Verschijnt iedere zaterdag
Deadline van volgende editie: 
21/5/2015 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be


INHOUD
DEEL 1: 
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Voor elk wat wils
DEEL 2: 
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen, 
(bijna) niks betalen
Het laatste woord

NeTTieS
Jaargang 19
Nummer  903 van 16/5/2015



Gegroet lezer,

Een voorwoord dat vroeg 's ochtends geschreven wordt. Vandaag, vrijdag,  maken we de brug, en staat er een heerlijke uitstap gepland - een bezoekje aan Wépion, om er aardbeiden te kopen, de beste van de wereld, en verder door naar Maredsous, voor de abdij, het bier en de kaas. Want Bourgondiërs, dat zijn wij!

Verleden week deden wij een oproep om ons uw tips voor goede Nederlandstalige sites door te sturen. U reageerde talrijk, en wij danken u erg hartelijk voor deze tips!

Deze week hebben wij een erg divers aanbod voor u. Eén tip willen wij alvast onder uw aandacht brengen: Chromville. Een heerlijke app voor alle papa's en mama's, om met de kindjes te proberen. Tekeningen die tot leven komen!

Veel lees- en experimenteerplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week!

Hilde



Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php


Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen:
http://store.ovi.com/search?q=netties

Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: 
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar deel 1 en 2 van de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!
 





 




Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die 
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers, 
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.




APPLE BEGINT MET HET VERZAMELEN VAN DNA
Wanneer de overheid zou beslissen dat er een massale database moet komen, met alle DNA van alle burgers in, zou  er dan niet groot protest ontstaan? Voor de overheid zou het natuurlijk gemakkelijk zijn - er moet maar ergens een inbraak of ander misdrijf gepleegd zijn, en hups, even de technische recherche erbij halen, en de dader is gekend via de DNA.

Anderzijds is het wel zo dat de wetenschap gebaat is bij massaal onderzoek naar DNA. Ziekten die erfelijk bepaald zijn kunnen zo vroegtijdig opgespoord worden. En het onderzoek naar DNA staat eigenlijk nog maar in zijn kinderschoenen, wie weet wat de wetenschap in de toekomst nog meer uit een massale DNA-database kan halen.

En dan is er nog dat andere aspect - namelijk weten van wie je afstamt. DNA-onderzoek kan daarbij soms voor onprettige verrassingen zorgen, maar het helpt wel om op een meer wetenschappelijke basis aan genealogie te doen.

Voordelen maar ook nadelen
Kortom: het verzamelen van DNA heeft veel voordelen. En het is heel simpel om je DNA te laten onderzoeken - je contacteert een bedrijf dat zich in DNA-analyse gespecialiseerd heeft, je krijgt een DNA-kit thuis toegestuurd waarmee je wat speeksel moet verzamelen en dat opsturen. En vervolgens krijg je de DNA gegevens. Waarmee je, op zichzelf, niets bent tot je ze gaat vergelijken met andere gegevens.

Apple heeft nu het plan opgevat om de bezitters van een iPhone hun DNA te laten testen. De test zou door wetenschappelijk instellingen uitgevoerd worden, Apple zou het vooral mogelijk maken om de test te bestellen, en de resuultaten zouden dan in den beginne bewaard blijven in een cloud, maar later wellicht ook in de HealthKit app of ResearchKit app.

Dat laatste zou wetenschappers die een onderzoek willen uitvoeren waarbij massale informatie over DNA nodig is, in staat stellen om aan de gebruiker te vragen of hij aan dit onderzoek wil deelnemen. Zegt de gebruiker ja, dan kan de wetenschapper meteen gebruik maken van deze data.

Anderzijds is het ook zo dat, zo lees je in dit artikel bij Technologyreview, de gebruikers zelf in hun HealthKit app hun eigen data kunnen bewaren. Zij zouden die zelfs kunnen delen met andere gebruikers - net zoals zij hun locatie delen met anderen.

Toch even nadenken?
Is dit een goed idee? Zou jij eraan deelnemen? Alles hangt uiteraard af van het vertrouwen dat je stelt in Apple. Het bedrijf is immers de gatekeeper van jouw privacy. Tim Cook mag dan al, net als Steve Jobs voor hem, de gebruikers verzekeren dat het verkopen van jouw data niet aan de orde is, omdat het business model van Apple het verkopen van hard- en software is (dit in tegenstelling tot Google), maar verleden week kon je lezen dat Apple wel degelijk een webcrawler heeft om data te verzamelen voor zijn eigen zoekmachine.

Volgens Apple is het de bedoeling om deze data te gebruiken in zijn Siri digitale assistent. Steeds meer zoekopdrachten verlopen via Siri, en het zou dus de bedoeling zijn om in de toekomst Siri niet langer te laten putten uit gegevens van Google of Bing, maar uit de eigen data. En of Apple het wil of niet, de druk vanuit de bedrijfswereld om op dat moment met advertenties te beginnen, of sommige producten hoger of lager te plaatsen bij zoekresultaten, zal enorm zijn. Zal Apple daartegen bestand zijn?

Apple beschikt al over heel veel gegevens van jou. Die te verkopen zou een goudmijn betekenen voor Apple. Al een geluk dat het bedrijf dat geld niet nodig heeft - nu althans. En dat Tim Cook het beleid bepaalt, die gezworen heeft de privacy van de gebruiker te beschermen. Maar mogen we zo goedgelovig zijn dat Cook aan het hoofd van Apple kan blijven, wanneer investeerders en aandeelhouders bijvoorbeeld eisen dat het bedrijf wel degelijk met consumentendata  gaat werken om via deze lucratieve bron nog winstgevender te werken?

Enige voorzichtigheid lijkt geboden...
http://www.technologyreview.com/news/537081/apple-has-plans-for-your-dna/
https://support.apple.com/en-us/HT204683




SD-KAART SLEUVEN, UITNEEMBARE BATTERIJEN VERDWIJNEN. OPZETTELIJK?
Dit artikel behandelt enkele slimme tactieken waarmee tech fabrikanten ons aanzetten om meer geld uit te geven. Maar moeten we dat blijven slikken?

Opzettelijke veroudering
Tech fabrikanten houden er niet van wanneer we tevreden zijn met onze toestellen, en die jarenlang bijhouden. Neen, je moet om de x jaren een nieuw toestel kopen. Dat dan natuurlijk anders en beter is. Meer nog: wanneer de fabrikant  geen nieuw toestel is dat "beter" is, dan zal hij er alles aan doen om het oude toestel onbruikbaar te maken, zodat je wel een nieuw toestel moet aanschaffen.

Dit heet opzettelijke veroudering. Dat heeft niets te maken met het feit dat er nieuwe toestellen op zich uitkomen die meer dingen beter kunnen doen. Het heeft te maken met het feit dat, op software gebied, op de nieuwe toestellen dingen niet meer compatibel zijn met de oude toestellen.

En het heeft ook te maken, op hardware gebied, het toestel na een tijd niet meer werkt omdat de batterij, het kwetsbaarste gedeelte van je toestel, niet krachtig genoeg meer is, steeds sneller leeg loopt. Vroeger kon je toen een aparte batterij kopen, ter vervanging van de huidige batterij. Tegenwoordig zijn de batterijen in de meeste toestellen hermetisch vastgekleefd en ontoegankelijk, dus onvervangbaar.

Verdwijnen van SD-sleuf
En nu komt daar nog een trend bij die de gebruiker eveneens op kosten jaagt: het verdwijnen van de sleuf voor de geheugenkaart. Ook in dit geval was Apple een trendsetter, en vele andere bedrijven zijn ondertussen dit lucratieve voorbeeld aan het volgen - tot nadeel van de consumtent uiteraard. Want waarom zou de fabrikant een sleuf voor een geheugenkaart voorzien, waarmee de gebruiker zelf de externe opslagruimte kan uitbreiden voor een schappelijke prijs, wanneer de fabrikant zelf zijn toestellen in verschillende prijzen kan verkopen, afhankelijk van de interne opslagruimte - uiteraard aan een veel duurder tarief dan wat geheugenkaarten zouden kosten?

Het is een vraag die Adrian Kingsley-Hughes van ZDNet zich stelde, in een artikel dat op Yahoo verscheen. En eerlijk gezegd stellen wij ons die vraag ook...
https://www.yahoo.com/tech/the-real-reason-why-micro-sd-card-slots-are-118456089714.html




IS YELP OP ZOEK NAAR OVERNEMERS?
Volgens Wall Street Journal zou de review site Yelp het niet zo goed doen. De inkomsten en het aantal gebruikers stijgt nog wel, maar de groei vertraagt. De koers van het aandeel van Yelp is dan ook op 1 jaar tijd drastisch teruggevallen: van 100 naar 40 dollar°

De reden van het geschonden vertrouwen van de beleggers is vooral te zoeken in het feit dat de inkomsten uit advertenties tegenvallen. De advertenties moeten vooral komen van kleine handelszaken, en die blijken niet meer te geloven in Yelp: 70% van de bedrijven zegt zijn advertentie volgend jaar niet te hernieuwen.

Yelp is, zoals je wellicht weet, een site waar gebruikers een review kunnen schrijven over plaatselijke handelszaken. De site heeft een tijd lang te kampen gehad met een negatieve pers, omdat er sprake zou zijn van agressieve verkooptechnieken om advertenties te slijten. Sommige handelszaken klaagden er namelijk over dat Yelp beloofd zou hebben om negatieve reviews te laten verdwijnen, of lager in de lijst te laten verschijnen, indien de zaak in kwestie meer advertentieruimte zou kopen. Wat toch wel een beetje naar chantage ruikt...

Of die beweringen waar zijn of niet, dat laten wij in het midden. Feit is in elk geval dat zulke negatieve pers geen goed gedaan heeft aan de reputatie van de site, wat wellicht meegebracht heeft dat ook de advertenties weggebleven zijn.

Een andere factor die meespeelt is... Google. Volgens diezelfde bronnen zou je, wanneer je naar een handelszaak zoekt op Google, bijvoorbeeld een restaurant, de reviews van Yelp niet meer zo hoog in de resultatenlijst zien verschijnen. Is dat omdat Yelp minder populair is bij de gebruikers, of is Yelp minder populair omdàt het lager verschijnt in de zoekresultaten bij Google? Een vicieuze cirkel, die eens te meer aantoont welke macht Google heeft, een macht die bepaalt of een ander bedrijf overleeft of ten onder gaat. Meer bij Wall Street Journal.
http://www.wsj.com/article_email/yelp-is-exploring-a-sale-1431018383-lMyQjAxMTA1MDA2NzcwNTc0Wj




JE KRIJGT HET NIEUWS DAT JE VERDIENT OP FACEBOOK
Facebook heeft gezegd dat het nieuws dat in je tijdlijn te zien krijgt, overeenkomt met jouw voorkeuren. Hoe meer je bepaalde dingen aanklikt, hoe meer je berichten over dergelijke onderwerpen te zien zal krijgen.

Nu is dat uiteraard geen nieuws, het lijkt gewoon logisch. Maar toch mag je daar enkele vragen bij stellen. Want wanneer jij veel mensen volgt of nieuwsberichten aanklikt die bijvoorbeeld een liberale politiek weergeven, dan zal Facebook jou steeds meer artikels in dat genre tonen, omdat het algoritme weet dat dit tot jouw voorkeuren hoort. Op termijn zit je echter in een echokamer, waarin je enkel meningen hoort die je eigen mening weerkaatsen. Wat op sociaal vlak een risico inhoudt, omdat je gaat denken dat iedereen jouw mening deelt.

Je kan dan ook de vraag stellen: zou Facebook eigenlijk niet, om een gezond evenwicht te bieden, alternatieve stemmen moeten laten horen, berichten van tegengestelde politiek bijvoorbeeld, in je tijdlijn stoppen? Dat zou wellicht sociaal gezond zijn, maar het zal ongetwijfeld op protest van de gebruiker onthaald worden. Wellicht terecht, want dit past niet met zijn voorkeuren.

En dan is er nog een aspect. Want waarop klikken de meeste mensen in hun tijdlijn? Op grappige filmpjes en verhalen, op puppies en sensatie. En hoe meer je daarop klikt, hoe meer je tijdlijn daarmee bevolkt geraakt, dankzij het algoritme van Facebook. Nu probeert Facebook de nieuwsmedia, kranten en nieuwssites, te overhalen om hun artikels (al dan niet exclusief) IN Facebook te brengen. Niet enkel een aankondiging plaatsen in Facebook, om dan de lezer door te verwijzen naar de krantensite, maar het volledige artikel in Facebook plaatsen, zodat de lezer Facebook niet meer verlaten moet. Bestaat dan niet het gevaar dat het "echte" nieuws begraven zal worden onder de puppies en schattige poesjes?

Om die reden zal Facebook naar onze mening dan ook nooit een serieuze bron voor informatie kùnnen worden. Wanneer je echt nieuws wil, zal je nog altijd naar een nieuwssite of krant moeten gaan. En nieuwssites die IN Facebook gaan leven, hun eigen voortbestaan in de handen leggen van een website die willekeurig de spelregels bepaalt, maken naar onze mening een erg gevaarlijke keuze.

Het fijne van het onderzoek kom je te weten bij Ars Technica.
http://arstechnica.com/science/2015/05/dont-just-blame-facebook-we-build-our-own-bubbles/




WORDEN DE AMUSEMENTSPARKEN IN DE TOEKOMST VIRTUEEL?
Het leven is meer dan altijd werken, en de mens wil ontspannen. Daarvoor dienen dan amusementsparken zoals Plopsaland, Disneyworld en co, waar je heen gaat met de kinderen om allerlei avonturen te beleven. Toestellen die je aan hoge snelheid in water dompelen, rondzwieren, allerlei emoties laten beleven. Je moet er wel een afstand voor afleggen vooraleer je in het park bent, en eens in het park moet je wellicht nog telkens aanschuiven vooraleer je de attractie mag betreden.

Maar wellicht is die tijd binnenkort voorbij. Bij Yahoo Tech wordt een toekomst voorspeld waarin themaparken gewoon virtueel worden - maar wel met een extra toets. Een voorbeeld daarvan is The Void, en in het artikel zie je een filmpje dat het een en ander demonstreert.

Bij The Void zet je dus een helm op, trekt een vest aan met sensoren, en kies je welk personage je wil spelen in het avontuur. Je betreedt vervolgens een arena waarin het avontuur zich afspeelt. En die arena is dan aangepast zodat de ervaring die je in de virtuele wereld beleeft, ook reëel wordt voor jou. Loop je bijvoorbeeld door een kelder vol spinnenwebben, dan zijn er in de arena dunne draden die van het plafond hangen, en het idee geven dat je tegen die spinnenwebben loopt. Je draagt in de arena ook een soort staf, en die zal in het game een zwaard kunnen zijn, een toverstaf of een boog. Ben je in een ruimteschip en open je daar een pod, die zogezegd een ruimtewezen bevat, dan zal een stroom koude lucht je tegemoet komen wanneer je de pod opent.

Een griezelige gedachte, net echt. Maar super spannend! De ultieme game ervaring als het ware. Als alles wat de makers van The Voice beloven, waar is. Is dat het geval, dan staan we aan het begin van een nieuw tijdperk in gaming!

Bekijk het filmpje bij Yahoo Tech.
https://www.yahoo.com/tech/virtual-reality-amusement-parks-are-coming-and-118370139639.html




SOCIAL MEDIA MANAGERS ZIJN GERED: TWEETDECK VOEGT CONFIRMATIE-OPTIE TOE
Heel wat bedrijven maken gebruik van Twitter om vragen van gebruikers te beantwoorden, om reacties van klanten op te vangen, om interessante weetjes te verspreiden. De persoon die zich daarmee bezig houdt heet een Social Media Manger - dat kan één enkele persoon zijn, of een heel team mensen die elkaar aflossen of aanvullen. En dat kunnen mensen zijn in het bedrijf zelf, of deze taak wordt uitbesteed aan PR-bureaus en gespecialiseerde bedrijven.

Meestal wordt daarbij dan gebruik gemaakt van een dashboard om de verschillende streams op te volgen. Hootsuite en Tweetdeck behoren tot de meest gebruikte tools. Welnu, Tweetdeck heeft een tool uitgebracht die deze managers wel zal plezieren: de optie om een tweet te moeten confirmeren, vooraleer je hem zendt. Dat moet een soort vangnet zijn, waarmee je kan voorkomen dat je een beschamende vergissing maakt, zoals een persoonlijke tweet plaatsen via de account die ze beheren.

Deze optie is verkrijgbaar voor alle gebruikers van Tweetdeck - zowel voor de webversie als de apps voor Chrome, Windows en Mac. Je kan hem activeren door op het tabblad Accounts te klikken, daar het gewenste profiel te kiezen en de "Confirmation Step" optie te activeren.

Een extra beveiliging, die veel mensen eigenlijk wel zouden moeten activeren, vooraleer zij hun soms beledigende tweets de wereld insturen...
Meer bij Marketing Land en The Next Web.
http://marketingland.com/tweetdeck-installs-a-backstop-128335
http://thenextweb.com/twitter/2015/05/11/tweetdeck-now-helps-you-avoid-embarrassing-tweets-from-the-company-account/




VOORTAAN OOK PRE-REGISTRATIES IN DE GOOGLE PLAY STORE
Wanneer je naar de Play Store van Google gaat om daar een app te zoeken, dan zal je voortaan ook een optie "pre-register" zien waar je normaal de button "buy" of "install" ziet staan. Hiermee kan je je dus op voorhand registreren voor een app. Dat wil niet zeggen dat je de app, wanneer hij uitkomt, ook daadwerkelijk moét kopen - het is geen verplichting. En je naam op de lijst zotten kost je dus niets.

De hele bedoeling van deze registratie is dat makers van een app, vaak een game, zo hun app kunnen aankondigen in de Play Store. Wanneer jij je dan registreert, dan krijg je een melding wanneer de app daadwerkelijk klaar is voor download. Een kleine verbetering, maar erg handig!
Meer bij Android Police.
http://www.androidpolice.com/2015/05/08/pre-registration-is-now-live-for-apps-on-the-play-store-starting-with-terminator-genisys-revolution/




VOORTAAN OOK PERISCOPE GEBRUIKEN ZONDER TWITTER ACCOUNT
Een rare zet, die Twitter deze week aangekondigd heeft voor Periscope. Zoals je wellicht weet heeft Twitter deze (enkel voor iOS beschikbare) app twee maanden geleden gekocht, en zes weken geleden heeft hij de streaming dienst gelanceerd - net nadat concurrerende app Meerkat als het ware explodeerde op Twitter. Want met zowel Meerkat als Periscope kan je een instant videostream opzetten, en via Twitter uitzenden.

Welnu, Twitter heeft aangekondigd dat je Periscope ook zal kunnen gebruiken zonder te moeten inloggen met je Twitter account. Het wordt wel aanbevolen om het via je Twitter account te doen, want dan kan de microblogging site gebruik maken van je social graph om te zien welke mensen je zou moeten volgen enz. Maar je kan, als je dat wil, gewoon met je iPhone beginnen te streamen, waarbij je gewoon inlogt met je telefoonnummer.

De update voor iOS heeft nog enkele nieuwigheden: je kan tijdens de live broadcast als streamer gemakkelijker antwoorden op commentaren. En de app zal het voortaan laten zien wanneer een streamer een kijker in zijn publiek blokkeert. Zowel de kijkers als de streamers zullen hun profielfoto kunnen aanpassen.

Een uitgebreide beschouwing bij The Verge en in een Medium posting van Twitter zelf.
http://www.theverge.com/2015/5/11/8588881/periscope-update-no-twitter-account-needed
https://medium.com/@periscope/six-weeks-in-ecbab32ff32f



"INSTANT" NIEUWS OP FACEBOOK: DE EERSTE REACTIES
Facebook probeert al een tijdje Twitter de loef af te steken als het op nieuws aankomt. En daarvoor wil het de grote nieuwssites verleiden om hun artikels volledig via Facebook te publiceren- niet enkel een korte intro, met een link naar het artikel op de website van het nieuwsmedium, maar een volledig artikel op Facebook zelf.

Het argument waarmee Facebook de uitgevers wil verleiden: het artikel zal veel sneller laden op het mobiele toestel. En bovendien zal de uitgever een deel van de inkomsten uit advertenties mogen houden. De eerste websites hebben al toegehapt: The Atlantic, BuzzFeed, The Times, NatGeo, NBC News, en anderen. Wij sprokkelden enkele reacties op deze evolutie bijeen.

Om te beginnen is er een lang artikel bij TheAwl, dat de publicaties een voor een bekeek. (1) De artikels zijn té lang volgens de auteur, wellicht omdat de kranten in kwestie willen bewijzen dat zij doordachte content brengen. Maar dat is, naar onze mening, aan de meeste Facebook gebruikers besteed: zij willen lichte content, geen artikels die hen aan het denken zetten.

In het artikel lees je ook dat dit Instant nieuws momenteel enkel te bekijken valt op de Facebook app voor iOS. Wil je een artikel delen op Twitter vanuit de app, dan geef je een link meer naar de webversie van dit verhaal.

Anderzijds, zo lees je dan weer bij Business Insider (2), zal de Facebook app, wanneer je een link vanop de website van de krant zelf deelt, die link automatisch vervangen door de Instant-link (bij iOS gebruikers uiteraard).

NPR (3) wijst er dan weer op dat het erg gevaarlijk is om zijn hele voortbestaan te baseren op een externe factor - in casu Facebook. Ja, uitgevers zullen (momenteel) meer lezers hebben, en hun artikels zullen sneller laden op mobiele toestellen. Maar zij hangen wel af van Facebook, en als "ons Markske" het in zijn hoofd haalt om een nieuwe update uit te voeren aan zijn algoritme, dan kunnen artikels hun prominente plaats verliezen in de tijdlijn van de gebruiker. Denk maar aan Zynga, de spelletjesmaker die rijk werd van Farmville. Zynga had zich gebaseerd op Facebook. En toen Zuckerberg weer een of andere wijziging doorvoerde aan het Facebook-algoritme, verloor Zynga massa's bezoekers - en geld!

Er heerst dus het nodige wantrouwen tegenover het Instant News initiatief van Facebook. Maar zal dat wantrouwen stand houden wanneer de ad-dollars gaan binnenrollen? Facebook is nu eenmaal de koning van de advertenties, vooral op de mobiele apps...
http://www.theawl.com/2015/05/what-could-go-wrong
http://uk.businessinsider.com/facebook-and-google-might-end-news-articles-on-the-web-2015-5?op=1?r=US
http://www.npr.org/sections/alltechconsidered/2015/05/13/406481214/facebook-courts-news-giants-into-a-deal-to-share-viewers-and-profits




BEVEILIGING: MICROSOFT EDGE STOPT ALLE DEUREN DICHT, HACKERS STELEN GELD VIA STARBUCKS APP, EN 1E VERSIE WATCH OS TE LICHT BEVONDEN
Edge wordt veiliger
Drie aparte berichten rond het thema beveiliging. Om te beginnen het feit dat Microsoft in zijn nieuwe browser, die met het Windows 10 meegeleverd zal worden en de codenaam Edge meekreeg, wel degelijk lessen getrokken heeft uit het verleden. Toen was de browser van Microsoft, Internet Explorer, vaak het vehikel waarlangs allerlei virussen en malware de computer binnenkwamen. Dat kwam omdat IE teveel vrijheid kreeg om, o.a. via ActiveX, allerlei acties op je computer uit te voeren.
In Edge zal het dus helemaal anders zijn. Overgeërfde browser technologieën zoals ActiveX en Browser Helper Objects zullen verdwijnen. Geen VML (Virtual Markup Language) meer, geen VB Script, geen Toolbars. Flash daarentegen zal niet verdwijnen als externe tool, maar in de browser ingebouwd worden, net zoals Chrome het nu doet. En het weergeven van PDF wordt ook ingebouwd. Meer bij het Microsoft blog (1)

Hackers stelen geld via koffie
Een tweede bericht betreft een slimme manier waarop hackers geld stelen bij Starbucks klanten. Het zit zo: bij Starbucks kan je je koffie betalen met je smartphone, via een app. Je kan ook een Starbucks cadeaubon herladen, door geld automatisch te laten halen van je gewone bankrekening, je kredietkaart of je PayPal. Hackers zijn er nu in geslaagd om in te breken in de online account van verschillende Starbucks klangen, daar een nieuwe cadeaubon in te voeren, geld daarnaar over te schrijven, en die procedure te herhalen telkens de originele kaart herladen wordt.
Volgens Starbucks is de hack te wijten aan een te zwak paswoord, dat de hackers te gemakkelijk konden kraken. Feit blijft in elk geval dat het erg gemakkelijk is om geld over te schrijven, en dat Starbucks, aldus CNN (2) geen procedures heeft om verdachte transacties op te sporen.

Apple Watch kan gewoon reset worden
Een derde bericht over beveiliging betreft de Apple Watch. Nu is dat hebbeding niet goedkoop te noemen, en je zou verwachten dat er toch wel een of andere vorm van beveiliging op zit. En dat zit er ook op: wanneer het toestel het contact met je arm, dan zal je het eerst terug moeten activeren vooraleer je er terug mee kan werken.
Maar een andere veiligheid ontbreekt. Bij de iPhone bijvoorbeeld kan de dief die jouw toestel steelt, dat niet resetten om met een andere iCloud account te koppelen. En dat kan bij de Apple Watch, aldus iDownloadblog, wél. De dief kan het toestel resetten en aan een andere iCloud account koppelen, net alsof hij het toestel zopas in een Apple Store winkel gekocht had. Wat Activation Lock is, en hoe de dief jouw Apple Watch kan resetten, lees je in het artikel. (3)
http://blogs.windows.com/msedgedev/2015/05/11/microsoft-edge-building-a-safer-browser/
http://money.cnn.com/2015/05/13/technology/hackers-starbucks-app/
http://www.idownloadblog.com/2015/05/13/the-apple-watch-thieves-reset-no-activation-lock-security/



 
 
Voor elk wat wils
Nieuws in een notedop



[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse]

*** Primeur! Het Corporate Video Festival gaat nationaal
Het Corporate Video Festival organiseert op donderdag 28 mei 2015 de eerste nationale editie in Kinepolis Brussel. Het is reeds de zestiende keer dat de AP Hogeschool in co-organisatie met Kanaal Z/Canal Z het Festival organiseert. Een andere primeur is een beurs die reeds in de namiddag start. Op die beurs zullen productiehuizen en communicatiebureaus hun expertise delen met bedrijven en organisaties.
http://www.corporatevideofestival.be

*** Eerste editie Innovators Under 35 Belgium
Innovators Under 35 Europe, de prijs die MIT Technology Review uitreikt aan jonge Innovators over de hele wereld, maakt voor zijn eerste Belgische editie de top zeven bekend van jonge laureaten.
http://www.belgamediasupport.be/pressrelease/general-detail.do?originalId=46441&language=NL




Netties werkt samen met:



EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT:
Een kaart van de wereld waarop Utopia niet voorkomt,
is de moeite van het bekijken niet waard.
-Oscar Wilde-


 
De nieuwe oogst


   
NEURONATION: FITNESS VOOR JE HERSENEN
We zijn met zijn allen zo bezig om ons lijf gezond te houden, maar hoe zit het met ons verstand? NeuroNation wil dat ook fit houden, door oefeningen aan te bieden die je werkgeheugen verbeteren. Dat is je vermogen om informatie snel te verwerken, rationele beslissingen te nemen, en afleidingen te negeren. Hoe meer je traint, hoe slimmer je wordt!
Dit is een online training tool waarbij je dus een account moet aanmaken, om je vorderingen te kunnen volgen.
[Taal: ENG]
http://www.neuronation.com/#


CHROMVILLE: EEN ENORM LEUKE ERVARING VOOR DE KLEINTJES!

Dit is een platform dat zowel website als apps voor iOS en Android omvat. Op de website kies je een tekening om te downloaden. Die print je dan, en laat je inkleuren door de kleintjes. Vervolgens ga je naar de app die je op je iOS of Android tablet geïnstalleerd hebt, en kies je daar de bewuste tekening. Je houdt de tablet op de juiste wijze boven de tekening, en je figuurtjes komen tot leven. Wonderlijk!
[Taal: ENG]
http://chromville.com/howtoplay/
http://chromville.com


MEER WETEN OVER EXCEL: CHANDOO
In onze reeks over websites waar je meer te weten komt, tricks & tips vindt, deze site. Chandoo is waarschijnlijk de meest uitgebreide bron over Excel op het web. De site werd al in 2007 gelanceerd, maar blijft voortdurend nieuwe tips geven. De beginner gaat best van start met de Excel Basics pagina's. Later kan je dan naar de Advanced Excel pagina's overstappen.
[Taal: ENG]
http://chandoo.org/wp/


MEER WETEN OVER EXCEL: EXCEL FUNCTIONS

Waar de vorige site echt alles uitlegt, van beginner tot expert, is deze site meer een naslagwerk. De rubrieken die een absolute aanrader zijn, zijn de Tips & Tricks, en de Common Excel Errors (vaak gemaakte fouten). Want het is uit fouten dat je leert!
[Taal: ENG]
http://www.excelfunctions.net/


MEER WETEN OVER EXCEL: EXCELJET
Een uitstekende site, die tips geeft over Excel rond bepaalde thema's. Er zijn verschillende videotips, maar voor wie het liever tekstueel bekijkt zijn er ook veel tips in het blog.
[Taal: ENG]
https://exceljet.net/


MEER WETEN OVER EXCEL: CONTEXTURES
Het bijzondere aan deze site is dat zij meer als een encyclopedische index opgevat werd dan een reeks blog postings of video's. Wie al wat ervaring heeft met Excel vindt hier direct wat hij nodig heeft, maar voor beginners die nog niet zo ingewijd zijn in Excel termen en functies is dit wellicht te hoog gegrepen.
http://www.contextures.com/


VRIJDAG MULTIMEDIA: GOOGLE CULTURAL INSTITUTE

Als het goed is, zeggen we het ook: Google kan prachtige dingen te voorschijn toveren, zoals deze collectie van het Google Cultural Institute. Die bevat opmerkelijke verhalen van musea uit de hele wereld, die allemaal een perspectief brengen over hoe het leven voor altijd veranderd werd door WereldOorlog II. (Bron: Walkingmen.com)
[Taal: ENG]
https://www.google.com/culturalinstitute/project/second-world-war


VRIJDAG MULTIMEDIA: REFUGEE REPUBLIC
Een heel knap multimedia project, met als onderwerp het dagelijkse leven in een vluchtelingenkamp in Syrië. Het onderwerp is niet alleen interessant - maar triestig uiteraard, maar het is ook de vormgeving die opvalt. Tekeningen, film, fotografie, geluid en tekst dompelen je onder in de wereld van het kamp en laten je kennis maken met de bewoners ervan.
Een ongelooflijk knap gemaakte documentaire -een aanrader!
[Taal: ENG/NL]
http://refugeerepublic.submarinechannel.com/




Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/  -  http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



 
Bij de collega's



*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING
(Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers)
http://belsec.skynetblogs.be  


*** BELGIAN COWBOYS
http://www.belgiancowboys.be/



(je moet niet legaal bezig zijn om veel geld op te halen bij investeerders)
Uber wordt mogelijk de meest waardevolle startup aller tijden
http://www.belgiancowboys.be/algemeen/uber-wordt-mogelijk-de-meest-waardevolle-startup-aller-tijden


*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

 
(studie bevestigt wat je al kan vermoeden: we zijn niet goed bezig...)
'Minder concentratie dan een goudvis door apparaten'
http://www.ad.nl/ad/nl/4561/Wetenschap/article/detail/4021797/2015/05/14/Minder-concentratie-dan-een-goudvis-door-apparaten.dhtml

 
*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be
 
 
(Gebruikers geven Apple ongelijk: je hebt wel degelijk meer poorten nodig..)
Breng meer poorten naar je nieuwe MacBook Pro
http://www.elektrozine.be/ez/article/9154/Breng-meer-poorten-naar-je-nieuwe-MacBook-Pro.html


*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/

 
(De macht van Google nogmaals bewezen...)
Google straft nu al sites die niet mobile-friendly zijn
https://www.digimedia.be/News/nl/18106/google-straft-nu-al-sites-die-niet-mobilefriendly-zijn.html

*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info


(het moet niet altijd serieus zijn...)
Gratis games uit de jaren negentig
http://computertaal.info/2015/05/11/gratis-games-uit-de-jaren-negentig/

 


*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

(mooi, maar toch ook wat kritiek -en heel veel commentaren op die kritiek!)
Apple MacBook Review - Zijn tijd (te) ver vooruit
http://tweakers.net/reviews/4016/apple-macbook-zijn-tijd-%28te%29-ver-vooruit.html
http://tweakers.net/reviews/4016/last/apple-macbook-zijn-tijd-%28te%29-ver-vooruit.html#reacties



*** DATANEWS
http://www.datanews.be



(leuk:: 27 cartoons)
In (getekend) beeld: Hoe de smartphone ons leven verpest
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/in-getekend-beeld-hoe-de-smartphone-ons-leven-verpest/diaporama-normal-569989.html



*** BLOOVI
http://www.bloovi.be/

(voor de narcisisten onder ons)
Deze revolutionaire cameradrone brengt jouw avonturen perfect in beeld
http://www.bloovi.be/nieuws/detail/gooi-deze-camera-drone-in-de-lucht-en-hij-filmt-je




 
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut


 
SLIMMER WERKEN MET OUTLOOK: MAILS ALS BESTANDEN OPSLAAN
Wil je een bepaalde mail voor altijd bewaren op een duidelijke plaats waar je die altijd kan tereugvinden, dan kan dat op verschillende manieren.
Om te beginnen kan je een individuele mail bewaren via Bestand > Opslaan Als (en dan een van volgende opties te kiezen: tekst, HTML, Outlook Message formaat = .msg, of HTML? ;mht).
Je kan ze ook gewoon naar je desktop of naar Windows Explorer slepen, en daar in de gewenste map te stoppen. Doe je dit, dan worden ze automatisch in het .msg formaat bewaard, met de onderwerplijn als bestandsnaam.


BETER WERKEN MET OUTLOOK: SNELONDERDELEN

Wanneer je vaak een zelfde tekst moet schrijven, dan kan je werken met sjablonen voor je mails. Hoe je dat doet, hebben we al in een vorige tip uitgelegd. Maar er bestaat nog een andere manier om tekst die je vaak gebruikt, te herwerken, zonder daarom een hele standaardmail te moeten maken: de snelonderdelen.
Schrijf een mail, en selecteer het gewenste deel. Klik nu op het tabblad Invoegen in het vak Tekst op Snelonderdelen. Kies uit het uitklapmenu "Selectie opslaan in galerij Snelonderdelen. Geef een naam.
Voortaan kan je, wanneer je in een mail werkt en die bepaalde tekst nodig hebt (je bankgegevens bijvoorbeeld), via het tabblad Invoegen / Snelonderdelen de optie AutoTekst kiezen, en de gewenste tekst uit de lijst ophalen.
Zo kan je eigenlijk een hele galerij aan tekstblokken opbouwen, om mails samen te stellen.
http://www.pcpro.co.uk/features/388939/the-18-best-outlook-tips-for-increasing-productivity-become-an-outlook-expert-with-these-lesser-known-tips


BETER WERKEN MET OUTLOOK: EEN BOODSCHAP VOOR DE TOEKOMST
Heb je een bericht dat je pas later wil sturen, dan kan dat. Schrijf je mail, en ga dan naar het tabblad Opties, en bij het vak Meer Opties kies je: Bezorging uitstellen. In het dialoogvenster kies je nu de optie "Niet bezorgen voor" en vul je datum en uur in. Zo simpel is dat!
Een simpele manier trouwens om jezelf aan een bepaalde taak te herinneren...
Toch nog even dit: maak je gebruik van Exchange, dan kan je je Outlook sluiten, en de mail zal verstuurd worden. Maak je gebruik van POP of IMAP, dan moet je je mailprogamma open laten staan tot het tijdstip van verzenden voorbij is.
http://www.pcpro.co.uk/features/388939/the-18-best-outlook-tips-for-increasing-productivity-become-an-outlook-expert-with-these-lesser-known-tips


BETER WERKEN MET OUTLOOK: BOODSCHAPPEN GROEPEREN
Krijg je elke dag veel mails binnen, dan is het niet altijd simpel om een bepaalde mail terug te vinden. Outlook kan mails in Conversaties groeperen, zodat een bepaalde mail aanklikken alle verwante boodschappen meteen ook toont.
Dit kan je activeren als een globale instelling, of per mailbox, door naar het tabblad Beeld te gaan, en daar in het vak Berichten de optie Weergeven als gesprek te activeren.



 
Van alles halen, (bijna) niets betalen...

 

  EXIFTOOL: METADATA BEWERKEN
Windows all - 3,8 MB - freeware
Met deze gratis tool kan je de metadata van bestanden bewerken - van één bestand, of die van alle bestanden in een hele map. De tool werkt zowel voor beeldformaten als muziek en video: EXIF, GPS, IPTC, XP, JFIF, GeoTIFF enz. http://www.chip.de/downloads/ExifTool_43082321.html
http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/


CITYMAPS: JE REIS PLANNEN


Android - 14 MB - freeware
Door informatie uit social media te integreren van je contacten daar, wil deze app je de beste bezienswaardigheden tonen wanneer je een citytrip plant. Je moet wel inloggen met Facebook of Google+. Meer uitleg bij Chip.de
http://www.chip.de/downloads/Citymaps-Android-App_79016126.html
http://citymaps.com/


SNIPPING TOOL PLUS:SCREENSHOTS MET WAT EXTRA
Windows all - 0,4 MB freeware
Met dit progje kan je de ingebouwde Windows tool om een schermafdruk of screenshot te nemen uitbreiden met extra functies. Bij CHip.de vind je een fotoreportage die je uitlegt hoe je aan de slag moet gaan met de tool.
http://www.chip.de/bildergalerie/Snipping-Tool-Plus-Screenshots-in-Sekunden-Galerie_52971856.html
http://www.techradar.com/downloads/snipping-tool-plus


TOMAHAWK: JE MUZIEKBIBLIOTHEEK KOPPELEN
Windows all - 34,2 MB freeware
Deze gratis mediaplayer koppelt de muziekbibliotheek op je harde schijf met verschillende online muziekdiensten waar je een account hebt zoals Spotify, Grooveshark, YouTube, last.fm of Soundcloud). Daardoor  krijg je, wanneer je een song beluistert, een suggestie voor een andere song die je mogelijk ook zou kunnen aanstaan. Hoe meer bronnen je koppelt, hoe meer en hoe betere suggesties.
http://www.chip.de/downloads/Tomahawk_54793588.html
http://www.tomahawk-player.org/


SKYPE TRANSLATOR: INSTANT VERTALING
Windows 8/8app - 10/10app - 13,9 B - freeware
Met deze tool kan je je skype gesprekken in real time vertalen. Geen Nederlands helaas, maar wel Engels, Spaans, Italiaans en Chinees. De vertaling volgt zodra de spreker een zin beëindigd heeft.
http://www.skype.com/en/translator-preview/


MESSENGER VOOR DE DESKTOP


Windows Vista/7/8/10 - 28,2 MB - freeware
Wil je de Facebook Messenger ook als software gebruiken op je desktop computer? Dat kan. Er bestaan versies voor Linux, OS X, en WIndows.
http://messengerfordesktop.com/


VRIJDAG APP-DAG: GMAIL (UPDATE)
De nieuwste versie van de Gmail app voor Android toont je voortaan ook informatie over je contacten. Daarvoor moet je op de avatar van een contactpersoon klikken, waarna je bijkomende informatie krijgt plus recente conversaties met die persoon.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.gm

(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.



 
 

Het laatste woord....



 


 
NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu 
of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier 
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart 
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO) Manu Drieghe 
Marijke Pante,
Marianne Steijlen 
Reinhilde Remaut 
Ludo Cattoor 
Evert Poppen 
Philip Lafeber 
Julien Van den Borre, 
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover) 
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer.  Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


  "NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

 De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.

U ontvangt deze mail omdat u zich in het verleden aangemeld hebt als abonnee op deze nieuwsbrief.

Wenst u uw abonnement te wijzigen of te annuleren? Dat kan op deze link

http://www.netties.be/v20/abonnement.php



 

AFSLUITER VAN DE WEEK
De geneugten der domheid zijn, op hun manier,
even groot als de geneugten der kennis.
-Aldous Huxley-