netties banner




Verschijnt iedere zaterdag

Deadline van volgende editie:
18/11/
2010 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be




INHOUD
DEEL 1:
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat

DEEL 2:
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen,
(bijna) niks betalen
Het laatste woord




Enkele lezers op Twitter:
http://www.twitter.com/marijkepante
http://www.twitter.com/helalalphen
http://www.twitter.com/pietr
http://www.twitter.com/hewlettt

Uw naam hier? Meld u aan!

NeTTieS
Jaargang 14
Nummer 675 van 13//11/2010



Gegroet lezer,

Opnieuw een korte week, met de verlofdag op 11 november. Maar dat heeft ons niet belet om ook deze editie weer vol nieuws te stoppen. Medewerker Paul trok naar een persconferentie van Packard Bell waar de producten voor deze winter voorgesteld werden. Er valt nieuws te brengen over een nieuwe browser, er wordt cyberoorlog gespeeld door regeringen, Google en Facebook vliegen elkaar in de haren, de appeltaarten vliegen in het rond bij een heuse mobbing op het web... Echt peis en vree was het deze week niet op het internet. Maar dat maakt het juist zo spannend, wanneer er vanalles gebeurt..

Tot onze teleurstelling hebben wij nog niet veel reacties ontvangen van onze lezers voor onze verkiezing van de beste Nederlandstalige site (privé-initiatief). Daarom gooien wij een kleine aanmoediging er tegenaan: wie zijn lijstje met de sites die hij wil nomineren instuurt, krijgt van ons een aanmoediging: de enige unieke Netties-sleutelhanger; onder de inzendingen worden bovendien 10 elektronische sudoku games verloot. Dus, snel maar in uw pen kruipen, en ons uw lijstje opsturen met de beste Nederlandstalige sites die niet door grote uitgevers gemaakt zijn maar privé-initiatief zijn, en er liefst even bij vermelden waarom u de sites zo goed vindt. Wij danken alvast alle lezers voor hun inspanning! Het adres: redactie@netties.be

Dan blijft er ons niets anders over dan u veel leesplezier te wensen. Bij leven en welzijn tot volgende week!

Hilde


Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php

Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen:
http://store.ovi.com/search?q=netties


Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website:
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!



verkenner banner



Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers,
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.




DROP.IO: DE HARDE WET VAN HET KAPITALISME..
... en de wet van het internet: geen enkele link bestaat voor altijd?
Verleden week kondigde de webdienst Drop.io aan dat hij zou ophouden te bestaan. Bij Drop.io kon je grote bestanden uploaden, en de link dan naar je vrienden sturen - een alternatief dus om grote bijlagen naar je vrienden te moeten doorsturen. Drop.io bestond al heel wat jaren, en werd door vele gebruikers gebezigd. En omdat er, naast een gratis dienst, ook een betalende dienst was met extra opties, meenden vele gebruikers dat Drop.io wel zou overleven, en vertrouwden ze er steeds meer bestanden aan toe.
Tja, en dan doet zich een van de harde regels van het kapitalisme voor: de eigenaars van het bedrijf krijgen een aantrekkelijk bod, en verkopen het bedrijf. Als gebruiker kan je je daar niet tegen verzetten, je kan alleen maar hopen dat de nieuwe eigenaar de vele links zal onderhouden of toch minstens, indien ze op een ander domein geplaatst worden, een verwijzing zal plaatsen naar de nieuwe link.
Niets van dat alles is waar: Drop.io is gewoon dood "gedropt". Geen enkele van de links werkt nog. Wie de hardvochtige koper is, die deze belangrijke schakel van het internet doorgeknipt heeft? Facebook.
Toch raar. Wellicht wil Facebook in de toekomst in jouw profiel ook een rubriek "andere bestanden" zetten, en daarvoor gebruik maken van de door Drop.io ontworpen infrastructuur. Wie weet. Maar dan had het toch slimmer (en zeker en vast veel sympathieker!) geweest om de bestaande drop.io links te behouden?
Het bewijst in elk geval nog maar eens hoe broos de keten van informatie is op het internet. En dan willen wij niet eens de conclusie doortrekken naar cloud-diensten in het algemeen, zoals John C. Dvorak doet in deze blogposting...
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2372243,00.asp


CHATSQUARE: CHATROOMS VOOR FOURSQUARE EN FACEBOOK PLACES
Interessant initiatief maakt interactie nog leuker
Wanneer je in een bepaalde plaats incheckt, via Foursquare of Facebook Places, dan zou het wel leuk zijn om met anderen, die ook daar aanwezig zijn, te kunnen chatten. Dat wil dan niet meteen zeggen dat je die mensen echt oog in oog wil spreken, maar via het scherm van het mobieltje een vraag "wat zou jij aanraden?" of "die vis hier is niet te eten!" verzendend, is wel leuk. En wie weet leidt het toch nog tot een In Real Live (IRL) gesprek..
Dat is wat Chatsquare wil aanbieden: het voegt een chatroom toe aan Foursquare en Facebook Places, en werkt in de browser op iPHones en Androids. Je logt in op je Foursquare of Facebook account, en dan kan je inchecken op een bepaalde plek via de geo-gids, en chatten met anderen die daar ook ingelogd zijn.
Er zijn drie soorten chatrooms in Chatsquare: een chatroom in een bepaalde plaats, een plaatselijke lobby (binnen een straal van enkele km), en een globale lobby. Bij de plaatselijke chatroom is het natuurlijk het meest interessant; je kan bijvoorbeeld contact leggen met andere mensen die een bepaald congres of conferentie bijwonen, of flirten met iemand in een restaurant of bar.
Is het een beetje geek om in echte plekken virtuele plekken te creëren? Misschien. Maar het is wel leuk, en het breekt het ijs om, als je dat wil, ook echt contact te leggen.
Bij Techcrunch vind je een video van hoe het werkt.
http://techcrunch.com/2010/11/03/chatsquare/
http://www.mobilecrunch.com/2010/09/21/chatsquare-chat-with-your-foursquare-friends-live/
http://www.chatsq.com/


(CYBER)OORLOGJE SPELEN
Europa simuleert grootscheepse cyberaanval
Ja, het internet is enorm belangrijk geworden voor onze maatschappij, in alle geledingen. Het militaire apparaat werkt via het internet, onze communicaties maken gebruik van het internet, ons betalingsverkeer, onze hele economie ook dus ook. En met de staking van de beveiligingsfirma die voor het transport van geld in ons land moet zorgen, Brink's, hebben we geleerd dat de minste hapering in de keten voor enorme gevolgen kan zorgen. Wat zou een onderbreking van de internetcommunicaties dan wel niet kunnen betekenen? Juist ja, een enorme schade.
Zo'n onderbreking kan er komen door een ongelukkig toeval, maar ook opzettelijk - script kiddies in het meest onschuldige geval, een regelrechte aanval van staat tot staat in het ergste geval. Omdat het risico op zo'n aanval niet meer denkbeeldig is, vindt de EU dat de verschillende lidstaten moeten weten hoe ze eraan toe zijn: zouden zij zo'n aanval overleven?
Daarom werd verleden week een grote aanval gesimuleerd, waarbij toegang tot belangrijke diensten beperkt werd. Daarbij werd gezien hoe de verschillende landen samen zouden werken, om te voorkomen dat internationale links niet meer zouden werken. Want het internet dat nog alleen maar binnen een landje werkt, en niet in de rest van Europa, is natuurlijk geen wereldwijd internet meer.
Volgens BBC was het eigenlijk een voortdurende uitdaging. Naargelang de aanvallen escaleerden, moesten de verschillende beveiligingscentra alsmaar vindingrijker worden om andere manieren te vinden om het verkeer naar de belangrijke diensten te loodsen. En er werd ook onderzocht of de verschillende communicatiemiddelen, die het bericht over de aanval moesten verspreiden, wel werkten, en of er voldoende relevante inforamtie doorgestuurd werd. Op 10 november verschijnt er een rapport dat zal vertellen hoe goed of hoe slecht het interent de aanval heeft weerstaan.
Meer bij BBC en The Register
http://www.bbc.co.uk/news/technology-11696249
http://www.theregister.co.uk/2010/11/05/euro_cyber_security_exercise/


RECEPT VOOR APPELTAART BLIJKT OOK RECEPT VOOR MOBBING
Al te gemakkelijk verspreiden lopende vuurtjes zich op het web...
Een heel onhandig aangepakt geval van plagiaat verspreidde zich afgelopen weekend als een lopend voor over het internet. Iedereen koos een standpunt, wou er zijn mening over kwijt, en het geheel eindigde zelfs in een heuse "mob" op de plagiërende site. Wat nogmaals aantoont dat de snelheid waarmee nieuws zich over het internet verspreidt, ook negatieve kanten kan hebben, en dingen uit proportie kan trekken.
Even de feiten op een rijtje. Een dame, ene Monica Gaudio, had op haar blog een artikel geschreven waarin ze twee middeleeuwse recepten voor appeltaart met elkaar vergeleek. Een andere website, Cooks Source, nam dit artikel zonder bronvermelding over. Monica kwam dit te weten, en reageerde. Waarop de mensen van Cooks Source er niets beter op vonden dan te zeggen dat alles op het web "publiek domein" is, en dat Monica eigenlijk blij moest zijn dat ze de tekst niet gewoon overgenomen hadden en een andere naam eronder gezet hadden. En dat de tekst bovendien veel beter is, nu hij "bewerkt" is ("was dringend aan editing toe"). Waarbij het "verbeteren" enkel sloeg op het wijzigen van de oud-Engelse spelling van woorden in het recept.
Het bericht werd opgepikt door de blogosfeer, en al snel werd ontdekt dat er ook recepten van andere sites gewoon gekopieerd werden door Cooks Source. Er ontstonden discussies, er werd een pagina op Facebook opgericht rond het item, en Cooks Source kreeg er flink van langs - zo flink, dat je hier eigenlijk van "cyberbullying" mag spreken, volgens sommige bronnen.
Plagiëren is fout. "Ere wie ere toekomt" is een gezegde dat nog altijd geldt, en een tekst pikken van een ander, zonder toestemming, laat staan zonder diens naam te vermelden, is echt niet netjes, en zelfs strafbaar bij wet. Of die tekst nu afkomstig is van een kleine blogger, of een grote uitgever, zoals Martha Stewart. Maar anderzijds kan je, wanneer zoiets ontdekt wordt, netjes commentaar geven of de discussie aangaan of zoiets nu wel of niet kan. De taal echter die bij sommige commentaren en op de Facebook gebruikt werd, is evenmin netjes, en belicht een van de minder propere kanten van het internet: de scheldpartijen, de haatspraak...
Lees zelf de commentaren bij Washington Post en op de pagina van Cooks Source
Ook in eigen land heeft zich trouwens zo'n geval van "mobbing" voorgedaan - een Engels woord waarvoor wij "het gehuil van het gepeupel" misschien een redelijke vertaling vinden. Advocaat Jef Vermassen, die weer in de schijnwerpers stond tijdens het proces van de parachutemoord, kreeg na het proces en de veroordeling van de beschuldigde heel wat kritiek te verwerken. En ook tegen hem werden verschillende Facebook groepen opgericht, die soms wel erg ver gingen in de commentaren. Zo ver dat er zelfs doodsbedreigingen geuit werden. Vermassen heeft nu tegen de oprichters van verschillende Facebookgroepen klacht ingediend. (3)
http://www.facebook.com/pages/Cooks-Source-Magazine/196994196748
http://voices.washingtonpost.com/fasterforward/2010/11/cooks_source_masters_new_recip.html
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101108_003



ROCKMELT, EEN NIEUWE BROWSER
Zou extra leuk moeten zijn voor sociale netwerken
Hebben we nog een nieuwe browser nodig? Twee mannen uit Mountain View, Californië, meenden alvast van wel, want zij richtten twee jaar geleden een bedrijf op speciaal om zo'n browser te ontwerpen: RockMelt. En voorwaar, zij kregen de steun (en het geld) van belangrijke investeerders zoals Andreessen Horowitz, en staan nu klaar om hun product te onthullen.
De achterliggende gedachte bij deze browser: de meeste mensen communiceren enkel met een paar vrienden, en bezoeken enkel een paar sites. De browser wil het gemakkelijker maken om die contacten te onderhouden. Twitter, Facebook en andere sociale diensten worden direct in de browser geïntegreerd, en het zou ook gemakkelijker moeten zijn om feeds een informatiebronnen toe te voegen.
Concreet betekent dat dat je na installatie van de (op Chrome gebaseerde) browser moet inloggen met je Facebook inlog en paswoord. Daarna kan je vrienden en favoriete nieuws feeds in de zijbalken links en rechts toevoegen. De browser maakt het gemakkelijk om updates uit te sturen, content te delen via Facebook en Twitter. Een uitvoerige bespreking van de browser vind je bij Webmonkey.
Allemaal mooi en wel, maar er is nog een browser die geprobeerd heeft het verschil te maken, door de sociale netwerken te integreren: Flock. En die is er eigenlijk nooit in geslaagd om de gunst van de surfer te winnen. Maar ons tweetal meent dat het allemaal een kwestie van timing is; Flock was te vroeg, en hun browser zou juist op tijd zijn. Of ze gelijk hebben, zal de toekomst uitwijzen...
Maar probeer hem zelf eens uit?
http://www.rockmelt.com/
http://www.webmonkey.com/2010/11/first-look-at-rockmelt-a-browser-built-for-facebook-freaks/
http://gigaom.com/2010/11/07/rockmelt/



EVERNOTE 2.0 VOOR ANDROID
Nieuwe versie is sneller, vooral dankzij cache
Veel mensen zweren bij Evernote, een tool om notities te nemen die dan centraal bewaard worden, zodat je ze vanop elke computer, elke toestel (smartphone, iPad...) kan oproepen. Notities moet je daarbij erg breed interpreteren: je kan tekst intikken, foto's nemen, audio opnemen, en dat alles dan archiveren.
Nu is er een update uit van deze tool, speciaal voor Android toestellen. En die is veel sneller, gewoon omdat alle notities niet langer gedownload worden, maar alle data over je notities in cache bewaard worden. Door de metadata van de notities te indexeren, zoals tags, titels, thumbnails, kan Evernote snel zoeken naar informatie zoeken zonder daarom contact te moeten leggen met de servers.
Op elke pagina zal je bovenaan rechts een vergrootglas vinden - deze versie legt immers zwaar de nadruk op het doorzoeken van de informatie.
Zoals altijd is Evernote gratis. Maar wie een premium account neemt, krijgt wat extra's, zoals offline notebooks op je eigen toestel, en de mogelijkheid om Evernote te doorzoeken vanuit de Google Search widget voor Android. Heb je een Android toestel, dan moet je maar gewoon de QR code scannen die bij het artikel op Mashable staat, en word je meteen naar de downloadlocatie gevoerd.
http://blog.evernote.com/2010/11/08/evernote-for-android-takes-a-huge-leap-forward-with-version-2-0/
http://mashable.com/2010/11/08/evernote-2-0-android/
http://thenextweb.com/apps/2010/11/08/take-note-evernote-gets-a-slick-android-update/


WAAROM FACEBOOK ZO'N GOUDMIJN IS
1 op 4 display ads in de VS wordt via Facebook vertoond
Reclame is big business, de olie die de internet-machine draaiende houdt. Velen hopen met inkomsten uit reclame een goed leven te kunnen opbouwen, maar weinigen slagen erin. Een van die grote uitzonderingen is Facebook.
Recente cijfers van ComScore voor de VS bewijzen dit. In totaal kregen de Amerikaanse internauten in het 3e kwartaal 2010 een 1,3 triljoen display advertenties (banners, zowel statisch als met rich media, maar geen video advertenties) over zich heen, een stijging met 22% tegenover het 3e kwartaal 2009 - wat wil zeggen dat de gemiddelde internaut meer dan 6.000 display ads te zien kreeg in dat kwartaal. Het sociale netwerk Facebook, met zijn 500 miljoen gebruikers, is goed voor 23,1% van die advertenties, met maar liefst 297 miljard display ad vertoningen. Nu is vertoningen natuurlijk niet hetzelfde als "click through" - de gebruiker die echt op een advertentie klikt om naar de site van de adverteerder te gaan. Maar voor een merk is de aanwezigheid, het gezien worden, echt wel belangrijk, en daarvoor dienen die displays dan.
Die reclame legt Facebook natuurlijk geen windeieren. Het mag dan ook geen wonder heten dat het bedrijf naar verwachting dit jaar 2 miljard dollar aan inkomsten zou binnenrijven, het meeste afkomstig van die display ads.
Goed voor de business dus, maar o wee de arme gebruiker. Je zou voor minder een tool installeren die alle advertenties van de pagina schrapt, een adblocker!
http://techcrunch.com/2010/11/08/comscore-facebook-now-accounts-for-nearly-1-in-4-display-ads-in-the-u-s/
http://www.theregister.co.uk/2010/11/08/facebook_display_ads/
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/1865/


EXTENSIE BESCHERMT JE TEGEN FIRESHEEP-KIDDIES
Surfen op open netwerken terug wat veiliger
Onlangs kon je lezen hoe er een lek ontdekt was in het WiFi protocol, waardoor het mogelijk was om de inloggegevens van anderen te bekijken wanneer die via een onbeveiligd WiFi netwerk surfte, en zich dan zelf met die inloggegevens zich aan te melden op sociale netwerken. Een slimmerik had van dit lek meteen een extensie gemaakt, Firesheep, zodat anderen die extensie alleen maar moesten installeren in hun browser, om misbruik te kunnen maken van dit lek.
Gelukkig is er nu een tegengif: BlackSheep. Dat is eveneens een add-on voor Firefox, ditmaal gemaakt door een beveiligingsbedrijf (Zscaler). Wat het doet is als volgt: normaal gezien bestaat er geen methode om het "packet sniffing" (het afspeuren van het netwerk) op te sporen. Wat wel opgespoord kan worden zijn de verzoeken van de Firesheep extensie naar websites zoals Facebook, waarbij gebruik gemaakt wordt van jouw coockies. BlackSheep zal nu verzoeken makenn naar willekeurige sites die ook FireSheep gewoonlijk gebruikt, op een bepaald interval (5 minuten, maar jij kan dat aanpassen), en met valse waarden. Wanneer er nu iemand anders op het netwerk diezelfde valse waarden gaat gebruiken om verzoeken aan websites te doen, dan weet BlackSheep dat iemand Firesheep gebruikt, en zal de tool jou daarvan waarschuwen.
Redelijk ingewikkeld, maar het blijkt te helpen, en het maakt het terug een klein beetje veiliger om op open netwerken zoals bij Starbucks en co te surfen. Meer bij Mashable.
http://research.zscaler.com/2010/11/blacksheep-tool-to-detect-firesheep.html
http://mashable.com/2010/11/08/firesheep-protection/


GOOGLE BRENGT INSTANT PREVIEW UIT
Eerste blik op website, zonder erop te klikken - vloek of zegen voor de webmaster?
De marketeers en SEO bedrijven zullen ongetwijfeld niet meteen in gejuich uitbarsten. Zij hadden al heel wat moeite om de "instant" search te verwerken, waarbij je al zoekresultaten krijgt terwijl je nog woorden aan het intikken bent. Nu wordt het nog wat ingewikkelder: de gebruik kan nu (in bepaalde landen althans) ook, wanneer hij op het vergrootglas naast een zoekresultaat klikt, een preview bekijken van dat resultaat. Bovendien zal in die preview het trefwoord of de zoekterm oplichten, zodat je meteen kan beslissen of dit is wat je zoekt. Wellicht handig, want zo moet je niet een voor een de zoekresultaten aflopen. En het zijn niet alleen de trefwoorden in de tekst die oplichten, Google zal ook grafieken, tabellen of landkaarten tonen die op de pagina met zoekresultaat staan. Google zelf is heel trots op de snelheid waarmee dat alles gebeurt: in minder dan 1/10 van een seconde flipt de preview open. Maar het is niet de enige die zo'n preview brengt hoor; Bing doet lanceerde al in 2009 dergelijke previews. Het heeft de zoekmachine van Microsoft niet geholpen om de concurrentie van Google in te halen, dus zo'n preview is echt niets waarop de mensheid zit te wachten.
Over wat dit betekent voor de websites, de marketeers, de bedrijven, vind je een interessant commentaar bij GreenlichtSearch. Om te beginnen zal het design van de website nog belangrijker worden dan voorheen - kleuren, de positie en grootte van het logo, de lay-out van de site zullen nu nog meer aandacht krijgen om de gebruiker toe te roepen "kies mij!". Een design dat negatief overkomt op de gebruiker, laat hem minder klikken, en dus vermindert niet alleen het bezoekersaantal van de site, het click-through gehalte van de adverteerder op de site, maar ook de quality score bij Google zelf.
Anderzijds kunnen merken die een gemakkelijk te herkennen logo hebben dan weer profijt hebben bij deze "Quick View". Meer over dit standpunt op het blog van Greenlight Search (1). En bij eWeek en Google zelf kan je wat meer informatie krijgen over deze nieuwe functie. (2)(3)Wat wij er in elk geval uit onthouden is dat de SEO bedrijven nu weer heel wat werk gaan krijgen om de websites van hun klanten opnieuw te bekijken vanuit het "Quick View" standpunt.
http://blog.greenlightsearch.com/greenlights_search_blog/2010/11/googles-preview-system-quick-view-the-marketers-friend-and-foe.html
http://www.eweek.com/c/a/Search-Engines/Google-Instant-Previews-Visualize-Search-Snippets-on-Fly-876769/
http://googleblog.blogspot.com/2010/11/beyond-instant-results-instant-previews.html


ASK.COM ZAL NOG ALLEEN MAAR VRAGEN BEANTWOORDEN
Gedaan met het aflopen van het web en indexeren van pagina's
De meeste zoekmachines maken gebruik van "spiders" om het web af te lopen, dag na dag. "Crawling" heet dat dan: er wordt een kopie gemaakt van elke pagina, die wordt in een doorzoekbare database of index gestopt, en aan de hand van algoritmes wordt dan bepaald welke sites als eerste getoond moeten worden wanneer er een zoekopdracht gegeven wordt naar een bepaald trefwoord. Een goede techiek, maar duur.
Andere zoekmachines maken dan weer gebruik van editors, die zelf pagina's manueel gaan uitzoeken. Denk aan Yahoo in zijn beginjaren, dat een heuse gids voor het internet wilde samenstellen. Voor de gebruiker iets gemakkelijker, maar eveneens duur, wegens het vele manuele werk, want die resultaten moeten wel up-to-date zijn.
Ask.com, de pagina waarop heel lang de butler Jeeves prijkte, was in het begin een site die met menselijke editors werkte, en waar je dus vragen kon stellen. Later kocht het bedrijf een andere zoeker op, Teoma, en begon het te werken met crawlers. Nu heeft het beslist om terug te keren naar zijn roots, en zich opnieuw tot vragen te beperken. Het zal nog wel wat crawlen, maar dan enkel op sites die ervoor bekend staan dat mensen er vragen stellen, zoals fora, discussiegroepen, enz. Met de verandering is ook een besparing gemoeid: Ask zal 40 mensen moeten ontslaan.
Voor wie Engels spreekt, zal dit bericht niet veel verschil maken. Voor de niet-Engelstalige wel. Want bij zoekmachines als Google maakt het niet uit welke taal je spreekt: geef gewoon wat Nederlandse of Franse woorden in, en Google zal bijhorende pagina's vinden, omdat het eigenlijk niet gaat kijken naar de betekenis van woorden. Bij een zoekmachine die met menselijke editors werkt, zal je echter met je Nederlandstalige vragen niet terecht kunnen. En dat is, naar onze mening, het grote nadeel van elke zoekmachine die semantisch werken wil, dus kijkt naar de betekenis van woorden.
Meer over Ask bij Search Engine Land.
http://searchengineland.com/ask-com-to-focus-on-qa-search-end-web-crawling-55209


GOOGLE EN FACEBOOK VLIEGEN ELKAAR IN DE HAREN
Verbod op export data gebruikers: protectionisme, of bescherming privacy van de gebruiker?
Er is al enkele dagen een woordenstrijd aan de gang tussen Facebook en Google. De inzet: de export van gebruikersdata. Google heeft het eerste verbale schot gelost, door een wijziging door te voeren bij haar gebruiksvoorwaarden. Elke dienst die gebruik wil maken van de API van de contactpersonen bij Google (dus jouw adresboekje bij Gmail bijvoorbeeld, of de adressen van je collega's waarmee je samenwerkt in Google Docs), zal voortaan een wederkerigheid moeten toestaan. Concreet: wil Facebook zijn gebruikers toelaten om in één klap alle adressen uit Gmail te importeren, dan moet Facebook ook toelaten dat de gebruiker in Gmail al zijn Facebook-contcten kan importeren. (1)
Facebook weigerde dat, waarop Google de toegang tot het adresboekje blokkeerde. Facebook vond dan een manier om die blokkade te omzeilen (2).
Nu is het zo dat beide diensten het liefst die gegevens zelf bijhouden. Wanneer het gemakkelijk is voor de gebruiker om zijn virtuele inboedel (zijn contacten) in te pakken en te verhuizen naar een concurrerende dienst, bestaat immers het risico dat hij dat ook daadwerkelijk doet. Je moet het je concurrenten nu eenmaal niet al te gemakkelijk maken.
Maar anderzijds ben jij, de gebruiker, eigenlijk wel eigenaar van jouw gegevens. En ben jij het die eigenlijk het recht hebt om te beslissen wat je ermee doet, ook dus je gegevens meenemen naar een andere dienst. Facebook schermt echter met het argument van de privacy van de gebruiker, om zulke verhuizing tegen te gaan. Want jij hebt toegang tot mailadressen van mensen binnen de omgeving van Facebook, omdat je die daar kent als vriend of kennis. Dat geeft, aldus Facebook, jou niet het recht omdat mailadres door te geven aan derden (Google dus).
Heeft Facebook gelijk, of is het enkel protectionisme dat hier speelt? Het laatste woord is duidelijk nog niet gezegd in deze discussie...(3)
http://techcrunch.com/2010/11/04/facebook-google-contacts/
http://techcrunch.com/2010/11/08/facebook-finds-a-new-way-to-liberate-your-gmail-contact-data/
http://news.cnet.com/8301-30684_3-20022300-265.html


MOZILLA F1, EEN ALTERNATIEF VOOR RESEM "SHARE" LOGO'S OP WEBSITES
Goed bekeken, maar wat met de andere browsers?
Er was eens, jaren geleden, een artikel op een website. Het artikel was goed. zeer goed zelfs. Omdat verschillende mensen dat artikel zo goed vonden dat zij het wilden afdrukken, apart van de rest van de website, werd er onderaan een button toegevoegd: "afdrukken". En dat was leuk. Maar er waren ook mensen die het artikel wilden doorsturen naar hun vrienden, per mail. En dus kwam er een button "doorzenden". Later, toen er ook de verschillende sociale netwerken opdoken op het web, werden er nog meer buttons toegevoegd, om het artikel te delen via Buzz, Twitter, Facebook, StumbleUpon, Digg... Kortom, de arme webmaster moest toelaten dat er onder zijn artikel een hele resem buttons kwam staan.
Dat moet toch simpeler kunnen? dacht men bij Mozilla, en de koppen werden bijeen gestoken. Het resultaat van die brainstorm werd nu voorgesteld: F1. Dat is een systeem dat die balk intelligent moet vervangen door een kleine button F1 in de knoppenbalk, in combinatie met een systeem waarbij jij je verschillende sociale netwerksite accounts koppelt aan die F1. Nu weet F1 welke accounts jij hebt; wanneer je op de F1 knop op de knoppenbalk klikt, zal je een balkje krijgen om het artikel te delen via deze sites - met andere woorden: alle overbodige buttons zijn verdwenen.
In een ideale wereld zou dit natuurlijk dé oplossing zijn. Want komt er morgen nog een sociaal netwerk bij, dan moeten de uitgevers niet nog een nieuwe button aan hun website toevoegen: het volstaat dat de website toegevoegd wordt door Mozilla aan F1, en de optie verschijnt meteen wanneer de gebruiker op die button klikt.
Het delen van websites zou bovendien ook veiliger worden, want nu moet jij jouw sociale account en inloggegevens niet meer koppelen aan die hele resem websites. En dat zou het natuurlijk veel eenvoudiger maken om iets te delen met je vrienden.
Een goed idee. Maar het zal alleen maar werken indien er ook een gelijkaardige F1 button verschijnt in de IE browser, Chrome, enz. En dat is natuurlijk nog maar af te wachten...
http://mashable.com/2010/11/10/mozilla-f1/
http://mozillalabs.com/messaging/?p=343











Blijf altijd op de hoogte van het nieuws,
ook wanneer u onderweg bent!
Met de mobiele versie van Verkenner
http://m.verkenner.be



hardware logo
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!




FLEXIBEL AMOLED SCHERM MET HOGE RESOLUTIE
Een 4,5 inch scherm van Samsung klaar voor massaproductie
Tot nu toe gebruikten we voor onze mobiele toestellen altijd apparaten met een vast scherm; dat moest wel, want er was al wel technologie voor oprolbare schermen, maar die was tot nu toe niet goed genoeg om gebruikt te worden in schermen voor smartphones.
Wat Samsung nu brengt zou dat wel zijn. Het scherm zou een diamater van 4,5 inch (12,5 cm) hebben, opgerold kunnen worden tot 1 cm en toch terug uitgerold kunnen worden zonder enige nadelige gevolgen. Het scherm is eigenlijk heel dun, minder dan 0,1 mm. En de resolutie die erop bereikt kan worden, is toch een hoogst bevredigende 800x480 pixel - eigenlijk dus dezelfde resolutie als het scherm op de meeste nieuwe smartphones.
Waarvoor die ultra flexibele schermen gebruikt kunnen worden? Wel, opvouwbare uurwerken zou een oplossing zijn. Maar ook ultra-dunne mobiele elektronica behoort tot de toepassingsgebieden. Gaan we dan binnenkort ons mobieltje rond onze arm dragen, als een manchet? Het lijkt ons wel handig - en heel cool!
http://news.softpedia.com/news/Samsung-Demos-4-5-Inch-Flexible-AMOLED-Panel-164924.shtml
http://www.pressetext.at/news/101105013/flexibles-amoled-display-bietet-hohe-aufloesung/






NOKIA NU OOK MET EXCHANGE ACTIVESYNC
Samenwerking met Microsoft Exchange erg belangrijk voor bedrijfsleven
Nokia is een prima fabrikant van degelijke smartphones, en daarom ook de keuze van heel wat zakenmensen en bedrijven. De schijnwerpers mogen dan de laatste tijd wel wat meer op iPhone en Android gericht zijn, maar Nokia blijft, met zijn "serieuze" aureool, toch een favoriet voor zakelijke gebruik.
Daar is nu nog een troef bijgekomen. Nokia zal voortaan immers Microsoft Exchange ActiveSync beschikbaar stellen voor Nokia-smartphones die werken met bepaalde netwerkoperatoren - wereldwijd zijn dat er 550, waaronder America Movil, Orange, T-Mobile, Vodafone. Nokia heeft de laatste tijd al enkele bedrijven kunnen overhalen, mede dank zij dit uitgebreide aanbod, om op haar toestellen over te schakelen, waaronder JCDecaux - je weet wel, het bedrijf dat o.a. affiches plaatst op aanplakborden in buskotjes. Die personeelsleden zullen voortaan niet alleen rechtstreekse toegang krijgen tot de mailservers van het bedrijf, zonder beroep te moeten doen op externe servers, maar ook beroep kunnen doen op instant messaging binnen het bedrijf, via Microsoft Communicator Mobile.
Nokia zelf beroept er zich op dat het in haar Ovi Store veel meer zakelijke toepassingen gedownload worden, zoals WorldMate, F-Secure Anti-diefstal, Bloomberg, om de Ovi landkaarten niet te vergeten.
Een kleine aankondiging, die wij toch wel graag vermelden. Gewoon omdat wij graag de kant kiezen van de "underdog", in dit geval Nokia. Niet dat het bedrijf zo klein is, maar het wordt gewoon in een hoek gedrumd door alle hype rond de iPhone (en ook een beetje de Android toestellen). En dan komt ons hartje in opstand...
http://nokloc25.thesedays.com/benl/2010/11/08/nokia-microsoft%C2%AE-exchange-activesync%C2%AE-direct-access-email-boosting-global-businesses/


NIEUWE MOBIELTJES: DROID PRO, EN SAMSUNG CONTINUUM
Android wint aan belang - tijd dat de Windows Mobile7 toestellen komen!
In het landschap van de smartphones is het net als in deze herfst: erg onstuimig. Maar in elk geval niet grijs - er valt heel wat kleurrijk nieuws te rapen! Zo werd deze week de Samsung Continuum aangekondigd, een toestel dat je gemakshalve tot de familie van de Galaxy S mag rekenen. Het bevat een Super AMOLED aanraakscherm, is compatibel met DLNA zodat je het heel eenvoudig kan aansluiten op tv's en andere toestellen met DLNA capaciteiten. En voor wie zich afvraagt wat DLNA is: dat is kort voor Digital Living Network Alliance, een organisatie die ervoor ijvert dat verschillende toestellen in het huis met elkaar kunnen communiceren. (1) Maar dit terzijde, terug naar onze Continuum. Het speciale daarvan is de "ticker": die vertoont allerlei informatie, gaande van nieuwe mails en sms-boodschappen, tot status boodschappen uit de sociale netwerken.
Opmerkelijk: alhoewel dit een brandnieuw toestel is, wordt het toch gelanceerd met Android 2.1 aan boord, niet 2.2 dat al voor verschillende andere toestellen verkrijgbaar is. Samsung heeft echter beloofd dat de update naar 2.2 heel spoedig verkrijgbaar zal zijn.(2)
Er is trouwens nog een ander Android toestel onderweg: de DROID PRO van Motorola. Dit toestel draait dan wel meteen, van dag 1, op Android 2.2. De makers willen met dit toestel de markt van de zakelijke gebruikers veroveren, en het klavier à la Blackberry is een van de troeven die daarvoor ingezet worden. De toetsen van dit klavier zijn tamelijk groot, en zelfs wie grote handen heeft zou er gemakkelijk op moeten kunne, typen. Aan boord ook een 1 Ghz. processor. En (jawel, meneer Jobs), Adobe Flash Player 10. Bij Motorola zelf vind je meer info over dit toestel. (3)
Tussen haakjes: dit zijn twee toestellen die momenteel in de VS uitkomen. Voor Europa (en België) hebben wij nog geen duidelijke informatie.
http://www.dlna.org/digital_living/how_it_works/
http://mashable.com/2010/11/08/samsung-continuum/
http://www.motorola.com/Consumers/US-EN/Consumer-Product-and-Services/Mobile-Phones/Motorola-DROID-PRO-US-EN?localeId=33


PACKARD BELL EN DEN GROOTEN OORLOG
Amper twee dagen voor de herdenking van het einde van de eerste wereldoorlog kwam Packard Bell de nieuwe wintercollectie voorstellen. En was het een grote oorlog? Nee, het was letterlijk: All Quiet on the Western Front. Dat heb je als je om de haverklap de collectie wil voorstellen. Er is niets veel nieuws te vertellen. Is dit slecht? Nee.
De strategie van Packard Bell lijkt wel te zijn: Laat anderen zich maar in de avonturen storten, wij zorgen ervoor dat de bestaande apparaten beter, performanter en mooier worden. Dus wij vroegen: 'Denkt Packard Bell aan een tablet computer zoals de iPad?
Het antwoord was niet verrassend: "De iPad is in onze ogen nog een 'hebbeding', er ontbreekt nog iets aan. Onder andere langere teksten typen." En dat kunnen we beamen. Een tablet computer is nog geen volwaardige computer geworden. Net zoals een laptop tijd nodig had om een desktop PC te kunnen evenaren zal een iPad tijd nodig hebben om een laptop te kunnen evenaren. Een ander voorbeeld is Windows 7. Microsoft heeft zijn OS niet goed gecommuniceerd, de touch screen mogelijkheden zijn niet genoeg benadrukt. Weinigen leggen al het verband tussen Windows 7 en een touchscreen.
Een ander item dat bekeken wordt is de markt. De 11" notebooks doen het minder goed dan de 10", dus PB besteed meer aandacht aan de 10". Dit wil niet zeggen dat de 11" blijft stilstaan, nee die wordt ook verder ontwikkeld, maar er zullen meer modelletjes komen in het 10" formaat.
Het lijkt wel dat de missie van Packard Bell ligt in het verbeteren van de producten en in het onder ogen brengen van de mogelijkheden.
En als we het gamma bekijken, dan zien we dat ze dat goed doen. De meeste modelletjes werden onder handen genomen voor de winter. Bloemenmotieven zijn out, kleuren zijn in. Voor de DotS bvb mikt Packard Bell op kleuren zoals: zwarte sesam, roze roos, witte kokos en rode aardbei. Er komt een Social Networks toets bij om rechtstreeks naar Facebook, Youtube... te gaan.
Er is niet alleen de Dot S, maar ook anderen, zoals Easynote reeks, werden wat aangepast aan de winter. Waar er te grote gaten waren in de modellenlijn werden nieuwe toestellen toegevoegd.
Niet alleen de computers werden opgepoetst voor de winter, er is ook aan de monitor lijn een Maestro LED HD Stereo Serie toegevoegd. Enkele specificaties: Minder verbruik, kwikvrij, brede kijkhoek enzoverder.
Ook zijn er nog energievriendelijke 2,5 inch harde schijven bijgekomen, ideaal voor mobiel notebookgebruik.[Paul LIekens]
Je kan het allemaal eens bekijken op
http://www.packardbell.be







hardware logo
Voor elk wat wils
Nieuws in een notedop



[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse]

*** Elf commerciële mediabedrijven die ook nieuws online publiceren, hebben zich verenigd in de Online Publishers Association (OPA).
http://www.radiovisie.eu/be/nieuws.rvsp?art=84741

*** De websites van Belgische 'contentleveranciers' waren in september goed voor 3,4 miljoen bezoekers per dag, of 21% van het Belgische internetverkeer.
http://www.radiovisie.eu/be/nieuws.rvsp?art=00084773

*** Samsung introduceert met de NX100 de eerste Compact System camera met de ongeziene en bovendien verwisselbare i-Function lens en zet hiermee dé nieuwe trend in digitale fotografie in.
http://www.samsung.com

*** Op 20 en 21 november 2010 staat de Dag van de Natuur weer op de agenda.
http://www.natuurpunt.be/dagvandenatuur

*** Bongo lanceert belevenisbon op stadsformaat in Antwerpen en Brussel
http://www.belgamediasupport.be/pressrelease/general-detail.do?originalId=15028&language=NL

*** Duurste Nederlandstalige strip verkocht voor 12.000 euro... bij Catawiki!
http://www.belgamediasupport.be/pressrelease/general-detail.do?originalId=15033&language=NL

*** Longlist Vlaamse Scriptieprijs bekend
http://www.scriptieprijs.be
http://www.scriptiebank.be

*** Corel kondigt de Small Business Edition van CorelDRAW® Graphics Suite X5 aan
http://www.corel.com/coreldrawsbe

*** In de maand oktober week deze top 10 voor malware voor het eerst sinds maanden behoorlijk af van die van de vorige maanden. Zo is duidelijk geworden dat de dreiging voor PDF's is afgenomen. In plaats daarvan lijken malware-schrijvers zich nu vooral te richten op Java.
http://www.gdata.nl/over-g-data/perscentrum/persberichten/news-details/article/1817-java-onder-vuur.html.


muziek logo
Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet




THE FUNERAL SUITS
[Alternative] Deze week gingen wij onze inspiratie halen bij de muziekpodcast Best of Myspace (editie 116), en zoals gewoonlijk zit daar ook wel wat harder werk bij. Om te beginnen deze Funeral Suits, een band uit Dublin, die binnenkort (3 december) in Brussel zal optreden op het Europavox Festival. Hun populairste song is Florida dat, met zijn zware drum, een echt goede opgebouwde song is, heel afwisselend van ritme.
http://www.myspace.com/thefuneralsuits
http://www.thefuneralsuits.com
http://www.bestofmyspace.uk.com/?p=475


PLANET PARADE - ZULU SOUND
[Alternative]Nog een band uit Ierland, die wat weg heeft van The Police enerzijds, en Paul Simon's Graceland anderzijds. Een uptempo nummer, leuke pop.
http://www.myspace.com/planetparade


TRANSPARENCE - RUNNIN' ELECTRO
[Electro pop] Dansbare electro, een beetje een moderne Bolero: erg repetitief, en langzaam opbouwend.
http://www.myspace.com/transparence


VRIJDAG HOORSPELDAG: CHANG
Deze week aandacht voor een thriller met een onverwachte ontknoping, die zich afspeelt in Schotland, en draait rond een kunstschat en het vissen. In de hoofdrollen vind je Anton Cogen, Jackie Morel, Oswald Versijp en Jeanine Schevernels. Erg spannend en onderhoudend!
http://hoorspel.wordpress.com/2010/11/09/chang/




Netties werkt samen met:

verkenner banner



EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT:
Het leven imiteert niet de kunst, maar slechte tv
-Woody Allen-




oor logo
De nieuwe oogst


SHOOGLE-IT: MAAK EEN VIDEO INTERACTIEF

Een handige dienst: hier kan je een video uploaden van een object, en die uploaden. De video wil dan automatisch in frames gesplitst worden, die je dan kan bewerken. Enkele voorbeelden: een 360° omgeving, een video van een voorwerp, modefoto's, enz. Het resultaat kan je online publiceren of naar je vrienden zenden.
[Taal: ENG]
http://www.shoogleit.com/?t=art


MAPMYFOLLOWERS
Even leuk om te doen: waar zijn jouw Twitter-volgelingen? Blijkbaar heb ik er enkele in de VS, maar de meeste toch in België en Nederland... En jij?
[Taal: ENG]
http://www.mapmyfollowers.com/


WORKFLOWY: ORGANISEER JE WERK
Een online dienst waar je de taken die je wil doen netjes kan organiseren. Je kan in- en uitzoomen, zodat je gemakkelijker een overzicht krijgt. Om uit te proberen.
[Taal: ENG]
http://workflowy.com/


DIGITAL DOCS IN A BOX

Een site, gemaakt met steun van het Amerikaanse Library of Congress, die het scholieren en onderwijzers gemakkelijker wil maken om bepaalde onderwerpen uit de Amerikaanse geschiedenis te bespreken. Telkenmale worden er digitale versies van unieke digitale documenten getoond, alsook originele foto's. Onderwerpen zijn o.a. de uitbreiding naar het Westen, de Chinese immigratie, het imperialisme, de emancipatie van de vrouw, de grote depressie, de internering van Japanners tijdens WOII, native Americans. Heel interessant!
[Taal: ENG]
http://digitaldocsinabox.org/about.html



COOLENDAR: EEN ANDERE MANIER OM EEN AGENDA TE BEHREN
Een webdienst die een originele manier heeft om de agenda te benaderen. Afspraken en taken worden er ingedeeld in "belangrijk", "vandaag", "morgen" en "deze maand", die dan als tabblaadjes opgeroepen kunnen worden. De taken worden niet op de kalender, maar in een lijst weergegeven, wat het overzicht vergemakkelijkt. Je kan alarmen instellen per mail, messenger, web, desktop, mobiel, twitter. En je kan natuurlijk met #tags werken, en zelfs groepen creëren voor gezamenlijke taken.
[Taal: ENG]
http://www.coolendar.com/


NIEUWS OP DE LANDKAART: MAPEAS
Bij Make use Of vonden wij een korte reeks artikelen over sites waar je het nieuws kan zien op de landkaart, een interessante manier om het meteen te zien wat in een bepaalde regio hot news is.
Om te beginnen is er Mapeas. Dat brengt videonieus van bronnen zoals Associated Press, Fox, NBC enz. en zet die op een Google Maps, met aanklikbare markeerpunten. Hoe kleiner het markeerpunt, hoe ouder het nieuws is. Interessant, je zal echter wel bemerkten dat het nieuws zich concentreert rond Engelstalige landen, over Europa is er weinig te vinden.
[Taal: ENG]
http://mapeas.com/


NIEUWS OP DE LANDKAART: BUZZTRACKER
Deze dienst gaat anders tewerk, en tracht de relatie tussen grote gebeurtenissen overal ter wereld aan te geven. De app traceert nieuwsbronnen in het Engels, en de verbanden tussen de berichten worden op een Google Map getoond.
[Taal: ENG]
http://buzztracker.org/


NIEUWS OP DE LANDKAART: BBC LIVE WORLD MAP
Deze landkaart is dan weer afkomstig van de BBC. Je kan zien wat het populairse nieuws is in Noord- of Zuid-Amerika, in Europa, Afrika, Azië en Australië. Er zit echter wel een kleine bug in de site: voor Europa zijn de vijf eerste sites... 404 meldingen!
[Taal: ENG]
http://news.bbc.co.uk/2/shared/bsp/hi/live_stats/html/map.stm


NIEUWS OP DE LANDKAART: NEWS MAP
Deze site brengt nieuws uit Afrika, Australië, Azië, Europa, Noord- en Zuid-Amerika, maar je kan ook per land gaan. De nieuwsberichten zelf zijn wel in het Engels, want afkomstig van sites zoals Yahoo, NZHerald.com, enz.
[Taal: ENG]
http://muti.co.za/static/newsmap.html










VRIJDAG MULTIMEDIA: LEE CASALENA

Een fotograaf die zich specialiseert in panoramische foto's. Die zijn heel mooi, en de presentatie op de startpagina is ook wel goed gedaan, het is alleen spijtig dat je geen diashow kan oproepen zodat de foto's zich een voor een aan jou presenteren.
[Taal: ENG]
http://leecasalena.com/


VRIJDAG MULTIMEDIA: NATIONALE VLAGGEN

Een heel origineel idee: dit blog heeft nationale vlaggen nagemaakt in kleuren, en dan wel de kleuren van voedsel dat typisch is voor de streek. De vlag van Spanje wordt bijvoorbeeld uitgebeeld met rijst en chorizo, die van Italië met basilicum, pasta en tomaatjes. een site om honger van te krijgen!
[Taal: ENG]
http://wildammo.com/2009/09/26/national-flags-never-tasted-this-good/


VRIJDAG MULTIMEDIA: BOXHEAD, THE ZOMBIE WARS
In dit online flash game is Jon Bambo de held. Hij heeft een indrukwekkend arsenaal wapens, die hij moet gebruiken om te overleven terwijl de hele wereld het op hem gemunt lijkt te hebben.
[Taal: ENG]
http://www.games.seantcooper.com/boxhead_thezombiewars



Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/ - http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



sites logo
Bij de collega's



*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING
(Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers)
http://belsec.skynetblogs.be


techbytes logo

*** TECHBYTES
http://www.techbytes.be/




*** BELGIAN COWBOYS
http://www.belgiancowboys.be/




- Brengt social media op?
http://www.belgiancowboys.be/socialmedia/1592
- Blackle: ecologische zoekmachine
http://www.belgiancowboys.be/search/1591
- Vlaamse Media Maatschappij lanceert culinaire website zesta.be
http://www.belgiancowboys.be/online/1585


AD logo

*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

- 'Nederland vraagt vaak gegevens burgers op'
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/532245/2010/11/11/Nederland-vraagt-vaak-gegevens-burgers-op.dhtml
- 'Bellers betalen miljoenen te veel'
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/532510/2010/11/11/Bellers-betalen-miljoenen-te-veel.dhtml
- '2010 wordt topjaar voor televisie'
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/531939/2010/11/11/2010-wordt-topjaar-voor-televisie.dhtml

digitale revolutie logo

*** DIGITALE REVOLUTIE
http://www.fan.tv/digitaal/
- BeoSound 8 iPad-dock
Bang & Olufsen komt met een dock voor de iPad. Deze kan op een kast of tafel gezet worden, maar ook aan de muur gehangen worden.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=29115
- Minder klikken bij het bewaren
PlacesBar Tweaker is een klein maar reuzehandig tooltje. Het zorgt ervoor dat je bij het bewaren van een bestand kunt kiezen uit je standaardmappen.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=22618
- Redder in de nood
SARDU (Shardana Antivirus Rescue Disk Utility) is gratis software waarmee je een rescue-disk kunt maken.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=29112



elektrozine logo


*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be
- Sharp lanceert zijn eerste 3-in-1 stoomoven
Sharp helpt ons een handje in het huishouden. Met de introductie van zijn nieuwe 3-in-1 stoomoven, de Steamwave, kunnen wij immers voortaan op een gezonde ...
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5401
- Dossier: Van de was tot de strijk
Overvolle wasmanden in de badkamer, stapels ongestreken hemden en ongewenste wasrekjes in het washok, dat kennen we allemaal wel, en daarom geven wij ...
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=3681
- Case Logic met trendy hoesjes voor Apple-fans
Speciaal voor gebruikers van Apple-producten lanceert Case Logic enkele hoezen, tassen en etuis. Ze zijn geschikt voor de iPad, MacBook en iPhone 4.
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5399


computerworld logo

*** COMPUTER WORLD

http://www.computerworld.be/
- Local news
De eerste e-book in kleur!
Het bedrijf Hanvon Technology, eerder bekend in Azië, heeft de eerste verkoopbare e-book in kleur gelanceerd. Zijn naam: de Hanvon Color e-book.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=21910&style=99896
- Verlaat, na Bill Gates, nu ook Steve Ballmer Microsoft?
Zo gaan in ieder geval de geruchten. Ballmer heeft 12% van zijn Microsoft-aandelen verkocht, goed voor 1,3 miljard dollar. Wat moeten we hieruit afleiden?
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=21909&style=99896
- Europa pakt opdringerige reclame op het internet aan
Volgens het Europees Parlement is opdringerige online reclame een bedreiging voor de privacy van de consument.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=21908&style=99896

digimedia logo

*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/

- Digimedia.be nieuwsbrief overschrijdt de kaap van 10.000 abonnees!
Digimedia.be, de referentiewebsite van de interactieve sector, heeft de symbolische kaap van 10.000 abonnees overschreden. De website, die de online tegenhanger is van het...
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=7269
- iPhone-applicatie voor Cofidis
Cofidis, specialist in consumentenkrediet, heeft zijn eigen iPhone-applicatie gelanceerd : 'Pocket Budget'.
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=7266
- Oproep tot Windows Phone 7-projecten
Van december tot februari, doet het MIC (Microsoft Innovation Center) een oproep naar bedrijven die een applicatie willen ontwikkelen voor het mobiele Windows Phone 7-platform.
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=7263



computertaal logo

*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info

- Dit is de beste tijd voor gamers
http://computertaal.info/2010/11/11/dit-is-de-beste-tijd-voor-gamers/
- Succesvol publiceren met Wordpress
http://computertaal.info/2010/11/11/succesvol-publiceren-met-wordpress/
- Nieuwe Gforce DX11 GPU's
http://computertaal.info/2010/11/11/nieuwe-gforce-dx11-gpus/


tweakers logo

*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

- Europees voorstel: leg opdringerige internetreclame aan banden
15:46 - Een commissie van het Europees Parlement wil burgers beschermen tegen al te opdringerige internetreclame, zoals op de persoon gerichte advertenties op basis van e-mail, sociaal netwerk en surfgedrag, en andere controversiële methodes. »
http://tweakers.net/nieuws/70728/europees-voorstel-leg-opdringerige-internetreclame-aan-banden.html
- Britse winkels dreigen Steam-games uit de schappen te weren
14:16 - Enkele grote Britse winkelketens zouden de verkoop van games die gebruikmaken van Steam willen staken. De winkels vrezen dat de Valve-distributiedienst de gameverkopen op hun eigen winkelvloer in de toekomst gaat kannibaliseren. »
http://tweakers.net/nieuws/70725/britse-winkels-dreigen-steam-games-uit-de-schappen-te-weren.html


tip logo
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut



Voor deze rubriek danken wij
Arnnold Top en Gerard Schaefers (Sjeef)






TIP EXCEL 2007: EEN UITKLAPLIJST IN EEN CEL

Wil je dat er in een bepaalde cel enkel gekozen wordt uit een aantal vooraf bepaalde waarden, en dat de gebruiker geen eigen data kan toevoegen, dan moet je werken met een uitklaplijst. Zo'n uitklaplijst maak je als volgt (met een concreet voorbeeld wordt de techniek uitgelegd)
- Maak een lijst aan in de cellen A1:A4 (bijvoorbeeld: boter, kaas, melk, brood)
- Selecteer de cel waarin je de uitklaplijst wil laten verschijnen, bijvoorbeeld C2
- Ga naar Data, en kies Validatie uit het onderdeel data tools.
- In het pop-up menu 'Data Validation'dat nu verschijnt kies je op het tabblaadje bij het onderdeel Allow voor List.
- Ga in datzelfde dialoogvenster naar Source (bron), klik op het pijltje naast het vak, en duid nu de range aan van de lijst, om te besluiten met Enter.
- Let er wel op dat de optie "in-cell dropdown" aangevinkt is. Die zorgt er namelijk voor dat de lijst als uitklapmenu verschijnt; is deze optie niet aangevinkt, dan verschijnt het menu niet.
- Besluit met OK.
Je zal nu meteen naast cel A2 een uitklappijltje zien staan.
http://www.lockergnome.com/windows/2010/11/04/add-a-drop-down-list-of-a-cell-in-excel-2007/


TIP WORD: LAATST GEOPENDE DOCUMENTEN
Zoals je wellicht weet, kan je via de Office button zien welke documenten je het laatst geopend hebt, zodat je die ook meteen terug kan oproepen.
Staan daar echter documenten bij, waarvan je liever hebt dat anderen die niet zien, dan kan je die verwijderen uit de lijst, tenminste in Word XP, 2002 en 2003. Daarvoor activeer je via CTRL+Alt+- een speciale cursor, waarmee je dan de gewenste vermelding kan selecteren en verwijderen.
http://www.chip.de/bildergalerie/50-Hammertipps-fuer-Word-Galerie_43186669.html


TIP WORD: PLAATS WINNEN
Heb je een Netbook of een pc met klein scherm, dan is plaats erg kostbaar op dat scherm. En ben je gewoon tekst aan het intikken, dan wil je sommige menu's toch wel even uit de weg hebben, om meer plaats te hebben op je blad. Daaraan heeft Word gedacht, met een speciale functie om menu's te laten verdwijnen: met Ctrl+F1 verdwijnt het hele ribbon, en door dezelfde toetscombinatie opnieuw in te drukken verschijnt de ribbon weer.


TIP OUTLOOK 2010: EEN HANDTEKENING TOEVOEGEN
Net als in vorige versies van Outlook kan je ook in Outlook 2010 een handtekening toevoegen; maar de plaats waar je dat doet is een beetje veranderd in deze versie.
Klik op de Office button, en klik op Options. Selecteer het tabblaadje Mail. Klik op Signatures (handtekening). In het "signatures and stationery" venster, kan je nu je handtekening aanmaken. Je kan er zelfs verschillende maken. Klik op OK om te bevestigen.
http://www.lockergnome.com/windows/2010/11/09/add-a-signature-in-outlook-2010/







shareware logo
Van alles halen, (bijna) niets betalen...





DESKNOTES
Windows XP/Vista/Windows 7 - freeware
Eigenlijk een digitale versie van de gele poste-it notities. Je kan notities maken en die verslepen naar een ander programma, via e-mail verzenden, en synchroniseren met Outlook.
http://lm.pcworld.com/t/1261210/6573090/131840/0/


SIMPLE STICKY NOTES

Windows all - freeware
Nog een programma om digitale poste-its te maken, en het heeft vele opties. Nu kan je gewoon geen taken meer vergeten!
http://lm.pcworld.com/t/1261210/6573090/131841/0/


FACEBOOK DISCONNECT
Extensie voor Chrome
Heel simpel: deze extensie voor de chrome-browser ontkoppelt jou van Facebook, zodat die sociale netwerksite niet meer kan volgen waarheen jij surft.
https://chrome.google.com/extensions/detail/ejpepffjfmamnambagiibghpglaidiec?hl=en#


RIOT: AFBEELDINGEN OPSLAAN

WIndows all - 1.06 MB - freeware
Deze tool maakt het supersimpel om afbeeldingen te bewaren om ze te gebruiken in mail, op het web enz., en daarbij de hoogst mogelijke compressie ratio en kwaliteit te bewaren. RIOT staat voor Radical Image Optimization Tool.
http://www.lockergnome.com/windows/2010/10/19/riot-v0-4-3/













ERUNTGUI: REGISTER BEWERKEN
Windows all - 1,82 MB - freeware
Dit is een grafische user interface voor het populaire programma ERUNT? waarmee je een backup kan maken van het register en het terug herstellen kan.
http://www.lockergnome.com/windows/2010/10/21/eruntgui-v1-2-2/


CCENHANCER
Windows XP/Vista/7 - 266k - freeware
Dit is een toevoeging voor de erg handige tool CCleaner, waarmee je ongewenste achtergebleven restjes van je computer kan wissen: tijdelijke bestanden, weesbestanden, enz. Bij Chip.de vind je een (Duitstalige) fotoreportage die je vertelt hoe je met CCleaner moet werken.
http://www.chip.de/downloads/CCEnhancer_44216076.html


VRIJDAG ALTERNATIEVE OS: PREY

Windows / Mac / LInux/Android/Ubuntu
Deze tool laat je toe om in het oog te houden waar jouw laptop of mobieltje zich bevinden. Handig voor waneer je ze kwijt raakt, of ze gestolen worden! De tool is erg licht, open source, en gratis bovendien (Tip: Alain)
http://preyproject.com/


STUMBLE UPON: ONTDEK NIEUWE ANDROID APPS
Android - freeware
Stumble Upon ken je wellicht: met deze tool kunnen gebruikers interessante sites aanmelden, zodat andere mensen die sites kunnen ontdekken. Nu is er een app uitgekomen van Stumble Upon, voor de Android smartphone, waardoor het gemakkelijker moet worden om apps voor dit toestel te ontdekken.
http://www.stumbleupon.com/sublog/app-discovery/


(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.






Het laatste woord....







NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO)
Manu Drieghe

Marijke Pante,
Marianne Steijlen
Reinhilde Remaut
Ludo Cattoor
Evert Poppen
Philip Lafeber
Julien Van den Borre,
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover)
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer. Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


"NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.



AFSLUITER VAN DE WEEK
Liefde is de triomf van de verbeelding op de intelligentie
-anoniem citaat-