruptie-in-hoorspel-de-niet-verhoorde-gebeden-van-jacob-de-zoet





Netties werkt samen met:


 
De nieuwe oogst


KAPWING: VIDEOMONTAGE MAKER
Op deze website kan je zelf, op basis van filmpjes, GIF's en afbeeldingen, een nieuwe video maken. Gewoon je favoriete media uploaden of de link van online media opgeven, die media in de juiste volgorde zeten met klikken en verslepen, en klaar is je filmpje. Je kan het dan meteen delen op de sociale media.
[Taal: ENG]
https://www.kapwing.com/montage


MUSCLEWIKI: OEFENINGEN VOOR BEPAALDE SPIEREN

Een heel handige site: begin met aan te geven of je man of vrouw bent, en duid aan op de interactieve tekening welke spieren je wil oefenen. En je krijgt meteen een reeks oefeningen specifiek voor die spieren, in tekst en met filmpjes. Zorg maar voor dat goddelijke lijf :)
[Taal: ENG]
https://musclewiki.org/


SPONGE: AUDIBLE CHROME EXTENSIE
Met deze extensie voor je Chrome browser kan je zoeken naar gratis versies van het audioboek dat je op Audible gezocht hebt.
[Taal: ENG]
https://chrome.google.com/webstore/detail/sponge-free-audiobook-fin/flcnfljlpaeceedimaphjhcfnnpnljbl


THREAD READER: LEES EEN TWITTER DRAADJE
Met deze tool kan je een bepaalde Twitter thread volledig lezen, op een mooi speciaal daarvoor ontworpen pagina. De tool werkt zowel als Twitter bot, als extensie voor Chrome, als app voor Android en iOS.
[Taal: ENG]
https://threadreaderapp.com/


SWISSGRID: DE FREQUENTIE OP HET ELEKTRICITEITSNET
Je hebt het ook gehoord en gemerkt: je elektrische wekker liep verleden week al 5 minuten achter, zomaar. De verklaring: door problemen in Zuid-Europa is de frequentie op het elektriciteitsnet lager dan normaal, waardoor de klokken trager lopen. Het euvel zou stilaan moeten verbeteren. Via deze website kan je de frequentie van het net volgen (bron: Frank de Boosere)
http://twitter.com/frankdeboosere
https://www.swissgrid.ch/swissgrid/en/home/experts/topics/frequency.html


PITHYREVIEWS: BEKNOPT!
Deze website doet wel iets erg speciaal: het geeft kwoteringen van films, maar slechts met één woord, dat de film helemaal zou moeten typeren. Ken jij zelf dat woord niet, dan kan je erop klikken, om te begrijpen waarvoor het staat. Een eigenaardige typering, die niet volledig werkt, want voor sommige genres blijf je op je honger zitten. Maar het minste wat je kan zeggen: je leert nieuwe woorden bij, die je zelf al eens gebruiken kan!
[Taal: ENG]
https://pithyreviews.co.uk/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: INVOERCALCULATOR
Wil je iets kopen in het buitenland, als privégebruiker? Of wil je als handelaar dingen vanuit het buitenland invoeren? Dan kan je hier berekenen hoeveel jouw aankoop jou werkelijk gaat kosten. Want je moet niet alleen rekening houden met btw en vervoerskosten, maar ook met de invoerrecten en inklaringskosten. Het resultaat kan je even doen schrikken, daarom helpt deze calculator jou na te denken vooraleer jij je beslissing neemt.
[Taal: NL]
http://invoercalculator.be/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: DE DIKKE DELVAUX

Heb jij ook zo genoten van de verhalen van Jan Delvaux, over bekende en minder bekende momenten uit de Belgische muziekgeschiedenis? Dan kan je op deze website bij Radio1 verder genieten van nog meer. Het verhaal maakt de muziek vaak nog boeiender...
[Taal: NL]
https://dikkedelvaux.radio1.be/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: RETROFILMS
Sinds enkele maanden is er een nieuwe Vlaamse zender op de kabel in Vlaanderen: Eclips TV. Die richt zich tot oudere Vlamingen, met een aanbod bestaande uit films en feuilletons uit de oude doos. Een deel daarvan is afkomstig van de VRT zelf, maar er zijn ook heel wat oude films bij, die op zaterdagnamiddag gespeeld worden, en die je eigenlijk nog nooit tevoren gezien had. Het verhaal is soms maar flauw, maar je ogen gaan ongewild naar de achtergrond van steden die je herkent...
Deze films zijn afkomstig van het bedrijf Retrofilms, dat de rechten ervan heeft. En waar je die films ook kan aankopen, meestal aan 15 euro per stuk.
[Taal: NL]
http://www.retrofilms.be/?vlaamse_films


VRIJDAG MULTIMEDIA: TRUMANTRASH

Ken je de onhandige reporter Trumantrash al? Deze nieuwslezer zit vol goede voornemens, maar bakt er niets van. Hij belandt dan ook voortdurend in genante situaties. Zijn avonturen lees je in cartoonvorm op Trumantrash, waar nog meer creatieve nonsens staat - in het Nederlands nog wel.
[Taal: NL]
http://trumantrash.com/


VRIJDAG MULTIMEDIA: SCHERMEN
Dit filmpje "Universal Everything" bekijkt hoe het zou zijn als je gewone dagdagelijkse voorwerpen tot een scherm omvormt. Met rare resultaten, maar toch wel artistiek.
[Taal: ENG]
https://www.dezeen.com/2017/03/02/visualisations-universal-everything-potential-everyday-objects-screens-design-technology/


VRIJDAG MULTIMEDIA: STEPHEN HAWKING'S FAVORIETE PLEKKEN
Een minireeks in 3 delen, een docu die professor Hawking meeneemt doorheen ruimte en tijd en details toont van zijn leven, zijn inspiratie, doorzettingsvermogen, ambitie.
Gratis online te bekijken in streaming tot 23 maart 2018.
[Taal: ENG]
https://curiositystream.com/hawking/?ref=producthunt




Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/  -  http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



 
Bij de collega's




*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

 
- App zet verkeerslicht op groen voor fietsers
https://www.ad.nl/binnenland/app-zet-verkeerslicht-op-groen-voor-fietsers~acc34148/
- Moeten we bang zijn voor superpopulaire game Fortnite?
https://www.ad.nl/digitaal/moeten-we-bang-zijn-voor-superpopulaire-game-fortnite~ab92ebe0/


*** ELEKTRO.BE

http://www.elektro.be
 
 
- Libratone Zipp-speaker krijgt frisse lentekleurtjes
http://elektrozine.be/libratone-zipp-speaker-krijgt-frisse-lentekleurtjes/
- Sony met 280 gram lichte mobiele projector
http://elektrozine.be/sony-met-280-gram-lichte-mobiele-projector/
 

*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info


- Review: Lenovo Legion Y520T-25IKL, een game pc voor iedereen
http://computertaal.info/2018/03/16/review-lenovo-legion-y520t-25ikl-een-game-pc-voor-iedereen/
- Hoe weet je of een mail adres echt is?
http://computertaal.info/2018/03/14/hoe-weet-je-of-een-mail-adres-echt-is/
 


*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

- Google breidt Nederlands Cloud Platform-aanbod uit
https://tweakers.net/nieuws/136371/google-breidt-nederlands-cloud-platform-aanbod-uit.html
- Nederlandse darknethandelaren verstopten drugs in 3d-geprinte verpakkingen
https://tweakers.net/nieuws/136351/nederlandse-darknethandelaren-verstopten-drugs-in-3d-geprinte-verpakkingen.html



*** DATANEWS

http://www.datanews.be


- ICT Woman of the Year: 'Diversiteit is een taak van vrouwen èn mannen'
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/ict-woman-of-the-year-diversiteit-is-een-taak-van-vrouwen-en-mannen/article-normal-977341.html
- Data News breidt online nieuwsaanbod uit
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/data-news-breidt-online-nieuwsaanbod-uit/article-normal-978027.html


*** BLOOVI
http://www.bloovi.be/

- Onderzoek: snelle migratie naar de cloud houdt enorme cybersecurity risico's in
https://www.bloovi.be/nieuws/detail/onderzoek-snelle-migratie-naar-de-cloud-houdt-enorme-cybersecurity-risico-s-in
- Verslaafd aan Facebook? Volgens dit onderzoek zijn deze karaktertrekken daarvoor verantwoordelijk:
https://www.bloovi.be/nieuws/detail/verslaafd-aan-facebook-volgens-een-onderzoek-zijn-deze-karaktertrekken-daarvoor-verantwoordelijk




 
Van alles halen, (bijna) niets betalen...

 

SIP: NIEUWS OP JE SMARTPHONE
(freeware - iOS en Android)
Deze app belooft elke dag de interesssantste en belangrijkste tech verhalen voor jou te selecteren, en in een vorm aan te bieden die gemakkelijk om lezen is. De berichten worden één keer per dag ververst, dus geen constante stress om breaking news te moeten lezen.
https://sip.fyi/


PICTURE THIS: PLANTEN IDENTIFICEREN


[freeware - iOS - Android]
Met deze app neem je een foto van een plant, deelt die met de community en je krijgt het antwoord welk soort plant dit is. Zo word je uiteindelijk nog een heuse expert!
https://www.picturethisai.com/


ACTUALLY READ IT LATER
(extensie voor Chrome)
Vaak ga je artikels bewaren om later te lezen, maar vergeet je dat dan. Deze extensie zal je eraan herinneren dat je het artikel nog moet lezen: stel een tijd in, en het artikel zal automatisch te voorschijn poppen.
https://chrome.google.com/webstore/detail/actually-read-it-later/ljjoedgdgmfajafgijejbomchigkojie


WINDOWS 10 VOOR RASPBERRY PI
Tot nu toe ws de Raspberry Pi voornamelijk een speelplaats voor Linux-fans.Maar ook Microsoft wil de bezitters van deze hardware voor zich winnen, en het heeft daarvoor de variant Windows 10 IoT bedacht van zijn besturingssysteem. Toch even waarschuwen dat dit echt wel bedoeld is voor ervaren gebruikers, die graag programmeren en knutselen.
http://www.chip.de/downloads/Windows-10-IoT-Core-fuer-Raspberry-Pi-2-3_81613558.html
https://developer.microsoft.com/en-us/windows/iot
 

(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.



 
 

Het laatste woord....



 


 
NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu 
of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier 
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart 
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO) Manu Drieghe 
Marijke Pante,
Marianne Steijlen 
Reinhilde Remaut 
Ludo Cattoor 
Evert Poppen 
Philip Lafeber 
Julien Van den Borre, 
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover) 
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer.  Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


  "NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

 De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.

U ontvangt deze mail omdat u zich in het verleden aangemeld hebt als abonnee op deze nieuwsbrief.

Wenst u uw abonnement te wijzigen of te annuleren? Dat kan op deze link

http://www.netties.be/v20/abonnement.php



 

AFSLUITER VAN DE WEEK
Het verschil tussen theater en film
is als het verschil tussen vrijen en masturberen.
-Susan Sarandon-