Verschijnt iedere zaterdag
Deadline van volgende editie: 
10/10/2013 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be


INHOUD
DEEL 1: 
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat
 

DEEL 2: 
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen, 
(bijna) niks betalen
Het laatste woord

NeTTieS
Jaargang 17
Nummer 791 van 9/3/2013



Gegroet lezer,

Deze week heb ik... tussen de antiquiteiten gezeten. Een van mijn bezigheden is namelijk een job in een groothandel, die stocks heeft vanaf de jaren 50. En die moeten nu de deur uit, aan elke prijs. En dus was het deze week knopen verkopen, in glas, in steen, en allerlei echt oude bijoux. Geen echte in goud, maar in plastiek en aluminium - dingen die zo echt vintage zijn, dat je ze terug mooi begint te vinden. Een groter contrast tussen die oude spullen, en het nieuwe waarover ik schrijf 's avonds, is haast niet mogelijk!

De evolutie die we in het laatste decennia meegemaakt hebben, overtreft alles wat er in de voorgaande eeuwen gebeurd is. En er staan ons nog heel knappe dingen te wachten. Denk maar aan Project Glass van Google, maar ook Microsoft heeft het een en ander in petto - daarover lees je deze week in dit e-zine.

Snel aan uw leesvoer dus. Bij leven en welzijn tot volgende week!

Hilde



Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php


Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen:
http://store.ovi.com/search?q=netties

Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: 
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar deel 1 en 2 van de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!
 





 




Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die 
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers, 
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.






IS DE TIJD VAN FACEBOOK VOORBIJ?
Het jonge volkje verkiest Tumblr en Pinterest

Een artikel dat een bepaalde dienst of protocol voor dood verklaart, mag altijd op belangstelling rekenen, want dat is natuurlijk een boude bewering. E-mail is bijvoorbeeld al honderden keren dood verklaard, en ook Google+ werd door sommigen (te vroeg) begraven. De laatste tijd is het Facebook dat op de dodenlijst staat.

In een recent artikel bij The Verge wordt deze stelling opnieuw geponeerd, naar aanleiding van de aankondiging van Blake Ross, Director of Product bij Facebook, dat hij het bedrijf zou verlaten. De reden: de jongeren vinden Facebook niet meer leuk, en dat laat hem twijfelen over de leefbaarheid van het bedrijf.

Waarom de jongeren Facebook niet meer leuk vinden? Wel, daar zijn verschillende redenen voor. Om te beginnen willen jongeren hun eigen ruimte hebben. Het is dan ook niet cool om dezelfde ruimte te delen met ouders, ooms en tantes, want die zitten nu ook allemaal op Facebook - zelfs de meester of de juf van de school. Verder heeft Facebook (en in mindere mate ook Twitter) veel te maken met opscheppen; "ik deed dit", "ik vond dat leuk", je wordt gedwongen om een publieke identiteit op te bouwen, en die identiteit moet interessant zijn. Je wordt ook gedwongen om altijd maar te delen, je intimiteit is weg.

Als dat zo is, en de jongeren vinden Facebook niet meer cool, waar vinden zij dan hun heil? Volgens The Verge bij diensten die nog sneller, nog tijdelijker zijn. Tumblr bijvoorbeeld, omdat je daar echt snelberichten plaatsen kan, je meerdere identiteiten kan opbouwen, en je privacy veel beter kan beheren, zonder al die ingewikkelde instellingen op Facebook. Snapchat, is een andere interessante dienst, omdat je daar beelden kan delen die zichzelf na een vastgestelde tijd vernietigen. En ook Pinterest omdat het zo gemakkelijk is om gewoon een foto te nemen en te delen, zonder zelfs tekst te moeten schrijven.

Heeft The Verge - en dus ook Blake Ross gelijk? Misschien. Facebook heeft zich ondertussen wel nauw verweven met het internet, er bestaat haast geen website meer of je vindt er een button "Vind ik leuk" op. Maar misschien zal die button stilaan aan belang verliezen, en gewoon een van de vele buttons worden, naast die van Twitter, Google+, LinkedIn, Reddit...

Anderzijds is het ook zo dat vele bedrijven in Facebook geïnvesteerd hebben. Zij voeren er promocampagnes met spelletjes allerhande. Maar wat maakt Facebook zo uniek, dat die spelletjes niet op de eigen website gespeeld kunnen worden? De unieke inlog, waarmee je over het hele web surft zonder je telkens te moeten aanmelden op websites is het grote geheim van het succes van Facebook. En dat zien wij nog niet meteen geëvenaard worden door een andere dienst.

Om over na te denken. Lees ook het hele artikel bij The Verge ("Het tijdperk van het snoeven is voorbij") plus natuurlijk de vele commentaren als reactie.
http://www.theverge.com/2013/3/1/4049592/the-age-of-the-brag-is-over-why-facebook-might-be-losing-teens


YAHOO STAPT AF VAN MEDIA, WORDT TERUG TECH BEDRIJF
... dat meteen zijn werknemers verbiedt om te telewerken

Ooit was Yahoo! dé bestemming bij uitstek op het internet. Yahoo! was een van de eerste zoekmachines, en het had uitstekende gidsen, door menselijke redacteurs aangemaakt en up-to-date gehouden. Maar dat was toen, voor Google zijn veroveringstocht op het internet begon.

Sindsdien werd het moeilijk voor Yahoo! - in zoverre zelfs dat buiten de VS er eigenlijk niet veel mensen zijn die Yahoo! nog als startpagina gebruiken, of zelfs weten dat er zoiets bestaat als een Belgische Yahoo, met nieuws, sport, enz. Het bedrijf probeerde op alle mogelijke manieren zijn positie te handhaven. Webdiensten werden vaak voor veel geld gekocht, om even later met verlies terug verkocht te worden, omdat het toch niet de verwachte opbrengst had.

Het tij kon echter niet meteen gekeerd worden. En nu dus heeft Yahoo! aangekondigd dat het verschillende diensten zal stopzetten, om zich te kunnen focussen op zijn core business. Avatars, de app voor Blackberry, clues, app search, Sports IQ, Messsage Boards zullen sneuvelen. (1) TechCrunch meent in de manier waarop Yahoo zichzelf noemt in zijn rapport voor beleggers, "global technology company", een teken te zien dat Yahoo zich wil focussen op technologie, want in vorige rapporten noemde het zich nog "digital media company". (2)

Hoe het ook zij, het bedrijf heeft het moeilijk. Toch staat er sinds enige tijd een uitstekende kapitein aan het roer, Marissa Mayer, een dame die van wanten weet. Zij behoorde jarenlang tot de directie van Google waar zij een van de belangrijkste woordvoerders was. Verleden week haalde zij trouwens de pers door een opzienbarende beslissing: zij verbood het telewerken voor Yahoo-personeel. Er zou teveel misbruik gemaakt worden, en het telewerken van thuis uit was niet productief genoeg. Waarom zij deze beslissing nam? Volgens Business Insider (3) keek zij gewoon naar de data van de VPN-netwerken van het bedrijf, en concludeerde daaruit dat de werknemers onvoldoende ingelogd waren op het bedrijfsnetwerk.

Mayer zou trouwens bezeten zijn van data; Business Insider haalt het verhaal aan over een designer bij Google, die zijn job opzegde omdat hij niet meer kon leven met de manier waarop Mayer bepaalde hoe de website van Google eruit moest zien. Zij had daarbij geen oog voor design, wel data, en maakte haar keuzes gewoon op basis A-B vergelijkingen en hoe de mensen reageerden op de site.

Een interessant verhaal, dat echter niet veel kan veranderen aan het feit dat Yahoo! in de ogen van velen behoort tot de dinosaurussen van het internet, die geen overlevingskansen hebben...
http://thenextweb.com/insider/2013/03/01/yahoo-to-kill-swath-of-products-including-blackberry-app-message-boards-and-more-in-april-to-sharpen-focus/
http://techcrunch.com/2013/03/01/yahoo-is-now-officially-calling-itself-a-technology-company-ditching-the-digital-media-tagline/
http://www.businessinsider.com/how-marissa-mayer-figured-out-work-at-home-yahoos-were-slacking-off-2013-3


EVERNOTE GEEFT 50 MILJOEN GEBRUIKERS NIEUW PASWOORD
De volgende in de rij van aanvallen op grote sites...

Het overkwam Twitter, Facebook, Tumblr en Pinterest. En nu is het de beurt aan Evernote, om zijn database met de gebruikersnaam, email adres en paswoord aangevallen te zien. Als gevolg daarvan heeft het aan 50 miljoen gebruikers een mail gestuurd, met daarin de melding dat hun paswoord vernieuwd werd. De servers van Evernote zullen het dus even druk hebben in de volgende uren/dagen.

Een geluk bij een ongeluk is het feit dat er geen financiële data gecompromitteerd is: de aanvallers hadden geen toegang tot informatie over betalingen, zo verzekert Evernote in zijn blogpost (1). Maar toch geeft het stof tot denken. De meeste mensen gebruiken Evernote immers niet alleen voor hun to-do lijstjes maar ook als een digitaal geheugen; dingen die zij niet mogen vergeten, en die ze altijd bij de hand willen hebben. En daar kan dan weer heel wat interessants bij zitten, zoals de paswoorden die voor verschillende sites gebruikt worden; verjaardagen - dat lijkt op het eerste zicht oninteressant, maar dat zou door hackers gebruikt kunnen worden bij een phishing aanval, enz.

Het blijft dus uitkijken geblazen!

http://www.wired.com/threatlevel/2013/03/evernote-hack-password-resets/
http://techcrunch.com/2013/03/02/evernote-saw-first-signs-of-hacking-on-feb-28-emails-passwords-and-usernames-accessed-but-not-your-data-or-payment-details/
http://evernote.com/corp/news/password_reset.php



NEEN, ACTA IS NIET DOOD
Ondanks alle protest voert Canada ACTA in

Weet je nog, enkele maanden terug, het grote protest tegen ACTA, de Anyi Counterfeit Trade Agreement? Deze handelsovereenkomst, door de VS voorgesteld, zou de bescherming van intellectueel eigendomsrecht (Intellectual Property) moeten verhogen. Op zich niets tegen, maar wel tegen het feit dat in de strijd tegen piraterij en namaakgoederen verregaande volmachten gegeven zouden worden aan de bewakers van het IP, o.a. de douane.

Onder druk van het protest, vooral in Europa, werd ACTA terug weggemoffeld. Iedereen dacht dat het gedaan was met ACTA, maar dat is buiten de VS gerekend. Dat zette Canada onder druk, en kijk: verleden week werd daar een wetsvoorstel ingediend dat ervoor moet zorgen dat Canada ACTA ratificeert. Een goede analyse hiervan lees je in het blog van Michael Geist (1).

Het doet natuurlijk wel vragen rijzen. Want was er in ons land geen minister die gezworen had dat ACTA er wel zou komen, ene Vande Gucht? Mogen we nu verwachten dat ACTA ook in Europa via achterdeurtjes terug binnensluipt? De druk die op Canada uitgeoefend wordt om ACTA alsnog aan te nemen, doet het ergste vermoeden.

Het artikel bij TechDirt kreeg in elk geval heel wat teleurgestelde commentaren van Canadezen (2)...

http://www.michaelgeist.ca/content/view/6796/125/
http://www.techdirt.com/articles/20130301/12143622173/ustr-to-canada-bow-down-accept-acta-canada-yes-we-shall-do-your-bidding.shtml?threaded=true#c204


TOEGANKELIJKHEID IN HANGOUTS VERBETERD MET GEBARENTOLK
En instructies om je webpagina beter doorzoekbaar te maken

Enkele korte berichten uit de Google-stal. Om te beginnen worden de Google+ Hangouts, de videochat die je met verschillende vrienden kan houden, een beetje toegankelijker voor mensen met een handicap. Zo werd voor doven en gehoorgestoorden een app uitgebracht voor gebarentaal. Indien zij dat wensen, kunnen zij een gebarentolk uitnodigen om tijdens een gesprek voor hen te spreken en gebarentaal te gebruiken. De tolk staat op het scherm van de persoon die om de tolk vroeg, altijd aan de rechter bovenkant. Wanneer de tolk namens die persoon spreekt, wordt de persoon in de focus gezet (1).

Een andere verbetering is dat er sneltoetsen toegevoegd werden, zodat mensen die geen muis wensen of kunnen gebruiken, via het klavier commando's kunnen doorgeven. De volledige lijst met sneltoetsen staat bij Google (1)

Een tweede bericht betreft de search, eigenlijk toch de kernactiviteit van Google (alhoewel, eigenlijk is dat advertenties...). Welnu, eerder deze week hadden wij het al over de website van Google die een soort interactieve infogram is. Die website kadert in een campagne van Google, "How Search Works". Nu heeft Google ook een document uitgebracht dat heel uitgebreid is, en waarin uitgelegd wordt hoe de 'raters' pagina's beoordelen, en welke impact hun oordeel heeft bij het algemene zoekalgoritme van Google. Interessante lectuur, want door te weten waaraan Google aandacht schenkt, kan je natuurlijk ook zorgen dat je pagina op die punten goed scoort. Alle kleine beetjes helpen....

Het PDF bestand vind je op de tweede link (2)
http://support.google.com/plus/bin/answer.py?hl=en&answer=2752487
http://www.webpronews.com/google-posts-big-search-quality-rating-guidelines-document-says-its-just-the-cliffs-notes-version-of-the-real-thing-2013-03


NIEUWE SMARTPHONE VAN SAMSUNG LAAT PAGINA'S SCROLLEN MET OOGBEWEGING
galaxy s IV wekt toch wel even opwinding

Tja, er is innovatie en innovatie. Terwijl onze favoriete curatorsite voor nieuws, TechMeme, heel veel links vermeldde naar de iWatch van Apple, die eraan zou komen, heeft de nieuwe Galaxy S IV toch wel wat meer in zijn mars, naar onze bescheiden mening.

Om te beginnen: een toestelletje dat je op je pols draagt en een minicomputer is, is geen nieuwigheid. Timex (of was het Seiko?)  had in de jaren negentig al zo'n uurwerk, dat je kon synchroniseren met je computer, om je adressenboek, agenda op je "polsuurwerk" te zetten. Sony en verschillende andere smartphone makers hebben al langer een smartwatch uitgebracht, dat in contact staat met je smartphone, en daarop meldingen weergeeft.

Wat de iWatch van Apple dan meer kan brengen? Een stappenmeter, sensoren om data te meten zoals hartslag - been there, done that. De iWatch lijkt ons niet meteen iets revolutionairs te kunnen brengen - toch niet zoals hij aangekondigd wordt door verschillende waarnemers (1)

Neen, dan is wat Samsung uit zijn mouw schudt toch iets waarbij je even opkijkt. Want die bevat een technologie die "Eye scrolling" heet (2). Daarbij zal het toestel de ogen van de gebruiker volgen, om te bepalen waar hij moet scrollen; wanneer je bij het lezen van een tekst op het einde van het scherm komt, zal de software automatisch verder scrollen. Een bewering die trouwens ondersteunt wordt door een aanvraag die Samsung ingediend heeft in Eurpa voor het merk "Eye Scroll", na eerder de "Samsung Eye Scroll" in de VS gedeponeerd te hebben.

Maar laat ons niet te snel van stapel lopen. Misschien laten we ons wel misleiden door geruchten en speculaties - Samsung is nu immers "hot", dan is altijd aanlokkelijk om met geruchten te zwaaien. De producten die Samsung uitbrengt werken, niet alleen goed, maar zelfs heel goed, en op vaak vernieuwende wijze. Alhoewel Samsung, eerlijk gezegd, nog altijd de luister en grandeur mist van Apple...
http://www.bloomberg.com/news/2013-03-04/apple-s-planned-iwatch-could-be-more-profitable-than-tv.html
http://bits.blogs.nytimes.com/2013/03/04/samsungs-new-smartphone-will-track-eyes-to-scroll-pages/


GOOGLE WIL WERKEN MET DE WITTE RUIMTE
...en Kroes geeft Brussel een standje voor zijn 4G

Er zijn steeds meer mobiele toestanden, die steeds meer data verzetten. Daarvoor is natuurlijk bandbreedte nodig - de providers moeten voortdurend masten bijzetten en hun netwerk uitbreiden. Maar is dat niet ongezond voor de mens, die steeds hogere concentratie aan straling? Wetenschappers geraken het maar niet eens over het al dan niet gevaarlijk zijn van straling van het mobiele signaal. Daarom hanteren verschillende landen en regio's verschillende normen voor wat toelaatbaar is. En dat schept problemen.

In Brussel bijvoorbeeld wordt een stralingsnorm van 3 volt per meter gebruikt, wat veel strenger is dan wat de Wereldgezondheidsorganisatie aanraadt. Door die strenge norm kan het 4G netwerk, dat sneller internet moet brengen, in Brussel niet uitgebouwd worden. Voor de hoofdstad van een land, met zijn belangrijke Europese instellingen, is dat een grote hinderpaal. Europees commissaris Neelie Kroes vindt dit toelaatbaar, en heeft nu aan Brussel gevraagd waarom het gewest zo'n lage drempel hanteert (1).

In de VS heeft Google dan weer een andere manier bedacht om ruimte te maken voor de draadloze communicatie van de toekomst: white tv-spectrum. Nu tv niet meer analoog is maar digitaal, en dus niet meer via de lucht gaat, is er heel wat ongebruikte golflengte vrijgekomen. Die kan ideaal zijn voor de uitbreiding van het draadloze spectrum. Google (maar dan wel Google.org, de filantropische tak van de zoekgigant) werkt nu samen met andere tech bedrijven om die ongebruikte tv-spectrum in kaart te brengen, zodat dit in de toekomst gebruikt kan worden voor draadloze communicatie.  En "in kaart brengen" mag je letterlijk nemen, want de database wordt meteen op een wereldkaart weergegeven, die je op de derde link bekijken kan. (2)(3)
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/neelie-kroes-leest-brussel-de-les-over-uitblijven-4g/article-4000256961947.htm?nb-handled=true&utm_medium=Email&utm_source=Newsletter-04/03/2013&utm_campaign=Newsletter-RNBDAGKN#
http://www.webpronews.com/google-creates-tv-white-space-map-starts-public-spectrum-trial-2013-03
https://www.google.org/spectrum/whitespace/index.html


TWITTER ZET APP-VERSIES VAN TWEETDECK STOP
Wil zich enkel nog concentreren op webversie

Wanneer je, als starter, een goed lopende dienst of software bedenkt, dan kan je twee dingen doen: proberen steeds verder te groeien, en het opnemen tegen de gevestigde bedrijven; dat die ondertussen jouw idee namaken en in hun eigen dienst verwerken, waardoor ze jouw dienst zijn bestaansreden ontnemen, is een risico dat bij deze filosofie hoort. Maar je kan ook hopen dat ze jouw bedrijf kopen, liefst voor heel veel geld. Dat laatste houdt ook een risico in: eens je jouw dienst verkocht hebt, kan die ander ermee doen wat hij wil - inbegrepen gewoon stopzetten. Als programmeur of starter heb je dan wel je geld, maar je bent je kind kwijt.

Dat is wat starters telkens en telkens moeten ervaren wanneer zij opgekocht worden door de groten der aarde, de Yahoo's, de Twitter, de Googles. En dat is wat nu ook TweetDeck ervaren moet. Deze Twitter client kende een groot succes, en werd enkele maanden geleden gekocht door Twitter zelf.

Nu heeft Tweetdeck, net als Hootsuite, het grote voordeel dat je een prachtig dashboard hebt met verschillende kolommen; je kan daarin verschillende persona zetten, onderwerpen die je volgt, DM's, RT's, enz. Met andere woorden: Tweetdeck is ideaal (net als Hootsuite trouwens) om meerdere accounts te beheren.

Twitter heeft nu, tot ontsteltenis van de vele gebruikers, aangekondigd dat de app-versie voor iPhone en Android stopgezet zullen worden. En ook de versie die in Adobe Air op je desktop draaien kan. Enkel de webversie zal nog verder ontwikkeld worden.

Je kan begrijpen dat met heel wat woede gereageerd werd op deze aankondiging. Twitter is al langer bezig om diensten en software van derden die op Twitter gebaseerd zijn aan strenge regels te onderwerpen. Het uiteindelijke doel is wellicht om de gebruiker naar de gewone webdienst van Twitter te krijgen, want daar is het dat Twitter zelf het meeste controle heeft op de omgeving - en de reclame.

Een staaltje van die onthutste reacties vind je bij The Verge.
http://www.theverge.com/2013/3/4/4064708/twitter-discontinuing-tweetdeck-apps
http://news.cnet.com/8301-1023_3-57572483-93/twitter-kills-android-iphone-and-air-desktop-apps-for-tweetdeck/


APPBOY HELPT PROGRAMMEURS INFO IN TE WINNEN
Samen met Hootsuite uitvinden wat er fout ging

Twitter is een heel gemakkelijke manier om aan klantendienst te doen. Je legt je oor gewoon te luisteren, en reageert meteen op klachten of suggesties. Ook voor ontwikkelaars van apps, software en diensten is dat zo: wanneer een gebruiker op Twitter klaagt dat iets niet werkt of dat de app crasht, dan kan de ontwikkelaar meteen reageren.

Helaas is op dat moment de beperking van 140 tekens een zware hindernis voor de ontwikkelaar. Want hij moet allerlei technische informatie zien uit te vissen: wat voor systeem heeft de gebruiker, welke versie van de app, wanneer deed de crash zich voor, enz. Een spelletje van vraag en antwoord, dat al snel tot een twintigtal tweets heen en weer kan leiden.

Een startend bedrijf, Appboy, heeft nu een goed idee. Wanneer de ontwikkelaar het Appboy in zijn app inbouwt, dan wordt de nodige informatie meteen doorgegeven in de twitter stream. De gebruiker moet wel met Hootsuite werken, een alternatieve Twitter-client. Nu moet het ons wel van het hart dat het feit dat er twee voorwaarden vervuld moeten worden, vooraleer de gebruikerkan genieten van deze handigheid, ons wel doet twijfelen aan de kans op succes van het project. Maar anderzijds is het ook zo dat Hootsuite wellicht wat meer in de kijker zal komen, nu Twitter zelf de mogelijkheden van Tweetdeck, een van de andere populaire Twitter-clients, zodanig teruggedraaid heeft dat de tool haast al zijn aantrekkelijkheid verloren heeft...

Meer uitleg over Appboy bij PandoDaily, dat ook zijn bedenkingen heeft bij de app...
http://pandodaily.com/2013/03/04/appboy-partners-with-hootsuite-to-help-developers-manage-frustrated-tweeters/
http://www.appboy.com/


YOUTUBE GAAT MUZIEK STREAMEN..
... en moet muziek eigenlijk niet gratis worden?

Tegenwoordig lijkt het wel zo dat, wanneer je gewoon muziek horen van een bepaald genre, je naar een van de streaming muziekdiensten gaat. Wil je echter muziek horen van een bepaalde artiest, dan ga je naar YouTube, waar je meteen de song vinden kan. Een trend waarop Google nu inspeelt, want het wil een dienst voor het streamen van muziek lanceren, een beetje zoals Spotify.

Google biedt al muziek aan, via zijn Android webwinkel, Google Play, maar heeft voor de hele wereld de akkoorden op de muziekrechten nog niet in orde. Zo kan je in België bijvoorbeeld nog geen muziek aankopen in dat winkeltje. Het zal ons dan ook benieuwen of Google dit wél rond krijgt voor de streaming muziekdienst. (1)

Deze week verscheen er trouwens bij CNet een interessant artikel: zou muziek nu eigenlijk niet gratis moeten zijn? De achterliggende filosofie: vroeger kon je alleen muziek beluisteren, wanneer je hem aankocht - per cd of de goede oude vinyl LP. In het begin van de digitale muziek kon je die ook nog aankopen, via iTunes bijvoorbeeld, maar tegenwoordig wordt muziek gestreamd, heel vaak gratis (mits advertenties).

Fans kopen muziek om hem te hebben, en zo vaak mogelijk te beluisteren. Die reden om te betalen voor muziek is weggevallen, met de streaming diensten. Fans kopen echter ook muziek om hun favoriete band te steunen. Dat doen ze tegenwoordig eerder door naar hun concert te gaan en merchandising te kopen, dan door muziek in digitale vorm te kopen. Misschien gaan we zelfs naar een tijdperk dat bands geen albums meer uitbrengen...

Zoals altijd bij een artikel met een controversieel standpunt, zijn de vele reacties hierop interessant om lezen (2)
http://tech.fortune.cnn.com/2013/03/05/youtube-streaming/?iid=SF_T_LN
http://news.cnet.com/8301-13645_3-57572081-47/poll-should-music-be-free/?tag=nl.e497&s_cid=e497&ttag=e497


MICROSOFT VIRALSEARCH: HOE ONTSTAAN MEMES?
En over Twitter dat niet de mening van het grote publiek weergeeft

Het is de droom van elke marketeer: iets maken dat viraal gaat op het internet. Wanneer een filmpje of artikel maar interessant genoeg is, zorgen de gebruikers zelf voor verspreiding - zelfs wanneer het om een reclamefilmpje gaat.

Maar wat maakt iets viraal? Hoe verspreidt het zich? Microsoft heeft nogmaals bewezen dat het een knap onderzoekslab heeft, want de jongens en meisjes van dit labo hebben nu een project uitgebracht, ViralSearch, dat onderzoek doet naar dit virale effect. Bijna een miljard berichten werd bekeken op Twitter, en er werd gezien hoe nieuws, video's, foto's verspreid raken en hoe viraal zij zijn. Deze data wordt voorgesteld op een interactieve tijdlijn van gebeurtenissen.

Bij het project kan je ook zoeken naar verhalen, zinnen, of zelfs Twitter gebruikers, om te zien hoe bepaalde mensen helpen om content viraal te maken. Voorlopig heeft Microsoft geen plannen om dit project tot een apart product te maken, maar het kan het bedrijf intern wel helpen om marketing enz. bij te staan. (1)(2).

Toch even iets vermelden over Twitter; het is nu eenmaal zo dat niet iedereen op Twitter zit, dit in tegenstelling tot Facebook. Twitter heeft nog altijd dat airtje van voor "geeks" te zijn. Het is dan ook logisch dat de meningen die je daar hoort, niet altijd de meningen van "het volk" zijn, de gewone mensen. Die stelling werd deze week bewezen door Pew Research Center, dat de resultaten van nationale (Amerikaanse) opiniepeilingen vergeleek met de toon in tweets als reactie op acht belangrijke gebeurtenissen, waaronder de uitslag van de presidentsverkiezingen, het eerste presidentsdebat, en de belangrijke toespraken van Barack Obama.

Uit het onderzoek blijkt dat de gesprekken op Twitter de ene keer meer liberaal waren dan wat in de opiniepeilingen geantwoord werd, de andere keer meer conservatief. Maar altijd wel negatiever. Of dit ook het geval is in Europa, dat kan uit deze studie niet afgeleid worden (3)
http://www.theverge.com/2013/3/4/4064340/microsoft-viralsearch-tracking-twitter-trends
http://research.microsoft.com/apps/video/default.aspx?id=185452&l=i
http://www.pewresearch.org/2013/03/04/twitter-reaction-to-events-often-at-odds-with-overall-public-opinion/


GOOGLE PLAY VIERT ZIJN EERSTE VERJAARDAG MET WEGGEVERS EN DISCOUNTS
Meer dan 18 miljoen songs in de winkel

Een jaar geleden gaf Google zijn Android Market, de plek om apps voor de Android toestellen te halen, een nieuwe naam: Google Play. En dat moet gevierd worden. Gedurende een week lang zal je er een massa dingen gratis of met fikse kortingen kunnen downloaden: muziek, in-game content, tv-shows, boeken, enz. Helaas varieert het aanbod per land, want in ons land bijvoorbeeld kan je nog geen muziek vinden.

Google volgt trouwens netjes het scenario van Apple met zijn iTunes, en biedt voortaan in verschillende landen ook kaarten aan met een waarde op die je kan opkopen in de Google Play winkel, net zoals de iTune kaartjes die je aan de kassa in de grootwarenhuizen vindt. en in verschillende landen kan je je Google Play aankopen betalen via de rekening van je mobiele telefoonprovider.

Er zijn nu meer dan 700.000 apps en games in de Google Play winkel. Speciaal voor de verjaardag hebben verschillende ontwikkelaars leuke verrassingen bedacht. Op de speciale verjaardagslink kan je het bekijken.
https://play.google.com/store/apps/collection/promotion_2013_play_birthday
http://www.engadget.com/2013/03/05/google-play-first-birthday-free-downloads-discounts/
http://googleblog.blogspot.be/2013/03/celebrating-google-plays-first-birthday.html   


NOKIA DRINGT AAN OP INSTAGRAM APP VOOR WINDOWS PHONE
Microsoft krijgt voorlopig geen schrijfrechten

Eerder deze week kon je lezen dat, volgens verschillende waarnemers, Facebook pluimen verliest. Het jonge volkje zou niet meer zo massaal naar het sociale netwerk trekken. Dé place to be zou Instagram zijn, een symbool van onze beeldcultuur.

De Instagram app werkt erg nauw met je mobiele toestel samen, omdat hij meteen toegang krijgt tot je camera: de foto die je maakt kan je meteen bewerken, van een filter voorzien, en dan uploaden om te delen - op de Instagram site met je profiel, of op de sociale netwerken zoals Facebook. In het begin was Instagram lange tijd exclusief voor iOS, maar sinds enkele maanden is er ook een app voor Android-gebruikers.

Windows Phone echter bleef achterwege. Volgens bronnen zou Microsoft wel aan het werken zijn aan een eigen Instagram-app, maar krijgt het geen rechten om te schrijven naar de Instagram-diensten om de foto's te publiceren. Uiteraard is het heel belangrijk voor Microsoft (en makers van Windows Phones zoals Nokia) om een Instagram app te hebben, want het ontbreken van deze app zou gebruikers er wel eens van kunnen weerhouden om over te stappen naar Windows Phone.

Nokia heeft nu een initiatief genomen: om de druk op Instagram op te vijzen, heeft het #2InstaWithLove uitgebracht een Windows Phone app voor Lumia toestellen. Het is een foto-app met een heel beperkte filter: het maakt er polaroid foto's van door er een randje aan toe te voegen. Maar het is de bedoeling, zoals de naam van de app het zegt, om Instagram wat aan te porren.

Tussen haakjes: Instagram heeft eigenlijk geen business model; het verbruikt enorm veel serverruimte om die miljoenen foto's te herbergen, maar kan daar geen inkomsten tegenover stellen. Maar dat zal de makers van Instagram misschien wel worst wezen, want hun broodje is gebakken: in april verleden jaar kocht Facebook het Instagram bedrijf voor 1 miljard dollar in cash en aandelen...
http://www.nokia.com/global/2instawithlove
http://www.theverge.com/2013/3/6/4070934/windows-phone-instagram-app-nokia-pressure


MICROSOFT SKETCHINSIGHT: INTERACTIEVE SKETCHES
Bewijst nogmaals hoe innoverend Microsoft Research is

Eerder deze week hadden wij het over vernieuwingen, en haalden het voorbeeld aan van Samsung, dat met de technologie komt waarbij automatisch gescrolld wordt op een pagina, wanneer jouw ogen het einde van het scherm bereikt hebben.

Ook Google is heel innovatief bezig - denk maar aan zijn Glass project, waarvan de toepassingen echt op je fantasie werken. Denk maar wat je zou kunnen beleven in een museum, met zo'n bril op. Of je wandelt en je krijgt meteen alle informatie over een klassiek gebouw in de straat te zien.

Maar als er één bedrijf is dat echt innoveert, dan is het Microsoft. Er zijn de laatste jaren zoveel mooie projecten die hun ontstaan gevonden hebben in de Microsoft labo's. Denk maar aan de Kinect, de add-on voor de Xbox die reageert op jouw bewegingen en je IN het game zet. Denk aan de Surface technologie, die nu volop toegepast wordt in de Surface tablet. Denk aan Fotosynth, de technologie om heel gemakkelijk foto's genomen vanop een zelfde standpunt om te zetten tot een 360° panorama foto.

En nu werd weer zoiets mooi voorgesteld uit het Microsoft research labo: Sketchinsight. Dat is een interactief whiteboard systeem, dat je kan gebruiken voor storytelling. Mooie woorden, die concreet betekenen dat je iets kan schetsen op het scherm, en dat dit dan in een animatie omgezet kan worden. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van data uit een database, wat dan weer mogelijkheden opent om diagrammen en statistieken op een nieuwe manier voor te stellen.

Het is dan ook de uiteindelijke bedoeling om Power Points en rekenbladen tijdens presentaties een stukje interactiever te maken en te verlevendigen.

Bij The Verge kan je een filmpje zien dat de werking uitlegt. Bij dit commentaren op dit artikel stond een zinnetje dat ons aan het denken zette: dat Microsoft eigenlijk heel knappe dingen maakt, maar dat het spijtig is dat veel van wat in het research labo uitgedacht wordt niet in een concrete toepassing omgezet wordt...
http://www.theverge.com/2013/3/4/4065670/microsoft-sketchinsight-interactive-storytelling
http://research.microsoft.com/apps/video/default.aspx?id=185431&l=i


TWITTER LAAT JE MEER ZOEKEN IN HET VERLEDEN...
... maar wel enkel in de apps. Waarom is ons een raadsel

Eerder deze week moesten we hier helaas minder goede berichten over Twitter brengen. Het zou namelijk de tools in Tweetdeck, de Twitter client die het onlangs gekocht had, terugdraaien.

Maar nu dus een positief bericht: voortaan zal je op de Android en iOS apps meer informatie krijgen wanneer je zoekt naar tweets uit het verleden. Voortaan kan je niet alleen zoeken naar tweets die ouder zijn dan de week die de vorige tijspanne was, maar je krijgt ook meer context.

Twitter zal namelijk zelf een "top tweet" vermelden bovenaan de zoekresultaten naar populaire onderwerpen. Die tweet werd dan gekozen op relevantie en de reactie die hij losmaakte (engagement).

En vervolgens kan je ok meer tweets bekijken uit de periode van de top tweets, door op "view more from this time" aan te klikken.

Wat ons verwondert is dat Twitter nog extra functies toegevoegd heeft aan de iOS app, die je niet op de webapp vindt. Zo zal je, wanneer je een link aanklikt van een tweet in je tijdlijn, dan zal die ook onderaan de betreffende webpagina vermeld staan, zodat je een extra context krijgt voor die pagina, en het ook gemakkelijker wordt om de tweet te retweeten, er een favoriet van te maken of te beantwoorden. Wil je die tweet niet zien, dan moet je gewoon op de pagina zelf klikken, en de tweet verdwijnt. Dingen die naar onze mening evengoed in de browserversie van Twitter moeten kunnen; waarom dit beperken tot de app versie, vragen wij ons af.

En, o ja, het bericht dat we over deze nieuwigheid lazen bij WebProNews, eindigt helaas toch nog met een negatieve noot. Zoals je weet is Twitter de ondersteuning van diensten van derden aan het terugdraaien. Voortaan zal je geen video's meer kunnen uploaden via Mobypicture, Vodpod en Posterous. De volgende slachtoffers...
http://blog.twitter.com/2013/03/mobile-app-updates-enhancements-to.html
http://www.webpronews.com/twitter-app-update-better-old-tweet-search-plus-tweet-context-for-in-app-web-browsing-2013-03
http://thenextweb.com/twitter/2013/03/06/twitter-improves-search-and-drops-video-services/

 

 



 
 
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!




 


 
 
Voor elk wat wils
Nieuws in een notedop



[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse] 
Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet



DATA ROMANCE - CAVES

[Lounge] Knappe elektronische muziek, soms lounge en cool, soms met erg meeslepende dance ritmes. De stem van de zangeres doet soms aan Bjorg denken. Bij Soundcloud kan je de verschillende songs van het nieuwe album beluisteren.
https://soundcloud.com/#dataromance
http://www.data-romance.com/


SLEEPTHIEF - EURODYCE DJ MIKEL MIX
[electro] Elektronische muziek zoals we hem graag horen: een dromerig ritme, zonder flauw te zeijn. Sleepthief is een project van Justin Elswick, die zowel in Texas als in Ierland gewoond heeft.
Muziek te beluisteren op Myspace, en op de website vind je enkele prachtige video's.
http://sleepthiefmusic.com/
http://www.myspace.com/sleepthief


THE GULF STREAM - CINEMATIC LANDSCAPE
[electro] Muziek van een duo uit Canada, die het vooral moet hebben van ritmes. Bij Cinematic Landscape bijvoorbeeld is het een ritme dat blijft kronkelen, voortkabbelen, zonder in herhaling te vallen. Dit nummer kan je gratis downloaden op Bandcamp.Bij Soundcloud kan je meer muziek beluisteren.
http://thegulfstream.bandcamp.com/
https://soundcloud.com/#thegulfstream


MISTER LIES - BIG IDEAS
[alternative pop] Dromerige muziek, een zweverige maar zuivere mannenstem die hoog kan. Muziek om rustig van te worden. Gratis te proeven bij SoundCloud.
https://soundcloud.com/#mister-lies
http://misterlies.bandcamp.com/


VRIJDAG HOORSPELDAG: VIER KORTE HOORSPELEN

Op 28 februari trad Paus Benedictus de zestiende af. Hij stapte in een helikopter, en verdween. Reden voor BNN om 4 schrijvers te vragen om een scenario voor een kort hoorspel te bedenken, waarin zij op dit thema moesten voortborduren: waarheen vloog de helikopter, en wat gebeurde er toen?
Het werden verrassende vertellingen, soms een beetje stout, soms heel dreigend.
http://hoorspel.wordpress.com/2013/03/02/drie-korte-hoorspelen-rond-het-aftreden-van-paus-benedictus/





Wij lazen voor u op
 _            _ _   _           
| |          (_) | | |          
| |___      ___| |_| |_ ___ _ __
| __\ \ /\ / / | __| __/ _ \ '__|
| |_ \ V  V /| | |_| ||  __/ |  
 \__| \_/\_/ |_|\__|\__\___|_|  



@StevenVBe: News Feed Attempts To Fix Facebook’s Hardest Problem: Engagement http://t.co/2yDWfHB3Im

@zdnet_be: ZDNet-lezers vinden de luchtfoto's van AGIV zo cool dat ze de server plattrekken aan 17.000 hits per minuut #sorry http://t.co/vtsYK4YgMd

@bartdecl: http://t.co/OTlIFnuPZT Qua viral #marketing kan dit tellen

@inspiredmag: Flash vs HTML: http://t.co/AlG8pcubqO

@johanptrs: RT @mineforfacebook: #facebook is going to support new feeds. We already have those, including a ton more :-) Check it out => http://t.co/2oeV6o6u0D

@marcvandaele: Uw smartphone wordt natuurgids: QR-code aan parken met info geschiedenis, fauna, flora, ... http://t.co/fkNlRT6GXx” via @CIRB_CIBG

@Inspirationf: 25 Distinctive Vector Illustrations by PÁL http://t.co/n09IcTAHo6

@JFLemmens: Schitterend. In NL. RT @KB_Nederland: Middeleeuwse Verluchte Handschriften van de KB nu ook beschikbaar als #opendata http://t.co/h6SiYemdlY


Netties werkt samen met:



EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT:
Mannen die door vrouwen kunnen kijken, missen veel.
-Groucho Marx-


 
De nieuwe oogst


   
HOW SEARCH WORKS

Google heeft een erg interessante pagina gelanceerd, die op visuele manier uitlegt hoe het zoeken op het internet werkt. Het werd een soort interactieve infogram. Knap gemaakt, en interessant uiteraard.
[Taal: ENG]
http://www.google.com/insidesearch/howsearchworks/thestory/


TAGDEF: WAT TAGS BETEKENEN
Soms zie je tweets verschijnen op je tijdlijn met een hashtag waarvan de betekenis je ontgaat. Bij Tagdef kan je die betekenis terugvinden . ZO kan je er bijvoorbeeld leren dat #muskatnuss gebruikt werd als een Twitter eerbetoon aan de veel te jonge @PatrickDeWitte. Een handige site, die nog wel input van de gemeenschap gebruiken kan.
[Taal: ENG]
http://www.tagdef.com


PRESENTATION.IO: JE PRESENTATIES OP ALLE TOESTELLEN
Met deze webdienst kan je live je presentatie naar de mobiele toestellen van je toehoorders sturen, of ze nu op een tablet of laptop werken, en of ze nu in dezelfde kamer als jou zitten, of ergens ver weg. Het voordeel is dat iedereen tegelijk dezelfde slide bekijken kan. De dienst is van het premium type: de basisdienst is gratis, maar wil je dat je presentatie langer dan 48u online blijft staan, dan kost dit geld.
[Taal: ENG]
https://presentation.io/


ENCYCLOPEDIE VAN DE HOLOCAUST
Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de omvang van de Holocaust nog veel groter is dan tot nu toe werd gedacht. Zo zouden er tussen 1933 en 1945 maar liefst 42.000 concentratiekampen en ghetto's geweest zijn, en zouden tussen 15 en 20 miljoen mensen gestorven of opgesloten zijn. De resultaten van het onderzoek werden opgenomen in een encyclopedie, waarvan de eerste twee delen nu uitgebracht zijn. Spijtig genoeg zijn zij enkel in boekvorm te lezen, niet online. Maar op de website van het museum gewijd aan de Holocaust, lees je alvast de achtergronden.
[Taal: ENG]
http://www.ushmm.org/research/center/encyclopedia/


PHEED: EXPRESS YOURSELF
Pheed is een social media platform, met de nadruk op media en eigen creaties. Je kan er content zetten die je zelf gemaakt hebt, muziek, teksten, foto's, video, audio tracks en meer. Gebruikers kunnen zelf bepalen of ze die content gratis delen, of tegen betaling. In dat laatste geval bepaal je zelf ook de prijs.
[Taal: ENG]
https://www.pheed.com/


IZIK: BLEKKO, MAAR DAN VOOR TABLETS

Deze website is een zoekmachine, maar dan in een formaat dat aangepast is aan tablets. Maker van Izik is Blekko, de alternatieve zoeker. Je kan Izik ook downloaden als app voor  iOS en Android. Helaas zijn de zoekresultaten, net als bij Blekko, vooral op de Engelstalige wereld gericht.
[Taal: ENG]
http://izik.com/
http://www.abondance.com/actualites/20130107-12172-izik-le-moteur-de-recherche-taille-pour-les-tablettes.html


SAID TO LADY JOURNOS: ONTHUTSENDE UITSPRAKEN
Vrouwelijke journalisten worden vaak geconfronteerd met de gekste uitspraken, van mannen die niet geloven dat vrouwen ook journalisten kunnen zijn. Deze uitspraken worden op dit blog anoniem verzameld, en af en toe ook het antwoord dat de journalist erop gaf.
[Taal: ENG]
http://saidtoladyjournos.tumblr.com/


TRUSTED AUDIOBOOKS: HULP BIJ HET KIEZEN
AUdible.com is een uitstekende bron om audioboeken te vinden, die dus voorgelezen worden en je bijvoorbeeld in de auto beluisteren kan. Deze site helpt je om uit het grote aanbod audioboeken op AUdible.com de boeken te vinden die jou kunnen interesseren.
[Taal: ENG]
http://trustedaudiobooks.com/


CIRCUITS.IO: ELEKTRONISCHE CIRCUITS UITTESTEN
Een site voor wie graag met elektronica experimenteert: hier kan je circuits virtueel aanmaken, en ook uittesten. De interface is bovendien super gebruiksvriendelijk.
[Taal: ENG]
http://www.makeuseof.com/dir/circuitsio-edit-circuits-browser/
http://www.circuits.io/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: ERFGOED IN MIJN STRAAT
Het IVOE maakt een inventaris op van het bouwkundig erfgoed. Huizen die speciaal zijn omwille van hun architecturale waarde worden daarin opgenomen. Deze hele inventaris staat online, en kan doorzocht worden. Je kan, via de rubriek "Ik zoek een..." op zoek gaan naar een bouwkundig relict, een historisch orgel, een oorlogsrelict, enz.
Wat vooral handig is, is dat je zo op de site kan nazien wat in jouw gemeenten aan bouwkundige erfgoed aanwezig is, en waarom het zo speciaal is. een ongelooflijk uitgebreide cataloog, om dagen in te zoeken!
[Taal: NL]
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/zoeken
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: E-BIJSLUITER.BE: EINDELIJK LEESBAAR!
Wanneer je een medicijn moet innemen, dan doe je er best aan om de bijsluiter te lezen. Maar die zijn in zo'n klein lettertype opgesteld, dat je echt een vergrootglas nodig hebt om de tekst te lezen. Gelukkig is er nu een initiatief van Pharma.be, de koepelvereniging van de farmaceutische sector, om alle bijsluiters van de medicijnen van haar aangesloten leden online te zetten. In een duidelijk leesbaar lettertype. Onze ogen zullen hen dankbaar zijn!
[Taal: NL]
http://www.e-bijsluiter.be/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: WEG EN VERKEER
Wil je weten waar er dit jaar aan de wegen gewerkt zal worden, en welke wegen je dus best vermijdt? Dan is dit de site die je deze informatie geven kan. Je krijgt er een overzicht van de nieuwe werven, maar wat praktische kant betreft is vooral de rubriek meldpuntwegen.be interessant: daar kan je melden waar er putten zijn of obstakels die het rijden gevaarlijk kunnen maken.
[Taal: NL]
http://www.meldpuntwegen.be/
http://www.wegenenverkeer.be/


VRIJDAG MULTIMEDAI: FREDRIK ODMAN

Deze man maakt niet alleen prachtige foto's, hij geeft ze ook een extra draai, met beweging, speciale belichtingen. Ook de vormgeving van de website waarop hij zijn foto's voorstelt verdient een speciale vermelding...
[Taal: ENG]
http://www.fredrikodman.com


VRIJDAG MULTIMEDIA: BOUW JE EIGEN ROBOT
In dit online game kan je een robot maken uit verschillende onderdelen. Je moet rode knop indrukken, zodat de onderdelen die je wel mooi vindt in de "robomixer" te gooien; En dan moet je op de Go button drukken om je robot te maken!
Leuk!
[Taal: ENG]
http://www.exopolis.com/holiday/2007/factory.html#


VRIJDAG MULTIMEDIA: SPECIAL EFFECTS
In deze fotoreportage wordt een tipje van de sluier opgelicht over special effects - of over hoe het publiek erg misleid kan worden.
[Taal: ENG]
http://fstoppers.com/before-after-special-effects-from-various-notable-scenes




Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/  -  http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



 
Bij de collega's



*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING
(Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers)
http://belsec.skynetblogs.be  


*** BELGIAN COWBOYS
http://www.belgiancowboys.be/


- Google Chrome lanceert ‘Super Sync Sports’ spel voor web + mobile
http://www.belgiancowboys.be/web/google-chrome-lanceert-super-sync-sports-spel-voor-web-mobile/
- Seven maakt internationale online campagne voor ‘A Good Day to Die Hard’
http://www.belgiancowboys.be/web/seven-maakt-internationale-online-campagne-voor-a-good-day-to-die-hard/



*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

- Zo ziet de nieuwe tijdlijn van Facebook er binnenkort uit
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3405646/2013/03/07/Zo-ziet-de-nieuwe-tijdlijn-van-Facebook-er-binnenkort-uit.dhtml
- 'Mogelijk pornocensuur op Europees internet'
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3405350/2013/03/07/Mogelijk-pornocensuur-op-Europees-internet.dhtml
 
 
*** DIGITALE REVOLUTIE
http://www.fan.tv/digitaal/


- Beter zoeken met Ultra File Search
http://www.fan.tv/digitaal/software/19978-beter-zoeken-met-ultra-file-search
- Greenfish Icon Editor: Iconen maken en aanpassen
http://www.fan.tv/digitaal/software/17076-greenfish-icon-editor-iconen-maken-en-aanpassen
 
 
*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be
 
 
- Wat zijn hybride toestellen en wat zijn de voor- en nadelen ervan? 
http://www.elektrozine.be/ez/article/7204/Wat-zijn-hybride-toestellen-en-wat-zijn-de-voor--en-nadelen-ervan.html
- Met de tablet in bad 
http://www.elektrozine.be/ez/article/7194/Met-de-tablet-in-bad.html
 

*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/

- Knowledge Graph zorgt voor een revolutie in het contextueel zoeken
http://www.digimedia.be/News/nl/13925/knowledge-graph-zorgt-voor-een-revolutie-in-het-contextueel-zoeken.html
- Apple lanceert iWatch dit jaar nog
http://www.digimedia.be/News/nl/13893/apple-lanceert-iwatch-dit-jaar-nog.html
 
 *** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info

- YeloTV: Telenet’s schitterende mislukking
http://computertaal.info/2013/03/07/yelotv-telenets-schitterende-mislukking/
- Beste Freeware: Ultradefrag 6.0
http://computertaal.info/2013/03/06/beste-freeware-ultradefrag-6-0/
 

*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

- Commissie: 'tablet'-actie Belgische consumentenbond was misleidend
http://tweakers.net/nieuws/87735/commissie-tablet-actie-belgische-consumentenbond-was-misleidend.html
- Hands-on - Archos Family Pad 2 met 13,3"-scherm
http://tweakers.net/reviews/2971/archos-family-pad-2-met-13-komma-3-inch-scherm.html

*** DATANEWS
http://www.datanews.be


- Facebook-tijdslijn wordt persoonlijk nieuwsoverzicht
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/facebook-tijdslijn-wordt-persoonlijk-nieuwsoverzicht/article-4000259099243.htm
- Brusselse studenten bedenken smartphone-apps
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/brusselse-studenten-bedenken-smartphone-apps/article-4000258965754.htm


*** MOBILEREVOLUTION
http://www.themobilerevolution.be/

- De accessoire-oorlogen: Nokia goes NFC & wireless, Samsung covers Apple Style
http://www.themobilerevolution.be/2013/03/de-accessoire-oorlogen-nokia-goes-nfc-wireless-samsung-covers-apple-style/
- We kregen een live demo van Firefox OS!
http://www.themobilerevolution.be/2013/03/we-kregen-een-live-demo-van-firefox-os/




 
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut


 



 
Van alles halen, (bijna) niets betalen...

 

MIRRORGRAM: GESPIEGELDE FOTO'S

iPhone - freeware
Voor mensen die graag heel veel verschillende filters toepassen op hun foto's. En zoals de naam het suggereert, voeg je met deze tool een spiegelbeeld toe aan een foto. Je kan de app gebruiken met foto's op je iPhone, of meteen vanuit de camera app de tool gebruiken. De basisfuncties zijn gratis, betaal je 99 dollarcent voor de app dan krijg je extra functies.
https://itunes.apple.com/us/app/mirrorgram/id559500608?mt=8
http://www.makeuseof.com/dir/mirrorgram-add-mirror-effect-photos-ios/


BEAMR: FOTO'S DELEN ZONDERVERMINDERING VAN KWALITEIT
iOs freeware
Misschien weet je het niet, maar wanneer je foto's deelt op de sociale netwerken, wordt de kwaliteit erg verlaagd. En dat is spijtig - waarom een toestel hebben met een goede camera, om de foto's dan te reduceren? Beamr zorgt ervoor dat de foto's hun kwaliteit behouden, door bij het uploaden gebruik te maken van een nieuwe technologie, JPEGmini. Meer uitleg bij MakeUseof.
http://www.makeuseof.com/dir/beamr-share-photos-reducing-quality-ios/
https://itunes.apple.com/us/app/beamr/id560470786?mt=8


FILEMIND: VERVANGER VOOR WINDOWS EXPLORER
Windows - freeware
Voor de meeste mensen bevat Windows Explorer genoeg tools voor wat zij met hun bestanden willen doen. Filemind biedt nog wat extra's. Zo kan de tool bestanden vliegensvlug opzoeken, op datum en extensie, en zal daarbij bestanden die je vaak gebruikt markeren. Je krijgt ook een bookmarkbalk, waarop je belangrijke bestanden kan vastpinnen.
http://www.filemind.net/
http://www.makeuseof.com/dir/filemind-featurerich-free-replacement-windows-explorer/


SMARTDEBLUR: VAGE PLEKKEN VERWIJDEREN
iOS - freeware
Heb je een onscherpe foto, dan lijkt het onmogelijk om die te verbeteren. Toch is dat wat deze software belooft te kunnen doen. Daarvoor maakt hij gebruik van een geavanceerd algoritme, waarvan jij je niets moet aantrekken, want de interface is erg gemakkelijk.
http://yuzhikov.com/projects.html
http://www.makeuseof.com/dir/smartdeblur-remove-blur-images-thought/


COLOR GRABBER: KLEUREN IDENTIFICEREN

Android - freeware
Er bestaan programma's waarmee je op je computer kleuren kan identificeren, dat wil zeggen de exacte RGB waarden kan bepalen van iets dat zich op je scherm bevindt. Deze app doet dit voor je mobiele Android toestel.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.loomatix.colorgrab
http://www.makeuseof.com/dir/color-grabber-detect-colors-camera-android/


ONE CLICK CLEANER: GROTE OPKUIS
Deze tool voor de Chrome browser, doet grote kuis; de extensie verwijdert alles wat er niet nodig is, zodat hij opnieuw slank en snel is.
https://chrome.google.com/webstore/detail/oneclick-cleaner-for-chro/oncckmaelaecccmaniihojgeopkcajfh
http://www.makeuseof.com/dir/click-cleaner-deletes-chrome-data-faster-browser-extension/


SIMCITY BELTOONTJES
Android - iPhone
Ben je een fan van SimCity? Dan zijn deze beltoontjes iets voor jou. Ze zijn gratis bovendien. Chip.de heeft trouwens een heel pakket samengesteld met beltoontjes voor Android (MP3 formaaat) en iOS (M4R-formaat)
http://www.chip.de/downloads/SimCity-Klingelton-fuer-Android-iPhone_60896521.html


NIGHTLY TESTER TOOLS: OUDERE EXTENSIES
Firefox extensie - freeware
Met deze extensie voor je Firefox browser kan je ook oudere extensies, die niet meer compatibel zijn met de nieuwe versie van Firefox, draaien.
http://www.oxymoronical.com/web/firefox/nightly
http://www.chip.de/downloads/Nightly-Tester-Tools_37449214.html


VRIJDAG MOBIELE DAG: HIDEMAN VPN
Android OS - 1,7 MB - freeware
Deze (engelstalige) app zorgt voor privacy doordat je op publieke WLANs anoniem kan surfen. Met een simpele druk op een button wordt je publiek IP adres verborgen. En als mooi neveneffect kan je bij bepaalde diensten die enkel toegang geven aan mensen uit een bepaald land, toch als Belg ook toegang krijgen.
http://www.chip.de/downloads/Hideman-VPN-Android-App_56824051.html
http://hideman.net/


VRIJDAG MULTIMEDIA: LAYAR


Android - 7,8 MB - freeware
Uiteraard is Google Project Glass fantastisch. Maar heb je Layar al eens geprobeerd? Dat geeft je evengoed een virtuele werkelijkheid wanneer je door het oog van je camera kijkt via deze app. Om echt te ontdekken!
http://www.layar.com/
 

(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.



 
 

Het laatste woord....



  Lezer Bart heeft een complimentje voor het Netties-team (waarvoor onze dank!), en ook een opmerking over waarborgen:

Beste Hilde,

Ik vind het fijn zoals Netties ons al jaren wekelijks verwent met talloze nieuwtjes.
Waarvoor dank !

Toch een kleine reactie en/of bijdrage op het artikel over : HP WIL TERUG DE GROOTSTE COMPUTERBOUWER WORDEN

Het spijt mij dat dit berichtje iets minder positief is. Ik heb op zich niets tegen HP producten, ik heb er zelf in bezit maar…..
Ik vind het niet correct dat HP het kan klaar spelen om de wet te omzeilen en slechts één jaar garantie aan te bieden op hun producten. Dit is dus niet wettelijk.
Vraag maar na aan de PC winkels, u zult ontdekken dat ik dit niet verzin.
Sommige grote ketens maskeren dit tekort door zelf een soort van herstelverzekering te nemen voor het tweede jaar.
Anderen sturen de klant naar huis met een HP 3jr on site garantie uitbreiding ( tegen meerprijs natuurlijk).
Nog anderen hopen , al of niet heimelijk, dat er in het tweede jaar niets stuk gaat, want dan wordt het lastig voor zowel de verkoper als voor de koper.
Als kleine gebruiker kan je moeilijk een proces aanspannen tegen deze oneerlijkheid.
Sommige durvers hebben via een aangetekend schrijven ( in gebreke stelling of zo) toch een reparatie kunnen afdwingen,
maar eigenlijk zou dit spontaan moeten gebeuren .
Dus mijn raad in deze is als je een HP toestel koopt eis dan een van de verkoper ( dus niet van HP) een schriftelijke garantie van 2 jaar. Op papier.
U zult zien, niet elke winkel zal dit doen.

Voor wie wil checken of zijn HP toestel in of uit garantie is kan hier terecht:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/weInput?lc=nl&dlc=nl&cc=be

Bart voegt hier nog aan toe:
Wit u specifiëren dat de problematiek rond HP zich voornamelijk toespitst op hun printers en bepaalde series laptops ( pro books).
Op hun standaard laptops geven ze wel 2 jaar.
Als het ok is moeten we dat ook melden hé !
 
Mvg
Bart



 
NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu 
of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier 
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart 
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO) Manu Drieghe 
Marijke Pante,
Marianne Steijlen 
Reinhilde Remaut 
Ludo Cattoor 
Evert Poppen 
Philip Lafeber 
Julien Van den Borre, 
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover) 
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer.  Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


  "NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

 De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste. 


 

AFSLUITER VAN DE WEEK
Het is beter om voor jezelf te schrijven, en geen publiek te hebben,
dan om voor het publiek te schrijven en geen zelf te hebben.
-Cyril Connolly-