netties banner

 
 


Verschijnt iedere zaterdag

Deadline van volgende editie: 
12/1/201
2 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be




INHOUD
DEEL 1: 
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat
 

DEEL 2: 
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen, 
(bijna) niks betalen
Het laatste woord




Enkele lezers op Twitter:
http://www.twitter.com/marijkepante
http://www.twitter.com/helalalphen
http://www.twitter.com/pietr
http://www.twitter.com/hewlettt

Uw naam hier? Meld u aan!

NeTTieS
Jaargang 16
Nummer 732 van 1/1/2012



Gegroet lezer,


Een prachtig nieuw jaar gewenst! Veel geluk en voorspoed in 2012 - veel nieuwe ontdekkingen ook, veel mooie software en apparatuur om uit te testen . Onze redactie zal alvast haar best doen om u tot al deze experimenten aan te zetten!

De trouwe lezer zal zich wellicht verwonderen over het ongewone tijdstip waarop deze nieuwsbrief in zijn elektronische brievenbus valt. Niet ongerust zijn: eerst moest, op de valreep, de nieuwsbrief de deur uit waarin de winnaars bekend gemaakt werden van onze Verkiezing Beste Nederlandstalige Site van het jaar (privé-initiatief). Op de valreep van het oude jaar ging die de deur uit. Waarna wij nu een weekje broodnodige vakantie nemen.

En dit is dus de eerste nieuwsbrief van het nieuwe jaar. Het afgelopen jaar was het soms hard werken voor onze redactie om elke dag weer de dagelijkse dosis bijeen te schrijven. Hopelijk slaagden wij erin om de kwaliteit te behouden die u van ons gewoon was. Wil u zelf meehelpen, dan is uw bijdrage erg welkom. Even welkom zijn de reacties op onze artikels. Want soms stoppen wij in onze observaties ook onze eigen mening - die wellicht van uw mening verschilt. Uw mening mag ook gehoord worden, wat de reden is waarom wij de mogelijkheid bieden om commentaar te geven via onze website.

Veel leesplezier gewenst met dit eerste nummer. Lees, reageer, experimenteer. Dat is waarom wij het doen!

Bij leven en welzijn tot maandag 9 januari, voor onze dagelijkse update!

Hilde

De resultaten van onze Netties-verkiezing zijn bekend. Lees hier wie de verkiezing won
:
http://www.netties.be/archief_edities/20111231_site2011.htm


Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php

Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen:
http://store.ovi.com/search?q=netties


Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: 
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!
 



 
verkenner
                    banner
 
 


Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die 
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers, 
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.







VLAAMSE REGERING ZET LICHT OP GROEN VOOR .VLAANDEREN
Maar doet de lengte van de naam de aantrekkelijkheid van het domein geen afbreuk?


Enkele maanden geleden heeft het ICANN, de organisatie die de uiteindelijke controle heeft over de organisatie van domeinnamen, beslist dat de domeinnamen volledig opengegooid worden. Naast de bestaande TLD (top level domains) zoals .com .net .biz .mobi en de landendomeinen zoals .be en .nl, kan eenieder die voldoende geld op tafel legt en voldoende garanties kan bieden voor de uitbouw en beheer van het domein, nu zijn eigen domein creëren. Bedrijven zoals Coca-cola of IBM kunnen een .cola of .ibm in het leven roepen, banken een .bank domein, diamantairs een .diamant domein. Maar ook regio's en steden kunnen hun eigen domein creëren. Als een van de eerste had de stad Gent aangekondigd te gaan voor een .gent domein.
Bedrijven die zich hiervoor kandidaat willen stellen, zullen zich snel moeten melden, want al op 12 januari

Nu heeft ook het Vlaams parlement haar intentie bekend gemaakt om een .vlaanderen domein te creëren. Verleden week vrijdag werd het licht hiervoor definitief op groen gezet, door de goedkeuring van een ontwerpbestek voor de concessie en de gunnignsprocedures. Want zo'n domein moet beheerd worden, en er moet een centraal punt (bedrijf of organisatie) zijn dat de domeinen in dit TLD toekent, de prijs ervan bepaalt, de registraties noteert en toekent.

Een slimme zet - of geldverspilling? Enerzijds kan je zeggen dat zo'n domein uitstekend is om "Vlaanderen" bekend te maken, om duidelijk te maken dat een bepaald bedrijf of organisatie in Vlaanderen ligt. Anderzijds kan je de vraag stellen of .vlaanderen wel een commercieel interessant domein is. Een domein moet gemakkelijk te onthouden zijn, en de gebruiker zo weinig mogelijk letters laten intikken. Vlaanderen telt er 10. De landendomeinen 2. De andere TLD's (com net biz...) 3. Een handicap die kan tellen ... letterlijk en figuurlijk!

Het is ook nog de vraag of het nieuwe TLD open zal staan voor iedereen, of enkel door overheidsdiensten (gemeentebesturen, organisaties, Vlaamse parlement, ...) gebruikt zal worden.

http://www.internetsociety.be/portal.php?mod=news&ID=302


DE FEESTDAGEN VIEREN VIA SKYPE
Een ritueel dat steeds meer ingeburgerd geraakt

Het wordt vaak gezegd dat het internet en de digitale technologieën de mens  laten vereenzamen. Daarbij wordt de laatste tijd nogal vaak een verwijtende vinger uitgestoken naar diensten zoals Facebook, Twitter, die toch "sociale" media heten te zijn - doch integendeel de mens asociaal laat handelen. Ontelbaar zijn de mensen die tijdens een etentje in een restaurant of aan de feestdis hun gsm of smartphone constant boven halen wanneer er een melding weerklinkt, en het beantwoorden van die boodschap belangrijker achten dan hun gezelschap aan tafel.

Gelukkig is er stilaan wel een trend aan het ontstaan, die verstokte smartphone gebruikers naar de luifel van het restaurant verbant, waar hij, in het gezelschap van de roker zich kan overleveren aan zijn verslaving....

Maar het "asociale" van de nieuwe technologieën wordt toch nog altijd sterk benadrukt. Terwijl die eigenlijk de mensen veel dichter bij elkaar kunnen brengen - vooral wanneer zij zich fysiek ver van elkaar verwijderd bevinden. Neem nu Skype. In een artikel bij The New York Times lees je over een groeiende trend bij feestdagen en andere heuglijke gebeurtenissen: dankzij Skype kunnen die echt gedeeld worden, ook met mensen die ver weg zijn. Het openen van de pakjes onder de kerstboom, het is iets wat vader of moeder, oma of opa ook kunnen meemaken, zonder er zelf bij te zijn. via de webcam op een strategische plaats kunnen ze het gezichtje zien van de kleine uk die zijn cadeautje openmaakt.

Het blijkt zelfs dat, dankzij Skype en Co, grootouders en andere familieleden nu veel meer de belangrijke of alledaagse momenten van opgroeiende kinderen kunnen bijwonen - iets wat, zonder Skype, hen alleen maar een fotootje bracht, achteraf. Nu zijn zij erbij. Enkele heel mooie voorbeelden dus in het artikel van NYT.

En jij? Maak jij gebruik van Skype of andere webcamdiensten om met familie contact te houden? Je reacties zijn welkom!
http://www.nytimes.com/2011/12/22/garden/video-chat-reshapes-domestic-rituals.html?_r=1&pagewanted=all


ROCKMELT PROBEERT ECHT DE SOCIALE BROWSER TE ZIJN
Waarin kleine browsers groot kunnen zijn

Iedereen kent de "grote" browsers - IE, Firefox, Chrome, Safari. Maar er zijn toch nog altijd andere browsers die, door hun specifieke eigenschappen, een bepaalde categorie internauten kunnen aanspreken. Een van die browsers is RockMeIt. Deze browser is vooral gericht op de sociale media, en is nauw geïntegreerd met Facebook. Je moet zelfs met je Facebook inloggen op deze browser.

RockMeIt heeft nu een update uitgebracht, waarbij twee sociale functies toegevoegd werden. Om te beginnen is er een functie die de Omnibox van Google wijzigt en uitbreidt. Omnibox is een knoppenbalk van Google waarmee je tegelijkertijd kan zoeken in je surfgeschiedenis, de Google zoekmachine zelf, en je bookmarks. Met deze update van RockMeIt wordt die balk nog leuker, omdat je foto's van je Facebook contacten kan importeren, chats kan opstarten, en je Facebook contacten kan doorzoeken. Je kan ook rechtstreeks vanuit Omnibox naar de Timeline van Facebook gaan.

Nog een functie in deze update: RockMelt's Omnibox toont je vrienden waarmee je in het verleden geregeld contact had, maar de laatste tijd minder. Tijd dus om hen opnieuw te contacteren?

Een uitgebreide bespreking van de nieuwe functies in RockMeIt bij Cnet.
http://www.rockmelt.com/
http://download.cnet.com/8301-2007_4-57345856-12/new-rockmelt-socializes-chromes-omnibox-new-tabs/




FACEBOOK BLIJFT BAAS OVER JE NEWS FEED
Stopt erin wat het maar wil. Ook reclame

Je bent fan van Facebook, of je bent het niet. Velen zijn er zo mee vergroeid, dat zij alles slikken wat Facebook hen voorschotelt. En dat is heel wat - niet altijd even positief.
Deze week druppelden er enkele berichten binnen over nieuwigheden die Facebook in jouw timeline gaat stoppen. Om te beginnen een nieuw item dat enkel in de mobiele newsfeed verschijnt: berichten over games. Dat moet het de gebruiker gemakkelijker maken om met games in contact te kome, en ze via het mobiele platform van Facebook aan te kopen. De nieuwsberichten zullen zowel bij de gamers zelf als bij hun vrienden verschijnen, afhankelijk van hoe vaak die games spelen (1)

Een tweede nieuwigheid zijn de Suggested Events. Ook weer heel slim bekeken: sinds kort kan je via Faceook op evenementen "inchecken", net zoals je dat bij Foursquare en co zou doen. Daardoor weet Facebook wat jouw voorkeuren zijn. En nu pakt het uit met Suggested Events: evenementen die in de lijn liggen van wat je nu al bijgewoond hebt. Maar ook die gehouden worden door merken waaraan jij een Like gegeven hebt, en optredens van bands waarvan jij de muziek beluisterd hebt (je kan je Facebook account koppelen aan je Spotify, weet je wel...)

Allemaal slim gevonden. En toch kan het ons niet overtuigen om voluit voor Facebook te gaan. Integendeel: hoe meer Facebook toont hoeveel het van de gebruiker weet, hoe minder zin wij hebben om ons aan dit avontuur te wagen.(2)(3)

http://www.insidefacebook.com/2011/12/22/facebook-puts-games-stories-in-mobile-news-feed-adds-new-game-categories/
http://techcrunch.com/2011/12/22/facebook-suggested-events/
http://news.cnet.com/8301-1023_3-57347413-93/facebooks-events-feature-gets-suggestive/



GEBRUIK EENS EEN ALTERNATIEVE EMOTICON
Even wat pret maken met je Facebook account!

Het heeft een hele tijd geduurd dat je op Facebook slechts één emoticon gebruiken kon. Maar nu is dat onbeperkt - je kan zelfs heel grappige dingen uithalen met die emoticons, zo lees je in een artikel bij TechCrunch.

Wat zou je er namelijk van denken om de avatar van een andere Facebook te gebruiken als emoticon? Het kan, met een kleine handigheid. Eerst moet je de exacte naam van die gebruiker te weten komen. Dat doe je door naar de URL van de Facebook-pagina van die persoon te kijken. Achteraan vind je die naam. Kopieer die exact. Zoals VinDiesel

Vervolgens schrijf je je tekst in Facebook in een veld van je chat of een message, maar zet die naam tussen dubbele vierkante haakjes. Bijvoorbeeld [[VinDiesel]]  . En kijk: wanneer je op Enter drukt, zal die code vervangen worden door de avatar van die persoon. In het heel klein natuurlijk, maar als je de cursor over deze "emoticon" beweegt, zie je de naam van de persoon die hij voorstelt.

Vind je het niet leuk dat anderen jouw avatar gebruiken? Wel, dan heb je pech. Avatars zijn publiek, gebruikersnamen zijn publiek, en je kan dus technisch gezien niets doen om dit te verhinderen... Have fun!

http://techcrunch.com/2011/12/25/facebook-custom-emoticons/


SPRAAKGESTUURDE SEARCH À LA SIRI GOOIT ADVERTEERLANDSCHAP OVERHOOP
Binnenkort Siri Optimized websites?

Om dit artikel te beginnen, moeten we eerst de nuancering maken dat Apple het zoeken via voice opdrachten niet uitgevonden heeft met zijn Siri onderdeel op de iPhone 4GS. En evenmin werkt die Siri perfect, vooral niet wanneer je zoekopdrachten geeft in een andere taal dan het Engels, of wanneer je met een accent praat: Siri kan je dan moeilijk begrijpen. Bovendien heeft Siri enkele preutse trekjes van zijn baas, Apple overgekregen, zoals je onlangs hier bij Netties kon lezen: Siri kent bijvoorbeeld geen abortusklinieken.

Dit gezegd zijnde, is het wel Apple die met Siri een groot succes heeft, en de gebruiker laat wennen aan het idee dat hij zijn eigen privé-butler heeft, die zijn commando's uitvoert. Maar heb je er wel eens bij stilgestaan dat deze voice-commando's een echte revolutie in het internetlandschap zouden kunnen veroorzaken - als het gebruik ervan echt ingeburgerd geraakt tenminste?

Want aan Siri kan je vragen om een taxibedrijf op te bellen. Siri weet, via de locatiebepaling op je smartphone, waar je je bevindt, en welke taxibedrijven er in de omgeving gevestigd zijn. Het zal een van die bedrijven opbellen. Terwijl je, wanneer je via een zoekopdracht op het web, naar Google gevoerd zou worden, en daar geconfronteerd wordt met zowel taxibedrijven die adverteren op basis van het trefwoord "Taxi" (SEA of Search Engine Advertising), als met taxibedrijven die via search engine optimization of SEO hun pagina zodanig aangepast hebben dat zij hoog in de zoekresultaten verschijnen.

Met andere woorden: Siri, en bij uitbreiding alle apps die via voice commando's opdrachten uitvoeren, zijn de nieuwe toegangspoort voor het mobiele adverteren. Zodat je kan veronderstellen dat er een Siri Engine Optimization zou kunnen ontstaan. Een heel interessant artikel daarover lees je bij GigaOm.

http://gigaom.com/2011/12/19/siri-where-did-my-mobile-ad-revenues-go/


GEOLOQI MAAKT HET LEVEN WEL HEEL LEERRIJK
Info over gebouwen enz. in jouw omgeving - alles wat in de Wikipedia staat


Er is een nieuwe app uit, en die belooft je leven toch heel wat interessanter te maken. Geoloqi werkt namelijk samen met een laag bovenop Wikipedia, waardoor je, telkens een gebouw of een plek tegenkomt die in de Wikipedia vermeld wordt, je hiervan een melding krijgt op je smartphone.

Eigenlijk een soort Foursquare, maar dan wel met meer wetenschappelijk onderbouwde informatie. De Geoloqi laag kan ook gebruikt worden door ontwikkelaars om zelf verdere lagen te bouwen. Bedrijven kunnen een licentie nemen om real time data te verzamelen over de gebruikers, en meldingen te sturen via push (sms, e-mail), of achter te laten op bepaalde plekken.

En, heel leuk, er bestaat ook nog zoiets als Map Attack, een locatie-gebaseerd spelletje dat aangedreven wordt door Geoloqi, en waaraan je zelf avonturen kan toevoegen.

Om te ontdekken!
http://www.readwriteweb.com/archives/redux_new_wikipedia_layer_on_geoloqi_gives_you_vision_be.php
http://geoloqi.com/



PINTEREST EEN VAN DE TOPPERS
Tijd dus om even te zeggen hoe het werkt


Volgens een recent rapport van Hitwise is de online pinboard site Pinterest heel populair aan het worden. Wat Amerikaanse cijfers betreft, staat Pinterest nu in de top 10 van de websites in de Social Networking & Forums categorie. In één week tijd kreeg de site (die nog altijd enkel op uitnodiging toegankelijk is) bijna 11 miljoen bezoekers. Wat bijna 40 keer meer is dan het 6 maanden geleden kreeg.(1)

Tijd dus om even te kijken: wat is Pinterest, en hoe werkt het? Puur simpel gezegd is Pinterest een fotosite. Maar dan met een speciale functie. Je uploadt een afbeelding naar Pinterest, en dat wordt dan een Pin. Je kan zo'n pin (of punaise) plaatsen op speciale borden, rond een bepaald onderwerp - van katten en oldtimers tot katten bovenop oldtimers. Je creëert zoveel variëteiten als je zelf wil.

Zo'n verzameling of Pinboard kan je op vele manieren gebruiken. Bijvoorbeeld: je plant een feestje, en je pint daar allerlei foto's die je kan gebruiken. Een toekomstige bruid kan er foto's van mooie trouwjurken, maar ook decoratie voor de tafels plaatsen. Een amateurkok kan er een online receptenboekje aanmaken. Aan een pinboard kan ook samengewerkt worden door verschillende mensen, wat het natuurlijk nog interessanter maakt.

Hoe je tewerk gaat? Na het creëren van je account, installeer je een browser extensie. Die geeft je een Pin It button in je browser. Kom je een interessante afbeelding tegen tijdens het surfen, dan klik je gewoon op de button, en selecteer de foto. Plaats de "pin" op een prikbord, voeg een tekst toe, en je bent klaar. Is het iets dat je wil kopen, dan kan je bijvoorbeeld ook de prijs toevoegen. Je kan ook een foto die je zelf gemaakt hebt, toevoegen. Helaas is er momenteel geen app voor Android toestellen, enkel voor iPhone. Je kan ook postings van andere mensen "rePinnen".

En dan is er nog het sociale aspect. Je kan browsen in de verschillende categorieën, "pinners" die je goed vindt like'n en volgen. Net zoals bij Twitter is dat "volgen" iets dat je zelf kan doen, zonder goedkeuring te moeten vragen van de Pinner, en moet je niemand terug volgen.

De moeite om uit te proberen! (2)
http://www.webpronews.com/pinterest-is-getting-huge-2011-12
http://mashable.com/2011/12/26/pinterest-beginners-guide/
http://www.pinterest.com


PROTEST TEGEN SOPA GROEIT
GoDaddy gedwongen houding te herzien

Wij hebben al vaker geschreven over SOPA, Stop Online Privacy Act, een wet die men in de VS probeert in te voeren, onder zware druk van de lobby's van de muziek- en filmindustrie. Aan deze wet zijn er verschillende aspecten. Eerst is er het feit dat websites uit de lucht geplukt kunnen worden, zonder dat er een rechter aan te pas komt. Ten tweede is er het aspect dat één pagina met illegale content een hele website duur te staan kan komen. Het valt dus te vrezen dat één nagemaakt artikel dat op eBay aangeboden wordt, de oorzaak kan zijn voor het platleggen van het hele eBay.

En ten derde is er een onderdeel van deze wet, dat bepaalt dat het ook strafbaar wordt om technologie te bedenken of te gebruiken die de ban op "rogue" websites kan omzeilen. Met andere woorden, alles wat via proxies werkt of via mirrors, wordt buiten de wet gesteld. Inbegrepen Tor, een technologie die de Amerikaanse overheid zelf in het leven geroepen heeft, om de burgers in dictatoriale regimes te beschermen tegen censuur... Begrijpe wie begrijpen kan.

Ondertussen begint het verzet tegen SOPA te groeien. Zo worden er lijsten gepubliceerd met de bedrijven die de invoering van de wet steunen, en die het nu in de publieke opinie zwaar te verduren krijgen. Tot die bedrijven behoren uiteraard EMI en andere amusementsgroepen, maar ook een Revlon, een L'Oreal, die de handel in namaak cosmetica en parfums willen tegengaan.
Nog een ander bedrijf op die lijst is GoDaddy, een van de populairste hostingbedrijven in de VS. Het is voor velen onbegrijpelijk dat GoDaddy, zelf een registrar van webdomeinen, zich achter dit voorstel geschaard heeft. Toen zijn steun bekend werd, klonk onmiddellijk luid protest tegen GoDaddy, en vele dreigden ermee hun domein en hosting weg te trekken bij het bedrijf. Waarop GoDaddy zich gedwongen zag bakzeil te halen, en een 180° wending te nemen in zijn standpunt over SOPA. Meer hierover bij CNet en TechMeme.
http://www.techmeme.com/111226/p13#a111226p13
http://news.cnet.com/8301-31921_3-57348511-281/godaddy-accused-of-interfering-with-anti-sopa-exodus/
http://news.idg.no/cw/art.cfm?id=DE0650EC-9B2A-9AE5-9E0A8F3545D947FD


YOUTUBE SLAM: VIDEO'S VERGELIJKEN
Speciaal kanaal probeert in te spelen op viraal effect

Sommige filmpjes worden echt grote hits op het internet. Waarom? Moeilijk te zeggen waarom het adres van het ene filmpje van internaut tot internaut doorgegeven wordt, terwijl het andere filmpje amper kijkers trekt.

Google probeert nu op dat virale effect in te spelen. Het heeft een nieuw kanaal in het leven geroepen, YouTube Slam. Daar zou je, volgens de uitleg van Google, de volgende YouTube hit moeten kunnen ontdekken. Het kanaal beheerd door menselijke redacteurs, geen anonieme algoritmes; elke week zetten zij een selectie filmpjes online van de meest getalenteerde zangers, de liefst katten en baby's of andere vertederende ding, de gekste filmpjes van YouTube. Daarbij worden twee filmpjes naast elkaar gezet. Jij geeft punten, en het filmpje met de meeste punen raakt op de Slam ranglijst. Er zijn verschillende Slam categorieën: Bizarre Slam, Cute Slam, Music Slam, Dance Slam, Comedy Slam.

Nu weet je waar je voortaan moet zijn voor je YouTube honger!
http://www.youtube.com/slam
http://www.webpronews.com/youtube-slam-launched-to-pit-videos-against-one-another-2011-12
http://venturebeat.com/2011/12/27/youtube-slam/


GOOGLE STRIJKT REISINDUSTRIE TEGEN DE HAREN IN
De Google spin weeft zijn web steeds verder...

Toen sommige sites klaagden over het feit dat Google hen oneerlijke concurrentie aandeed, werd hun klacht weggelachen. Google is immers een commerciële entiteit, en het is toch maar logisch dat het eigen aanbod bij bepaalde onderwerpen (Google Products bijvoorbeeld, of Google Books) bovenaan verschijnt bij de zoekresultaten.

Dat lachen begint de officiële instanties nu stilaan te vergaan. Google begint door aankopen en allerlei overnames, steeds meer verticaal te zoeken, in een gespecialiseerd aanbod. En komt daarbij in het vaarwater van de klassieke sectoren.

Neem nu de reissector. Google heeft sinds kort een dienst om naar vliegtuigtickets te zoeken, via trefwoorden zoals "NY to LA". De resultaten daarvan staan bovenaan de lijst bij een zoekopdracht, nog voor aanbiedingen van bekende websites zoals Expecia, Priceline.com. Die in het verleden 10% tot 20% van hun bezoekers kregen via Google. Wat nu zal wegvallen, want de resultaten van Google verwijzen rechtstreeks naar de websites van vliegmaatschappijen om het ticket rechsstreks te bestellen.

Met andere woorden: in de reiswereld dreigt Google zo de middleman uit te schakelen. Daarmee breekt Google een belofte die het had gedaan aan de Amerikaanse Department of Justice, toen het verelden jaar ITA Software Inc. kocht, het vliegtuigdata bedrijf dat sites zoals Orbitz en Kayak aandreef, en nu dus ook Google's eigen reiszoeker. Om bezwaren van het DOJ tegen deze aankoop weg te nemen, beloofde Google toen dat het tools zou bouwen die meer verkeer zouden leiden naar online reisbureaus. Maar het lijkt ons dat de manier waarop Google nu tewerk gaat, juist het omgekeerde effect zal hebben...

Meer hierover bij Ars Technica en Wall Street Journal.
http://online.wsj.com/article_email/SB10001424052970203686204577116700668483194-lMyQjAxMTAxMDIwNjEyNDYyWj.html
http://arstechnica.com/tech-policy/news/2011/12/google-promoting-own-flight-results-above-rivals.ars


TEXTSECURE: BEVEILIG JE SMS BOODSCHAPPEN
Wees Carrier IQ, en nieuwsgierige luistervinken te slim af.

Een twee weken geleden was er heel wat te doen rond een tool die op vele mobiele toestellen in de VS zat: Carrier IQ. Die verzamelde, zonder toestemming of medeweten van de gebruiker, data over zijn locatie - zogenaamd om de carriers te helpen hun netwerk te verbeteren, om te weten waar er zwakke ontvangst is. Maar aan die uitleg wordt door heel wat internauten niet veel geloof gehecht.

En deze week was er dan opschudding in Belgenland, na een artikel waarin een Duitse hacker aantoonde hoe gemakkelijk het is om het gsm netwerk in ons land te kraken, en gesprekken af te luisteren. Op dat bericht kwamen er heel wat reacties: enerzijds wezen de operatoren erop dat wat de hacker gedaan had, niets nieuws is. En dat het GSM netwerk nu eenmaal een zwak beveiligd netwerk is. Het zou beter beveiligd kunnen worden, maar dat zou zo ten koste gaan van de gebruiksvriendelijkheid, dat het praktisch niet haalbaar is om zo'n beveiliging in te voeren. En dan waren er ook nog de stemmen die zeiden dat het GSM netwerk opzettelijk zo lek gehouden wordt, zodat de overheid gesprekken kan afluisteren...

Hoe het ook zij: ben je al die luistervinken zat, dan bestaat er gelukkig een manier om alvast je sms boodschappen te beveiligen. TextSecure, dat je moet installeren als vervanging voor de ingebouwde sms-tool, versleutelt namelijk je boodschap. Deze tool, die enkel voor Android beschikbaar is, en sinds kort Open Source gemaakt werd, zorgt ervoor dat je boodschappen niet gelezen kunnen worden wanneer jouw telefoon gestolen zou worden, en beter nog: dat de boodschappen versleuteld worden tijdens het verzenden, zodat ze niet onderschept kunnen worden.

Op de Wikilink lees je hoe je deze app kan installeren. (1). De app is gratis verkrijgbaar in de Android Market (2). Bij WebPronews lees je er meer over (3). Bij DataNews lees je meer over het lek dat vastgesteld werd. (4)
https://github.com/WhisperSystems/TextSecure/wiki/Using-TextSecure
https://market.android.com/details?id=org.thoughtcrime.securesms&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsIm9yZy50aG91Z2h0Y3JpbWUuc2VjdXJlc21zIl0
http://www.webpronews.com/textsecure-app-for-android-is-now-open-source-2011-12
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/nieuwsoverzicht/2011/12/28/nu-ook-bellen-en-sms-en-op-kosten-van-anderen/article-4000023848868.htm?nb-handled=true&utm_source=Newsletter-27-12-2011



DE APPLE PATENTENOORLOG IS NIET IN APPLE'S VOORDEEL
Tactiek van verschroeide aarde werkt niet

Na de dood van Steve Jobs werd bekend dat hij aan zijn biograaf verklaard had dat hij liever een "thermonuclaire oorlog" met Google voerde, dan zijn technologie te delen met de maker van het Android besturingssysteem. Dat bleek ook uit de processen die Apple in de voorbije maanden aangespannen had tegen HTC, Samsung, Motorola, de drie grootste fabrikanten die toestellen met Android vervaardigen. Volgens Apple hadden die drie zijn technologieën gestolen, en moest de rechtbank daar een einde aan maken.

Nu is het niet ongewoon dat fabrikanten processen voeren rond technologieën. Maar gewoonlijk eindigt zo'n proces in een vergelijk - het ene patent wordt pasmunt voor het andere. Want elke fabrikant heeft wel wat patenten in zijn portefeuille zitten die onmisbaar zijn voor de ander; zo'n ruilhandel is dan erg lucratief. In andere gevallen wordt er een financiële compensatie afgesproken om de technologie te mogen gebruiken. Zo is bekend dat Microsoft voor elk Android toestel dat HTC vervaardigt, 5 dollar int. Zonder iets te moeten doen (behalve natuurlijk jaren geleden de technologie te bedenken, waarvoor een bepaald patent geldt).

Apple echter heeft die strategie niet toegepast: geen vergelijk, maar resoluut streven naar een verkoopsverbod. Daarmee stemde de rechter niet altijd in. En zelfs wanneer er een (kleine) overwinning behaald werd, dan volstond het voor de tegenpartij vaak om een kleine wijziging aan te brengen aan het toestel, waardoor dat bepaalde patent omzeild werd. En het toestel mocht, met goedkeuring van de rechter, dan toch op de markt gebracht worden.

In plaats van geld te verdienen door zijn technologieën in licentie te geven, verliest Apple geld aan de vele processen - en, mogen we opmerken, toch ook een beetje sympathie bij de gewone gebruikers. Iets wat de aandeelhouders niet graag zien, zij willen centjes en winst zien. Steve Jobs was, volgens zijn biografie, bereid zijn hele bezit op te offeren om Android (en Google) te bestrijden. Maar, zo wijzen waarnemers erop, technologie is een klok die je niet kan terugdraaien. Apple heeft getracht zijn concurrenten een hak te zetten, door een rots in de rivier te leggen. Maar het water hou je daarmee niet tegen, dat zoekt zich een andere weg. En dat is wat de aangeklaagde fabrikanten ook gedaan hebben, door alternatieven te zoeken voor de patenten van Apple.

Enkele interessante artikelen over deze toch wel commercieel betwistbare strategie van Apple bij Bloomberg, Business Insider, en GigaOm.
http://www.bloomberg.com/news/2011-12-28/apple-seen-hurting-shareholders-with-jobs-s-thermonuclear-patent-war-tech.html
http://www.businessinsider.com/apple-lawsuits-against-android-manufacturers-2011-12?op=1
http://gigaom.com/apple/is-it-time-for-apples-patent-war-to-end/



NIEUWE TREND IN E-COMMERCE LAND: DRONKEN SHOPPEN
Spitsuur voor e-commerce verschuift naar avond- en nacht

De mensen kopen steeds vaker hun eindejaarscadeautjes online. Dit jaar werden er, volgens cijfers voor de VS, nieuwe records gebroken. Ondanks het feit dat het officieel toch crisis is.

Twee gegevens kunnen deze records verklaren. Enerzijds is het veel gemakkelijker online te shoppen; geen wachttijden in winkels, het doet je zoveel tijd besparen. Anderzijds gebruiken steeds meer mensen het internet gewoon voor de fun. En shopping kan ook fun zijn, vooral op sommige sites. Shopping op het web is ook zo gemakkelijk - voor je het weet heb je iets gekocht. En daar schuilt een addertje onder het gras. Heb je, wat al eens kan gebeuren met de feestdagen, een glaasje teveel op, dan zal je in je overmoed gemakkelijker tot een aankoop overgaan. Klein of groot. En de volgende dag, met kater en al, jezelf vertwijfeld afvragen: hoe kwam ik er in godsnaam bij om dit te kopen!

Dat glaasje op, doet bij velen immers de twijfel verdwijnen die hen overdag, nuchter besluipt: zou ik dit wel kopen, of wacht ik nog even? En vermits er nu eenmaal niet zoiets bestaat zoals de tool in Google, die je van stommiteiten moet weerhouden bij late mails (je moet een som oplossen, vooraleer je je mail mag opsturen), zal menigeen wel eens een onberaden aankoop verricht hebben.

De webshops kunnen er alleen maar gelukkig mee zijn. Zij zien trouwens een verschuiving van de aankopen overdag naar de avonduren. Zowel WebProNews als The New York Times hebben een artikel gewijd aan deze trend, en enkele mensen aan het woord gelaten die zich aan "drunk shopping" bezondigd hebben.
http://www.webpronews.com/drunk-holiday-shopping-2011-12
http://www.nytimes.com/2011/12/28/business/online-retailers-home-in-on-a-new-demographic-the-drunken-consumer.html?_r=1&pagewanted=all



MICROSOFT WERKT AAN APART SOCIAAL NETWERK
Facebook en Co zijn niet te verslaa, dus gaat Microsoft voor niche


Tegen Facebook en Twitter valt niet op te tornen. Dat heeft zelfs Google moeten teogeven, dat met zijn Google+ niet echt hoge ogen scoort - ondanks het feit dat het via zijn zoekmachine en zijn vele online aanbiedingen zoals Google Docs toch meteen een grote bron bezoekers kan aanboren. Het aantal bezoekers stijgt wel gestaag, zoals blijkt uit nieuwe cijfers. Er zijn in totaal 60 miljoen gebruikers van Google+, en met al zijn online diensten is Google de meest bezochte site, met 153 miljoen unieke bezoekers. Facebook is tweede, met 137 miljoen gebruikers, Yahoo derde met 130 miljoen.(1)

Wijselijk heeft Microsoft dan ook besloten dat het niet geen zin heeft om zelf met een eigen sociaal netwerk te beginnen, dat zich tot àlle gebruikers richt. Neen, het is veel beter om zich tot een bepaalde groep gebruikers te richten. Dat is immers wat Yammer en dan vooral SalesForce doen, en zij zijn erin geslaagd om een mooi, goeddraaiend netwerk uit te bouwen.

Microsoft richt zich met zijn sociale netwerk So.cl (spreek uit: social, op zijn Engels) tot de student - eigenlijk het publiek waarmee Facebook oorspronkelijk gestart is. Het begint daarbij klein, met proeven op drie Amerikaanse universiteiten: Washington, Syracuse, new York. Volgens de eigen omschrijving van Microsfot is het een research experiment voor studenten, met de nadruk op een combinatie van surfen, zoeken, sociaal netwerken, om zo bij te leren.

Studenten kunnen "video parties" opstarten, en zoals bij de andere sociale netwerken wordt de content die zij delen als een news feed vertoond. Omdat het netwerk draait rond de zoekfunctie van Bing, de zoekmachine van Microsoft, zou het netwerk het gemakkelijker moeten maken om contact te leggen met studenten die in gelijkaardige onderwerpen geïnteresseerd zijn.

Benieuwd of het experiment succes heeft, en ooit, wie weet, ook naar Europese universiteiten overslaat...
http://www.necn.com/12/29/11/Google-reaches-60-million-users/landing.html?blockID=621070&feedID=4213
http://research.microsoft.com/en-us/news/features/socl-121511.aspx
https://www.so.cl/











Blijf altijd op de hoogte van het nieuws,
ook wanneer u onderweg bent!
Met de mobiele versie van Verkenner
http://m.verkenner.be
 





 
hardware
                            logo
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!



YAMAHA LAAT DE DODEN WEER ZINGEN
Vocaloid moet een perfecte kopie brengen van de stem van overleden artiesten

Of we dit bericht moeten toejuichen, daar moeten we nog even over nadenken. Het blijkt namelijk dat het Japanse concern Yamaha een technologie ontwikkeld heeft, waarbij de stemmen van overlevende artiesten tot leven gewekt worden.

Een vocoder ken je al - daarbij wordt een "sample" van mensenstemmen genomen, een koor als het ware, dat als toon in een synthesizer ingebracht wordt; daarna kan je via het klavier dit koor laten "zingen". Maar enkel tonen, in een o of a klank. Bij de technologie van Yamaha worden er ook woorden toegevoegd: op basis van de verzamelde werken van een bepaalde kunstenaar kan je hem/haar gewoon teksten laten zingen, op woorden en tonen die jij zelf gecomponeerd hebben. Een techniek die "Vocaloid" genoemd wordt.

Wat natuurlijk nooit de échte John Lennon of Elvis Presley benaderen kan, omdat de authenticiteit ontbreekt. Volgens de mensen van Yamaha echter zouden de luisteraars, bij het aanhoren van een Vocaloid song, toch begeesterd zijn. Meer bij Presstext.

http://www.yamaha.com/
http://www.pressetext.com/de#news/20111224002


DE NIEUWE TWEETDECK: EEN STAP ACHTERUIT
Of: hoe een groot bedrijf een perfecte software kan kapotmaken

Het is zo vaak het geval: een klein bedrijf maakt een software of een dienst, en die werkt perfect. Hij wordt populair, en trekt de aandacht van een groter bedrijf. Dat de software of dienst opkoopt, en die volledig naar de knoppen helpt. Ofwel door hem links te laten liggen, zodat programma of dienst verkommert en de aanhangers afhaken. Ofwel door de dienst zodanig aan te passen, dat alle aantrekkelijke punten af te vlakken, om in het eigen keurslijf te passen.

Dat is wat, helaas, met TweetDeck gebeurd is. Trouwe lezers weten dat dit onze favoriete software om vanop de desktop met Twitter te werken Tweetdeck is. Je kan daarbij namelijk kolommen aanmaken om met verschillende accounts te werken (in mijn geval: netties, persoonlijke account, facebook, linkedin). Je kan bovendien kolommen toevoegen voor @mentions, en bepaalde zoekopdrachten. De achtergrondkleur kan je aanpassen, en vele andere instellingen. Ideaal dus voor op de desktop (op de Nokia mobiele telefoon hebben wij Gravity, die eigenlijk nog mooier is, maar niet als desktop bestaat).

Een tijdje geleden werd Tweetdeck echter opgekocht door Twitter. Je verwacht dan dat Twitter de extra mogelijkheden die Tweetdeck bedacht had, zou integreren in haar eigen dienst, en de Tweetdeck client ongemoeid zou laten. Dat blijkt nu, helaas, niet het geval te zijn.

De nieuwe versie die wij deze week van TweetDeck installeerden (noodgedwongen - de oude versie werkte "toevallig" niet meer), is gewoon een stap - wat zeggen we: een zevenmijlslaarzenstap achteruit. Lees en weeklaag mee:
- De kleuren kunnen niet aangepast worden, zodat je tegen de donkergrijze achtergrond moet aankijken (voor mijn ogen ongeschikt).
- Je kan de grootte van het scherm niet aanpassen, en vele andere kleine tweaks aan de instellingen zijn verdwenen.
- De opties bij een tweet in je tijdlijn: retweet, antwoord, favorite, more. Klik je op More, dan krijg je opnieuw retweet, antwoord, favorite - het enige extra is een onbestemd icoontje, dat je leidt naar de opties "creat link" of "email status". Merk daarbij op dat er bij geen enkele van die icoontjes een pop up verschijnt met uitleg over de actie die je ondernemen kan.
- Wanneer je een nieuwe boodschap schrijft, moet je eerst de balk daarvoor openen (vroeger kon je die balk continue aanwezig laten zijn in je venster). Schrijf je je boodschap, dan zou je denken dat je door op "Enter" te drukken de boodschap verstuurt - maar neen hoor, dat zet je gewoon aan een volgende lijn. Om te tweet te verzenden, moet je echt op "Send" klikken. Grote fout.
- De kolommen hebben geen pijltje onderaan of bovenaan om te scrollen; enkel de scrollbalk kan gebruikt worden.
- Je kan geen LinkedIn of Facebook account meer toevoegen; met andere woorden: Tweetdeck kan je niet meer gebruiken als hub voor al je sociale contacten. Een gemiste kans.
- Per kolom kan je niet meer zoeken op trefwoord - enkel een globale zoekopdracht is mogelijk.
- De scrollbalk onderaan, waarmee je de kolommen kon verschuiven om snel een blik te werpen in een andere kolom, is verdwenen. Er is enkel nog een optie bovenaan, waarin vertikale balkjes de verschillende kolommen vertegenwoordigen.
- Bij elke tweet staat niet alleen de @twitternaam van de persoon vermeld, maar ook zijn echte naam. Overbodig.

Kortom: deze nieuwe versie is een verarming van wat de tool voorheen aanbood. Heel spijtig. En dus is onze redactie naarstig op zoek naar een andere tool, een desktop toepassing voor Windows7, die ons terug gelukkig kan maken. Suggesties?

http://lifehacker.com/5868386/tweetdeck-releases-new-native-client-for-windows-and-os-x-isnt-quite-as-feature+filled-as-the-air-version


EN WAT DENK JE VAN EEN FACEBOOK VOOR ROBOTTEN?
Ook robotten worden slimmer door informatie uit te wisselen...

Omdat robotten met elkaar kunnen communiceren, moet er ook voor hen een sociaal netwerk komen. Dat is het uitgangspunt van het Amerikaanse portaal Myrobots.com. Volgens de makers ervan is het een Facebook voor robotten en slimme voorwerpen. Het doel: robotten, hun ontwikkelaars en eigenaars met elkaar een netwerk laten uitbouwen, om zo informatie uit te wisselen.
Ver gezocht? Of toch nog niet zo gek? Het pas opgerichte portaal bevat in elk geval, net als bij de echte Facebook, profielpagina's waarop foto's gezet kunnen worden, en een statuspagina... die door de robot zelf geüpdate kan worden, voor zover zij natuurlijk over een internetverbinding beschikken. Is dat niet het geval, dan bestaat er een speciaal toestel, met de naam "MyRobots Connect".

Via de portaalsite kan de eigenaar zijn robot in het oog houden, en ook commando's doorspelen.
Dat het concept nog niet zo gek is, mag blijken uit een Europees project, Roboearth, waaraan zes wetenschappelijke instellingen deelnemen. De bedoeling is dat de robotten daar toepassingen vinden die zij kunnen gebruiken; naargelang zij met nieuwe problemen geconfronteerd worden, zouden zij die apps kunnen oproepen. En om het een beetje trendy te maken, wordt de verzameling toepassingen de "app store" genoemd.

Meer over dit toch wel intrigerende concept bij Pressetext.
http://roboearth.org/
http://www.pressetext.com/de#news/20111226003
http://myrobots.com/


JE GADGETS LADEN VIA DE POWERBAG
Tas dient als berging maar ook lader voor smartphone en co

Wie intensief zijn mobieltje gebruikt, en dan vooral zijn smartphone, komt amper met één batterijlading toe. Mail, surfen, de sociale media volgen... het vereist een internetverbinding, en dat verbruikt energie. En dan moeten we af en toe ook nog bellen - want het blijft een telefoon, nietwaar?

Je hebt helaas niet altijd een stopcontact bij de hand om je smartphone of andere gadget (MP3 player bijvoorbeeld) te herladen. Daarom vonden wij dit wel een goed idee: een tas die als herlader dient. In de tas zit een batterij, met allerlei aansluitingen in verschillende zakjes. Je kan dus je mobiele telefoon, e tablet, zelfs een draadloos klavier herladen zonder probleem.

Om de tas zelf te herladen, kan je de batterij eruit nemen, en aansluiten op het stroomnet, of je kan een mooi verborgen stekker uit de tas nemen, en in het stopcontact stoppen. Om je toestellen te laden, kan je 's avonds ook allemaal aan de batterij koppelen. De stroom gaat dan als het ware doorheen de batterij, naar de gadgets. pas wanneer die geladen zijn, zal de batterij zichzelf gaan laden.

De tas kost tussen de 100 en 170 dollar. Ons leek het een knappe gadget!
http://www.geek.com/articles/mobile/review-powerbag-gadget-charging-backpack-20111227/
http://www.mypowerbag.com/


KOMT APPLE ECHT UIT MET DE BATTERIJ DIE EEN WEEK DUURT?
Een patent is nog geen werkende technologie...

Verleden week was het weer zover: iemand had iets gelezen over een patent dat Apple aangevraagd zou worden, en meteen verschenen er berichten alsof die technologie al volgende week in de winkel zou liggen.

Daarom toch even wat duidelijkheid creëren over wat er nu eigenlijk aan de hand is. Het zoeken naar een batterij voor de smartphone die lang meegaat, is de laatste tijd uitgegroeid tot het zoeken naar de Heilige Graal. Hoe meer de smartphone kan, hoe meer energie hij nodig heeft.

Maar anderzijds moet een smartphone licht en klein zijn. En hoe meer technologie er in een smartphone gepropt wordt, hoe kleiner de ruimte voor de batterij. Gevolg: een batterij die amper een dag meegaat, bij intensief gebruik van de smartphone. En de meeste modellen hebben er last van, de een al wat meer dan de ander. De iPHone is trouwens geen uitzondering.
Batterijen die met brandstof werken, zouden een oplossing kunnen brengen. En het patent dat Apple nu aangevraagd heeft, draait rond "fuel cells". Maar dit is slechts één van de ontelbare patenten die Apple aangevraagd heeft in de loop van de jaren - waarbij velen daarvan nooit uitdraaien op iets concreets.

Kortom: Apple heeft nog geen batterij voor smartphones die dagen meegaat. En ze ligt evenmin volgende week, zelfs niet volgende maand in de winkel! Maar wie weet, zit ze wel in de volgende iPad, die volgende maand/ volgend seizoen uitkomt en 7, 10 of 12 inch groot zal zijn, lichter/zwaarder zal zijn, en duurder/goedkoper zal zijn, volgens de verschillende waarnemers die in hun glazen bol gekeken hebben...
http://www.webpronews.com/apple-bringing-fuel-cell-technology-to-iphones-2011-12
http://mashable.com/2011/12/26/iphone-hydrogen-cells/



 
hardware
                            logo
Voor elk wat wils
Nieuws in een notedop



[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse]

*** Easynet Global Services lanceerde vandaag een nieuwe pay-as-you-go betaalstructuur voor haar cloud-basedvideoconferentiedienst. Zo kunnen klanten hun vergaderingen, interconnectie en management via videoconferentie per gebruik betalen.  Klanten met een  eigen videoconferentiesysteem kunnen gebruik maken van de expertise van Easynet om tijdens vergaderingen van een perfecte verbinding verzekerd te zijn. 
http://www.easynet.com

*** REC-onderzoeksrapporten gepubliceerd
Het REC Radiocentrum voerde de voorbije maanden in opdracht van de Afdeling Media, van het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media (CJSM)van de Vlaamse overheid, twee onderzoeken uit. In het eerste werd gezocht naar 'Nieuwe distributiewijzen voor radio', in het tweede werd gepeild naar het mediagebruik bij vijftig plussers...
http://www.radiovisie.eu/be/nieuws.rvsp?art=00088953

*** De verzoekradio van de toekomst ziet er zo uit
Hoe kan verzoekradio er in de toekomst gaan uitzien? Dat was de centrale vraag waarmee vier teams jonge mediamakers tijdens het REC-symposium Brave New Radio in opdracht van het IBBT aan de slag gingen.
http://www.radiovisie.eu/be/nieuws.rvsp?art=00088929

*** Oud vrouwtje zonder pc gepakt voor downloaden
Duitse auteursrechtenorganisaties in de fout
http://www.zdnet.be/news/134707/oud-vrouwtje-zonder-pc-gepakt-voor-downloaden/

*** Logitech meldt dat het Logitech Wireless Solar Keyboard K750 de prestigieuze International Forum Design 2012 prijs won omdat het zich wist te onderscheiden van andere consumer producten met zijn uitzonderlijke design. Het draadloos zonne-toetsenbord werd uit 3.000 andere producten uitgekozen in de pc-categorie en krijgt daarmee deze bijzondere prijs.
http://www.logitech.com

*** Google is kieskeurig met profielfoto's en verwijdert een foto van een man die "het vingertje gaf"...
http://www.webpronews.com/why-google-is-picky-about-profile-pictures-2011-12

*** Spotify voor artikelen in de maak
De digitale artikelendienst eLinea is mislukt maar wil nu een soort Spotify voor journalistieke teksten worden. Dat klinkt beter.
http://www.bright.nl/spotify-voor-artikelen-de-maak





muziek logo
Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet



ANONYMOUS HORSES - SWELL NAUTICAL BLUNDER
[electro] Ingewikkelde elektronische muziek, met vele motieven die door elkaar lopen in het stuk. Sommige songs zijn pure heavy metal. Het bijzondere aan deze band is dat alle muziek gemaakt werd met virtuele instrumenten van Garageband.
http://www.myspace.com/anonymoushorses
http://www.supernova.com/Anonymous-Horses




AEREAL - SOUND KILLERS
[dub elektro] Dub muziek die heel industrieel aandoet, en daarom juist zo goed is. Van de band kan je bij MySpace verschillende songs beluisteren.
http://www.myspace.com/aerealsounds


ALIF TREE - WAY DOWN SOUTH
[elektro/blues] Prachtige muziek, vooral omwille van de donkere, zware stem van de zanger die op deze song meedoet, Tony Joe White. Een interessante band om te ontdekken.
http://aliftree.net/
http://www.myspace.com/memorymusic
http://www.compost-rec.com/artists/alif-tree/


ARGON 40: WHEN WORDS DON'T COME
[electro / hip hop] Zware bassen, en toch vrolijke muziek. Zowel bij MySpace als op de eigen site van de band kan je gratis naar een vijftal songs luisteren, die absoluut de moeite waard zijn.
http://argon40music.com/
http://www.myspace.com/argon40


VRIJDAG HOORSPELDAG: BITTERZOET BED
Een hoorspel in twee delen, gebaseerd op een werk van Marguerite Duras. De regie voerde Leon Povel, en dat staat zoals gewoonlijk voor hoge kwaliteit en spanning. Een spanning ondanks het trage ritme, de zachte stemmen, die een ongelooflijk intieme sfeer creëren. De twee delen samen duren wel meer dan 2u. Zet je dus in een zetel, met de koptelefoon op, en een glaasje wijn erbij. Heerlijk relax!
http://hoorspel.wordpress.com/2010/04/23/bitterzoet-bed-1/
http://hoorspel.wordpress.com/2010/04/25/bitterzoet-bed-2/








Netties werkt samen met:

verkenner banner



Vertel geen grote leugens. Kleine leugens kunnen net zo effectief zijn.
- anoniem -



 
oor logo
De nieuwe oogst



KISS INSIGHTS: FEEDBACK VAN BEZOEKERS
Deze webdienst geeft je verschillende mogelijkheden om feedback, suggesties en ideetjes te krijgen van je lezers en fans. Je moet enkel een javascript inlassen op je pagina, en KissInsights zorgt voor de rest. Er zijn verschillende sjablonen, waaronder opiniepeilingen met meerkeuzevragen, enz.
[Taal: ENG]
https://www.kissinsights.com/plans


UNIVERSALSUBTITLES: ONDERTITELEN

Een webdienst waarbij je subtitels met tekst kan maken voor video's op het web, maar ook anderen kan aanmoedigen om zulke teksten te maken voor een video die jij online gezet hebt. Bij deze dienst wordt het filmpje in fragmenten opgedeeld, zodat je gemakkelijk de teksten kan toevoegen.
Taal: ENG
http://www.universalsubtitles.org/en/demo/


BUDDYMEETING: WEBCONFERENTIE

Een gratis, open source gebaseerde webdienst om webconferenties te houden met maximaal 25 personen, volledig gratis. De dienst ondersteunt ook presentaties in PowerPoint en PDF, video en VoIP, een whiteboard, het delen van een scherm.
http://buddymeeting.com/faq.php
http://buddymeeting.com/


ANTHOLOGIZE: VAN WORDPRESS NAAR E-BOOK
Een webgebaseerde dienst waarmee je postings van je WordPressBlog kan nemen, maar ook feeds van externe sites, of nieuwe content rechtstreeks kan aanmaken in Anthologize zelf. Dan ga je even aan het werk met knippen, plakken en rangschikken, om het geheel als e-book te publiceren. Daarbij heb je de keuze uit verschillende formaten zoals PDF, ePUB, TEI.
[Taal: ENG]
http://anthologize.org/about/use-cases/


BFXR - GELUIDSEFFECTEN
Met deze webdienst kan je geluidseffecten creëren voor videospelletjes. Er zijn een aantal basiseffecten, die je dan zelf kan aanpassen. Maar je kan ook een totaal nieuw geluid creëren. Intrigerend en interessant.
[Taal: ENG]
http://www.bfxr.net/


DOTEPUB: DOCUMENTEN OMZETTEN IN EBOOKS

ePub is een veel gebruikt formaat voor e-boeken, en het is een open formaat bovendien. Met deze webdienst kan je webpagina's omzetten in ePub documenten, zodat je die kan lezen op je favoriete e-reader.
[Taal: ENG]
http://dotepub.com/


LIVEMINUTES: INSTANT MEETINGS
Online samenwerken is zo handig - het overbrugt alle afstanden. Deze dienst biedt een instant meeting aan, in 1-2-3 op te zetten. Je kan documenten delen, online aan die documenten werken, en meer.
[Taal: ENG]
http://liveminutes.com/oneclick/


ICON WANTED: ICOONTJES VINDEN
Er zijn tal van websites die gratis icoontjes, buttons enz. aanbieden, maar het is niet altijd simpel om die te vinden. Deze site wil een hub zijn die via een zoekopdracht het juiste icoontje gaat zoeken op de juiste site.
[Taal: ENG]
http://www.iconwanted.com/


PHOTOSTATS: STATISTIEKEN

iPhone
Heb je een iPhone, dan zal je allicht veel foto's maken met je toestel. Deze app kan je nog wat meer vertellen over de foto's die je maakt - statistieken over aantal, waar, op welk tijdstip, enz. Bovendien kan je die statistieken ook visueel voorstellen.
[Taal: ENG]
http://www.photostatsapp.com/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: XIMON
Hier kan men Nederlandse films, documentaires, tv-drama's en internationale kwaliteitsfilms bekijken. En daar zitten ook heel wat historische tv-reeksen tussen, zoals "Willem van Oranje", "De Stille Kracht", "Een mens van goede wil"... toppers die ons in onze jeugd aan het beeld gekluisterd hebben. Zouden zij iets van hun magie verloren hebben? Kijken dus! 
Er zijn trouwens ook Vlaamse films en reeksen te vinden, o.a. Dubbel Leven, Oud België...
Denk er wel aan: voor deze dienst moet je een abonnement nemen, en dat kost je 12,5 euro per maand...
[Taal: NL] (Bron: Radiovisie)
http://www.radiovisie.eu/be/nieuws.rvsp?art=00089044
http://www.ximon.nl/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: DE JUISTE STOEL
Er is de laatste tijd veel te doen geweest over de verhoging van de pensioenleeftijd. Bij velen rijst de vraag: kan ik dat wel aan, blijven werken tot mijn 65e? Voor hen heeft de Vlaamse overheid een site in het leven geroepen, De Juiste Stoel. Die is niet alleen bedoeld voor de werknemer, met tips en meer, maar ook voor de werkgever. Want die moet ook nog zin hebben om een oudere werknemer in dienst te nemen of te houden!
[Taal: NL]
http://www.dejuistestoel.be/sub/stoel/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: IS JOUW SITE IN ORDE?
Waaraan moet jouw site oldoen volgens de Belgische wet? Wat moet je vermelden? En moet je dat ook doen als gewone blogger, of is die wet enkel van toepassing op bedrijven?
Dit artikel vertelt het jou.
[Taal: NL]
http://www.webkoffie.com/384/is-jouw-site-wettelijk-in-orde/#.Tvt0SvKqmuI


VRIJDAG MULTIMEDIA: STOUTE KERSTSONGS
Kinderkoren die kerstsongs zingen in een shoppingcentrum heb je wel meer gezien. Maar dit koor is wel heel bijzonder, want de teksten van de songs werden lichtjes aangepast. De uitdrukking van de toehoorders wanneer ze beseffen dat ze horen wat ze horen, is kostelijk!
[Taal: NL]
http://www.youtube.com/watch?v=ALv4rnLIAyE


VRIJDAG MULTIMEDIA: HET JAAR IN CARTOONS

Niemand die zo'n rake commentaar kan brengen op het nieuws, de feiten van de dag, als de cartoonist. Met één tekening, vaak zonder woorden bovendien, vertelt hij een verhaal, doorprikt leugens, stelt belachelijke zaken aan het licht.
De Standaard heeft een dossier met daarin de beste cartoons van dit jaar.
[Taal: NL]
http://www.standaard.be/kanaal/index.aspx?kanaalid=2074


VRIJDAG MULTIMEDIA: DE GROOTSTE BLUNDERS VAN 2011
Een compilaties van filmpjes waarin waaghalzen op hun bek gaan - letterlijk en figuurlijk. 12 volle minuten waarin je de tranen in de ogen springen van het lachen, waarin je voortdurend oei en ai! roept... en hoopt dat alles goed afgelopen is!
[Taal: ENG]
http://t.co/LZQedD5R








Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:

Wim W.: http://www.tenbunderen.be/  -  http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



 
sites logo
Bij de collega's



*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING
(Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers)
http://belsec.skynetblogs.be


*** BELGIAN COWBOYS
http://www.belgiancowboys.be/





- Finse "Angry Birds" verkozen tot populairste applicatie van 2011
http://www.belgiancowboys.be/mobile/1940
- Samsung 40" D8000 3D LED TV: Huidige topmodel uitgebreid onder de loep!
http://www.belgiancowboys.be/Review/1939


 

AD logo

*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/index.dhtml

- Minder nieuwjaarswensen per sms en telefoon, toename mobiel internet
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3101107/2012/01/01/Minder-nieuwjaarswensen-per-sms-en-telefoon-toename-mobiel-internet.dhtml
- Korpschef: Minder blauw op straat, meer blauw online
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3098982/2011/12/30/Korpschef-Minder-blauw-op-straat-meer-blauw-online.dhtml

digitale revolutie logo

*** DIGITALE REVOLUTIE
http://www.fan.tv/digitaal/

- Daemon Tools: Een virtuele cd/dvd-drive
http://www.fan.tv/digitaal/software/11930-daemon-tools-een-virtuele-cddvd-drive
- Nieuwe 3D brillen
http://www.fan.tv/digitaal/gadgets/19946-nieuwe-3d-brillen



  elektrozine logo


*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be

- TEST: HTC Titan
Met de Titan bracht HTC dit jaar zijn eerste smartphone op de markt die gebruikmaakt van het gloednieuwe Windows Phone 7.5-besturingssysteem. Wij mochten ...
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=6352
- ViP-intercom gaat digitaal
Met het ViP (Video internet Protocol)-systeem brengt Comelit een nieuw soort intercomtechnologie op de markt, waarbij een digitaal netwerk gecreëerd wordt ...
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=6343


 

digimedia logo

*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/

- Google + vereenvoudigt het beheer van informatiestromen
http://www.digimedia.be/News/nl/10870/google-vereenvoudigt-het-beheer-van-informatiestromen.html
- Meer dan 200 miljard video's bekeken op het web
http://www.digimedia.be/News/nl/10831/meer-dan-200-miljard-video-s-bekeken-op-het-web.html



computertaal logo

*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info

- Franse president Nicholas Sarkozy huisvest… piraten
http://computertaal.info/2012/01/01/franse-president-nicholas-sarkozy-huisvest-piraten/
- McAfee voorspelt cyberoorlog, industriële aanvallen en toename van `hacktivisme’ in 2012
http://computertaal.info/2011/12/30/mcafee-voorspelt-cyberoorlog-industriele-aanvallen-en-toename-van-hacktivisme-in-2012/



tweakers logo

*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

- LG kondigt 55"-oled-tv officieel aan
http://tweakers.net/nieuws/79077/lg-kondigt-55-inch-oled-tv-officieel-aan.html
- Providers doorbreken 300.000TB-grens via AMS-IX
http://tweakers.net/nieuws/79076/providers-doorbreken-300000tb-grens-via-ams-ix.html




*** DATANEWS
http://www.datanews.be
- Stuxnet heeft minstens vier broers en zussen
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/nieuwsoverzicht/2011/12/30/stuxnet-heeft-minstens-vier-broers-en-zussen/article-4000024589723.htm
- 10 grote ict-problemen in 2011
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/nieuwsoverzicht/2011/12/29/10-grote-ict-problemen-in-2011/article-4000024193956.htm






*** MOBILEREVOLUTION
http://www.mobilerevolution.be

- Review van de Motorola Razr: crashende racewagen
http://www.themobilerevolution.be/2011/12/review-van-de-motorola-razr-crashende-racewagen/
- Update over de Android Ice Cream Sandwich updates
http://www.themobilerevolution.be/2011/12/update-over-de-android-ice-cream-sandwich-updates/


 
tip logo
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut



Voor deze rubriek danken wij
Arnold Top en Gerard Schaefers (Sjeef)





BETER WERKEN MET OUTLOOK: ENKELE BASISPRINCIPES

In Outlook heb je links het paneel met de mappen. Wat je links aanklikt, verschijnt rechts in de lijst. Afhankelijk van je instellingen (om het leespaneel (reading panel) onderaan of in een derde kolom rechts te verschijnen, zal daar dan de mail zelf te lezen zijn.
Klik rechts op een mail in de lijst bovenaan, waarbij je meteen het volledige menu krijgt: Open, Print, antwoord, forward, markeer (als gelezen of ongelezen) verplaats, kopieer, wis. Ook de optie om de afzender toe te voegen aan je adresboekje is meteen beschikbaar.
http://www.kayscomputing.com/HintsTips/Email%20Organization.pdf


BETER WERKEN MET OUTLOOK: MAILS WISSEN
In de verschillende mappen van je Outlook kan je e-mails wissen. Daarvoor selecteer je de mail, en kies je de optie Wissen/delete. Let er wel op dat je de mail zelf aanklikt, niet de folder - je wil waarschijnlijk niet die hele map wissen.
Denk er ook aan dat je, na het wissen van een mail, ook je postvakje met gewiste mails moet leegmaken, om de mail definitief te wissen. Ga daarvoor naar Deleted Items, klik rechts, en kies Empty Deleted Item Folder.
http://www.kayscomputing.com/HintsTips/Email%20Organization.pdf


BETER WERKEN MET OUTLOOK: MAILS BEWERKEN
Wanneer je in de lijst met mails een bericht aanklikt, dan zal de inhoud ervan verschijnen in het preview paneel. Heb je dat niet? Geen nood: ga naar View / reading pane ; nu heb je de keuze tussen: rechts, onderaan, uit. (right, bottom, off).
Uiteraard kan je stukken tekst selecteren om die te kopiëren naar andere programma's. Maar je kan ook een afbeelding selecteren, en dan rechts klikken, om de afbeelding uit de mail te kopiëren.
Wist je trouwens dat je ook slechts een stukje uit een mail kan afdrukken, in plaats van de hele mail? Selecteer een of meerdere stukken van de mail, en klik op File / print. Uit het print venster kies je nu voor de optie Enkel de selectie.
http://www.kayscomputing.com/HintsTips/Email%20Organization.pdf


BETER WERKEN MET OUTLOOK: MAAK ZELF JE NIEUWJAARSKAARTJE

Een origineel nieuwjaarskaartje digitaal versturen, dat niet al te veel ruimte inneemt? Dat is niet zo moeilijk als je zou denken.
Om te beginnen moet je een mooie afbeelding vinden; je kan daarvoor bijvoorbeeld een foto van jouw gezin, je hond, enz. nemen. Vervolgens maak je een sjabloon aan in Outlook: via File / New / Mail Message maak je een mail, zoals je gewoon bent, en je voegt de afbeelding toe.
Ben je klaar met de mail, dan klik je niet op Send, maar op de Office Button, en klik Save As, om in het dialoogvenster uit de Save As lijst het type Outlook Template te kiezen. Geef een naam aan je sjabloon (nieuwjaar 2011 bijvoorbeeld), klik op Save.
Standaard wordt jouw mail nu bewaard op een van de volgende plekken:
=>   Windows Vista     c:\users\username\appdata\roaming\microsoft\templates
=>   Microsoft Windows XP     c:\documents and settings\username\application data\microsoft\templates
Morgen gaan we de kaartjes verzenden!
http://office.microsoft.com/en-us/outlook-help/send-an-e-mail-message-based-upon-a-template-HA010237718.aspx?CTT=5&origin=HA010245004


BETER WERKEN MET OUTLOOK: EEN MAIL VERZENDEN MET EEN SJABLOON

Om nu je wenskaartjes te versturen, ga je naar het Tools menu, kies je Forms, en klik je Choose Forms. In het dialoogvenster dat nu verschijnt, kies op op Look in, om dan "User templates in File System te kiezen".
Dit opent de map waar standaard de templates (sjablonen) bewaard worden (zie vorige mail). Heb je je sjanbloon in een andere map bewaard, blader dan naar die map. Kies de gewenste sjabloon, en klik op Open. Breng eventueel wijzigingen aan , voeg een geadresseerde toe, enz. Let wel: de wijzigingen worden niet bewaard op het oorspronkelijke sjabloon.
Zo. Aan de slag met je originele kaartjes!
http://office.microsoft.com/en-us/outlook-help/send-an-e-mail-message-based-upon-a-template-HA010237718.aspx?CTT=5&origin=HA010245004





shareware
                            logo
Van alles halen, (bijna) niets betalen...




DUAL EYES: GELUID SYNCHRONISEREN
PC/Mac - 149 $ met volledig werkende probeerversie voor 30 dagen
Heb je van een bepaald evenement beelden en geluid opgenomen met verschillende camera's, dan kan je met dit progje video en audio tracks synchroniseren.
http://www.singularsoftware.com/dualeyes.html


AWESOME SCREENSHOTS: CHROME EXTENSIE
Chrome - freeware
Deze extensie voor de Chrome browser maakt het niet alleen gemakkelijk om een screenshot te maken, maar je  krijgt er ook heel wat extra mogelijkheden bij. Zo kan je een hele pagina of en deel ervan opslaan, het resultaat op je eigen harde schijf bewaren of in de cloud, zodat je in het laatste geval meteen de url kan delen.
https://chrome.google.com/webstore/detail/alelhddbbhepgpmgidjdcjakblofbmce


INSTANT ATLAS: DATA PRESENTEREN
Windows - 30 dagen probeerversie
InstantAtlas is een software om data te analyseren, en statistieken voor te stellen op interactieve landkaarten, zodat het overzicht duidelijker wordt. De software werkt met Excel en Acces.
http://www.instantatlas.com/freetrial.xhtml


TASK COACH: TO DO
Windows all - 11,3 MB - freeware
Een slanke, maar erg krachtige to do manager. Je kan heel snel en eenvoudig nieuwe taken invullen, en een timer zetten. Het bijzondere is dat je een taak kan onderverdelen in subtaken.
http://www.taskcoach.org/


SEAMONKEY - BROWSER EN MAIL IN ÉÉN

Mac OS - 36,4 MB - freware
Nu is SeaMonkey, een prima programma dat browser met mail client verenigt, ook voor de Mad verkrijgbaar. SeaMonkey is eigenlijk ontsproten uit Mozilla, maar die wou niet meer het complete pakket ontwikkelen, doch enkel de browser apart (Firefox) en de mailclient (Thunderbird). Bij SeaMonkey heb je alles in één pakket. De mailclient is ook uiterst geschikt om nieuwsgroepen te volgen.
http://www.seamonkey-project.org/
http://www.chip.de/downloads/SeaMonkey-fuer-Mac-OS_53377635.html


ALLWAYS SYNC - SYNCHRONISEREN

Windows all - 6,9 MB - freeware
Met deze gratis tool kan je data en mappen tussen verschillende computers synchroniseren, zoals je laptop, desktop en een USB stick. De tool vergelijkt daarvoor de data via een plaatselijk netwerk, of het internet. Deze tool is ook verkrijgbaar als een "portable" app, wat wil zeggen dat je hem op een USB stick kan zetten, en dan zo vanop de stick kan starten.
http://allwaysync.com/index.html
http://www.chip.de/downloads/Allway-Sync_21840421.html


UNFRIEND FINDER VOOR FACEBOOK
alle OS - freeware
Een add-on voor de browser, waarmee je kan zien welke vrienden en contacten van Facebook je vriendschap opgezegd hebben. De tool werkt zowel met Firfox, Google Chrome, Safari als Opera.
http://www.unfriendfinder.com/
http://www.chip.de/downloads/Unfriend-Finder-fuer-Facebook_47046749.html


SOCIAL MEDIA SOBRIETY: NUCHTER BLIJVEN!
Windows all - 2,0 MB - freeware
Nog een add-on voor je browser; deze wil je behoeden voor stommiteiten. Het gebeurt namelijk nogal eens dat gebruikers van sociale media, wanneer ze een glaasje teveel uit hebben, naar Facebook, Twitter en co trekken, en daar stommiteiten uitslaan. Deze tool moet dit verhinderen: ga je in de late uurtjes toch naar de sociale netwerken, dan moet je eerst een rekensom oplossen om te bewijzen dat je er nog bij bent. Pas dan mag je je tekst doorsturen.
http://www.chip.de/downloads/Social-Media-Sobriety_45643912.html
http://www.socialmediasobrietytest.com/


TWEET SPEAKER: JE TWEETS VOORGELEZEN
App - iOS
Ben je een fan (of verslaafde) van Twitter, en kan je om de een of andere reden je Twitter tijdlijn niet bekijken, dan is dit een oplossing: je kan naar de tweets in je timeline luisteren terwijl je op je iPhone andere dingen doet.
http://www.makeuseof.com/dir/tweet-speaker-listen-to-twitter-feed/
http://itunes.apple.com/us/app/tweet-speaker-listen-to-twitter/id467295700?mt=8


TYPELINK: NOTITIES MAKEN
iPhone
Met de smartphone en de webdiensten wordt het veel gemakkelijker om notities te maken, waar je ook bent, op gelijk welk toestel, en ze dan via de webdienst te synchroniseren. TypeLink is zo'n notitie-tool, met als speciaal kenmerk dat hij gebaseerd is op het wiki model. Alle info bevindt zich in de cloud.
[Taal: ENG]
http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?mt=8&ign-lr=Lockup_r2c1&id=412347169
http://www.makeuseof.com/dir/typelink-wiki-notepad

(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
 

 
 

Het laatste woord....






 
NeTTies e-zine
p/a Hilde Van Gool
Bossestraat 32
2220 Heist op den Berg


Coordinator &
verantwoordelijke uitgever
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier 
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart 
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO)
Manu Drieghe 

Marijke Pante,
Marianne Steijlen 
Reinhilde Remaut 
Ludo Cattoor 
Evert Poppen 
Philip Lafeber 
Julien Van den Borre, 
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover) 
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer.  Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


  "NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

 De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste. 


 


AFSLUITER VAN DE WEEK
Zalige de mensen die met zichzelf kunnen lachen, want zij zullen altijd geamuseerd zijn.
- anoniem-