Verschijnt iedere zaterdag
Deadline van volgende editie: 
10/10/2013 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be


INHOUD
DEEL 1: 
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat
 

DEEL 2: 
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen, 
(bijna) niks betalen
Het laatste woord

NeTTieS
Jaargang 14
Nummer 784  van 19/1/2013



Gegroet lezer,

Eindelijk eens die "echte" sneeuwlaarzen onder het stof vandaan halen, dat is wat velen van onze lezer wellicht gedaan hebben, de voorbije week. Want al zie je er in de steden niet erg veel meer van, toch zijn op het platteland de straten nog voor een groot deel wit. Gelukkig kan ik genieten van een treinlijn die redelijk klokvast is, en die me de afgelopen sneeuwweek veilig en op tijd op mijn bestemming bracht. En was er een charmante chauffeur bereid om me elke dag naar het station te vervoeren.
Maar denkt u ook eens aan anderen, die niet zo gelukkig zijn? Loop misschien eens vaker binnen bij buren die niet zo goed ter been zijn, en die hun bezoekje aan de winkel uitgesteld hebben tot de straten terug begaanbaar zijn.. wat wellicht nog enkele dagen kan duren.
En denkt u ook aan de huisdieren - die zouden bij dit weer echt niet meer buiten moeten staan, en een goede beschutting moeten hebben. Vergeet vooral de vogeltjes niet - een beetje water, een mezenbol in de tuin is geen overbodige luxe! De meeste supermarkten verkopen ze.

Van de fysieke wereld naar de virtuele: deze week was natuurlijk hét nieuws de "Graph Search", de zoekmachine van Facebook. Wij hebben getracht in enkele artikels wat duiding en achtergrond te geven bij deze evolutie - maar allicht volgen er volgende week nog meer beschouwingen, want dit is wel een heel belangrijke evolutie, waarvan we de reikwijdte nog niet echt beseffen. Maar buiten dit bericht is er natuurlijk nog veel meer interessant nieuws om te lezen.

En verder vind je in dit nummer een reeks tools voor Twitter. Sommigen vinden deze communicatietool niet interessant, anderen, zoals ikzelf, zweren erbij. Het viel me daarstraks op: door de drukte van de laatste weken, met de Netties verkiezing en al, heb ik wat minder op Twitter geweest. Maar telkens ik er kom, al is het maar voor 5 minuutjes, vind ik zoveel interessant nieuws, zoveel links om te ontdekken, dat het me meteen speet dat ik niet langer kon blijven. Maar de plicht - een nieuwe Netties maken - roept!

Tussen haakjes: nu zaterdag worden de prijzen overhandigd van onze NeTTies verkiezing, tijdens een gezellig onderonsje in Antwerpen. Ik kijk er alvast naar uit, om de mensen te ontmoeten die achter deze knappe sites steken. Hiermede trouwens nogmaals mijn dank aan de mensen van de verschillende PR-bureaus die voor onze prijzen gezorgd hebben, aan de jury voor hun werk om de sites te beoordelen - en natuurlijk ook aan onze lezers die hun favoriete sites voorgedragen hebben.

Zo. Nu rest ons alleen afscheid te nemen met de gebruikelijke woorden: veel leesplezier gewenst met dit nummer, en, bij leven en welzijn, tot volgende week!

Hilde



Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php


Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen:
http://store.ovi.com/search?q=netties

Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: 
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar deel 1 en 2 van de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!
 





 




Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die 
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers, 
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.




YAHOO! BEELDENZOEKER NU OOK MET FOTO'S UIT FLICKR
Maakt zoeken naar herbruikbare foto's gemakkelijker

Yahoo! is al een tijdje eigenaar van Flickr, de site waar je online je foto's bewaren kan. Trouwe lezers zullen zich trouwens herinneren dat de overname van Flickr door Yahoo! met veel protest gepaard ging van de Flickr-gebruikers, omdat zij voortaan gebruik zouden moeten maken van een Yahoo! ID, in plaats van hun normale Flickr inlog. Maar blijkbaar heeft de overname niet tot veel dramatische wijzigingen geleid, want de meeste gebruikers blijven nog altijd trouw Flickr als hun uploadplek voor foto's bezigen.(1)

Nu, verwonderlijk genoeg meer dan 7 jaar na de overname van Flickr door Yahoo!, heeft die laatste eindelijk besloten om iets te doen met Flickr. Is het de nieuwe CEO van Yahoo!, Marissa Meyer, die aan de basis ligt van deze beslissing? Feit is dat de Flickr foto's voortaan opgenomen worden in de zoekresultaten wanneer je bij de Yahoo! zoekmachine naar afbeeldingen zoekt.

Wat bijzonder handig is aan deze functie, is dat je ook kan zoeken naar afbeeldingen die je zelf mag herbruiken. In de kolom links is er namelijk een optie voorzien, die je kan aanvinken indien je foto's wil gebruiken in een blog of posting. Vink je die optie aan, dan krijg je bij de lijst met foto's (de thumbnails) ook een extra vermelding, namelijk "Attribution". Dan krijg je te zien welke Creative Commons licenie geldt voor die bepaalde foto. En wil je meer foto's zien van die bepaalde gebruiker, dan klik je op de "i" - je ziet dan de photostream van die gebruiker op Flickr.

Deze optie is zowel op het web als in de Yahoo! app beschikbaar.
http://www.ysearchblog.com/2013/01/10/image-search-flickr-photos/
http://thenextweb.com/socialmedia/2013/01/11/yahoo-image-search-flickr-hi-mom/
http://www.flickr.com/groups/26372545@N00/


BIT TORRENT BRENGT CHROME EXTENSIE UIT
Rechtstreeks bestanden downloaden in je browser

In het diepste geheim werkt BitTorrent al zes maande aan een nieuwe web client, die momenteel in alpha versie is - en nu nodigt het jou uit om deze client uit te testen. Vooraleer we jou uit de doeken doen wat de bedoeling van deze client is, toch even waarschuwen dat dit een alpha versie is, wat wil zeggen dat hij nog experimenteler (en wellicht ook instabieler) is dan een bèta versie. En dat je uiteraard verondersteld wordt enkel legale bestanden te downloaden met deze client!

Dit gezegd zijnde: Surf, zoals de client heet, is een extensie voor Chrome. Daarmee kan je, tijdens het surfen, bittorrents die op pagina's vermeld worden die je met je browser bezoekt, ontdekken, en meteen downloaden. Een filmpje op de website van BitTorrent vertelt hoe het moet.

In principe komt het erop neer dat, wanneer je weet welke content je wil hebben, de Surf client zal meten hoe betrouwbaar het torrent bestand is, en dat jou zal vertellen, zodat je de beste kan kiezen. En vervolgens kan je dan het bestand downloaden en beheren, gewoon vanuit je Chrome browser. Er is geen aparte Bittorrent client meer nodig.

BitTorrent zou ook werken aan versies voor Firefox en andere browsers. Uiteraard is het de bedoeling van deze extensies om het downloaden van BitTorrents gemakkelijker te maken. Maar of de film- en muziekindustrie wel zo blij is met dit vereenvoudigen van BitTorrents, is nog de vraag...
http://thenextweb.com/apps/2013/01/11/bittorrent-brings-torrent-discovery-downloading-directly-to-the-browser-with-surf-chrome-extension/
http://blog.bittorrent.com/2013/01/10/introducing-bittorrent-surf/
https://chrome.google.com/webstore/detail/bittorrent-surf-alpha/ibpbofogepkkeoockhkfcgngjkimndlp



IS ER OPNIEUW SPRAKE VAN EEN "DIGG" EFFECT?
Of hebben diensten als Twitter dit systeem volledig ondergraven?

Wie al enkele jaartjes meedraait op het internet, zal bij het horen van de namen "Digg" en "Slashdot" niet vreemd opkijken. Het zijn/waren websites waar je je nieuws haalde, waar iemand een link postte en anderen commentaar gaven op die website, dat artikel. Een website die daar vermeld werd, kreeg meteen een resem bezoekers over de vloer, en door dit "Digg effect" of "Slashdot" effect is dan ook menige website zo overdonderd geweest, dat de servers plat lagen.

We spreken bewust in de verleden tijd, want sinds het ontstaan van Twitter is de rol van Slashdot en Digg voor een groot deel door Twitter overgenomen; websites werden viraal, via de vermeldingen op Twitter. Weliswaar niet in zo'n overdonderend effect als wat de beide sites veroorzaakten, maar toch stelden velen zich vragen naar de bestaansreden en overlevingskansen van Digg en Slashdot.

Nu, als je het ons vraagt heeft Slashdot altijd een aparte positie gehad; de gebruikers daar kan je gerust als geeks omschrijven - geeks die niet gespeend zijn van humor. Slashdot lees je voor de snedige commentaren, de flame wars en de trolls. Digg daarentegen had wat meer moeite om tegenover de opkomst van Twitter zijn positie te bepalen.

Volgens de makers van Digg is die identiteitscrisis nu echter voorbij. De site werd enkele maanden geleden overgenomen door het bedrijf Betaworks, en kreeg een nieuwe look. Er werd een app uitgebracht voor de iPhone en iPad, en er werd een dagelijkse nieuwsbrief gelanceerd, de Daily Digg. Dit alles zou ervoor gezorgd hebben dat er terug sprake is van een "Digg effect", en verschillende uitgevers bevestigen alvast dat zij dit effect opnieuw ondervinden.

Digg zal ook een "Apps we like" rubriek uitbrengen, die gesponsord wordt, en waarbij ontwikkelaars de kans krijgen om hun app te promoten. Of dit alles voldoende is om Digg opnieuw op de kaart te zetten, is nog de vraag. Want ondertussen heeft Reddit, een andere website die draait rond links aangebracht door gebruikers, en hun commentaren erop, zich wel een plek veroverd die door het wegzinken van Digg vrijgekomen was. Reddit heeft een indrukwekkende 37 miljard page views per jaar, en had in 2012 maar liefst 400 miljoen bezoekers.

Hoopt Digg de Apple-aanhang achter zich te krijgen, door enkel voor de iPad en iPhone te gaan? De kracht van Apple is niet te onderschatten, en dat van het exclusieve evenmin... In elk geval de moeite waard om Digg eens opnieuw uit te proberen!
http://thenextweb.com/media/2013/01/10/new-digg-owners-claim-the-digg-effect-is-back-user-base-doubled-in-5-months/
http://www.theverge.com/2013/1/10/3861020/digg-doubles-its-users-and-talks-monetization
http://www.digg.com



GEDAAN MET GRATIS DIENSTEN IN EUROPA?
Verschil VS met Europa nogmaals beklemtoond

We hebben het al eerder gezegd: de VS en Europa verschillen grondig in de manier waarop zij de gebruiker beschermen. Dat was het geval met Microsoft, dat in Europa verplicht werd tot verregaande maatregelen rond de IE browser, om te voorkomen dat het aangeklaagd zou worden voor misbruik van zijn machtspositie. Dat is nu ook het geval met Google, dat in de VS de dans ontspringt, en enkele een lichte tik op de vingers krijgt maar verder niet veel aan zijn werkwijze moet veranderen, terwijl in Europa het onderzoek en de onderhandelingen naar machtsmisbruik nog verder gaat.

Mooi, zal je zeggen: de EU beschermt ons, de gebruikers, tenminste. Dat sommige maatregelen, zoals de verplichting om te vermelden dat men Cookies gebruikt, eigenlijk een slag in het water zijn en alleen veel rompslomp betekenen, geen extra bescherming van de gebruiker, dat laten we even terzijde. We willen het wel hebben over een neveneffect van die bescherming: dat het weleens mogelijk zou zijn dat de Europeanen geen gebruik meer kunnen maken van gratis diensten.

Wat wil het geval? De EU is van plan wijzigingen in de privacy wet door te voeren, waardoor bedrijven jouw gegevens niet meer mogen gebruiken om gerichte advertenties te sturen. En we weten allemaal dat onze data eigenlijk pasmunt is waarmee wij "betalen" voor de "gratis" diensten zoals Gmail, Facebook en Co. Daarom wordt door verschillende media, al dan niet ingeschakeld door lobbygroepen, aan de alarmbel getrokken; zij waarschuwen dat het in de toekomst mogelijk is dat wij zullen moeten betalen om Facebook en co te kunnen gebruiken.

Bij ZDNet en All Facebook lees je meer over deze voorgenomen wetswijzigingen in Europa.
http://www.zdnet.com/end-to-free-facebook-if-proposed-eu-privacy-laws-are-passed-7000009651/
http://allfacebook.com/charge-european-users_b108324



ZELFMOORD HACKTIVIST EN DISCUSSIE CNET
Twee opzienbarende zaken houden Amerikaanse media bezig

De laatste dagen hebben heel wat Amerikaanse blogs hun aandacht gewijd aan twee zaken; het een betreft een toch tamelijk persoonlijke zaak - een man die de hand aan zichzelf sloeg- en het andere  handelt over de soms ongezonde banden tussen uitgevers en sponsors. Alle twee moeilijke zaken, maar omdat ze toch een symptoom zijn van ons digitale tijdsbeeld, stippen wij ze toch even aan. Wil je meer weten, dan kan je de betreffende links opzoeken.

Het eerste betreft een pijnlijk geval van een man die zelf uit het leven stapte. Een hoogst persoonlijke zaak, waarbij het altijd moeilijk is om te weten wat de juiste oorzaak is. De Amerikaanse media sprongen meteen op de zaak, omdat de man in kwestie een symbool geworden was voor hacktivisme. Hij had namelijk, kort samengevat, "ingebroken" in het MIT netwerk. Er werd geen schade aangericht, en de man had wellicht zelfs nobele motieven. Maar inbraak is inbraak, en de man werd aangeklaagd; binnenkort moest hij voor de rechter verschijnen, en de kans bestond dat hij veroordeeld zou worden tot meer dan 20 jaar.

Was het deze onzekerheid die hem tot zijn daad aanzette? Vele media wezen in elk geval een beschuldigde vinger naar de overheden die de man wilden vervolgen, en ook naar het MIT instituut dat de aanklacht ingediend had. De hackersgroep Anonymous voerde zelfs een hack uit op MIT, als represaille.

Ondanks het feit dat dit uiteraard een hoogst persoonlijke zaak is, en buitenstaanders die niets weten van de echte omstandigheden hebben zich geen opinie te vormen. Maar het blijft een feit dat voor sommige zogenaamde "misdaden" straffen geëist worden die echt niet in proportie staan tot het misdrijf.

De tweede zaak betreft eveneens iets met specifieke omstandigheden, namelijk de nieuwssite Cnet waarbij redactionele vrijheid in aanvaring kwam met commerciële belangen. Een bepaald product werd namelijk door de redactie verkozen tot "Best of CES", maar moest die nominatie terug inslikken omdat moederbedrijf CBS overhoop lag met de makers van het toestel.

Een ingewikkeld verhaal, dat je kan nalezen bij de verschillende links die TechMeme verzameld heeft. Opnieuw een verhaal met specifieke omstandigheden, maar het is dan weer een ander symptoom van onze hedendaagse digitale cultuur: de spanning tussen journalistieke onafhankelijkheid en commerciële drijfveren.

Zo. En nu ben je weer op de hoogte van wat de Amerikaanse media de laatste dagen in rep en roer gezet heeft!
http://www.techmeme.com/130114/p4#a130114p4
http://www.techmeme.com/130114/p20#a130114p20



MEER DETAILS OVER SKYPE UPDATE
Integratie met Outlook... maar wel minstens versie 2010

Verleden week stipten we het even aan: op 15 maart verdwijnt de Messenger instant messaging dienst van Microsoft, want de gebruikers zullen voortaan hun boodschappen via Skype moeten versturen.

Ondertussen zijn wat meer details bekend geraakt over deze overgang. Om te beginnen meot je de nieuwe versie van Skype downloaden, die compatibel is met Windows 7, Vista en XP.

Na installatie van de update kan je rechstreeks vanuit Microsoft Outlook mensen contacteren en met hen chatten via Skype. Bovendien zie je, binnenin je Outlook, de Skype status (online/offline) van je contacten, zodat je meteen weet of je, bij vragen over een binnenkomende mail, deze persoon kan contacteren. Zijn ze online, dan is het super simpel om vanuit Outlook een gesprek te starten.

Het een en ander past perfect in de strategie van Microsoft om (eindelijk!) webgebaseerd te gaan. Want net zoals Messenger gebruikers overgeschakeld worden naar Skype, zo werden eerder al de Hotmail.com gebruikers overgeheveld naar de Outlook.com diensten.

Het enige nadeel is wel dat je minstens versie 2010 moet hebben van Outlook (of natuurlijk 2013). En in een gewoon standaard Office pakket zit Outlook niet bij - dat moet je apart kopen, ofwel moet je een Professioneel pakket (dat veel duurder is) aanschaffen...
http://thenextweb.com/apps/2013/01/10/skype-integrates-its-windows-app-with-outlook-allowing-for-calls-to-progenerate-inside-of-the-desktop-email-tool/
http://blogs.skype.com/garage/2013/01/skype_61_for_windows_desktop_w.html
http://www.webpronews.com/skype-6-1-integrates-with-outlook-on-windows-2013-01



CHROME 25 BÈTA IS UIT
Vooral spraakherkenning valt op

Het is nog maar enkele dagen geleden dat Google de nieuwste officiële versie van de Chrome browser uitbracht voor Windows, Mac en Linux, versie 24, en nu staat er al versie 25 klaar voor download. Wat zijn de opvallendste nieuwigheden?

Om te beginnen spraakherkenning. Ondersteuning voor Voice is iets wat Google in al zijn producten aan het promoten is, om te beginnen met Android smartphones, en nu dus ook op de desktop. Google wil dat je je zoekopdrachten kan inspreken, maar ook documenten kan dicteren, jouw figuurtje in een game controleren, en meer.

Nog nieuw is het feit dat Google het blijkbaar opgegeven heeft om de mensen te leren om de "omnibox" als zoekvak te gebruiken. Nu is er een zoekvakje gekomen in de tab pagina van de browser; daarin staat niet alleen Google als zoekmachine, maar ook de zoekprovider die jij als standaard ingesteld hebt.

En ten slotte is er ook iets waar we het al eerder over gehad hebben: extensies zullen voortaan niet meer op de achtergrond, zonder jouw medeweten, geüpdate worden. Bij alle extensies die van deze optie tot nu toe gebruik maakten, zal dit stille update retroactief verwijderd worden. Concreet betekent dit dat alle extensies die deze mogelijkheid bevatten, standaard gedeactiveerd worden. Start je Chrome terug op, dan krijg je een eenmalig dialoogvenster waarin je gevraagd wordt of je deze extensies al dan niet wil heractiveren.

Zo, nu heb je weer wat om te downloaden op deze sneeuwdag!
http://thenextweb.com/google/2013/01/14/chrome-25-beta-launches-with-voice-search-and-new-tab-page-now-blocks-silent-extension-installs/
http://betanews.com/2013/01/14/chrome-25-makes-extensions-get-your-permission/
https://www.google.com/intl/en/chrome/browser/beta.html



VOEG MEER FEEDS TOE AAN PULSE
Nu ook met persoonlijke feeds uit Facebook, YouTube, Instagram, Flickr & Tumblr

Wellicht ken je Pulse. Dat is een app voor het web en voor mobiele toestellen, waarmee je nieuwsfeeds kan lezen. De tool werd nu nog wat handiger, want de makers ervan hebben zopas aangekondigd dat je nu ook de mogelijkheid hebt om, naast de standaard nieuwsbronnen, ook je persoonlijke feeds kan toevoegen van sociale sites zoals YouTube, Tumblr, Instagram, Flickr en Facebook.

Voorheen kon je al wel enkele algemene feeds uit deze sociale netwerken toevoegen, zoals de top video's en top foto's , en gewone nieuwsfeeds uit Reddit, maar nu worden het dus jouw gepersonaliseerde feeds. Wat Pulse echter nog niet tot een sociaal netwerk maakt, want er zijn geen Likes of commentaren, de feeds worden enkel binnengetrokken.

Twee dingen echter die naar onze mening iets minder positief zijn. Om te beginnen kan je enkel feeds toevoegen uit een preselectie die Pulse zelf gemaakt heeft; je kan dus geen XML-feed van een favoriete site toevoegen. En verder ontbreekt de populairste site: Twitter. En dat is gewoon, aldus de makers van de site in TechCrunch, omdat Pulse zich gespecialiseerd heeft in het brengen van de feeds op een mooie visuele manier, en Twitter teveel tekst gebaseerd is.

Toch de moeite waard om uit te proberen: Pulse.
http://pulse.me/
http://techcrunch.com/2013/01/14/pulse-gets-more-personal-lets-users-add-their-facebook-youtube-instagram-flickr-tumblr-feeds/
http://www.webpronews.com/completely-paperless-public-library-could-come-to-texas-2013-01



STAD IN TEXAS WIL BOEKLOZE BIBLIOTHEEK
Maar heb je wel een gebouw nodig voor e-boeken?

Je moet het de man nageven: gedurfde ideeën heeft deze rechter uit een Texaanse stad wel. Hij wil namelijk een bibliotheek bouwen die helemaal geen boeken zal bevatten. Hij wil die Biblio Tech noemen, een woordspeling op "biblioteca", het Spaans voor bibliotheek.

De man kreeg zijn idee nadat hij de biografie van Steve Jobs gelezen had, en hij wil dan ook dat zijn bibliotheek eruit ziet als "een grote App Store". Lezers zullen er naar toe kunnen gaan en boeken ter plaatse lezen of mee naar huis nemen om op hun eigen toestel te lezen. Je kan er zelfs een e-reader huren, als je zelf geen reader hebt.

Als je het ons eerlijk vraagt, is dit plan te gek voor woorden, van iemand die denkt dat het gebruik van de magische woorden "App Store" en  "Steve Jobs" hem zelf meteen diezelfde magische uitstraling geeft. Want waarom zou je nog een bibliotheek nodig hebben, wanneer je enkel met e-boeken werkt? Een portaalsite is toch voldoende? En dan één portaalsite voor de hele staat, zelfs voor de hele VS.

In plaats van het geld uit te geven aan een gebouw dat geen zin heeft, zou men beter het geld besteden aan het uitwerken van goede e-boek standaards, zodat elk e-boek op elke e-reader gelezen kan worden...

Wat niet wil zeggen dat wij pleiten voor het afschaffen van bibliotheken. Integendeel: aan ons kan je geen e-boek slijten, het papier blijft voor ons een magie behouden. En bij boeken horen bibliotheken en boekenwinkels, met hun charme en hun sociale functie.

http://www.webpronews.com/completely-paperless-public-library-could-come-to-texas-2013-01



FACEBOOK GRAPH SEARCH
Kan sociaal zoeken echt de oplossing brengen?

Google probeert het al een tijdje: bij zijn zoekresultaten rekening houden met jouw vrienden ui Google+. Ben je ingelogd in Google, dan zal je hun foto's eerst zien, en zal Google met hun voorkeuren rekening houden om te trachten het voor jou beste zoekresultaat te brengen. Sociaal zoeken dus.

Maar wie "sociaal" zegt, zegt natuurlijk Facebook, want die weet ondertussen minstens evenveel, zo niet meer over jou, en de meeste waarnemers meenden dan ook dat het maar een kwestie van tijd zou zijn vooraleer Facebook met zijn eigen zoekmachine zou starten - en dat Google zou moeten oppassen voor die nieuwe concurrent.

Dat moment is aangebroken: Facebook is begonnen met wat het Graph Search noemt - omdat je daarmee dus je "Social Graph" kan doorzoeken. De tool wordt geleidelijk uitgerold, in bèta, en bestaat concreet als een grotere zoekbalk bovenaan elke pagina. Zoek je voor iets, dan zal dat item meteen ook de titel van de pagina worden - die je dan nog kan aanpassen, waarmee je dan een eigen versie maakt van de resultatenpagina, van de content die jij en je vrienden gedeeld hebben op Facebook.

Want dat is het: Social Graph Search doorzoekt alles wat er op Facebook gepasseerd is. Daarmee verschilt het dus van het "gewone" web-zoeken, dat op trefwoorden gebaseerd is. Graph Search daarentegen, zo belooft Facebook werkt met (voorlopig enkel Engelstalige) zinnen, zoals "My friends in New York who like XYZ". Het resultaat van deze zoekopdracht moet dan een lijstje zijn van mensen, plekken, foto's die op Facebook gedeeld werd.

Een moeilijke oefening in privacy uiteraard, en hopelijk heeft Facebook voldoende waarborgen ingebouwd om ervoor te zorgen dat wat privé stond, ook privé blijft...

Bekijk het filmpje dat Facebook zelf gemaakt heeft om de dienst aan te kondigen. Zoals gewoonlijk heeft Techmeme de verschillende links verzameld die naar de aankondiging verwijzen.
http://newsroom.fb.com/News/562/Introducing-Graph-Search-Beta
http://www.techmeme.com/130115/p31#a130115p31


HOE VERSCHILT FACEBOOK ZOEKEN VAN GEWOON WEB ZOEKEN?
Enkele specialisten schijnen hun licht

Kan en zal Facebook het zoeklandschap veranderen? Dat is een vraag die in de volgende weken en maanden velen zal bezig houden. Om een klein beetje inzicht te krijgen in wat Graph Search eigenlijk betekent, moet je bekijken waarin het verschilt van het gewone zoeken.

Een goede uitleg daarover vonden we bij Search Engine Land (1) Om te beginnen het woord "Graph". Dat is een woord dat je wel vaker tegenkomt; Facebook gebruikt het voor zijn" Social Graph", en nu dusoook voor "Facebook Graph Search". Google gebruikt het voor zijn "Knowledge Graph". Het is een moeilijk te vertalen woord, dat eigenlijk verwijst naar het verband tussen dingen.

Wanneer je bij Google iets opzoekt, dan zijn we eigenlijk op zoek naar webpagina's. Daarbij zijn de links die naar deze pagina's verwijzen de "graph", de verbindingen die ervoor zorgen dat deze pagina's hoger of lager in de ranking komen. Links (het woord waarop het html-anker gelegd wordt dat verwijst naar de andere site) zijn dus eigenlijk net hetzelfde als stemmen, die Google helpen te beslissen welke de populairste sites zijn die het over een bepaald onderwerp moet vermelden.

Bij Facebook Graph Search zijn de dingen waarnaar je zoekt geen webpagina's, maar virtuele voorstellingen van voorwerpen uit de echte wereld: mensen, plekken, dingen. En de verbindingen zijn de Facebook Likes. Vond Janneke restaurant X goed? Welke dokter raden mijn vrienden aan? En dat is dus wat je bij Facebook kan vinden.

Simpel gezegd: met Google kan je een lijst met restaurants vinden in een bepaalde stad. Met Facebook Graph Search vind je de restaurants in die stad die je vrienden goed vinden. Of, en dat kan ook, de restaurants die mensen die in die stad zelf wonen, goed vinden. Of mensen die je collega's zijn, je vrienden van een bepaalde leeftijd, enz. Sommige van deze resultaten zal je misschien ook krijgen via Google+ Local, maar nooit zo verfijnd als wat Search Graph brengt.

En in die zin kan Facebook wel degelijk een bedreiging vormen voor Google. Maar er zijn toch enkele bijkomende voorwaarden die vervuld moeten worden. Om te beginnen: de Google zoekmachine indexeert automatisch àlle sites en bevat dus alle informatie, terwijl Graph Search enkel de informatie bevat die jij er zelf ingestopt hebt - en die je ook publiek gezet hebt. De grote voorwaarde is dus dat iemand, een persoon of handelszaak, aanwezig moet zijn op Facebook. Bovendien moeten er verbindingen zijn, Likes. Een dokter die niet aanwezig is op Facebook, of die er geen connecties heeft, zal niet gevonden kunnen worden.

Het valt dan ook te betwijfelen of Facebook een zoekmachine wordt om dingen op te zoeken buiten Facebook. Maar het staat wel vast dat deze Graph Search het opzoeken van informatie binnen Facebook zelf zal vereenvoudigen.

Lees de verdere commentaren van Danny Sullyvan; ook GigaOm heeft een woordje uitleg, net als Wired.
http://searchengineland.com/facebook-search-not-google-search-145124
http://gigaom.com/2013/01/15/a-really-tiny-explanation-of-how-facebooks-graph-search-works/
http://www.wired.com/business/2013/01/the-inside-story-of-graph-search-facebooks-weapon-to-challenge-google/all/



FACEBOOK GRAPH SEARCH: EN WAT MET PRIVACY?
En een verrassende samenwerking met Bing

Telkens Facebook iets nieuws voorstelt, valt het af te wachten hoe daarbij omgegaan wordt met jouw privacy - Facebook heeft nu eenmaal een triest verleden op dat vlak, dat bol staat van blunders. En deze Graph Search is zo krachtig, kan zoveel details opdelven, dat je de vraag naar je privacy zeker mag stellen.

Zuckerberg heeft bij de presentatie de gebruikers meteen willen geruststellen: in principe zal je nu niets méér kunnen zien van anderen, dan wat al mogelijk was. Wanneer jij enkel voor je kring van intieme vrienden zichtbaar gezet hebt of je een relatie of alleenstaand bent, dan zullen anderen die  vragen naar alleenstaanden die ook van Chopin houden, jouw naam daar niet bij zien staan. In een video, die je bij The Next Web vindt, wordt dit allemaal uitgelegd (1).

En om kritiek voor te zijn, vraagt Facebook momenteel, wanneer je inlogt, om toch nog eens even naar je privacy instellingen te kijken. Wat wij je alleen maar kunnen aanraden. Krijg je deze pop-up niet te zien, ga dan zelf even kijken via deze link (2) naar je privacy-instellingen.

Toch nog even dit. TechCrunch is te weten gekomen dat Facebook, voor zoekopdrachten die niet gaan over jouw Social Graph, het samenwerkt met Bing, en dus die zoekopdracht doorstuurt naar de zoekmachine van Microsoft (3). En volgens Facebook zelf wordt het sociale netwerk nu speciaal interessant voor journalisten, die een kaartenbak ter beschikking krijgen met 1 miljard mogelijke bronnen voor informatie (4).

Euhmm.. eerlijk? Veel informatie hebben wij niet staan op Facebook. Maar door dit te lezen krijgen we alleen maar zin om dat weinige nog te wissen. Het wordt ons iets té creepy...
http://thenextweb.com/facebook/2013/01/15/facebook-reveals-how-its-new-graph-search-feature-works-with-your-privacy-settings/
http://www.facebook.com/settings/?tab=privacy
http://techcrunch.com/2013/01/15/if-its-not-in-graph-search-facebook-hands-your-query-off-to-bing/
http://www.facebook.com/notes/facebook-journalists/how-journalists-can-use-facebook-graph-search-for-reporting/543504605661558



3D PRINTERS ZORGEN VOOR REVOLUTIE IN DESIGN
Nieuwe manier voor ontwerpers en artiesten om dingen te verkopen

We hebben het al eerder over 3D printing gehad - printers die je een digitaal bestand voert, een CAD tekening, en die dan aan de slag gaan om laagje voor laagje het uitgetekende voorwerp op te bouwen. Een technologie die, naar onze bescheiden mening, een grote toekomst tegemoet gaat.

Nu heeft The Creator's Project, een videoreeks die bekijkt hoe artiesten technologie op een nieuwe manier gebruiken, een film gemaakt rond 3D printing, en dan met name over de site Shapeways. Dat is namelijk een van de belangrijke pijlers die het 3D printen tot iets meer verheffen dan het traditioneel fabriceren van dingen. De site maakt het namelijk mogelijk dat artiesten en designers hun creaties aan het publiek kunnen verkopen - net zoals de site Etsy gespecialiseerd is in het verkopen van wat kleine ambachtslui uit de hele wereld verkopen.

Op de Shapeways website zijn al enorm veel ontwerpen te koop - nuttige dingen, zoals onderdelen van iets, maar ook leuke, kunstige dingen, zoals miniaturen, juwelen, kunst, gebruiksvoorwerpen zoals kopjes, eierdopjes...

Een andere website die zich in 3D ontwerpen gespecialiseerd heeft, is Thingverse. Wat jij daar koopt, is de CAD tekening. En dan moet je ergens een 3D printer op de kop tikken, die de tekening tot leven brengt.

Voeg daarbij nog het feit dat de 3D printers zelf de laatste tijd enorm in prijs gezakt zijn, en wij zien toch wel een nieuw business model ontstaan - kleine kiosken in galerijen, waar je 3D objecten kan printen.

Het filmpje vind je bij WebProNews.
http://www.webpronews.com/3d-printers-are-changing-how-designers-make-and-market-art-2013-01
http://www.thingiverse.com/
http://www.shapeways.com/



TEST-AANKOOP PAKT GARANTIEBELEID VAN APPLE AAN
Uitgebreide garantie verkopen, terwijl je er automatisch recht op hebt..

Eerder deed Italië het ook al, en nu volgt in ons land gebruikersvereniging Test Aankoop het voorbeeld: het dient een klacht in tegen Apple. Dat voert namelijk een garantiebeleid dat niet strookt met de Europese wetgeving. Het zit Test Aankoop ook hoogt dat Apple zijn uitgebreide garantie op een ondoorzichtige manier promoot.

Concreet draait het erom dat in Europa de gebruiker recht heeft, gratis, op een waarborg van twee jaar, bij elk elektronisch product dat hij aankoopt. Apple echter pusht zijn AppleCare product, dat net hetzelfde belooft, dan langer dan de één jaar waarborg die Apple standaard geeft, en waarvoor je dus wel moet betalen. Met andere woorden: gedurende twee jaar zou je betalen voor iets waar je automatisch recht op hebt.

Eerlijkheid gebiedt ons hierbij te vertellen dat Apple niet de enige is die zulke uitgebreide waarborg aanbiedt; wanneer je een nieuwe smartphone van een ander merk aanbiedt, zullen verkopers je eveneens proberen een uitgebreide waarborg aan te smeren. Die je, als je het goed uitrekent, al bijeen duurder komt te staan dan een nieuwe telefoon...

Met zulke uitgebreide waarborg valt veel geld te verdienen. De reden wellicht waarom Apple aan dit systeem blijft vasthangen, ondanks het feit dat het al eerder in Italië verplicht werd het systeem te wijzigen na een proces aldaar, dat het bedrijf bovendien veroordeelde tot de betaling van €900.000.

Nu zal zo'n uitgebreide waarborg zoals de AppleCare wellicht wel voordelen hebben boven de gewone waarborg; wanneer je een artikel terug moet sturen naar de fabrikant, kan het al eens lang duren eer je het terug hebt, en dat zal wellicht sneller en soepeler verlopen onder zo'n uitgebreide waarborg. Maar anderzijds heeft Test Aankoop gelijk dat Apple hierover transparanter moet communiceren - en, net als elk ander bedrijf, de wettelijke waarborg van 2 jaar moet toepassen.
http://techcrunch.com/2013/01/15/apples-warranty-practices-under-fire-in-europe-again-as-belgian-watchdog-agency-files-complaint/
http://www.test-aankoop.be/nt/nc/persbericht/testaankoop-daagt-apple-voor-de-rechter



TWITTER MARKEERT LINKS VOORTAAN
Kleine verbetering, maar o zo handig

Deze week brengen we in onze rubriek met handige sites een reeks over Twitter tools. Deze communicatiedienst is immers ondertussen niet meer uit het dagelijkse leven weg te denken, en is voor velen even onmisbaar geworden als mail.

Twitter zelf zit ondertussen ook niet stil, en heeft deze week een kleine verbetering uitgebracht aan de gewone website - dus (voorlopig) niet aan zin apps of mobiele versie, wel aan de desktop versie. Voortaan zullen, wanneer je een tweet intikt, links automatisch aanklikbaar worden - en daarmee bedoelen we alles wat in Twitter aanklikbaar is: een link, een @ vermelding of een #hashtag. Voorheen moest je immers eerst de tweet versturen, en dan pas werden deze dingen echte aanklikbare hyperlinks.

Om zo'n link te openen, kan je die echter niet gewoon aanklikken - je moet rechts klikken, en de link in een nieuwe tab of venster openen. Maar het laat je wel toe om de conversatie rond een hashtag te bekijken, of het profiel van iemand aan wie je iets tweet, enz.

Een kleine verbetering, maar handig.
http://www.webpronews.com/twitter-now-highlights-links-while-youre-composing-your-tweets-2013-01



FLIRTEN OP FACEBOOK [GASTARTIKEL]

Flirten op Facebook is nog nooit zo gemakkelijk geweest. Steeds meer jongeren zien de voordelen ervan in. Hoewel de ‘spotted’-pagina’s nog niet lang actief zijn, kunnen ze toch al op heel wat aanhang rekenen.

'Spotting' is een moderne manier van flirten. Stel: je hebt de vrouw van je dromen ontmoet, maar durfde haar niet aan te spreken of ze stapte te snel voorbij. Dan kan je haar via een ‘spotted’-pagina op Facebook terugvinden. In een privébericht beschrijf je de vrouw, de plaats waar je haar hebt gezien en eventueel nog meer details. Dit verloopt volledig anoniem. Enkel de beheerder van de pagina weet wie je bent.
Het bericht wordt op de pagina gepost en iedereen die fan is van de pagina kan het lezen en je helpen in je zoektocht. Als iemand de beschrijving herkent, kan die de naam van een vriendin posten wanneer ze daarvoor in aanmerking komt. Jij kunt die vrouw dan contacteren en met wat geluk heb je je vlam te pakken. Uiteraard geldt dit ook voor meisjes die denken hun droomjongen te hebben gezien.

Oppervlakkig
Veel studenten vinden het een leuk initiatief, maar zijn ervan overtuigd dat het niet de juiste manier is om mensen bij elkaar te brengen. “De meeste studenten zijn voortdurend bezig met daten en het zoeken naar een ‘perfect match’. Ik vind het echter wat oppervlakkig. Een zoektocht op een 'spotted-pagina' is grotendeels gebaseerd op uiterlijk”, zegt Kenzo Delvoye (18).
Ook Ibtissam Loutfi (16) is eerder voorzichtig: “Er moeten grenzen getrokken worden. Het mag niet uit de hand lopen. Mensen op een negatieve manier beschrijven of elkaar ontmoeten voor de grap, gaat te ver. Dan schiet het zijn doel voorbij.”

Angst voor gezichtsverlies
Of mensen daadwerkelijk op een verzoek zouden ingaan als ze gespot worden, is een andere zaak. Niemand wil immers gezichtsverlies lijden. “Ik zou er niet meteen impulsief op reageren", zegt Ibtissam. "Zijn die verzoeken wel gemeend? Want ik wil mezelf niet voor schut zetten”. Robin Callay (20) vreest dan weer ongepaste verzoeken. “Ik zou zeker willen zijn dat de persoon in kwestie geen pedofiel is of dat het niet om een studentengrap gaat." Ben Laureyssens (21) daarentegen zou niet twijfelen: “Het moet niet meteen tot een relatie komen. Wie weet kan het ook een goede vriendschapsband opleveren.”

Persoonlijk contact
De manier van berichten plaatsen, slaat wel aan. Getuige daarvan zijn de verschillende pagina's die het levenslicht hebben gezien. Er zijn pagina's van universiteiten, hogescholen, tramlijnen, winkelstraten en zo meer. Maar niet iedereen zou er gebruik van maken. Volgens Kenzo komt het zelfs wanhopig over als je er op ingaat. “De meeste mensen leren elkaar kennen op Facebook. Een gesprek aanknopen op straat met iemand die je niet kent, gebeurt nog amper. Ik vind dat jammer.” Sommige mensen gooien hun privacy liever niet te grabbel en staan argwanend tegenover virtuele mensen die ze niet kennen. Ook Robin verkiest een andere aanpak. “Mocht ik een leuk meisje op straat zien, zou ik naar haar toe stappen. Dat is nog altijd persoonlijker dan contact te zoeken via Facebook.” Sam Bollens (19) zou wel gebruik maken van een 'spotted'-pagina: “Als je een mooi meisje hebt gezien, is elke manier goed om haar opnieuw te kunnen ontmoeten", lacht hij.
© 2013 - C.H.I.P.S. Stampmedia –Nasira Akaouch en Thomas Luyckx

http://www.belgamediasupport.be/pressrelease/general-detail.do?originalId=29442&language=NL


 

 



 
 
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!




 

 
 
Voor elk wat wils
Nieuws in een notedop



[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse]


*** De website van Mobistar steekt in een nieuw kleedje
http://www.mobistar.be/
http://www.belgamediasupport.be/pressrelease/general-detail.do?originalId=29390&language=NL

*** 2013 begint veelbelovend voor Mindjet na de vele awards in 2012
Mindjet, ontwikkelaar van oplossingen voor het verbeteren van de individuele efficiëntie en de productiviteit van teams, heeft maar liefst 8 prijzen in ontvangst mogen nemen in 2012.
http://www.bluechilli.be/Comm_Details.php?lg=FR&ID=305



Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet


BOOGIE BELGIQUE: FOREVER & EVER
[Electroswing] Elektronische muziek zoals wij hem graag hebben: een mengeling van chill, lounge, met toch een duidelijk herkenbare muzieklijnen die er een song van maken, en als top of the bill bijzondere instrumenten. Dat is wat Boogie Belgique brengt. Muziek die je niet onbewogen laat!
Downloed:
https://soundcloud.com/#boogiebelgique
https://soundcloud.com/boogiebelgique/boogie-belgique-forever-ever


IËLO: FLUIDE
[elektro] Dit is een producer, songwriter uit parijs. Repetitieve ritmes in deze "Fluide", dat het midden hodt tussen downtempo en chill. Bij MySpace meer van zijn muziek, waaronder het erg relaxe Into You.
http://www.myspace.com/ielomusic
http://www.facebook.com/pages/I%C3%ABlo/100781906629588


JAZZO & MELODIESINFO - STAY
[electrobeat] Een mengeling van beats en elektro muziek. Wij vonden weinig jazz terug in de songs, maar dat maakt ze niet minder knap. De beats bevatten veel tegentijden, wat tot een interessant ritme leidt. Verschillende songs om in streaming te beluisteren bij Soundcloud, en eentje gratis te downloaden.
https://soundcloud.com/#jazzomelodiesinfonie/azzo-melodiesinfonie-stay-free
https://soundcloud.com/#jazzomelodiesinfonie


GREGORY ESAYAN - INVISIBLE BROTHERS
[Progressive Houe] Elektro die zachtjes begint, en dan evolueert naar een heel dansbaar, opzwepend ritme, dat toch voldoende variatie bevat om te blijven boeien, ook wanneer je niet op de dansvloer staat. Van deze artiest vonden we op SoundCloud geen songs om te downloaden, wel alles om te streamen. Muziek die erom schreeuwt om te bewegen!
https://soundcloud.com/#gregory_esayan


VRIJDAG HOORSPELDAG: DE DROOM VAN DE SHERIFF

Een komisch hoorspel uit 1980, dat zich in het Wilde Westen afspeelt. Het begint met een man die een boete wil betalen voor een overtreding die hij begaan heeft, maar hij heeft de boete niet gekregen. En dat is het begin van een hele reeks problemen... Het hoorspel is een flinke schimpscheut op onze maatschappij!
http://hoorspel.wordpress.com/2013/01/11/de-droom-van-de-sheriff/




Netties werkt samen met:



EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT:
Men vergelijkt het huwelijk soms met een loterij.
Dat is fout, want bij de loterij kan men soms winnen.
- anoniem -

 
De nieuwe oogst


   
TWITTERTOOLS: TWEETDECK

De meesten kunnen zich ondertussen een leven zonder Twitter niet meer voorstellen. Omdat het zo'n belangrijke tool geworden is, deze week een reeks waarin wij je verschillende handige tools voorstellen, die je plezier in twitter nog kunnen verhogen, je meer inzicht geven in wat jij en anderen doen op twitter, hoe zij op jouw berichten reageren, enz. Sommige van deze tools zijn webdiensten die je kan gebruiken zonder installatie, andere tools zijn downloads, die dus eigenlijk onder de rubriek Shareware zouden moeten vallen - maar die we toch, voor de continuïteit, onder deze rubriek zetten.
Om te beginnen tweetdeck, een download. Het is een dashboard, waarmee je niet alleen je Twitter kan beheren, maar meteen ook berichten uit LinkedIn en Facebook kan binnenhalen - je werkt namelijk met verschillende kolommen, waarin deze berichten binnenkomen. Bovendien kan je, wanneer je verschillende Twitter accounts beheert (van jezelf persoonlijk, van je bedrijf of je website bijvoorbeeld), hier gewoon kiezen vanuit welke account je de tweet of retweet verstuurt.
http://www.tweetdeck.com/


TWITTERTOOLS: HOOTSUITE

Dit is dan weer een tool die vanuit je webbrowser werkt. Ook hier kan je verschillende accounts beheren, die je in verschillende kolommen lat binnenkomen. De basisdienst is gratis, maar je kan ook een betalend abonnement nemen, dat je dan weer extra opties geeft, zoals geavanceerde statistieken, de mogelijkheid om tweets op een later tijdstip te programmeren, enz.
[Taal: ENG]
http://hootsuite.com/


TWITTERTOOLS: MANAGEFLITTER
Dit is dan weer een tool om Twitter accounts te filteren, zodat je de juiste mensen kan vinden om te volgen. Je kan verschillende accounts beheren, en krijgt ook statistieken over je bereik je volgers, enz. Ook deze tool laat je toe om tweets te programmeren voor een later posten, bij betalende abonnementen.
[Taal: ENG]
http://manageflitter.com/


TWITTERTOOLS: SOCIALBRO
Nog een tool waarmee je je groep volgers kan analyseren en beheren, vooral wanneer je een pagina moet beheren voor een merk. Een tool die zowel gratis als tegen betaling gebruikt kan worden - en bij de betalende versie krijg je o.a. informatie over je concurrenten, over wat het beste moment van de dag is om te tweeten (m.a.w. wanneer je het meeste respons krijgt, wanneer je meeste volgers online zijn), enz.
[Taal: ENG]
http://www.socialbro.com/
http://www.itechcode.com/2012/12/26/top-20-twitter-tools-for-twitter-users/


TWITTERTOOLS BUFFER

Dit is dan weer software, die je kan downloaden voor de desktop of je mobiele toestel. Het belangrijkste van deze tool is dat je tweets kan programmeren, en dus zelf kan bepalen op welk tijdstip ze verzonden worden. Je kan dus tweets klaar zetten, of van een feed gebruiken, en die verspreiden over de dag, zodat je je volgers niet gaat overdonderen met een teveel aan tweets ineens;
[Taal: ENG]
http://bufferapp.com/


TWITTERTOOLS: TWERIOD
Met deze Twitter tool kan je bepalen wat de beste tijd van de dag is om je tweets te posten. Je gebruikt deze tool dus best in combinatie met andere tools, die je toelaten om tweets te programmeren in tijd. Een betalende versie geeft je nog meer optiess, zoals doorgedreven analyse.
[Taal: ENG]
http://www.tweriod.com/


TWITTERTOOLS: SLIPSTREAM

In onze reeks met handige tools voor Twitter, eentje dat moet helpen tegen information overload. Slipstream, een extensie voor de Chrome en Safari browser, helpt je namelijk om je Twitter stream te organiseren, zodat je je niet teveel data te slikken krijgt, en toch ook niet de echt belangrijke tweets mist. Met andere woorden: hier kan je echt geavanceerde filters instellen.
[Taal: ENG]
http://slipstre.am/


TWITTERTOOLS: DATASIFT
Dit is een tool voor echt professionele beheerders van Twitter accounts. Je kan een profiel opmaken van je publiek, de pols meten van de publieke opinie in real time, trends ontdekken op basis van meer dan 2 jaar Twitter geschiedenis. De dienst heeft ook een gratis probeerversie.
[Taal: ENG]
http://datasift.com/


TWITTERTOOLS: BIT.LY
Deze dienst moeten we je eigenlijk niet meer voorstellen: het is een URL-verkorter. Met andere woorden: hij verkort lange URL's tot korte strings, die je dan kan plakken in je boodschappen in sociale netwerken zoals Twitter. Bit.ly heeft ook een plug-in voor de browser, waarmee je kan volgen hoeveel van je verkorte url's aangeklikt werden. De dienst is gratis.
[Taal: ENG]
https://bitly.com/


TWITTER TOOLS: TWEETSHEET
Super handig: met deze gratis tool kan je een infographic maken van de data van je Twitter account. Daarin worden dan je top volgers vermeld, je geografische impact, en de posts die het meeste engagement losmaakten en het meeste retweets. Leuk voor de gewone gebruiker, maar super handig voor bedrijven, om dit bijvoorbeeld aan het directiecomité voor te leggen.
Toch even vermelden dat deze dienst offline was toen wij hem bezochten, voor onderhoud. Hopelijk wil dit niet zeggen dat de dienst ermee gestopt is...
[Taal: ENG]
https://www.vizify.com/year-on-twitter
http://www.itechcode.com/2012/12/26/top-20-twitter-tools-for-twitter-users/


TWITTER TOOLS: TWILERT

Dit is dan weer een tool die je meldingen kan zenden wanneer er tweets gepost worden die een bepaald trefwoord bevatten. Deze dienst is gratis.
Tussen haakjes: je kan niet alleen alarmen instellen voor Twitter, maar ook voor Google.
[Taal: ENG]
http://www.twilert.com/


TWITTER TOOLS: VIZIFY
Vizify is dan weer een persoonlijke website die je kan aanmaken, en waar al je persoonlijke data op getoond wordt. Je koppelt de site aan je verschillende accounts op de sociale netwerken, en krijgt een reeks infographics. Bovendien is er een mogelijkheid om een overzicht te krijgen van je data uit 2012.
[Taal: ENG]
https://www.vizify.com/
https://www.vizify.com/year-on-twitter


VRIJDAG MULTIMEDIA: GIDEON MENDEL
Deze fotograaf is erg bekommerd om ons milieu, en dan vooral de vernietiging ervan door onze 'beschaving', die o.a. leidt tot de opwarming van de aarde. Zijn fotoreeks "Drowning World" is een uniek portret van mensen die slachtoffer werden van een overstroming of het nu in het VK is, India, Australië f Thailand.
[Taal: ENG]
http://gideonmendel.com/drowningworld/
http://gideonmendel.com


VRIJDAG MULTIMEDIA: SEAQUENCE
Knap gevonden. Een muzieksequentie die je kan beïnvloeden door in het rooster vakjes bij te zetten, door met + en - de toonhoogte te verlagen of verhogen, en door de balk in het midden van vorm te veranderen. Om te experimenteren.
[Taal: ENG]
http://seaquence.org/new


VRIJDAG MULTIMEDIA: TESLA DEFENSE
Bij dit spelletje moet je vanuit je toren, door op strategische plaatsen andere torens te zetten, je vijanden verrassen met een lekkere Tesla-bliksem. Een leuk spelletje vol bliksems en kreten!
[Taal: ENG]
http://www.newgrounds.com/portal/view/606674



Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/  -  http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



 
Bij de collega's



*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING
(Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers)
http://belsec.skynetblogs.be  


*** BELGIAN COWBOYS
http://www.belgiancowboys.be/



- Technologie als inspiratiebron voor comedy bij nieuwe Boondoggle spin-off ‘Gelotology’
http://www.belgiancowboys.be/technology/technologie-als-inspiratiebron-voor-comedy-bij-nieuwe-boondoggle-spin-off-gelotology/
- Josh Zisson’s 100% reflecterende fiets
http://www.belgiancowboys.be/technology/josh-zissons-100-reflecterende-fiets/


*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

- Tweetcaster nu ook in webversie
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3378861/2013/01/17/Tweetcaster-nu-ook-in-webversie.dhtml
- Opmerkelijk: smartphones gebruiken meer data dan tablets
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3378174/2013/01/16/Opmerkelijk-smartphones-gebruiken-meer-data-dan-tablets.dhtml
 
 

*** DIGITALE REVOLUTIE
http://www.fan.tv/digitaal/


 
- Nieuwe snellere Samsung Chromebox
http://www.fan.tv/digitaal/hardware/20350-nieuwe-snellere-samsung-chromebox
- Caffeine houdt je computer wakker
http://www.fan.tv/digitaal/software/16549-caffeine-houdt-je-computer-wakker
 


*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be
 
- Belkin Thunderstorm moet iPad-geluid verbeteren
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=7091
- Linksys stelt nieuwe wifi-oplossingen voor
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=7112
 
 

*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/

- e-Commerce: een balans van de eindejaarsfeesten
http://www.digimedia.be/News/nl/13572/e-commerce-een-balans-van-de-eindejaarsfeesten.html
- Boondoggle: reserveer een tafel in een restaurant voor 2050!
http://www.digimedia.be/News/nl/13574/boondoggle-reserveer-een-tafel-in-een-restaurant-voor-2050.html
 
 


*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info

- Beste freeware: Phrozen Safe USB
http://computertaal.info/2013/01/17/beste-freeware-phrozen-safe-usb/
- Beste Android Apps: UStream
http://computertaal.info/2013/01/16/beste-android-apps-ustream/

 

*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

- Microsoft voegt meer Facebook-content toe aan Bing-zoekmachine
http://tweakers.net/nieuws/86721/microsoft-voegt-meer-facebook-content-toe-aan-bing-zoekmachine.html
- Consumentenbond: Apple belooft garantievoorwaarden te verduidelijken
http://tweakers.net/nieuws/86718/consumentenbond-apple-belooft-garantievoorwaarden-te-verduidelijken.html



*** DATANEWS
http://www.datanews.be


- Amerikanen bellen voortaan gratis via Facebook
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/amerikanen-bellen-voortaan-gratis-via-facebook/article-4000234820519.htm
- VRT lanceert proefversie van nieuwe online radiospeler Radio+
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/vrt-lanceert-proefversie-van-nieuwe-online-radiospeler-radio/article-4000234433737.htm


*** MOBILEREVOLUTION
http://www.themobilerevolution.be/

- Hive settings: de meest gebruikte settings op één mooi scherm (Android)
http://www.themobilerevolution.be/2013/01/hive-settings-de-meest-gebruikte-settings-op-een-mooi-scherm-android/
- Braintoss: Nooit meer iets vergeten (productivity app, iOS)
http://www.themobilerevolution.be/2013/01/braintoss-nooit-meer-iets-vergeten-productivity-app-ios/




 
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut


 



 
Van alles halen, (bijna) niets betalen...

 

CLOUDFOGGER: DATA VERSLEUTELEN
WinXP/Vista/7/8 - 10,2 MB - freeware
Deze software kan je gebruiken om data te versleutelen , vooraleer je die naar de cloud stuurt, bijvoorbeeld naar Dropbox, SkyDrive of Google Drive. Want je gegevens zomaar aan de cloud toevertrouwen, dat vraagt toch wel enige voorzichtigheid...
http://www.chip.de/downloads/Cloudfogger_55665275.html
http://www.cloudfogger.com


AUTORUNS: WELKE PROGRAMMA'S STARTEN OP?
Windows all - 0,6 MB - freeware
Begint je Windows wat te slabakken, en zie je, wanneer je met CTRL+ALT+DEL de task manager oproept ontelbare programma's die om een of andere reden opgestart zijn? Dan kan je met deze tool nagaan wat er allemaal opgestart wordt, wanneer jij je computer opzet, en ook de programma's uitschakelen die je overbodig vindt.
http://www.chip.de/downloads/Autoruns_20358751.html
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx


WEGGEVERTJES VAN MICROSOFT: PHOTO INFO
Windows XP/Vista - 4 MB - freeeware
Een gratis tool die het mogelijk maakt om vanuit de gewone Verkenner informatie over foto's te bewerken (IPTC en XMP). Je kan bijvoorbeeld bij de foto's een beschrijving toevoegen, een copyright, naam van de fotograaf, keyword, enz.
http://www.chip.de/downloads/Microsoft-Photo-Info_23919402.html
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=13518


WEGGEVERTJES VAN MICROSOFT: MOUSE & KEYBOARD CENTER
Windows 7/8 - 47 MB - freeware
Heb je een Microsoft klavier of muis, dan doe je er best aan om deze software te downloaden. Want dan krijgt deze randapparatuur veel meer functionaliteiten en kan je de toetsen en knoppen naar eigen wens configureren. Deze software vervangt de voorgangers IntelliPoint en IntelliType Pro.
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=35558
http://www.chip.de/downloads/Microsoft-Maus-und-Tastatur-Center-32-Bit_56932014.html


WEGGEVERTJES VAN MICROSOFT: VMMAP
Windows all - 0,5 MB - freeware
De taskmanager van Windows ziet er niet echt sexy uit, en zo bijzonder veel informatie tref je er niet aan. Een geod alternatief is VMMAP. Deze tool analyseert je virtuele en fysieke geheugen, en gebruikt daarbij kleurtjes die je een gemakkelijk overzicht bieden.
http://technet.microsoft.com/nl-NL/sysinternals/dd535533


WEGGEVERTJES VAN MICROSOFT: RAMMAP

Windows Vista/2009/Server/7 - 0,2 MB - freeware
Net zoals de vorige tool is dit een programma dat een aanvulling/verbetering is voor de taks manager. Deze tool geeft je namelijk een overzicht van het geheugen dat verbruikt wordt, en door welke programma's. Ook deze tool maakt gebruik van kleurtjes, wat het overzicht vergemakkelijkt.
http://www.chip.de/downloads/RAMMap_43968585.html
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/ff700229.aspx


WEGGEVERTJES VAN MICROSOFT: KEYBOARD LAYOUT CREATOR
Windows NT/2000/XP/2003/Server/Vista - 10 MB - freeware
Zoals de naam doet vermoeden, kan je met deze tool zelf functies toewijzen aan de verschillende toetsen van je klavier. Want soms kan het gebeuren dat je bij de aanschaf van een nieuwe laptop of klavier bemerkt dat sommige toetsen op heel andere plaatsen staan. Met deze tool kan je dat dus terugdraaien.
http://support.microsoft.com/kb/823010?wa=wsignin1.0
http://www.chip.de/downloads/Microsoft-Keyboard-Layout-Creator_24017012.html


WEGGEVERTJES VAN MICROSOFT: ATTACK SURFACE ANALYZER
Windows Vista/2008/Server/Windows 7 - 3 MB - freeware
Deze tool is handig om je systeem in het oog te houden: hij scant je computer af, en maakt daarbij snapshots; op basis daarvan, en verschillende testen, kan je zien of er wijzigingen aan je systeem toegebracht werden. En vermits jij wellicht de enige bent die de computer mag gebruiken, kan je meteen verdachte activiteiten opsporen.
http://www.chip.de/bildergalerie/Top-50-Gratis-Tool-von-Microsoft-Galerie_38128636.html
http://blogs.technet.com/b/security/archive/2012/08/02/microsoft-s-free-security-tools-attack-surface-analyzer.aspx


VRIJDAG MOBIELE DAG: FLIGHTRADAR
 
Android - 8,7 MB - 2,69 euro
Wil je nauwkeurig weten waar een bepaald vliegtuig zich bevindt? Dat kan, met deze FlightRadar. Die toont je in real time de positie van alle vlieguigen - handig wanneer je iemand moet afhalen op het vliegveld, zodat je weet of er vertragingen zijn.
Maar het mooiste moet nog komen, want de app bevat ook nog een augmented reality tool: richt je camera naar de hemel, en je ziet waarheen het vliegtuig boven je vliegt. Indrukwekkend!
http://www.flightradar24.com/
http://www.chip.de/downloads/FlightRadar24-Pro-Android-App_51623193.html


VRIJDAG MOBIELE DAG: WHITE RISK
Android - 19 MB - freeware
Deze app bevat een landkaart waarop het actuele lawinegevaar weergegeven wordt in Zwitserland. Een app die je absoluut op je smartphone moet hebben, wanneer je je skiverlof in dat land wil doorbrengen.
http://www.chip.de/downloads/White-Risk-mobile-Android-App_53733682.html
http://www.slf.ch/ueber/organisation/warnung_praevention/projekte/white_risk_mobile/index_EN

 

(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.



 
 

Het laatste woord....



 


 
NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu 
of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier 
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart 
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO) Manu Drieghe 
Marijke Pante,
Marianne Steijlen 
Reinhilde Remaut 
Ludo Cattoor 
Evert Poppen 
Philip Lafeber 
Julien Van den Borre, 
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover) 
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer.  Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


  "NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

 De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste. 


 

AFSLUITER VAN DE WEEK
Het is gevaarlijk om eerlijk te zijn, tenzij men ook dom is.
-anoniem-