netties banner




Verschijnt iedere zaterdag

Deadline van volgende editie:
24/3/2011
om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be




INHOUD
DEEL 1:
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat

DEEL 2:
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen,
(bijna) niks betalen
Het laatste woord




Enkele lezers op Twitter:
http://www.twitter.com/marijkepante
http://www.twitter.com/helalalphen
http://www.twitter.com/pietr
http://www.twitter.com/hewlettt

Uw naam hier? Meld u aan!

NeTTieS
Jaargang 15
Nummer 692 van 19/3/2011




Gegroet lezer,

Het was een heel spannende week. De verwoesting die de aardbeving in Japan aanrichtte leek op het eerste zicht nog mee te vallen, maar opnieuw bleek het water een ergere vijand, toch voor de mensen in de dorpen die door de vloedgolf van water en modder bedolven werden. En dan bleek dat wat de mens dacht onder controle te hebben, kernenergie, toch die controle te kunnen ontsnappen wanneer er zich een natuurramp voordoet. Wellicht voelt u, net als wij, een groot medelijden met al die mensen die geliefden verloren hebben bij de ramp, en een groot respect voor de hulpverleners in Japan, vooral de brandweermannen en de werknemers van de kerncentrale die het stralingsrisico met gevaar voor eigen leven trotseren, om het gevaar voor de anderen te kunnen afwenden...

Wat Netties betreft: zoals aangekondigd zijn de werken in de woning, waar ook het redactielokaal ligt, begonnen. De keuken zal enkele weken in de living staan, de badkamer moet een verdieping verhuizen, en de kleren uit de kleerkast gaan in hermetisch gesloten dozen naar de kelder. Het zal een hele trektocht worden door het huis om 's ochtends aangekleed te raken en een ontbijt te vinden!

Maar ondanks alle getimmer en geklop in het huis is deze editie weer goed gevuld geraakt. Het geheim? De trein - daar kan je heerlijk rustig doorwerken, zonder storing, en er liggen meteen al enkele artikeltjes klaar! Welke artikels krijgt u van ons? Google heeft weer het een en ander nieuws te melden, Facebook gaat aan de slag met jouw commentaren, en Twitter jaagt de ontwikkelaars tegen zich in het harnas door aan te kondigen dat het geen Twitter-clients meer wil... alhoewel dat dan ook weer genuanceerd moet worden.

Kortom, er valt weer heel wat te lezen in deze editie. Hopelijk kan het u bekoren. Wij hopen in elk geval u volgende week bij leven en welzijn weer aan te treffen.

Hilde


Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php

Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen:
http://store.ovi.com/search?q=netties


Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website:
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!



verkenner banner



Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers,
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.





DE AARDBEVING EN TSUNAMI IN JAPAN OP HET INTERNET
Verslagen en hulpverlening

Het gebeurde in Japan heeft nogmaals aangetoond dat de mens niets vermag tegen de natuur. Hij kan wel voorzorgen nemen, zoals de gebouwen afstemmen op eventuele aardschokken, en beveiligingen inbouwen bij de kerncentrales en fabrieken, zodat die automatisch uitgeschakeld worden bij een aardbeving. Maar daarmee houdt het op - de natuur heeft het laatste woord, overspoelt hele steden met een tsunami van modder, en laat als klap op de vuurpijl zelfs nog een vulkaan terug actief worden.
Uiteraard werd het drama dat zich in Japan afspeelde gevolgd op het internet. En, zoals de mensen van de Tech News Today (1) podcast het uitlegden, het internet blijkt steeds vaker bij zulke grote rampen een snellere bron van informatie te zijn. De gebruiker blijft niet wachten tot de tv een extra journaal uitzendt, hij gaat zelf op zoek naar nieuws. Dat vindt hij op tal van sites, van CNN, CBS, BBC, en ja, ook bij de eigen VRT (deredactie.be). Bij Tech News Today vind je verschillende links met verslaggeving over de ramp.
Ook op Twitter waren er vele reacties over het gebeuren. Wat blogger Jeff Jarvis de volgende bedenking ontlokte: dat het enorm handig zou zijn indien er een speciale afspraak zou komen om een teken te gebruiken dat getuigenissen over een bepaald onderwerp zou onderscheiden van gewone tweets. Want wie de afgelopen dagen op #jpquake zocht, kreeg zowel beiden. Indien afgesproken wordt dat !jpquake bijvoorbeeld het symbool wordt voor getuigenissen over deze ramp, dan zou het gemakkelijker worden om tussen al die berichten de écht nieuwe meldingen te ontdekken. Dus niet OVER de gebeurtenis, maar VANUIT de gebeurtenis. (2) (Met dank aan @janseurinck voor de tip).
Ondertussen worden er allerlei hulpacties opgezet. Materiële acties uiteraard, om de getroffen mensen te helpen, maar ook virtuele. Google bijvoorbeeld heeft zijn Person Finder tool ter beschikking gesteld van de Japans bevolking, zodat zij daar kunnen uitvinden hoe het met hun familie en verwanten gesteld is: hebben zij de tsunami overleefd? Waar zijn zij? (3). Apple heeft het Rode Kruis de mogelijkheid geboden om via iTunes giften te aanvaarden om de getroffen Japanse bevolking te helpen. En het enorme populaire game Zynga laat de mensen toe om vanuit het game een schenking te doen. Een meer uitgebreide lijst van deze steunacties vind je bij TechMeme.
http://wiki.twit.tv/wiki/Tech_News_Today_197
http://www.buzzmachine.com/2011/03/11/tweeters-i-want-a-witness-tag/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+buzzmachine+%28BuzzMachine%29
http://www.techmeme.com/110312/p28#a110312p28


EERSTE REVIEWS VAN IPAD 2 BINNEN
Apple's vriendjespolitiek bij testexemplaren onder vuur

Twee weken geleden aangekondigd, en nu ligt hij dus in de winkel: de iPad 2. De eerste besprekingen van deze nieuwe versie van Apple's visie op hoe een tablet eruit moet zien, zijn ondertussen ook binnen, van journalisten die een week of langer met het toestel mochten spelen, vooraleer het op het grote publiek losgelaten werd.
Waarbij het tech blog Buzz Out Loud toch wel een verzuchting heeft: CNet, toch een grote in de tech wereld, kreeg geen proefexemplaar in bruikleen - net zoals het de laatste maanden telkens over het hoofd gezien wordt bij de testexemplaren van nieuwe Apple producten. Het blijkt namelijk dat Apple er een eigenzinnig selectiemodel op na houdt, om te kiezen wie wel en wie niet een testexemplaar in bruikleen ontvangen mag. Waarbij, volgens kwatongen althans, het de journalisten zijn die meer Apple-minded zijn, en minder kritiek uitbrengen op de producten, die eerst de toestellen krijgen, en later pas de andere journalisten. Wat de mensen van Buzz Out Loud tot de schampere kritiek leidt dat je voor de "objectieve" besprekingen moet wachten tot na de lancering.(1)
Hoe het ook zij: hij is er. Lichter, slanker. Is dat voldoende om al wie nu reeds een iPad bezit te adviseren om een iPad 2 te kopen? Volgens de bespreking van Walt Mossberg niet. Er is wel een beetje verbetering in de snelheid waarmee het toestel draait en een van de ondertussen meer dan 350.000 apps opent - maar dat is logisch: het is een dual core processor onder de motorkap. Maar Mossberg vond die verbetering niet meteen spectaculair genoeg om dit nieuwe toestel te kopen. (2)
Voor de geeks, de doe-het-zelvers onder onze lezers vonden wij nog een tip: die nieuwe iPad, wanneer je er de hand op zou kunnen leggen, maar ook de oude iPad met iOS versie 4.3 aan boord heeft een geheime tool: je kan namelijk extra multi-touch gebaren gebruiken. Zo zou je, door met al jouw vingers het "pinch" (knijp) gebaar te maken, naar je home scherm kunnen gaan, zonder de home button te moeten aanraken. Een volledige lijst van deze extra gebaren vind je bij Gizmodo. Je meot wel een speciale software aankopen, die je 5 dollar kost. Maar volgens Gizmodeo heb je dan een heel extra dimensie aan het werken met de iPad... (3)
http://www.cnet.com/8301-19709_1-20041752-10.html?tag=mncol;title
http://ptech.allthingsd.com/20110309/ipad-2-thin-not-picture-perfect/
http://gizmodo.com/#!5780541


NU OOK @VERMELDINGEN TAG IN DE COMMENTAREN VAN FACEBOOK
Alles wordt nauwer verweven. Bevalt het jou nog steeds?

Gebruikers van Facebook kunnen nu hun vrienden, Pages van bedrijven en organisaties, apps, groepen en Events in de commentaren op nieuwsberichten en postings op hun muurtje voorzien van een tag, om zo een vermelding met een link te creëren. De bedoeling daarvan is dat gesprekken met andere commentatoren verder gezet kunnen worden, en men gemakkelijker naar verschillende dingen op Facebook kan verwijzen.
Sinds september 2009 kunnen gebruikers al verwijzen naar hun vrienden in hun status update en in hun postings op hun muurtje door, net als bij Twitter, het @symbool te gebruiken, waarna zich een pop-up menu opent, en je de naam kan kiezen van degene die je bedoelt. Deze mogelijkheid wordt nu ook doorgetrokken naar de commentaren. Zoals je verleden week lezen kon, biedt Facebook immers websites de kans om mensen die commentaar willen geven op de geposte artikels, te laten inloggen met hun Facebook account.
Wanneer iemand jouw naam getagged heeft in een commentaar, dan zal je daarvan verwittigd worden, met de boodschap dat een vriend jou vermeld heeft in een commentaar.
Er zit wel een addertje onder het gras. Wanneer een vriend jou getagd heeft bij een posting of een news feed, dan kan je daar jouw vermelding verwijderen. Bij de commentaren lukt dat niet. Wat het gevaar inhoudt dat @vermeldingen misbruikt kunnen worden om jouw naam te koppelen aan content in een artikel waarmee jij het niet eens bent...
Meer bij Inside Facebook.
http://www.insidefacebook.com/2011/03/11/mention-tagging-comments/


BLOKKEER SITES BIJ JOUW GOOGLE RESULTATEN
Zoeken wordt hoogst persoonlijk

Toen Google aankondigde dat het de strijd zou aanbinden met de 'content farms', verwachtten velen dat sites zoals eHow fel zouden zakken in de rangschikking van de zoekresultaten. Met content farms worden immers websites bedoeld die eigenlijk geen goede content brengen, maar een bijeenraapsel van feiten, geschreven door broodschrijvers, maar wel geoptimaliseerd om zoveel mogelijk bezoek te krijgen via de zoekmachines.
eHow werd echter niet getroffen door deze wijziging bij Google. De reden: Google vindt dat de content daar misschien niet meteen gespecialiseerd is, maar voor de modale internaut toch wel voldoende algemene informatie brengt. Wat voor de ene een content farm is, is met andere woorden voor de ander een nuttige site.
Om de gebruiker toch de mogelijkheid te geven om sites die hij hinderlijk vindt uit de zoekresultaten te weren, heeft Google nu een extra optie ingebouwd in de zoekresultaten. Onder elk resultaat zie je in de toekomst, naast het adres van de site, en "cached" en "Similar", nou ook een optie "Block all xyz.com results".
Klik je hierop, dan kunnen er twee dingen gebeuren. Ben je niet ingelogd in je Google account, dan verdwijnt die site uit deze zoekopdracht, zonder meer, maar kan je die bij een volgedne zoekopdracht terug tegenkomen. Ben je wel ingelogd, dan verdwijnt de site uit deze en ook al jouw volgende zoekopdrachten. Google onthoudt dus dat jij die site niet wenst te zien. Onderaan de zoekresultaten zal wel een vermelding komen dat sommige sites geblokkeerd werden, en zal je kunnen zien welke.
Zo. Iedereen tevreden, niet?
http://googleblog.blogspot.com/2011/03/hide-sites-to-find-more-of-what-you.html
http://searchengineland.com/google-brings-back-blocking-sites-in-search-results-67723?utm_source=socialflow&utm_medium=twitter&utm_campaign=feed


TWITTER WIL GEEN NIEUWE CLIENTS VAN DERDEN MEER
Ontwikkelaars erg ontevreden over plotse beslissing

Verleden week klonk heel wat gemor in Twitterland over een plotse beslissing van de mensen van Twitter zelf om het hele ecosysteem rond Twitter te wijzigen. Nu bestaan er heel wat clients voor de desktop en de verschillen de mobiele toestellen, denk maar aan Tweetdeck, HOotsuite, enz., die elk dat ietsje meer doen dan de officiële Twitter client waardoor het interessant wordt om die client te kiezen, in plaats van de officiële Twitter client. Tweetdeck bijvoorbeeld werkt met kolommen, zodat je ook de feed van Facebook kan toevoegen, een kolom waarin gezocht wordt naar bepaalde trefwoorden, enz.
Welnu, Twitter heeft aangekondigd dat alle programmeurs die zo'n progje gemaakt hadden, in de toekomst zich maar met iets anders bezig moeten gaan houden, namelijk het analyseren van de data. Je kan begrijpen dat die ontwikkelaars echt niet tevreden zijn. Want de dingen die zij bedacht hadden in hun client, zijn vaak later opgenomen in de officiële Twitter client - en nu worden zij dus zonder boe of ba opzij geschoven.
In een interview met The Next Web legde Ryan Sarver, een lid van het Twitter platform team, uit waarom deze beslissing genomen werd. Eerst wilde hij beklemtonen dat alle apps mogen blijven bestaan, maar ze moeten zich wel strict aan de regels houden. De laatste tijd zijn er immers heel wat clients die de oorspronkelijke regels van de API, zoals maximaal 140 karakters, niet meer respecteren. Andere clients gaan niet op de correcte manier om met Retweets, enz. Het is die wildgroei die Twitter wil tegengaan. Bovendien gaat het niet om tools die naar Twitter publiceren, zoals Instagram of Foursquare, wel om apps die de Twitter ervaring opnieuw creëren, die eigenlijk hetzelfde doen als de originele Twitter client dus.
Er is uiteraard nog een tweede reden waarom Twitter de clients van derden terugfluit: reclame. Zolang Twitter niet aan de adverteerders kan beloven dat er geen app komt die de gesponsorde tweets wegfiltert, zal het de adverteerder niet kunnen lokken. Anderzijds is het voor apps van derden mogelijk om hun eigen reclame in de tweets te stoppen, en ook dat wil Twitter vermijden.
Kortom, een gemakkelijke zaak is het niet. Maar Twitter wil voorzichtig een weg vinden naar inkomsten, zonder daarom de gebruiker van zich te vervreemden. En in die optiek is de beslissing die Twitter genomen heeft misschien wel controversieel, maar wel begrijpelijk.
http://thenextweb.com/twitter/2011/03/14/twitter-explains-why-developers-shouldnt-build-new-clients/
http://techcrunch.com/2011/03/12/from-businesses-to-tools-the-twitter-api-tos-changes/
http://mashable.com/2011/03/12/twitter-api-clients/
http://gigaom.com/2011/03/12/why-twitter-should-think-twice-about-bulldozing-the-ecosystem/
http://www.staynalive.com/2011/03/twitter-is-finally-doing-right-thing.html


TWEE NIEUWE LOCATIE-GEBONDEN DIENSTEN: YOBONGO, ASK AROUND
Twee keer groep chat, maar vanuit andere optiek
Zoals je verleden week hebt kunnen lezen, heeft momenteel in Austin, Texas,de conferentie SXSW of South by South West plaats. Een erg grote technologie beurs, maar waar je bij de CES beurs in Las Vegas vooral hardware nieuwigheden ziet, worden er op SXSW voornamelijk nieuwe diensten en ideeën voorgesteld.
Veel van die diensten draaien tegenwoordig rond de plek waar jij je bevindt, en zijn gemaakt voor gebruikt op de smartphone. Via ReadWriteWeb kwamen wij twee diensten tegen, die ons toch wel interessant lijken. Allebei werken ze met de plaats waar jij je bevindt, om zo een gesprek te starten met mensen die ook daar zijn - maar elk vertrekt vanuit een andere invalshoek.
De eerste is Yobongo. Waar je bij de meeste andere locatiegebonden diensten enkel contact legt met de vrienden die zich in de omgeving bevinden, wil deze dienst het mogelijk maken dat je contact legt met mensen die je nog niet kent, maar die een gelijkaardige interesse hebben. Door te chatten vooraleer die mensen echt te ontmoeten, wil Yobongo het ijs wat breken.
De tweede dienst is Ask Around. Ook die gaat uit van een chat met vreemden, maar dan gewoon om vragen te stellen. Je bent in een kroeg: "Watis hier het lekkerst?". Of je zit in de trein, die staat stil, en jij vraagt of iemand weet waarom. Een medereiziger die enkele compartimenten verder zit kan je misschien het antwoord geven.
Beide diensten hebben hun voor- en nadelen. Wanneer je te verlegen bent om zomaar contact te leggen met andere mensen, zal een tool zoals Yobongo jou dan die verlegenheid kunnen laten overwinnen? En heeft het zin om een speciale dienst als Ask Around op je smartphone te draaien, als je geen vragen hebt? Deze en meer vragen stelt ReadWriteWeb in zijn bespreking van de diensten.
Toch vinden wij ze goed gevonden - wat jij?
http://yobongo.com/
http://blog.ask.com/2011/03/have-a-question-why-cant-you-just-ask-around.html
http://www.readwriteweb.com/archives/do_we_really_want_to_talk_to_strangers_based_on_ou.php


STUMBLE UPON VINDT NIEUWER ADVERTENTIE MODEL UIT
Betalen om ontdekt te worden. Interessant, niet?
Je kent wellicht de webdienst StumbleUpon. Daarbij kan je een extra knoppenbalk in je browser installeren, en zo verschillende nieuwe sites ontdekken in verschillende genres (multimedia, video, computertechnieken, enz.). En doordat je met een thumbs-up / thumbs-down kan aangeven welke sites je goed vindt en welke niet, krijg je sites voorgeschoteld die aan jouw smaak aangepast zijn - een beetje zoals bij muziek ontdekdienst Last.fm eigenlijk.
Welnu, dit bedrijf heeft zopas aangekondigd dat start met een nieuwe manier van adverteren: de website zelf, een video of een micro-site wordt in de stream van de gebruiker geplaatst. En dat geeft de advertentie natuurlijk veel meer zichtbaarheid, want geef nu zelf toe: kijk jij nog naar banners? Ons oog heeft zich gewend aan banners, en ziet ze niet meer. Tenzij ze zo opdringerig zijn dat je ze moét bekijken, omdat je ze moet wegklikken. Maar zelfs dan kijk je niet naar de inhoud van de advertentie, enkel naar de plaats waar de "close" button staat. De adverteerder die zo opdringerig te werk gaat, loopt trouwens het risico de sympathie van de gebruiker te verliezen.
Maar terug naar StumbleUpon. Bij de websites en video's die betaald hebben om vertoond te worden in de StumbleUpon stream, zal duidelijk vermeld staan dat het om een betaalde plaatsing gaat. En de vertoning van sites wordt afgestemd op jouw persoonlijke smaak zoals uitgedrukt door het goed- of afkeuren van websites, op jouw leeftijd, geslacht, locatie.
Voor de adverteerder bestaan er verschillende formules: een "light" plan, met 5 cent per impressie en simpele rapportering; "standard" kost 10 cent per "geëngageerde bezoeker", en biedt meer geavanceerde rapportering. "Premium" tenslotte kost 25 cent per bezoeker. Bij Standard en Premium wordt enkel gewerkt met "geëngageerde bezoekers", dat wil zeggen dat zij een bepaalde minimum tijd moeten doorbrengen op de pagina, en niet gewoon dus de pagina moeten zien en meteen wegklikken.
Een interessant model dat startups de broodnodige zichtbaarheid kan bezorgen. Maar het moet met de nodige voorzichtigheid gebeuren, wil de StumbleUpon gebruiker zich niet bedrogen voelen door advertenties die hem niet interesseren.
http://gigaom.com/2011/03/13/stumbleupon-paid-discovery/


FOURSQUARE WIL EEN "ROSETTA STONE" VOOR LOCATIEGEBONDEN DATA
Centrale plek om na te gaan welke data bekend zijn en ze te verbeteren

De SXSW conferentie in Austin, Texas, heeft nogmaals beklemtoond hoe belangrijk locatiegebonden diensten wel geworden zijn. Foursquare, Gowalla, maar ook alle andere diensten die daarrond draaien, zoals de gisteren besproken Yobongo en Ask Around. Er is echter een groot probleem bij al die diensten: hoe kom je als ontwikkelaar te weten welke data er bewaard zijn, en hoe kan je die eventueel verbeteren? Er is immers geen centrale database met al die locatiegebonden informatie.
Foursquare meent een oplossing te kunnen bieden: een "venue harmonization map", dat een soort Steen van Rosetta moet worden van locale data. Op de schoolbanken heb je immers geleerd dat die Steen van Rosetta het mogelijk maakte om bepaalde oude talen te ontcijferen, omdat teksten er in verschillende talen naast elkaar stonden.
Met deze haromonization map wil Foursquare het mogelijk maken om informatie over bepaalde plekken die in de database staan van bijvoorbeeld Foursquare, gekoppeld kunnen worden aan informatie over diezelfde plek bij een andere dienst (Facebook Places, Google Latitude, Gowalla....). Want bij al die verschillende locatiediensten heeft diezelfde plek een andere ID. De harmonization map wil dus al die ID's uniformiseren.
Een goed idee, maar het staat of valt van de bereidwilligheid waarmee andere locatiegebonden diensten willen meewerken aan deze map. Wij duimen alvast voor het succes!
http://www.readwriteweb.com/archives/foursquare_launches_effort_to_create_a_rosetta_sto.php


ANONYMOUS GAAT WIKILEAKS ACHTERNA
E-mails van Bank of America gelekt

Hoogst eigenaardig. Online activistengroep Anonymous heeft zelf e-mails vrijgegeven die zouden moeten aantonen dat er foutieve dingen gebeurd zijn bij Bank Of America, alhoewel het al maanden aangekondigd was dat Wikileaks die zou publiceren.
Even terug in de tijd, om te zien hoe de banden tussen Anonymous en Wikileaks ontstaan zijn. Toen Wikileaks enkele maanden geleden begon met de publicatie van de buitgemaakte controversiële documenten, o.a. over diplomatieke correspondentie, over de oorlog in Irak, kreeg het veel tegenkanting. Er werd getracht Wikileaks monddood te maken, door o.a. de server uit de lucht te halen waarop de documenten gehost werden, door de bankrekening bij PayPal te blokkeren, enz. Dat liet de ramelijk anarchistische groep Anonymous niet gebeuren, en het orchestreerde aanvallen op de servers van al wie tégen Wikileaks was, o.a. PayPal.
Sindsdien is Julian Assange, de man achter Wikileaks, op de vlucht geslagen, gearresteerd in Groot-Brittannië, wordt zijn uitlevering gevraagd door Zweden, staan de man zware bschuldigingen te wachten in de VS... Assange had altijd gezegd dat hij zich niet zou laten intimideren, en dat er binnenkort een nieuwe lading documenten gepubliceerd zou worden, die een bepaalde bank in nauwe schoentjes zou brengen.
Zijn dit de bewuste documenten waar Assange het over had? Zijn zij gepubliceerd door Anonymous, omdat gedacht wordt dat niemand het zal durven om Anonymous zelf aan te vallen? Want dat doe je niet ongestraft - al wie het gewaagd heeft om het op te nemen tegen Anonymous heeft dat zuur moeten bekopen. Denk maar aan het beveiligingsbedrijf dat de identiteit van enkele vermeende Anonymous-leden aan de Amerikaanse overheid doorgegeven had, en prompt een digitale inbraak van Anonymous te verwerken kreeg, waarna opzienbarende documenten in de openbaarheid kwamen.
In elk geval zijn de documenten die betrekking hebben gepubliceerd op de site Bankofamericasuck.com; de site is echter heel moeilijk bereikbaar, omwille van de grote belangstelling. Maar het internet zou het internet niet zijn, indien er inmiddels al niet vele mirror sites opgestaan zijn waar je de documenten kan vinden via P2P netwerken.
Meer over dit kat-en-muis spelletje bij BBC en Forbes.
http://www.bbc.co.uk/news/technology-12731312
http://blogs.forbes.com/parmyolson/2011/03/14/is-anonymous-the-new-wikileaks/


VEILIG INLOGGEN OP TWITTER WORDT NU GEMAKKELIJKER
Snel je instellingen aanpassen is de boodschap

Onze sociale netwerken worden steeds belangrijker. En dus ook een steeds aanlokkelijkere prooi voor would-be hackers, die jouw verkeer willen afluisteren of jouw account willen gaan "spoofen". Je kan dit voorkomen door via een beveiligde verbinding in te loggen op je account. Facebook heeft begin dit jaar een initiatief genomen waarbij de gebruiker ervoor kan kiezen om altijd via een beveiligde verbinding in te loggen, herkenbaar via "https://" vooraan de url.
Bij Twitter kon je dit ook, maar je moest dan wel zelf https://twitter.com intikken wanneer je via de browser naar Twitter ging. Nu echter kan je in je instellingen bepalen dat je altijd gebruik wil maken van de beveiligde verbinding. Ga hiervoor naar je instellingen, en vink het vakje aan naast "Gebruik altijd HTTPS" onderaan de pagina. Een veilige maatregel, vooral wanneer je via een openbaar WiFi netwerk surft.
Wie gebruik maakt van de mobiele versie van Twitter, moet nog altijd zelf het veilige adres (https://mobile.twitter.com) intikken om safe te zitten.
http://www.betanews.com/article/Twitter-enables-always-on-secure-connections/1300225597
http://blog.twitter.com/2011/03/making-twitter-more-secure-https.html


LINKEDIN EN TWITTER WILLEN OOK NAAR DE MINDER SLIMME MOBIELTJES
Iedereen op de sociale netwerken is het motto!

Het aantal gebruikers van sociale netwerken stijgt zienderogen. Niet alleen vanop de desktop wordt ingelogd, maar ook vanop de smartphone. De groep gebruikers echter die een smartphone heeft, is maar een kleine fractie van alle bezitters van een mobiele telefoon. er zijn immers veel meer "gewone" mobieltjes (in het Engels 'feature phones' genoemd) dan smartphone. En die markt aanboren zou het gebruik van de sociale netwerken via mobiele netwerken pas echt doen exploderen. En dus hebben Twitter en LinkedIn een initiatief aangekondigd om ook op die minder "smarte" mobieltjes te belanden.
Om te beginnen Twitter. Dat telt ongeveer 140 miljoen tweets, en 460.000 nieuwe gebruikers per dag. Dat veel gebruikers zelf niet echt actief tweeten, wil niet zeggen dat zij er niet actief zijn: velen beperken zich tot het lezen van de berichten van de mensen die zij volgen. Nu heeft het in Duitsland een nieuwe SMS-dienst aangekondigd, die ook al in 60 andere landen bestaat. Het is hiervoor onderhandelingen gestart met Duitse operatoren, zodat gebruikers die geen smartphone met Twitter app en snelle mobiele dataverbinding toch ook van Twitter gebruik kunnen maken ) zij zullen de verzonden Tweets als sms kunnen ontvangen (1)
Het andere initiatief komt van LinkedIn. Dat heeft, in samenwerking met Snaptu, een toepassing uitgebracht die eveneens op de minder slimme telefoons draaien kan. De toepassing zou compatibel zijn met heel wat mobiele toestellen - hij wordt verondersteld te werken met meer dan 2.500 soorten mobieltjes. En ook leuk meegenomen is het feit dat de app gratis is.
Je zal op deze app de simpele dingen kunnen die je ook bij de meer uitgebreide LinkedInn apps kan doen: de stream met updates van je relaties volgen, informatie bekijken over anderen, mensen uitnodigen om zich aan te sluiten bij jouw netwerk en uitnodigingen van anderen aanvaarden, zien wie zijn profiel gewijzigd heeft, enz. Enkele screenshots vind je bij WebProNews.
Allemaal heel leuk en wel, maar een belangrijk aspect bij deze nieuwigheden is wat zoiets moet gaan kosten - want al die communicaties verbruiken dataverkeer. En wij zijn benieuwd wat daarvan het kostenplaatje gaat zijn...
http://www.pressetext.at/news/110315023/sms-twitter-will-auch-auf-weniger-smarte-phones/
http://www.webpronews.com/linkedin-feature-phone-app-2011-03


WEB APPS DRAAIEN TRAGER DAN GEWONE APPS OP IOS TOESTELLEN
Foutje, of opzettelijk? Tijd voor wat samenzweringstheorieën!

Een artikel bij The Register heeft deze week voor heel wat opschudding gezorgd. Uit testen die de redactie van de tech site uitvoerde blijkt namelijk dat web apps, die dus normaal gezien in de browser (Safari) draaien, maar waarnaar je ook een link op het home scherm van je iOS toestel (iPhone, iPad...) kan zetten, beduidend trager draaien dan de "echte" apps die geen browser nodig hebben.
Er zijn, zo lees je bij WebProNews, drie oorzaken daarvoor. Om te beginnen draait de iOS 4.3 Safari btowser op de Nitro java-Script engine. Maar die wordt niet gebruikt wanneer de home screen web apps opgestart worden. Vervolgens kunnen deze web apps geen gebruik maken van de HTML 5 application cache, zoals de "echte" apps da kunnen. Wat wil zeggen dat zij niet gebruikt kunnen worden zonder internet verbinding. En tot slot kunnen zij niet weergegeven worden met Apple's nieuwe asynchrone modus, maar met de oudere synchrone modus, wat de kwaliteit van de web apps verlaagt.
Nu is het de vraag: is dit te wijten aan een fout in het nieuwe iOS 4.3, of heeft Apple dit opzettelijk gedaan? Want het komt Apple toevallig goed uit dat de web apps minder mooi lijken en minder snel lijken te draaien dan de "echte" apps. Die laatste kan men immers enkel in de App Store downloaden, waar Apple dus zijn 30% commissie heeft. Terwijl je web apps overal kan downloaden, en Apple daar naar die commissie kan fluiten.
Uiteraard ontspon zich in het forum bij The Register, ReadWriteWeb en WebProNews een hele discussie over de al dan niet perfide bedoelingen van Apple.
http://www.theregister.co.uk/2011/03/15/apple_ios_throttles_web_apps_on_home_screen/
http://www.webpronews.com/web-apps-slower-on-apple-products-2011-03
http://www.readwriteweb.com/archives/report_finds_performance_of_web_apps_throttled_on.php


GOOGLE VOORZIET DOCS VAN COMMENTAREN..
en koopt Ierse beeldbewerker Green Parrot

Het is moeilijk om een week deze Netties te vullen, zonder het minstens één keer over Google te hebben. De gigant, ooit begonnen als zoekmachine, heeft dan ook zoveel potten op het vuur staan dat er af en toe in geroerd moet worden, en er dan heerlijke geuren uit opstijgen (ja, dit wordt geschreven na een overdosis kookprogramma's!)
Hier gaan we dan. Om te beginnen heeft Google het Ierse bedrijf Green Parrot Pictures gekocht (1), een bedrijf dat tools maakt om digitale video en afbeeldingen te bewerken. Het is de bedoeling dat deze tools in YouTube geïntegreerd worden, zodat de gebruikers zijn filmpjes wat kan opsmukken en verbeteren. Want er worden wel heel wat video's opgeladen naar YouTube (35 uur video elke minuut!), maar heel wat daarvan is echt amateuristisch gemaakt, met bevende beelden, enz. De technologie van Green Parrot zou de video zelfs tijdens het uploaden kunnen verbeteren!
Verder heeft Google een nieuwe optie uitgebracht bij haar Google Docs, waarbij de gebruikers commentaren kunnen maken bij de documenten. Voorheen kon je wel kleine tekstjes, notities, maken bij de Google Docs, maar die waren erg primitief. Nu worden het echte commentaren, waarbij ook vermeld wordt wie de commentaar schreef. Elk commentaar zal ook een foto bevatten van het Google profiel van de schrijver, een datumstempel, en er zullen rechten zijn om het commentaar te bewerken of verwijderen. Ook de @mention die door Twitter populair gemaakt s, kan gebruikt worden in deze commentaren; dat maakt het mogelijk dat je je commentaar naar een andere persoon richt. Je kan ook meldingen per e-mail zenden naar de anderen in de discussie. Kortom, het wordt een beetje zoals Google Wave... (2) (3)
http://youtube-global.blogspot.com/2011/03/steady-as-she-goes-better-video.html
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2382076,00.asp
http://googledocs.blogspot.com/2011/03/introducing-discussions-in-google-docs.html


NOG NIEUW VAN GOOGLE: NIEUWE INTERFACE VOOR BLOGGER-BLOGS...
... en een nieuwe balk voor Gmail op de iPhone

Je ziet het: er valt zoveel te vertellen over Google dat we het over twee artikeltjes moeten spreiden. Want de regels voor goede copywriting voor het internet zeggen dat je artikels kort en krachtig moeten zijn - te lange artikels laten de altijd haastige lezer zijn aandacht verliezen.
Hier gaan we dan weer. Om te beginnen: Google heeft aangekondigd dat het de gebruiksinterface van de blogdienst Blogger zal aanpassen. WordPress mag dan al de meest gebruikte blogdienst ter wereld zijn, maar Blogger, dat in handen is van Google, wordt ook veel gebruikt. De interface ervan was echter niet zo mooi te noemen als bij Wordpress - uiterlijk vertoon is nu eenmaal niet het sterkste punt van Google. Daar wil Google verandering in brengen. Het heeft aan de mensen van tech-blog ReadWriteWeb een demo gegeven van de nieuwe interface. Op de site kan je een filmpje zien waarin de nieuwe mogelijkheden uitgelegd worden.(1) Wanneer deze nieuwe interface in gebruik genomen zal worden is nog niet geweten.
En tot slot onze laatste nieuwigheid van Google voor deze week: een nieuwe knoppenbalk voor Gmail in de iPhone. Die heet de "connection bar", die onderaan het scherm zal verschijnen en je extra info brengt: is je mail al vertrokken, heb je wel een werkende internetverbinding... De balk verschijnt wanneer je de app opstart, en ook wanneer je kijkt of er nieuwe mail is. Daarna verdwijnt hij automatisch. Een duidelijke uitleg vind je in het officiële Gmail blog.(2)
http://thenextweb.com/google/2011/03/14/google-teases-slick-new-blogger-interface-mobile-themes-and-content-discovery-tool/
http://gmailblog.blogspot.com/2011/03/new-connection-bar-in-gmail-for-iphone.html


TOMTOM BRENGT ZIJN VERKEERSDIENST NAAR DE BROWSER
... en de dienst is gratis!


TomTom is een van de meest bekende makers van gps-apparatuur. Toen de smartphones uitkwamen met steeds vaker een eigen GPS-progje aan boord, werd in het begin gevreesd dat dit de dood zou betekenen van de fabrikanten van stand-alone GPS toestellen. Maar de automobilist bleef toch liever betrouwen op de GPS in de auto, zonder zijn mobieltje ervoor te moeten gebruiken. Wat niet wil zeggen dat de TomTOm app voor de smartphone geen succes kent - het is o zo handig om altijd GPS op zak te hebben.
Net als verschillende collega's biedt TomTom ook realtime info over het verkeer: waar bevinden zich de files, zodat je weet welke route je moet nemen. Deze dienst brengt TomTom nu naar de browser: je zal daar live kunnen zien hoe het staat met het verkeer op de wegen. En uiteraard kan je ook online een route plannen.
De dienst die het verkeer en de files in real time weergeeft, heet HD Traffic 4.0, en zou volgens Tom Tom de beste real time technologie zijn in zijn genre, omdat hij opstoppingen kan ontdekken die aan anderen voorbijgaan, en zo nauwkeurig is dat hij tot 200 % meer files meldt tijdens de spitsuren.
Maar test het zelf eens uit!
http://www.tomtom.com/livetraffic
http://www.webpronews.com/tomtom-launches-traffic-site-2011-03
http://www.engadget.com/2011/03/16/tomtom-puts-its-hd-traffic-service-data-in-a-browser-lets-every/












Blijf altijd op de hoogte van het nieuws,
ook wanneer u onderweg bent!
Met de mobiele versie van Verkenner
http://m.verkenner.be



hardware logo
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!



W3C KONDIGT NIEUWE XML STADAARD AAN
Moet supersnelle, superlichte toepassingen mogelijk maken

We hebben wel breedbrand, maar het overbrengen van data op een heel snelle manier is nog niet ideaal. Het blijft nog altijd haperen. Daar is niet alleen de bandbreedte, of het gebrek eraan, schuldig, maar soms ook het protocol om deze data te verwerken zodat zij netjes op jouw scherm weergegeven worden.
WC3, kort voor World Wide Web Consortium, de organisatie die standaards ontwerpt voor dat wereldwijde web, heeft aangekondigd dat het een nieuwe standaard zal ondersteunen voor het superefficiënt overbrengen van data. Het gaat om EXI, Efficient XML Interchanged. Dat wordt omschreven als een erg compacte weergave van informatie in XML (extensible markup language). EXI zou zo efficiënt zijn, dat het de prestaties, de efficiëntie van het netwerk, het stroomverbruik van toepassingen die XML gebruiken, tot 100 keer zou verbeteren. En het zou vooral handig zijn op toestellen met laag geheugen of lage bandbreedte.
Meer hierover lees je bij ReadWriteWeb.
http://www.readwriteweb.com/archives/new_xml_standard_for_super-fast_lightweight_applic.php


SAMSUNG CENTRAL STATION: EEN DESKTOP HUB VERPAKT IN EEN SCHERM
Thuiskomen en notebook wordt automatisch gevonden. Gemakkelijk!

Een notebook is erg handig voor onderweg. Hij weegt niet veel, is zo discreet van afmetingen dat je hem gerust kan openklappen op een tafeltje in het café of in de trein, en de batterij gaat erg lang mee. Maar om er de hele dag op te werken, is het scherm toch wat te klein.
Samsung heeft nu een origineel concept bedacht: Central Station. Dat is een combinatie van scherm en desktop hub. Je komt thuis met je notebook, en de Central Station zal meteen je notebook ontdekken, dankzij de USB dongle die je op je notebook moet zetten. Het is de bedoeling dat je je randapparatuur op de Central Station aansluit, en dat je dan via deze hub met je notebook toegang hebt tot die randapparatuur. Je muis, klavier, luidsprekers, zijn blijven netjes thuis staan, en je hoeft enkel maar je notebook te verbinden met de Central Station, en je kan aan de slag.
De Central Station beschikt hiervoor twee USB 2.0 en twee USB 3.0 ingangen, waarmee je dan ook je mobiele telefoon of een camera kan opladen. Er is ook een HDMI-ingang, zodat je een settop box, spelcomputer of blu-ray speler kan aansluiten en op het scherm kan zien.
De Central Station ligt deze maand in de winkel, en kost 359 euro.
http://www.samsung.com/us/article/move-effortlessly-between-mobile-and-power-computing-with-central-station


INTERNET2 BELOOFT SNELHEDEN TT 8,8 TBPS
Veeg die zever van je mond!

Voor de gewone burger is het niet weggelegd, dat Internet2. Het is namelijk een netwerk dat verschillende instellingen in de VS (scholen, bibliotheken, hospitalen, gemeentebesturen enz) met elkaar verbindt, het zogenaamde US Unified Community Anchor Network (US UCAN). De bedoeling daarvan is dat men tele-geneeskunde zou kunnen doen, zoals robot-operaties van op afstand, of het snelle netwerk zou kunnen gebruiken voor tele-leren.
Dit Internet2 is dan ook supersnel - en gaat nog sneller worden. De Internet2 research en education group heeft immers bekend gemaakt dat het de backbone gaat upgraden, zodat er nu snelheden mogelijk zijn van, houd je vast, maar liefst 8,8 terabits per seconde.
Waarom er beslist werd om over te gaan tot dit aparte netwerk, dat over zulke duizelingwekkende snelheden kan beschikken? Tja, gewoon omdat de bestaande commerciële netwerken te veel flessenhalzen bevatten, niet optimaal zijn voor geavanceerde breedband toepassingen zoals telegeneeskunde. Er is bovendien, aldus een woordvoerder van het project, onvoldoende transparantie om onmiddellijk problemen die het netwerk verlammen te kunnen oplosen. Bovendien zijn via het gewone netwerk de nieuwe toepassingen van de volgende generatie, zoals IPv6 en IP multicast niet mogelijk - technologieën die onmisbaar zijn voor het tele-leren en de tele-geneeskunde.
En dus kunnen wij enkel maar met het water in de mond dit bericht lezen, en wegdromen...
http://www.internet2.edu/
http://arstechnica.com/tech-policy/news/2011/03/start-drooling-slowpokes-internet2-ramps-up-to-88tbps.ars


MICROSOFT STOPT MET ZUNE HARDWARE
Wil zich concentreren op de Zune software
Is Microsoft, zoals vele waarnemers menen, werkelijk het noorden aan het verliezen, en zoekt het zich met vallen en opstaan een richting? De laatste maanden waren er enkele opvallende feiten die erop lijken te wijzen dat Microsoft de moed in de schoenen lijkt te zinken. Het start wel projecten op, maar bij de minste aanwijzing dat de gebruiker niet meteen als een blok valt voor de producten, worden zij meteen opgedoekt. Nochtans is er voor sommige producten een inlooptijd nodig, moet de gebruiker even wennen aan een nieuw product. En is de eerste versie van dat product niet ideaal, dan zijn versie 2 en 3 telkens beter, en kunnen zij alsnog de gunst van de gebruiker winnen.
Het gebeurde met de Kin, de lichtgewicht smartphone van Microsoft. Die leek wel interessant, maar de fabricage ervan werd na enkele maanden stopgezet. En nu gebeurt het ook met Zune, de draagbare mediaplayer van Microsoft die een antwoord moest zijn op de iPod. Waarnemers waren het erover eens dat het toestel heel knap was, deed wat het moest doen, muziek en films mooi afspeelde. Er was zelfs een heel ecosysteem rond gebouwd, de Zune software, en Zune Marketplace, die toegang gaf tot een heel uitgebreid gamma muziek. Het enige waarover nogal wat lacherig gedaan werd, was het "squirten" (spuiten) van muziek: twee Zune-bezitters kunnen immers draadloos een song naar elkaar doorsturen.
Microsoft zou volgens verschillende bronnen echter gaan stoppen met het vervaardigen van de Zune toestellen. De ontwikkeling van de Zune software wordt echter wél voortgezet. Die wordt immers ook gebruikt voor de synchronisatie tussen Windows 7 smartphones en de desktop.
Een beslissing die niet onlogische is. Velen menen dat de "stand-alone" mediaplayers hun beste tijd gekend hebben. Smartphones en minder slimme mobiele toestellen nemen hun taak om muziek en films te spelen over. In die optiek heeft de Zune mediaplayer geen reden van bestaan meer, omdat exact dezelfde functies terug te vinden zijn in de Windows 7 phones.
De aankondiging lokt in elk geval veel teleurgestelde "oh's" uit, want blijkbaar was het toestel erg geliefde in de VS (in Europa/België is het nooit op de markt gebracht).
Enkele analyses van het bericht bij Engadget en Betanews;
http://www.engadget.com/2011/03/14/microsoft-reportedly-kills-off-zune-hardware-will-focus-on-soft/
http://www.betanews.com/joewilcox/article/iPod-didnt-kill-Zune-Microsoft-did/1300153847


NOKIA SHOOT EN TAG
Samenwerken met Microsoft wil niet zeggen dat Nokia zelf niet meer experimenteert!
Het is niet alleen Google dat zijn Labs heeft, ook Nokia durft zich wel eens aan een experiment te wagen. Daarvoor moet je dan zijn bij de Nokia Beta Labs. Deze week werd daar een interessante tool aangekondigd: de Shoot and Tag.
Die zorgt ervoor dat je in een filmpje dat je met je Nokia toestel schiet belangrijke momenten kan selecteren en taggen. Wie het filmpje dan bekijkt, kan, indien hij dat wil, meteen naar dat fragment springen.
In zekere zin doet Shoot and Tag voor zelfgemaakte filmpjes wat HTML links doen voor surfen: een simpele manier creëren om naar de gewenste plaats te navigeren, met een simpele klik.
Hoe de tool werkt? Simpel. Wanneer je aan het filmen bent, beweeg je meestal de camera, zoom je in en uit. Maar houd je de camera stil om iets dat gebeurt vast te leggen, dan zal de software een Tag maken van de gebeurtenis. Dat wordt zo vaak herhaald als je de camera stil houdt, tot je de opname stopt. De getagde scenes zullen, wanneer je het filmpje op het scherm van je Nokia bekijkt, netjes naast elkaar verschijnen, en druk je op een van die buttons, dan word je meteen naar die scène gebracht.
Heb je een Nokia toestel, dan kan je de tool misschien zelf eens proberen...
http://conversations.nokia.com/2011/03/16/shoot-and-tag-selecting-scenes/?sf1199730=1


hardware logo
Voor elk wat wils
Nieuws in een notedop



[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse]

*** Kapitol stelt Infobel Belgium Office v.16 voor, de telefoongids van particulieren en professionelen op CD-Rom
De 16de editie van Infobel Belgium Office laat toe om op een snelle en eenvoudige wijze meer dan 4 miljoenen telefoonabonnees in België op te zoeken
(alleen beschikbaar op de e-shop van Infobel: http://eshop.infobel.com tegen de prijs van 99 EUR incl. )

*** Case Logic geeft kleur aan je lente!
Fleur je dag op dankzij de vrolijke kleurtjes van de QNS tassen en de iPhone etuis van Case Logic. Vanaf nu kunnen amateurs en professionals hun meest kostbare werktuig altijd op een stijlvolle en veilige manier met zich meenemen.
http://www.caselogic.com/

*** Philips Speech Processing, de toonaangevende fabrikant van mobiele en vaste dicteersystemen, tilt stemopname naar een hoger niveau met de nieuwe Voice Tracer 600 serie. De geheugencapaciteit van alle nieuwe Voice Tracers zijn voor sommige modellen zelfs verdubbeld tot 4GB, waarmee een non-stop stemopname van 44 dagen mogelijk is.
www.philips.com/dictation

*** De consument wordt digitaal (1)
Aan de Gentse Zuiderpoort bereidt een cluster van technologiebedrijfjes Vlaanderen voor op de digitale toekomst. Het is een uitgelezen biotoop voor het VRT-medialab, de onderzoeksafdeling van de publieke omroep die technologische trends inzake creatie, beheer en distributie van mediacontent op de voet volgt. Hoewel de naam anders doet vermoeden, staat de cel ten dienste van alle spelers in het Vlaamse medialandschap.
http://www.radiovisie.eu/be/nieuws.rvsp?art=00086105

*** De consument wordt digitaal (2)
Over de rol van de klassieke media als radio en televisie in een mobiele wereld is Harry Sorgeloos onverdeeld positief. 'We hebben te lang stilgestaan bij de vraag wat we allemaal aan ons aanbod moesten toevoegen om het sexy te houden. Maar eigenlijk hadden we ons die moeite beter bespaard. De toekomst van televisie bijvoorbeeld zit niet onder de rode knop op onze afstandsbediening, maar wel in goede content. Zelfs uitgesteld kijken komt nog niet echt van de grond: de mensen willen hun media vooral samen beleven, al dan niet virtueel. De kijkcijfers bevestigen dat elke dag."
http://www.radiovisie.eu/be/nieuws.rvsp?art=00086115


muziek logo
Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet



GUITORB: WAITING FOR SOME MONSTER
[breakcore/dub] Zware dub, met een elektrische gitaar erbij, en een filmisch gegeven. Een heel goede song, met afwisselende geluidseffecten die het heel origineel maken. Bij MySpace vind je enkele songs, en ook bij SoundCloud. Ons kan het bekoren!
http://soundcloud.com/guitorb
http://www.myspace.com/guitorb





NU SHOOZ - SPY VS. SPY
[jazz] Een ongelooflijk knappe band, en deze song is in de onvervalste James Bond stijl. Heerlijk, met afwisselende ritmes, en een zangeres met een kristalheldere en toch zwoele stem.
Op de site van de band kan je een tiental songs in streaming beluisteren, en ook een knap gemaakte video bekijken.
http://www.nushoozmusic.com/


TRACING ARCS - BABYDOLL
[elektro] Wat een heerlijke muziek. Een zwoele vrouwenstem, tegen een elektronische achtergrond die het midden houdt tussen lounge en space muziek. Op MySpace kan je verschillende songs beluisteren, op Jamendo en de eigen website van de band kan je die gratis downloaden.
http://sites.google.com/site/tracingarcs/Home/history/Tracing-Arcs-are/photosvids/links/downloads
http://www.myspace.com/tracingarcs
http://www.msplinks.com/MDFodHRwOi8vd3d3LmphbWVuZG8uY29tL2VuL2FydGlzdC9UcmFjaW5nX0FyY3M=


SISTER OVERDRIVE - WALKED INTO A ROOM
[soundscape] Opnieuw elektro, maar deze keer meer een landschap van geluid. Niet om te ontspannen, want in deze song zit er wel degelijk spanning in. Een beetje industrieel, maar niet slecht. Bij MySpace kan je verschillende songs beluisteren, bij MemoryFormat.net kan je een album in .zip formaat downloaden.
http://www.memoryformat.net/release.php/mfm10
http://www.myspace.com/sisteroverdrive


VRIJDAG HOORSPELDAG: DE ACHTERVOLGING VAN RENÉ MARGRAAF

Een hoorspel dat erg tot de verbeelding spreekt, en in 1968 uitgezonden werd door de VARA. Het verhaal: een man en vrouw lopen de straten af. Ze zijn op zoek naar de mentaal gehandicapte broer van de vrouw, René, die met de hond Teddy ging wandelen. Een andere man en vrouw zijn dan weer op zoek naar Bello, hun hond, die zich losgerukt heeft tijdens de wandeling.
Het zijn surrealistische beelden: man en vrouw die in de nacht lopen te zoeken naar de verdwaalde jongen, de meute honden, het dramatische einde... Een erg hoogstaand hoorspel qua sfeer, en vooral: super spannend! Uitstekende karaktertekeningen ook.
http://hoorspel.wordpress.com/2011/03/16/de-achtervolging-van-rene-margraaf/








Netties werkt samen met:

verkenner banner



EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT:
Als je achter de kudde aanloopt, stap je in de stront van anderen
- @geenjurk -





oor logo
De nieuwe oogst



WHO STOLE MY PICTURES?
Je hebt met veel moeite een mooie foto, cartoon, tekening gemaakt. Je zet die op het net. En plots gaat die afbeelding een eigen leven leiden, en wordt die door anderen gekaapt. Met deze tool kan je zien waar die afbeelding ook nog voorkomt.
er bestaat nog een andere toepassing: door op zoek te gaan naar duplicaten van een bepaalde afbeelding, kan je ook dezelfde afbeelding vinden maar dan in een andere resolutie bijvoorbeeld. Add-on voor Mozilla Firefox
[Taal: ENG]
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/who-stole-my-pictures


LENDINK: BOEKEN LENEN
Bij eBook platformen zoals Kindle en Nook kan je boeken aankopen die je daarna ook nog mag uitlenen, zij het dat het aantal keren uitlenen soms beperkt is. Bij deze website kan je terecht om te zien wie een bepaald boek heeft, en bereid is om het uit te lenen. Je kan maximaal 3 boeken tegelijkertijd lenen.
[Taal: ENG]
http://www.lendink.com/


FACEFLOW: VIDEOCHATTEN MET MEERDERN
Bij de meeste toepassingen om via video met anderen te chatten, kan je dat enkel met één persoon tegelijkertijd. Chatten met groepjes is niet mogelijk. Maar er is gelukkig een webdienst die dit wel mogelijk maakt, zodat je een gesprek kan opstarten via video met maximaal 4 mensen.
[Taal: ENG]
http://www.faceflow.com/
http://www.makeuseof.com/dir/faceflow-hold-video-conference-call/









CODR.CC: VOOR DE PROGRAMMEURS
Wie programmeercode schrijft voor programma's of voor websites, zal het al meegemaakt hebben: je wil iets tonen aan een ander, om hem raad te vragen, en je stuurt het bestand door. Maar omdat de ander andere instellingen heeft op zijn computer, komen de computerlijnen niet overeen - je kan bijvoorbeeld niet zeggen: op lijn 25 is er die en die fout. Deze website wil dit verhelpen; het is dus een slimme manier om bestanden te delen die programmeercode bevatten.
[Taal: ENG]
http://www.makeuseof.com/tag/cool-websites-tools-march-11th-2011/
http://codr.cc/


CHROME THEME MAKER
Heb je een Chrome browser, dan kan je op deze website heel gemakkelijk, met klikken en verslepen, een eigen thema maken voor jouw browse, zonder ook maar enige programmeercode te kennen.
[Taal: ENG]
http://www.makeuseof.com/tag/cool-websites-tools-march-3rd-2011/
http://www.chromethememaker.com/


INTERNOTE: STICKY NOTES
Een extensie voor de Firefox browser, waarmee je plakbriefjes op webpagina's kan plakken. Dan kan je bij een volgende bezoek dat briefje terug zien, en lezen wat je toen geschreven hebt. Handig voor wie vanop verschillende computers naar websites surft, en notities wil neerpennen over die sites.
[Taal: ENG]
http://www.makeuseof.com/dir/internote-stick-notes-to-web-pages/
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/2011






JUST-PING: EEN WEBSITE PINGEN
Met dezet online tool kan je vanop afstand een website in het oog houden, om te zien of zij wel snel reageert en online is. Je doet de "ping" vanop 50 verschillende plekken uit de hele wereld. En als je niet weet wat een ping is: het is een internet protocol dat gebruikt wordt om te zien of een site bereikbaar is. De ping meet de tijd die nodig is voor een bestand om de site in kwestie te br-bereiken.
http://www.killerstartups.com/Web-App-Tools/just-ping-com-ping-any-website
http://www.just-ping.com/


BUZZDOCK - SNELLER ZOEKEN
Dit is eigenlijk een add-on voor de browser, waarmee je kan zien wat er over bepaalde onderwerpen gezegd wordt op sites zoals facebook, Twitter en YouTube, maar ook Wikipedia, Yelp en eBay. Deze resultaten verschijnen in een balk, die bovenaan de zoekresultaten van de gewone zoekmachine komen te staan.
[Taal: ENG]
http://www.buzzdock.com/
http://www.killerstartups.com/Web-App-Tools/buzzdock-com-search-the-web-faster


YOUSPEAKIT: TALEN LEREN VIA VIDEO'S
Op deze site kan je video's vinden waarmee je je kennis van vreemde talen kan aanscherpen; want de uitspraak horen is altijd veel beter dan een taal schriftelijk te leren. Er wordt een interessante methode toegepast: de video heeft tweetalige onderschriften, en is volledig interactief. Wil je de betekenis van een woord kennen, dan moet je gewoon op dat woord klikken. De video wordt dan even gepauzeerd, en de verklaring van het woord verschijnt, om meteen aan jouw woordenlijst toegevoegd te worden. Een deel van de lessen zijn gratis, voor andere moet je betalen.
[Taal: ENG/FR/Chinees/Duits/Spaans...]
http://www.killerstartups.com/Video-Music-Photo/youspeakit-com-learn-languages-using-videos
http://www.youspeakit.com/en/learn-english-online.html


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: ROUTEDOKTER
Een positief initiatief van de Provincie Antwerpen. Die telt immers duizende kilometers recreatieve fietsroutes. En af en toe loopt daar iets fout, waarna de Routedokter (een team van 5 enthousiaste onderhoudsploegen) de problemen komt oplossen. Die problemen kan jij melden via een formulier op de site.
[Taal: NL]
http://www.routedokter.be/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: GO-MOBILE
Het station is meer dan een plaats waar men de trein neemt. Daarom werd deze site ontworpen waar je terecht kan voor info en leuke weetjes over de diensten die de stations bieden, zoals fietsenstalling, parking, fietsverhuur, winkels in het station, zelfs kinderopvang.
Een mooi initiatief, maar de info op de startpagina is wel wat oudbakken. Want daarin worden de ... Music for Life acties aangekondigd, die al sinds december afgesloten zijn!
[Taal: NL]
http://www.go-mobile.be/nl/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: NUCLEAIR RISICO
Een website die nog nooit zo actueel geweest is als de laatste dagen. Je vindt er info over de risico's die je loopt, en wat je moet doen als er zich een ongeval zou voordoen. En je kan er natuurlijk ook terecht voor actuele info over de situatie in Japan, plus advies wat men in zo'n geval moet doen.
[Taal: NL]
http://www.nucleairrisico.be/


VRIJDAG MULTIMEDIA: EEN BRUG TE VER
Dit blog is gewijd aan foto's die op Google Maps te vinden zijn, maar die door een foutje bij het monteren van de foto's toch wel een erg raar uiterlijk gekregen hebben - bruggen die niet recht zijn, maar een knik kregen, of echt golven. Om te bekijken!
[Taal: ENG]
http://clementvalla.com/index.php?/work/bridges/








VRIJDAG MULTIMEDIA: DE AARDBEVING IN JAPAN OP GOOGLE EARTH
Wat de aardbeving en de daaropvolgende tsunami in Japan aangericht hebben, is hallucinant. De beelden daarvan zijn bij Google te vinden, waar de satellietbeelden de verwoesting aantonen. Je kan een speciaal KML bestand downloaden om de foto's in Google Earth te bekijken, of ze bekijken op Google Maps of op een speciaal album dat in Picasa aangemaakt werd.
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=en&msa=0&msid=200910826786863242067.00049e4d08c67e68fe83e&ll=38.272689,140.756836&spn=22.232593,53.569336&t=h&z=5
https://picasaweb.google.com/118079222830783600944/Japan#
http://actu.abondance.com/2011/03/google-earth-premieres-photos.html


VRIJDAG MULTIMEDIA: URLBAR HUNTER
Een gek idee: in dit spelletje is de adresbalk het speelterrein. Jij bent de O, met depijltjestoets naar links en rechts kan je bewegen, en wanneer je op een a staat kan je die met een druk op de spatiebalk "killen".
[Taal: ENG]
http://probablyinteractive.com/url-hunter



Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:

Wim W.: http://www.tenbunderen.be/ - http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



sites logo
Bij de collega's



*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING
(Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers)
http://belsec.skynetblogs.be


techbytes logo

*** TECHBYTES
http://www.techbytes.be/




*** BELGIAN COWBOYS
http://www.belgiancowboys.be/




- Europese uitrol iPad2 heeft wellicht vertraging
http://www.belgiancowboys.be/apple/1735
- Vakmannen verdienen via site
http://www.belgiancowboys.be/web2dot0/1734
- Einde aan social media groei in Nederland?
http://www.belgiancowboys.be/socialmedia/1730

AD logo

*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

- Verschrikte baby nieuwste internetsensatie
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/573742/2011/03/17/Verschrikte-baby-nieuwste-internetsensatie.dhtml
- Vind de liefde in je dubbelganger
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/573377/2011/03/15/Vind-de-liefde-in-je-dubbelganger.dhtml
- Nieuwssites verslaan kranten in VS
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/573374/2011/03/15/Nieuwssites-verslaan-kranten-in-VS.dhtml


digitale revolutie logo

*** DIGITALE REVOLUTIE
http://www.fan.tv/digitaal/
- Dubbelzijdige afstandsbediening nu officieel
Samsung heeft zijn dubbelzijdige Samsung RMC-QTD1 afstandsbediening officeel aangekondigd. We hebben daarom nu duidelijke foto's.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=29339
- Philips camcorder met audio-zoom
De nieuwe Philips HD ESee videocamera heeft een opvallende functie: audio-zoom. Bij deze techniek kun je ook het geluid inzoomen.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=29338
- Professionele software voor taakbeheer
TaskUnifier is een gratis programma om takenlijstjes te beheren. De mogelijkheden zijn veel groter dan bij soortgelijke andere software.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=29337



elektrozine logo


*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be

- Doro's eerste seniorentelefoon met camera en internet
Op het Mobile World Congress in Barcelona heeft Doro zijn nieuwste generatie gebruiksvriendelijke gsm's voorgesteld. Opmerkelijk is de eerste 3G gsm m ...
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5740
- Abitana breidt Smart Music uit met luidsprekers
Het Belgische domoticabedrijf Abitana lanceert een hoogsteigen assortiment luidsprekers. Die kan je perfect integreren in het Smart Music multiroom audioconcept van Abitana.
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5747
- ScanSnap S1100, de ultramobiele scanner
Met de ScanSnap S1100 geeft het Japanse ICT-bedrijf Fujitsu een nieuwe dimensie aan mobiel scannen. De scanner is bijzonder klein en weegt 350 gram.
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5733


computerworld logo

*** COMPUTER WORLD

http://www.computerworld.be/
- Witte iPhone deze lente beschikbaar
Een Vice President van Apple heeft bevestigd dat er deze lente een witte iPhone zal beschikbaar zijn, maar het is nog onmogelijk te zeggen of het nu om een iPhone 4 of iPhone 5 gaat.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=22372&style=99896
- Een 'groene' PC om 60 euro per jaar te besparen
Een Luikse ondernemer heeft zijn bedrijf 'iGreeen' opgestart. Inderdaad, met 3 e's, zoals in 'Ecologie, Energie, Environnement'. Op het programma, een desktop PC en een mini-ITX moederkaart (17cm x 17cm).
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=22371&style=99896
- Recruteren via de sociale media: werkt het?
Volgens het studiebureau Heliview ontwikkelt de recrutering via LinkedIn, Hyves en facebook (spot-a-job.nl en Netwerven.nl voor de Nederlanders) zich razendsnel.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=22370&style=99896

digimedia logo

*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/

- De iPad 2 is nu reeds een commercieel succes
Sneller, krachtiger en meer verkocht: de iPad 2 is klaar om zijn voorganger te overtreffen in verkochte eenheden tijdens het eerste weekend dat het toestel op de markt is.
http://www.digimedia.be/content.php?lng=nl&id=8407
- In primeur: Clo Willaerts stelt haar boek voor
De meesten kennen Clo Willaerts als fervente blogster en als @bnox op Twitter. Al meer dan 12 jaar is ze gepassioneerd door 'de wilde kant van online marketing': online communities, 'user generated content', én ook sociale media.
http://www.digimedia.be/content.php?lng=nl&id=8403
- Social media marketing MOET een ROI hebben
Eén van de meest actuele debatten in het online wereldje is dat over de ROI van social media marketing. Veel zogeheten social media experts hebben jaren beweerd dat je de ROI van social media marketing niet kunt berekenen. Dat is niet alleen compleet fout, het is ook nefast voor het gebruik
http://www.digimedia.be/content.php?lng=nl&id=8375

computertaal logo

*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info

- De officiële versie van IE9 is er
http://computertaal.info/2011/03/17/de-officiele-versie-van-ie9-is-er/
- Lego Star Wars voor 3DS
http://computertaal.info/2011/03/17/lego-star-wars-voor-3ds/
- Na pc games zijn console games nu ook dood?
http://computertaal.info/2011/03/17/na-pc-games-zijn-console-games-nu-ook-dood/

tweakers logo

*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

- NY-Times plaatst merendeel content 28 maart achter 'betaalmuur'
http://tweakers.net/nieuws/73292/ny-times-plaatst-merendeel-content-28-maart-achter-betaalmuur.html
- Leger VS ontwikkelt software voor manipulatie sociale netwerken
http://tweakers.net/nieuws/73290/leger-vs-ontwikkelt-software-voor-manipulatie-sociale-netwerken.html


tip logo
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut



Voor deze rubriek danken wij
Arnold Top en Gerard Schaefers (Sjeef)




COMPUTER RAADSELS: WAT IS DE DCIM FOLDER?
Waarom wil elke digitale camera, zelfs die op je smartphone, de foto's opslaan in een folder met de naam DCIM? DCIM staat voor Digital Camera IMages, en het is de standaard mapstructuur voor digitale camera's. En je mag heel blij zijn dat er iemand aan gedacht heeft om deze standaard te bedenken.
Het werkt zo. Telkens je een geheugenkaart in je camera steekt, dan zal de camera automatisch gaan kijken naar een "DCIM" folder. En als die niet bestaat, dan zal het die aanmaken. Ondertussen zijn er verschillende programma's ontstaan voor het bewerken van afbeeldingen, die speciaal gaan zoeken naar DCIM folders op elke externe drager (CD, DVD, USB stick, geheugenkaart...) die je je aansluit op je pc. Dat spaart tijd, want zo weet die software onmiddellijk waar hij moet gaan zoeken, en worden anderzijds ook geen afbeeldingen naar jouw computer overgezet die niet geslaagd zijn.
http://www.pcworld.com/article/217111/what_is_a_dcim_folder.html


COMPUTER RAADSELS: WAAR IS DE PRULLENMAND NAARTOE?
Sommige mensen zullen zich plots realiseren: waar is mijn prullenmand naartoe? Wel, dan moet je je eerst iets anders afvragen: was die er ooit wel? Want tegenwoordig worden heel wat nieuwe pc's geleverd waarbij de prullenmand niet actief is. De meeste mensen maken zich ook geen zorgen over die prullenmand, tenzij ze hem nodig hebben om een per ongeluk gewist bestand terug op te vissen.
Hoe het ook zij, wanneer die prullenmand per ongeluk verdwenen is, kan je hem als volgt terugvinden: klik Start, typ daarin desktop icons, en klik dan op SHOW OR HIDE COMMON ICONS ON THE DESKTOP. Vink het vakje aan naast Recycle Bin, en klik OK om te bevestigen.
Komt daarmee de prullenmand niet terug, dan kan je bij Microsoft een oplossing vinden, op onderstaand adres. Daar staat een Fix-it, een automatische probleemoplosser. Wanneer die verschijnt, moet je enkel maar op RUn NOw klikken, en het script wordt gedraaid.
http://support.microsoft.com/kb/810869
http://www.pcworld.com/article/217184/how_to_recover_a_missing_recycle_bin.html


COMPUTER RAADSELS: WAAROM START MIJN COMPUTER PLOTS TERUG OP?
Het zal je misschien al overkomen zijn: je bent aan het werken op de computer, je gaat even weg (de patatjes afgieten of zo), je komt terug, en alles is weg. Blijkbaar heeft Windows je systeem herstart nadat het enkele updates uitgevoerd had, maar vergat het om jouw toestemming te vragen. Dat is nu eenmaal de manier waarop Windows minder zorgvuldige gebruikers wil dwingen om toch de updates uit te voeren, ook indien die een herstart nodig hebben omdat sommige up te daten bestanden in gebruik zijn. Hoe kan je dit voorkomen?
Daarvoor moet je de wijze waarop Windows Vista en 7 de updates uitvoeren wijzigen. Klik op start, en tik in het zoekvakje Windows Update in, en klik op Enter. Links zie je nu een optie "Change Settings". Selecteer "Download updates but let me choose whether to install them". En sluit af met OK.
Zo zal Windows wel de updates downloaden, maar kan jij op welk tijdstip ze geïnstalleerd worden.
http://www.pcworld.com/article/217183/how_to_prevent_windows_from_rebooting_without_permission.html


COMPUTER RAADELS: HOE KAN JE ONGEWENSTE KNOPPENBALKEN VOOR JE BROWSER VERMIJDEN?
Wie vaak extra progjes installeert, zal bemerkt hebben dat heel wat van die progjes, als je niet goed oplet, een bijkomende knoppenbalk in jouw browser installeren. En voor je het weet heb je zoveel van die balken, dat je haast geen plek meer over hebt om de inhoud van de sites te bekijken.
Hoe kom je aan die knoppenbalken? Mogelijk van spyware - software die zichzelf automatisch op jouw computer installeert wanneer jij op een besmette site komt met een browser die niet voldoende beschermd is. Deze manier van besmetting kan je dus voorkomen door een goede antivirus te gebruiken.
Een andere manier waarop zo'n knoppenbalk op jouw browser verschijnt: tijdens de installatie van bijkomende software geef je, als je niet oplet, zelf toestemming tot de installatie van zo'n balk. Goed je aandacht erbij houden tijdens de installatie van software is dus de boodschap!
http://www.pcworld.com/article/217187/how_to_avoid_unwanted_browser_toolbars.html


COMPUTER RAADSELS: HOE IS DIE QUICKTIME OP MIJN PC BELAND, EN MOET IK HEM DAAR LATEN STAAN?
QuickTime is een programma van Apple, dat foto's en video's vertoont, dat muziek afspeelt, enz. De foto kan wel apart verkregen worden, maar belandt bij de meeste mensen door het installeren van iTunes, waaaarmee hij gebundeld wordt. Installeer iTunes, en de kans is groot dat QuickTime meegesmokkeld werd op jouw computer.
OK. Nu staat de software er. Heb je hem eigenlijk nodig? En mag je hem zonder probleem verwijderen? Heb je een iPod, iPad, iPhone, dan heb je iTunes nodig. En dus ook QuickTime. Heb je die toestellen niet, dan kan je QuickTime toch nog nodig hebben wanneer je bijvoorbeeld filmtrailers wil zien, want die zijn vaak gemaakt in een formaat dat compatibel is met QuickTime.
Het antwoord is dus eigenlijk: tenzij je een bepaalde reden hebt om QuickTime te verwijderen, laat je het best gewoon staan op jouw computer.
http://www.pcworld.com/article/217188/how_did_quicktime_get_onto_my_pc.html




shareware logo
Van alles halen, (bijna) niets betalen...




MINDER DAN 1 MB: PAINT XP

Windows 7 - 0,4 MB - freeware
Omdat sommigen niet overweg kunnen met de ribbon die ook bij Paint uitgebracht werd, heeft Microsoft een speciale versie van Paint uitgebracht voor Windows 7, die het uiterlijk heeft van een Paint versie voor Windows XP.
http://www.chip.de/downloads/Paint-XP-fuer-Windows-7_47180922.html
http://www.mspaintxp.com/










MINDER DAN 1 MB: µTORRENT
Windows all - 0,38 MB - freeware
Een kleine Bit Torrent client, die je erg gemakkelijk kan installeren. Deze versie heeft een app store, met vijftien gratis toepassingen aan boord, waaronder gratis films, games en muziek. Er is zelfs een antivirustool.
http://www.chip.de/downloads/uTorrent-_Torrent_16827062.html
http://www.utorrent.com/


MINDER DAN 1 MB: OCTOPUS
Windows - 0,31 MB - freeware
Een downloadmanager, waarmee je via FTP en HTTP data via verschillende threads kan downloaden. Je kan downloads ook op een bepaald tijdstip laten gebeuren, auto-hernemen, proxy instellen, enz.
http://www.chip.de/downloads/Octopus_47182740.html











MINDER DAN 1 MB: DIRPRINTOK
Windows all - 0,17 MB - freeware
Wat vroeger heel gemakkelijk was om vanuit MS-DOS te doen, is dat in Windows 7 niet meer: de inhoud van een hele map afdrukken. Deze freeware zorgt dat het toch mogelijk wordt. Het programma is gemakkelijk te bedienen. Tip: om te voorkomen dat je onnodig veel papier gaat verbruiken, is er ook een preview van de print voorzien. Je kan de data ook exporteren naar XLS, HTML, CSV of TXT. De interface van het programma is wel in het Duits, maar dat mag geen probleem zijn.
http://softwareok.de/
http://www.chip.de/downloads/DirPrintOK_42489767.html


KLEINER DAN 1 MB: METARWEATHER
Windows ) 0,15 MB - freeware
Met deze tool heb je toegang tot de gegevens van duizenden weerstations uit de hele wereld. Het programma laadt de huidige weerstoestand via het internet in. Je kan natuurlijk het lijstje beperken tot de locaties die jou interesseren.
http://www.chip.de/downloads/MetarWeather_38471418.html
http://www.nirsoft.net/


KLEINER DAN 1 MB: REGSCANNER
Windows - 0,12 MB - freeware
Deze software bevat verschillende opties en instellingsmogelijkheden om in het register te gaan zoeken. Daarbij worden de resultaten in een lijst opgesomd, zodat je niet telkens opnieuw de zoekinterface moet openen om het volgende resultaat te openen.
http://www.chip.de/downloads/RegScanner-32-Bit_46139139.html
http://www.nirsoft.net/


MINDER DAN 1 MB: VOLUMOUSE

Windows - 0,12 MB - freeware
Met Volumouse kan je heel wat doen, zoals de geluidssterkte van je computer regelen met het scrollwieltje . Je kan ook allerlei andere functies toewijzen aan de muis.
http://www.chip.de/downloads/Volumouse_30991828.html
http://www.nirsoft.net/


MINDER DAN 1 MB: SITESHOTER
Windows - 0,08 MB - freeware
Met dit progje kan je een schermafdruk maken van een volledige site. Het zichtbare en het onzichtbare gedeelte wordt tot één geheel samengevoegd.
http://www.chip.de/downloads/SiteShoter_36317765.html
http://www.nirsoft.net/utils/web_site_screenshot.html


VRIJDAG ALTERNATIEVE DAG: INTERNETVISTA MONITORING
iPhone - freeware
InternetVista is een dienst die in het oog houdt of jouw website wel bereikbaar is, en je bij een probleem onmiddellijk waarschuwt. Nu heeft de dienst ook een app uitgebracht, waardoor je vanop je iPhone toegang hebt tot deze monitoring (uiteraard moet je wel een account aangemaakt hebben bij Internetvista).
http://itunes.apple.com/us/app/internetvista-monitoring/id416542631?mt=8


VRIJDAG ALTERNATIEVE DAG: DATA COUNTER WIDGET
Nokia - 1,10 euro
Altijd inzicht hebben in de hoeveelheid data die je hebt verbruikt via 3G en WLAN? Dan is Data Counter Widget de oplossing voor jou. Check op ieder moment hoe ver je van je limiet af zit. Of hoeveel je met een bepaalde handeling hebt verbruikt. Ook handig is het alarm dat je waarschuwt als je je datalimiet hebt bereikt.
http://store.ovi.com/content/104911










Het laatste woord....








NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO)
Manu Drieghe

Marijke Pante,
Marianne Steijlen
Reinhilde Remaut
Ludo Cattoor
Evert Poppen
Philip Lafeber
Julien Van den Borre,
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover)
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer. Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


"NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.



AFSLUITER VAN DE WEEK
Mensen haten is hetzelfde als je huis afbranden om een rat kwijt te raken.
-Harry Emerson Fosdick -