netties banner




Verschijnt iedere zaterdag

Deadline van volgende editie:
12/8/
2010 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be




INHOUD
DEEL 1:
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat

DEEL 2:
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen,
(bijna) niks betalen
Het laatste woord




Enkele lezers op Twitter:
http://www.twitter.com/marijkepante
http://www.twitter.com/helalalphen
http://www.twitter.com/pietr
http://www.twitter.com/hewlettt

Uw naam hier? Meld u aan!

NeTTieS
Jaargang 14
Nummer 662 van 7/8/2010



Gegroet lezer,

Zo hebben wij onze ochtenden graag. Een stalende zon in een ontluikend landschap, maar zonder die dreiging van een loodzware hitte in de lucht. Wat schapenwolkjes, vers geploegde velden, fris groen... we zouden er haast lyrische van worden!

Verleden week deden wij een oproep voor "duivelse" tips voor onze editie 666 - dat dus het getal van "het kwaad" is. Blijkbaar niet zo'n goed idee, want wij kregen geen enkele tip van onze lezers, enkel een reactie met het advies om geen aandacht aan de duivel te schenken... Het plan wordt dus weggeborgen, editie 666 zal een gewone editie worden.

Wat mag u deze week van ons verwachten? Nieuws over onze gebruikelijke hoofdrolspelers: Google, Facebook, Twitter, Bing... Maar ook terug wat nieuws dichter bij huis, over diensten en websites in de Lage Landen. In onze rubriek Hardware een reeks met tools voor de moderne spion, waarbij wij willen benadrukken dat de meeste van de in dat artikel vermelde artikels niet meteen legaal te noemen zijn. En in de rubriek Sites vindt u een lijstje met tools die u kunnen helpen bij de sociale media: softwareclients om gemakkelijker deze media te beheren, en tools die uw invloed in deze media kunnen meten.

U zal dus weer veel werk hebben met het doorploeteren van al onze berichten, en het uittesten van al onze tips. Wij wensen er u veel plezier (en geduld!) bij.

Hilde

P.S. Nog even dit: zoals elk jaar gaan wij rond 15 augustus er een weekje tussenuit - volgende week dus. U zal het volgende nieuwsbericht dus pas op 16 augustus op de website zien verschijnen, en de volgende nieuwsbrief krijgt u op vrijdag 20 augustus. Wij gaan even uitrusten en van andere dingen genieten, en hopen u bij leven en welzijn over twee weken weer aan te treffen.



Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php

Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen:
http://store.ovi.com/search?q=netties


Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website:
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!



verkenner banner



Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers,
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.




TWITTER VERTELT JE NOU WIE JE OOK MOET VOLGEN
Vier voor de prijs van 1 - maar hoe accuraat is de suggestie?

Er zijn nu al meer dan honderd miljoen gebruikers op Twitter. En het is altijd niet gemakkelijk te zien wie nou eigenlijk interessant is om te volgen. Alhoewel, wanneer je een tijdje meedraait, en regelmatig volgt welke andere Twitteraars vermeld worden in re-tweets, of welke andere Twitteraars jouw vrienden eigenlijk volgen, zit meteen aan een lange lijst te volgen personen.
Twitter wil het de gebruiker nu nog gemakkelijker maken om interessante personen te ontdekken, en wel met de tool "Suggestions for you". Daarbij stelt Twitter, op basis van sommige logaritmes die natuurlijk topgeheim zijn, een lijstje op van 3 personen die gelijkaardig zijn aan de persoon van wie jij het profiel bezoekt, tenminste wanneer je op de knop "follow" klikt, en die éne persoon begint te volgen. Dan verschijnt dit lijstje namelijk, en kan je nog verder op zoek gaan naar interessante "tweeps", of twitterpersonen. Vier voor de prijs van één, als het ware.
Handig daarbij is dat dit lijstje in een horizontale kolom komt, met drie vakjes. Beweeg je de cursor over een van de drie suggesties, dan krijg je een korte samenvatting met de bio van die persoon, zijn laatste tweet, en het aantal tweets, following, followers, en lists.
Hoe dat logaritme werkt om de suggesties te bepalen is ons onbekend. Wij gingen voor de aardigheid eens Richard Branson volgen, die nog niet tot onze belangstellingssfeer behoorde. En de suggesties waren: Rob Hale, een filmregisseur; Geoff Smith, een muzikant; en Pascal Belloncle, een software ontwikkelaar. Rara, wat is het verband?
Je zal deze aanbevelingen ook aantreffen op de algemene pagina van Twitter.com, alsook op de pagina waar je naar vrienden kan zoeken. En er komt ook een API voor deze suggesties, zodat externe ontwikkelaars deze suggesties ook in hun eigen client of op twitter gebaseerde software kunnen inbouwen. Het zal ongetwijfeld een boost geven aan het aantal twitteraars!
http://blog.twitter.com/2010/07/discovering-who-to-follow.html


FILMPJES MET FALENDE ANTENNE IPHONE CONCURRENTEN VERDWENEN
Wil Apple het debacle gewoon zo snel mogelijk vergeten, of heeft het wat advocaten over de vloer gekregen?
We blijven nog even bij "Antennagate", de zaak rond de "magische" manier waarop Apple in de nieuwe iPhone4 de antenne ingebouwd had in de rand van de smartphone, een manier die echter problemen bleek op te leveren wanneer men het toestel op een bepaalde manier vasthield, en wel de manier waarop de meeste mensen hun toestel vasthouden.
Een van de manieren waarop steve Jobs zich tijdens zijn persconferentie verdedigde tegen de beschuldigingen dat het toestel faalde door dit antenneprobleem, was aan te tonen dat ook de toestellen van concurrenten problemen hadden met de antenne, en dat ook bij die toestellen het signaal verminderde wanneer het op een bepaalde manier vastgepakt werd. Tijdens de persconferentie werden verschillende filmpjes vertoond, o.a. van een BlackBerry en een HTC. Filmpjes die later ook op de website van Apple geplaatst werden, op een speciale pagina met uitleg over de antenne.
En die nu plots verdwenen zijn. Heeft Apple enkele brieven ontvangen van de advocaten van de concurrenten, die ongetwijfeld niet opgezet waren met de manier waarop Steve Jobs hun product vertoonde? Of wil Apple gewoon doen alsof zijn neus bloedt, en er nooit antenneproblemen geweest zijn? Uiteraard volgde er in het artikel van TechCrunch, waarin erop gewezen werd dat de filmpjes verdwenen zijn van de Apple website, heel wat commentaren. Een heel leuke willen wij u niet onthouden: "Omdat Apple zich ervan bewust is, net als zovelen van ons, dat het tijd is om het verhaal te laten uitdoven..." met als tegencommentaar "Net als het antennesignaal van de iPhone?" Lees zelf de commentaren - zoals gewoonlijk verhit, maar met enkele pareltjes van woordspelingen.(1)
Ondertussen moeten wij toch nog even verwijzen naar een studie, die in ZDNet vermeld wordt, en die in het VK uitgevoerd wordt. Daaruit zou blijken dat het probleem met de antenne van de iPhone4 wel degelijk uniek is voor dit toestel, en dat het niet meteen te maken heeft met AT&T als carrier, omdat de testen die hiervoor uitgevoerd werden, in het VK plaatsvonden (2)
http://techcrunch.com/2010/07/31/antenna-videos/
http://www.zdnet.com/blog/btl/study-death-grip-antenna-problems-unique-to-iphone-4/37427


SPAM MET VERKORT URL'S NEEMT TOE
Volgens MessageLabs doen steeds meer spammers beroep op url- verkorters
Spam filters zijn niet alwetend. Zij kunnen alleen filteren op gegevens die hen ingegeven worden door hun "baasjes". En die gegevens kunnen bijvoorbeeld afkomstig zijn van sites zoals Spamcop, of van bepaalde patronen die spammers hanteren: er wordt met hoofdletters geschreven, bepaalde woorden worden gebruikt (zoals de merken van spier- en potentieversterkende middelen), enz. Ook de link waarnaar de site verwijst wordt door die spamfilters gecontroleerd.
En bij dat laatste lijkt er de laatste tijd heel wat mis te lopen. Spammers maken immers steeds vaker gebruik van url-verkorters, die een herkenbaar (lang) adres omzetten in een onherkenbaar kort adres. En de spamfilters hebben het moeilijk met die verkorte adressen, omdat zij die onmogelijk allemaal kunnen gaan vergelijken met hun lijstje met bekende spammers.
De cijfers spreken voor zich. In het tweede kwartaal van 2009 was er slechts 1 op 200 mails die gebruik maakten van een verkorte url. In de eerste 43 dagen van dit jaar waren er 10 waarbij het aantal afgekorte hyperlinks 5% van alle spam uitmaakte die door het bedrijf vastgesteld werd. Het is vooral de Storm botnet die zulke spam spuit: in het tweede kwartaal was hij verantwoordelijk voor 11,8% van alle spam met verkorte url's.
Nu lijkt het ons wel dat spam via verkorte url's nog iets is waarmee we kunnen leven. Pas echt gevaarlijk wordt het wanneer malware-verspreiders massaal gebruik gaan maken van deze verkorte url's. Maar combineer dit met het feit dat je via de sociale netwerken ondertussen heel wat "vrienden" gemaakt hebt, die je eigenlijk van haar noch pluim kent, maar waarbij je toch geneigd bent om op een verkorte url te klikken, en je begint te beseffen wat voor gevaren deze verkorte url's kunnen betekenen...
http://www.pcworld.com/article/201759/shortened_url_spam_increases.html?tk=nl_dnx_t_crawl


UITGEVERS ONGERUST OVER INSCHRIJVINGSMODEL IPAD
Het spelletje armworstelen tussen Time en Apple wordt door alle uitgevers met argusogen gevolgd
Blijkbaar is het hebben van een app voor de iPad toch geen onverdeeld genoegen voor de uitgevers. Het staat natuurlijk chique, want de uitgever toont dat hij "mee" is, de technologische ontwikkelingen goed opvolgt. En, indien goed gemaakt, kan zo'n app ook daadwerkelijk een extra dimensie bieden voor een uitgave (krant, magazine, ...) die een website of papieren uitgave nooit bereiken kan. Maar Apple berooft de uitgevers wel van een belangrijk onderdeel van het uitgeven: zij mogen niet zelf de abonnementen beheren.
Dat is wat de uitgever Time ondervond. Hij wou een abonnementsversie van zijn Sports Illustrated app voor de iPad uitbrengen. De gebruiker zou daarbij het tijdschrift via iTunes kunnen downloaden, maar wel rechtstreeks aan Time betalen. Apple weigerde echter dit concept, en zette de app uit de App Store.
Een gebeurtenis die vele uitgevers deed opschrikken. Enerzijds is het natuurlijk zo dat alles wat langs iTunes passeert een percentje opbrengt voor Apple. Maar onafgezien van het feit dat de uitgever zo een extra commissie moet betalen, is er het feit dat niet hij maar Apple zal beschikken over de gegevens van de abonnees. En zulke gegevens zijn geld waard.
Volgens AllThingsD zou Time, toen het haar iPad app liet ontwikkelen, contact gehad hebben met Apple, en zou die laatste toen het betaalmodel toegestaan hebben waarbij de abonnee zich rechtstreeks bij Time kon aanmelden. Nu echter blijkt die toestemming niet (meer) te bestaan, en is de uitgever verplicht om zijn nummers stuk voor stuk te verkopen.
Meer over dit probleem, dat voor alle uitgevers een testcase aan het worden is, bij AllTingsD, Techcrunch en ZDNet. Wij onthouden alvast wat wij al zo vaak gezegd hebben: dat het uiterst slim van Steve Jobs is om alles via iTunes te laten verlopen, zodat hij perfect controle heeft over wat er op "zijn" toestellen gebeurt. Maar dat dit ten koste gaat van de contentleveranciers, en ook van de gebruiker zelf...
http://mediamemo.allthingsd.com/20100728/time-inc-s-ipad-problem-is-trouble-for-every-magazine-publisher/
http://www.zdnet.com/blog/btl/apples-ipad-muscle-flex-setting-the-stage-for-a-showdown-with-publishers/37346
http://techcrunch.com/2010/07/28/apple-time-inc-fighting-over-ability-to-sell-digital-subscriptions/



BING SNOEPT STILLETJES MARKTAANDEEL GOOGLE WEG
Google nog niet bedreigd, maar voelt zich toch gedwongen concurrent na te apen
Wie enkele van de laatste nieuwigheden bij zoekmachine Google gevolgd heeft, zal ongetwijfeld schamper gedacht hebben: "tiens, waar heb ik dat eerder gezien..." Inderdaad: het feit dat je de startpagina van Google kon uitrusten met een afbeelding naar keuze (van je lief of van je hond bijvoorbeeld) is iets wat Google duidelijk afgezien heeft van Bing, de zoekmachine van Microsoft. En de nieuwe manier om afbeeldingen te presenteren, bij Google Image, is al even duidelijk geïnspireerd op de manier waarop Bing de afbeeldingen vertoont.
Er is een reden voor deze na-aperij. Bing is immers stilaan een stukje van het marktaandeel van Google aan het wegsnoepen. Let wel, het marktaandeel van Bing kan dat van Google nog altijd niet bedreigen. Volgens Comscore verliep in juni in de VS 12,7% van alle zoekopdrachten via Bing, terwijl Google nog altijd 62,6% van de markt heeft. Maar het aandeel van Bing groeit, en ook dat van Yahoo, terwijl dat van Google slinkt.
Het kan dus geen kwaad om regelmatig zelf een zoekopdracht bij een andere zoekmachine uit te voeren, om te zien wie de beste resultaten levert.... Google is ook ooit zo begonnen, doordat mensen zagen dat ze betere resultaten kregen bij Google dan bij MSN, Yahoo, Altavista...
http://www.nytimes.com/2010/08/02/technology/02google.html?_r=1&partner=rss&emc=rss


MEER ANDROIDS VERKOCHT DAN IPHONES IN DE VS
Android legt de fabrikanten die ervoor kozen geen windeieren
Interessante cijfers uit de VS. Het blijkt namelijk dat de verkoop van Android smartphones zo snel stijgt, dat er nu voor het eerst meer Androids verkocht worden dan Apple toestellen.
Eerst even een woordje toelichting. Omdat in de VS geen "naakte" toestellen verkocht worden, dus toestellen zonder abonnement, is het erg moeilijk om cijfers uit de VS te vergelijken met Europa en België. Hier kan je gewoon vragen aan een bedrijf zoals Coolblue met zijn Smartphoneshop.be wat de best verkochte toestellen zijn. In de VS gaat dat anders. Daar zijn het de carriers die gegevens bekend maken over toestellen, want elk toestel is gekoppeld aan een abonnement. Uit recente cijfers blijkt nu dat 27% van alle nieuwe smartphone gebruikers kiezen voor een android toestel, tegenover 23% voor een Apple toestel. Bij GigaOm vind je een tabel met de verkoopcijfers, met een vergelijking van het 2e kwartaal 2010 tegenover het 2e kwartaal 2009.
Maar zoals gezegd, de Amerikaanse markt is een markt apart, en de cijfers verschillen vaak van de rest van de wereld. Zo bijvoorbeeld Nokia: in de VS hebben de toestellen van de zeFinse fabrikant het nooit goed gedaan, terwijl dat wereldwijd toch nog altijd de numero uno is. Het bedrijf zag verleden jaar een stijging van haar verkoop met 41%. Niet slecht zal je zeggen, maar wacht tot je de cijfers hoort van android: wereldwijd steeg de verkoop van android toestellen met maar liefst 886 procent! RIM met zijn Blackberry toestellen boerde al evenmin slecht, zij het met een eerder bescheiden 41%. En ondanks alle negatieve kritiek over de iPhone, steeg de verkoop van Apple toestellen wereldwijd toch met 61%.
Als er één conclusie is die je uit deze cijfers kan trekken, dan is het wel dat steeds meer mensen kiezen voor een mobieltje mét brains, een smartphone dus. Wat betekent dat mobiel surfen, e-mailen en updates lezen op de sociale netwerken steeds belangrijker zal worden voor de mens.
Meer cijfers bij GigaOm en analysebedrijf Canalys.
http://www.canalys.com/pr/2010/r2010081.html
http://gigaom.com/2010/08/02/android-sales-overtake-iphone-in-the-u-s/


IPHONE JAILBREAKEN? EVEN WEBSITE BEZOEKEN
Het "kraken" van de iPHone wordt nu wel erg gemakkelijk..
Goed nieuws voor de internauten die een iPHone gekocht hebben, en er graag apps zouden op zetten die niet in de App Store van Apple verkrijgbaar zijn, of die niet via iTunes willen werken. Voortaan wordt het wel heel gemakkelijk om je iPhone te "jailbreaken", en de beveiliging te omzeilen die Apple op deze toestellen gezet heeft om ervoor te zorgen dat je netjes de door Apple nauwkeurig afgezette weg bewandelt. Geen technische hoogstandjes meer vereist: je moet enkel maar naar de website Jailbreakme.com surfen.
En Apple kan niets tegen deze website doen, want verleden week nog heeft het Amerikaanse Library of Congress beslist dat jailbreaken niet illegaal is, en het verkopen of aanbieden van software die dit mogelijk maakt evenmin.
Maar let wel op: door je toestel te jailbreaken vernietig je de garantie op je toestel. Maar naar wij uit verschillende bronnen vernomen hebben, kan de jailbreak ook ongedaan gemaakt worden. Mocht er dus iets fout lopen met de hardware van je toestel, is het een koud kunstje om de jailbreak terug te draaien, alle "illegale" software terug te verwijderen, en zo met het toestel naar de winkel te gaan.
http://www.readwriteweb.com/archives/browser-based_jailbreak_available_for_almost_all_i.php
http://www.engadget.com/2010/08/01/official-iphone-4-jailbreak-hits-from-iphone-dev-team/
http://jailbreakme.com/

Nagekomen bericht: eigenlijk zou deze manier om de iPhone te jailbreaken berusten op een fout in de de pdf-reader...
http://arstechnica.com/apple/news/2010/08/web-based-jailbreak-relies-on-unpatched-mobile-safari-flaw.ars
... En bovendien blijkt het dat zo'n gejailbreakte (is dit nog Nederlands?!) iPhone en iPad levensgevaarlijk zijn, want zij staan volledig open voor hackers.


OVER "CONTENT FARMS" EN "CONTENT MILLS"
Waarom zij het zoeken van échte informatie zo moeilijk maken
Is het jou ook al opgevallen hoe vaak je bij de zoekresultaten verwezen wordt naar sites zoals eHow.com en about.com? Die sites zal je vaak bovenaan de zoekresultaten bij Google aantreffen, doch zij brengen je niet de informatie die je eigenlijk zoekt. Dat komt omdat zij behoren tot een fenomeen dat steeds meer aangroeit op het web: content mills of content farms.
Dat zijn bedrijven zoals Demand Media, die websites in bezit hebben waar allerlei bloggers, freelancers en zelfs journalisten tegen (lage) betaling artikels schrijven over onderwerpen die op dat moment populair zijn, om zo volk naar de site te trekken, en zo natuurlijk inkomsten uit advertenties te trekken. Demand Media, dat eigenaar is van ehow.com, hoort zich niet graag een content farm genoemd. Maar een feit is dat de artikels die je daar vindt vaak van mindere kwaliteit zijn dan wat je op andere sites vindt, enkel algemene informatie bevatten, maar toch bovenaan de zoekresultaten van Google belanden, omdat de sites de kneepjes van SEO (search engine optimization) onder de knie hebben.
Toevallig vonden wij twee artikels die het over zulke content mills hebben. Het ene draait rond ene Gabriel Weinberg, maker van de jonge zoekmachine DuckDuckGo. Die kreeg van zijn gebruikers het verzoek om content van eHow niet langer in de zoekresultaten op te nemen. Hij weigerde dat, tot hij zelf ging onderzoeken waarom zijn gebruikers zulk ongewoon verzoek deden. Hij ontdekte dat Demand Media, eigenaar van eHow;com, allerlei domeinen van bestaande, legitieme bedrijven opkocht, en die dan lieten verwijzen naar content op eHow.com. Hij haalt in een blogpost het voorbeeld aan van een kleine bank in Nebraska, wiens domein opgekocht werd; bezoekers aan de site worden doorverwezen naar http://www.ehow.com/apply-card-credit-online/.
Een tweede artikel vonden wij bij Search Engine Land, waar eveneens de praktijk van content mills aangeklaagd wordt, en waar gezegd wordt dat een andere kleine zoekmachine, Blekko, waarover wij het later zullen helpen, hulp zou kunnen brengen.
Het probleem is voornamelijk dat Google "bespeelbaar" is, en met wat SEO kneepjes websites automatisch bovenaan de ranglijst kunnen komen. Meer menselijke controle, input van de gebruiker zelf, zou de resultatenlijst op Google er heel anders kunnen laten uitzien.
Meer leest u bij Search Engine Land en TechnologyReview
http://searchengineland.com/google-content-farms-why-this-may-be-blekkos-moment-47150
http://www.screenwerk.com/2009/05/30/bing-vs-blekko/
http://www.technologyreview.com/blog/post.aspx?bid=377&bpid=25532



BING BEVAT NU OOK OPEN STREET MAP
Open source landkaarten nu ook als laag beschikbaar bij Bing Maps
OpenStreetMap is een project dat al enkele jaren aan de gang is. Het principe is simpel: normaal gezien berust er bij landkaarten en stratenplannen auteursrecht. Verschillende bedrijven hebben hun cartografen deze plannen laten uittekenen, of hebben licenties genomen op de stratenplannen die door andere bedrijven uitgetekend zijn. En wie licentie zegt, zegt geld. Met andere woorden: al wie een toepassing wil maken waarbij stratenplannen betrokken zijn, zal een licentie moeten betalen. Dat was tenminste zo, tot Google Maps eraan kwam, en verschillende mashups toeliet, gebaseerd op de Google Maps.
Google laat wel toe dat je een mashup maakt van zijn kaarten, maar eigenlijk berust het auteursrecht nog altijd bij Google. Het heeft immers samenwerkingsakkoorden met andere bedrijven - eerst met Navteq, maar toen dat gekocht werd door Nokia schakelde het in september 2008 over opt de kaarten van Tele Atlas. En einde 2009 werd ook Tele Atlas gedumpt voor de landkaarten van Amerikaanse steden, omdat Google zijn eigen wagentjes had rondbollen om alle straten in kaart te brengen. De aandachtige internaut zal bemerken dat op stratenplannen van Amerikaanse steden enkel nog © 2010 Google - map data © Google staat, terwijl er bij bijvoorbeeld Belgische steden © 2010 Google - Map data © Tele Atlas staat.
Sinds enkele jaren is er dan ook een beweging ontstaan die ijvert om een open source database te maken van stratenplannen, die dan door iedereen gratis gebruikt mag worden. Dat is dan het OpenStreetMap project. Mensen uit de hele wereld verzamelen informatie over hun straat, hun stad en stellen die ter beschikking van OSM - net als bij de Wikipedia eigenlijk. Al die informatie wordt bijeengebracht in de centrale database, waar zij verfijnd en desnoods verbeterd wordt. Meer hierover lees je op de website van OpenStreetMap. (1)
Welnu, Microsoft heeft aangekondigd dat je voortaan op de Bing zoekmachine, bij het onderdeel landkaarten (Binb Maps) deze OpenstreetMaps zal kunnen zien in een speciale laag die je over de gewone landkaarten kan leggen. Je moet dan wel een speciale app downloaden (en Microsoft Silverlight draaien).
Na installatie kan je wisselen tussen de gewone landkaarten met de verschillende opties (stratenplan, satelliet, birdview...), en Mapnik, een kleurrijke map die bedrijven, handelszaken en bezienswaardigheden bevat zoals aangegeven door gebruikers via hun toestellen op de OPenStreetMap. Een leuke ervaring, waarbij je nu meteen op een stratenplan een GB vermeld ziet staan, enkele cafeetjes, en natuurlijk... een frituur!
http://www.bing.com/community/blogs/maps/archive/2010/08/02/bing-maps-adds-open-street-maps-layer.aspx?WT.MC_ID=Twitter
http://www.bing.com/maps/explore/#5003/s=w/5872/style=Mapnik&lat=51.075719&lon=4.724482&z=16&pid=50735


DICHT BIJ MIJN BED: WAISDA.NL IN DE PRIJZEN
Spel om fragmenten te identificeren van Beeld en Geluid bekroond
Het is al een tijdje geleden dat wij nog iets brachten in de rubriek "dicht bij mijn bed", en we voelen ons daar best beschaamd over - er valt immers ook zoveel te vertellen over het web in de Lage Landen, terwijl wij zo vaak nieuws brengen over de rest van de wereld. Daarom vandaag deze lacune goed gemaakt, met drie berichten uit eigen contreien. Berichten die wij voor een groot deel te danken hebben aan medetwitteraars, zoals @librarianbe. Waarvoor onze dank.
Om te beginnen dus het bericht dat "Waisda" bekroond werd, en wel met een prijs in de "2010 Best Archives on the Web Awards". Archiveren was altijd belangrijk, maar is in dit digitale tijdperk nog belangrijker geworden - maar ook problematisch. Informatie op het internet en digitale informatie in het algemeen is zo vluchtig, dat er hele schatten verloren gaan. Waar vroeger biografieën van belangrijke personen samengesteld konden worden aan de hand van brieven die zij schreven en ontvangen, moeten we het nu doen met mails. En wie heeft nog zijn eigen mails van 15 jaar geleden? Computercrashes, overschakelen naar een nieuwe computer/nieuwe mailclient doen menig bericht sneuvelen. Net zo met afbeeldingen: vroeger hadden wij foto's, netjes ontwikkeld en afgedrukt, geklasseerd in albums, en als we het origineel kwijtraakten hadden we nog het cliché. Nu hebben we hele harde schijven vol foto's die we niet eens de moeite nemen om te sorteren, laat staan dat we ze meenemen naar een nieuwe computer. Bewaard voor het nageslacht zit er in dit digitale tijdperk niet meer bij. Waardoor informatie over de hedendaagse maatschappij, waarop latere geschiedschrijvers en sociologen zich zouden kunnen baseren, voor altijd verloren dreigt te gaan.
Kortom: archiveren is belangrijk. En om dat te beklemtonen werd dus deze prijs in het leven geroepen. Het Nederlandse project "Waisda" van Beeld en Geluid heeft bij deze awards een bekroning gekregen in de categorie "beste gebruik van crowdsouring om beschrijvingen te krijgen". Waisda is namelijk een spel, waarbij de bezoeker zelf kan omschrijven wat hij ziet op de website. En dat zijn dus fragmenten van oudere programma's die op tv verschenen zijn. Zijn er twee internauten die dezelfde omschrijving geven aan wat zij zien, dan zal de software ervan uitgaan dat die omschrijving correct is. Zo hoopt KRO, dat opdracht gaf voor het project, annotaties te kunnen krijgen bij haar eigen audiovisuele collectie, wat die collectie gemakkelijker doorzoekbaar moet maken: oude polygoonjournaals, maar ook afleveringen van "gewone" programma's zoals Boer zoekt Vrouw.
Het spel werd ontwikkeld door de Vrije Universiteit Amsterdam, en is dus een project van Beeld en Geluid. Een instelling waarop wij, Vlamingen, enkel maar jaloers kunnen zijn. Via de website van Beeld en Geluid kan je namelijk oude fragmenten uit radio- en tv programma's opzoeken, en een verzoek indienen om het te mogen gebruiken in het kader van een project of studie. Beeld en Geluid heeft ook een webshop, waar je oude hoorspelen kan aankopen. De VRT is ook wel bezig met het digitaliseren van haar archief, maar hinkt toch ver achterop in vergelijking met Beeld en Geluid. Hopelijk schiet er, met de verminderde dotaties aan de VRT, toch nog geld over om het archief verder te ontwikkelen, zodat ook Vlamingen eindelijk op legale weg oude programma's kunnen verkrijgen - en dan hopen wij natuurlijk ook dat de collectie hoorspelen eindelijk vanonder het stof gehaald wordt...
Bezoek zelf eens het project Waisda, speel het spel, en ga dan ook eens kijken naar Beeld en Geluid.
http://www.waisda.nl/
http://www.archivesnext.com/?p=1512
http://www.beeldengeluid.nl/index.jsp


CATAWIKI KRIJGT VERS GELD EN ZOEKT ZELF OOK GELD
Het gaat prima met Catawiki, de winnaar van de Netties Site van het Jaar 2009 verkiezing!
Einde 2009 werd de site Catawiki door de ervaren jury van Netties verkozen tot beste Nederlandstalige site (privé-initiatief). Bij deze site kan je zelf een cataloog aanmaken van jouw collectie. Maar het handige daarbij is dat je, op een echte Web 2.0 wijze, gebruik kan maken van de wijsheid van de massa. Heb jij een bepaalde strip, vinylplaat of cd, dan moet je niet alle gegevens zelf invullen (artiest, platenlabel, schrijver, uitgever...) indien iemand anders ooit al deze gegevens ingevuld had. Je moet dan alleen maar controleren of deze gegevens overeenkomen met jouw exemplaar, en je kan gewoon aanvinken "ja, dit heb ik in mijn collectie". Natuurlijk moet er ooit iemand zijn die voor het eerst de gegevens invult, maar hoe meer mensen Catawiki gebruiken, hoe meer items je er al ingevuld zal vinden. Bovenden kan je delen van jouw collectie die je van de hand wil doen of ruilen er te koop aanbieden, en een eigen webshop maken.
Welnu, Catawiki is ondertussen fel gegroeid. Het heeft het aantal medewerkers kunnen uitbreiden, heeft een Belgische afdeling van de site geopend, en kreeg zelfs investeerders zodat het bedrijf zijn groei kan verderzetten.
Nu verwacht je natuurlijk, wanneer je "investeerders" hoort, dat er gesleuteld zal worden aan de prijzen. Want het gebruik van Catawiki was tot nu toe volledig gratis - en investeerders zijn nu eenmaal niet gelukkig met gratis diensten, investeringen moeten opbrengen. Gelukkig heeft Catawiki beslist om het basisaanbod (het aanmaken en bijhouden van jouw verzameling) gratis te laten. Voortaan zal je, wanneer je een item verkoopt via Catawiki, wel een commissie moeten betalen van 5% op de verkoopprijs. Wat niet overdreven is.
Een leuke anekdote willen wij je trouwens niet onthouden. Sinds enkele dagen staat er op de site een van de zeldzaamste Nederlandstalige strips te koop: "De vrolijke avonturen van Doris Dobbel", een stripboek dat Marc Sleen in 1952 tekende en dat te winnen was als prijs bij een wedstrijd. Er zijn er maar een honderdtal van gedrukt, en daarvan zijn er slechts 6 complete verhalen behouden. In 2002 werd dit album voor 9.700 euro verkocht op een veiling in Gent, en nu staat het te koop op Catawiki voor... 14.000 euro!
http://www.catawiki.nl
http://www.catawiki.be
Wij kregen nog volgende reactie van Marco Jansen van Catawiki:
De anekdote die jullie beschrijven is trouwens nog mooier. Dit stripboek werd drie weken geleden door iemand uit België gekocht voor 1 euro in een tweedehandswinkel in België. Via Google kwam hij bij Catawiki uit zag toen dat het zo veel waard is. Dat was een goede aankoop!



DICHT BIJ MIJN BED: BRANDENDE VRAGEN OVER EREADERS
eBoeken en eReaders zijn prangend actueel, maar er bestaan heel wat vragen over. Nu kan je die stellen, aan de juiste personen.
Er mag dan al veel geschreven worden over eReaders en eBoeken, maar zoveel zie je ze nog niet in het echte leven. Wij moeten zelfs toegeven dat het verleden week de eerste keer was dat wij een dame met een plat mapje op de trein zagen zitten, en zagen hoe zij dat open sloeg, en zich aan het lezen zette.
Eerlijk gezegd: het viel ons een beetje tegen, als buitenstaander. Want normaal gezien kan je als nieuwsgierige toekijker eens tersluiks kijken naar de cover van het boek, waarop in het groot de titel en auteur te lezen staan. Dat laat je dan meteen ook al een oordeel vellen over de medereiziger, in positieve of negatieve zin (alhoewel: elke treinreiziger die leest, verdient achting!). Bovendien leek het gek om de dame maar altijd naar één pagina te zien staren. Wat natuurlijk niet het geval was, het leek alleen maar zo. Want een e-reader heeft nu eenmaal slechts één blad, terwijl je bij een boek een snede hebt, en een linker- en rechterhelft. Persoonlijk denken wij dat het ons heel veel moeite zou kosten om een boek "plat" te lezen, zonder linker- en rechterhelft. Wij houden van het omdraaien van een blad, het gevoel te beginnen en te eindigen. Ook om te weten waar je gebleven was in het boek vinden wij links en rechts wel handig - alhoewel dat bij een e-boek natuurlijk via digitale bookmarks opgelost wordt.
Maar net zoals wij zijn er nog heel wat mensen die met vragen rond e-boeken zitten. Daarom is het initiatief waarmee eReaders.nl uitpakt wel interessant. Dit bedrijf wil digitaal lezen stimuleren op de Nederlandse markt, enerzijds door informatie te verstrekken over digitaal lezen, en dan vooral de e-readers, en anderzijds door een onafhankelijk webplatform te ontwikkelen voor digitaal lezen: eLinea. Daar kunnen uitgevers, journalisten, schrijvers, ... hun publicaties aanbieden. De bezoeker kan dit aanbod doorzoeken, en zich abonneren op publicaties, die dan op het gewenst tijdstip naar het apparaat naar keuze doorgestuurd worden.
Omdat echter nog heel wat mensen met vragen zitten over e-readers en e-boeken, hebben de initiatiefnemers van deze site nu aan de bezoekers gevraagd wat die vragen zijn. Zij zullen namelijk in de nabije toekomst gesprekken voeren met de belangrijkste spelers van het digtale boekenlandschap, en zullen dan deze vragen voorleggen. TOt nu toe hebben 11 personen uit de boekenwereld/uitgeversbranche hun medewerking toegezegd.
En er zijn al verschillende reacties en vragen binnengekomen. Heb jij ook een vraag, stel ze dan als een commentaar op eRookies.
http://www.ereaders.nl/brandende_vragen_in_gesprek_met_de_uitgever
http://erookies.wordpress.com/

Nagekomen bericht (Correctie) Het initiatief van de interviews is niet afkomstig van e-readers, maar van E-Rookies. Op het forum van e-readers is slechts de oproep voor vragen geplaatst.
http://erookies.wordpress.com


GOOGLE WIJZIGT MERKENBELEID BIJ ADSENSE
Na beslissing van EU zet Google licht op groen voor advertenties van concurrenten; en bedrijven kunnen nu reageren op besprekingen in Google Places
Een belangrijke beslissing, misschien niet voor de gewone internaut, maar wel voor de bedrijven en adverteerders. En zij zijn toch de olie die het internet draaiende houdt, niet?
Google heeft aangekondigd dat het haar AdSense beleid voor het aanvaarde van advertenties wijzigt. Voortaan zal merk A kunnen bieden op de merknaam van bedrijf B, om de advertenties van A te laten verschijnen wanneer de internaut een zoekopdracht geeft naar het product van B. Met andere woorden: wanneer je zoekt naar een Audi, zal je ook advertenties zien verschijnen van een Citroën of een Cadillac.
Voorheen kon je als bedrijf niet op de merknaam van je concurrent bieden, omdat dit niet strookte met het merkenrecht. Het Europees Gerechtshof heeft in maart dit jaar echter een belangrijk vonnis geveld in een zaak die juist rond deze discussie draaide. Verschillende eigenaars van merken, onder leiding van het Franse bedrijf LMVH (Moët, Hennessy, Louis Vuitton) hadden een klacht ingediend tegen Google, omdat zij redeneerden dat alleen zij (of sites die van hen de toelating gekregen hadden) het recht zouden mogen hebben om hun merknaam te kopen als trefwoord bij zoekopdracht. Dat om de waarde van hun merk te beschermen. De rechter besliste echter dat Google wel degelijk het recht heeft om derden te laten bieden op zo'n merknaam.
Google heeft dus, gesterkt door dit vonnis, haar wijziging in het merkenbeleid bij AdSense aangekondigd. Het heeft er wel aan toegevoegd dat het openstaat voor klachten van merkhouders die vinden dat de advertenties van derden verwarring kunnen scheppen over de producten en goederen die zij aanbieden.
Uiteraard zijn de merkhouders niet zo gelukkig met deze beslissing. Wie wel gelukkig zijn, zijn de advocaten, want deze beslissing zal ongetwijfeld leiden naar heel wat processen rond de verkoop van "sponsored links" bij de Google zoekopdrachten.(1)
We hebben trouwens nog een nieuwtje over Google: heb je een bedrijf, en wordt het vermeld op Google Places (de laag bovenop Google Maps waarop handelszaken vermeld worden), mét bespreking, dan wordt het nu gemakkelijker om op die bespreking te reageren. Je moet dan wel even een procedure doorlopen bij Google waarmee je moet bewijzen dat je wel degelijk de eigenaar bent van die zaak in kwestie. Maar het is maar goed van Google dat het die mogelijkheid voorziet, zodat bedrijven zich tenminste kunnen verdedigen wanneer een gebruiker een slechte commentaar schrijft.(2)
http://www.nytimes.com/2010/08/05/technology/05google.html?_r=1&partner=rss&emc=rss
http://mashable.com/2010/08/04/google-place-pages-reviews-response/



GOOGLE GEEFT DOODSTEEK AAN GOOGLE WAVE PROJECT
Geeft Google te gemakkelijk veelbelovende projecten op?
Enkele maanden geleden gonsde het nog van opwinding rond een nieuw project van Google, Google Wave. Daarmee kon je via het internet samenwerken aan projecten, schreef je mails als het ware samen en konden anderen in real time zien wat je schreef. Maar echt doorgebroken is het project nooit. De enigen die wij kennen en die echt gebruik maakten van Google Wave, en begrepen hoe je het goed gebruiken kan, zijn de mensen van de Nederlandstalige Tech45 podcast: zij verzamelden de onderwerpen voor hun podcast altijd via Google Wave.
Iedereen die Wave gebruikte vond het wel knap, maar velen vonden het instant-aspect wat griezelig. En zagen geen praktische toepassing voor deze tool. Echt een succes werd het dus niet, en Google heeft nu beslist het project stop te zetten. Google CEO Erc Schmidt zei dat hij wel achter Wave blijft staan, dat hij "een slim product" noemt. De user interface was knap, en de nieuwe tools erin waren knap. Die zullen nu toegepast worden in nieuwe technologieën die nog in de pijplijn zitten.
Het is niet de eerste keer dat Google een project stopzet. Zo heeft het enkele weken geleden aangekondigd dat het niet langer zelf telefoons (de Nexus One android smartphone) online zal verkopen, omdat het concept van de online winkel zonder klantendienst niet werkte. En het is niet enkel Google die projecten plots stopzet, omdat het inziet dat het de markt niet bevalt. Zo heeft Microsof onlangs nog haar nieuwe smartphone voor jongeren, de Kin, afgevoerd. En zelfs Apple heeft moeten zien dat een product flopte, de Apple TV (maar het heeft haar plannen voor die AppleTV nog altijd niet opgeborgen!).
Schmidt zegt dat Google een beleid heeft waarbij de markt bepaald welke producten het waard zijn om verder ontwikkeld te worden. Producten worden op de markt losgelaten. Dan krijgen zij in het begin een zekere vaart, omdat het nieuw is. Na een tijdje is het nieuwe ervan af, en valt het gebruik terug. Maar bij de goede producten groeit daarna het gebruik terug aan, omdat de "early adopters" trouw blijven aan het product, en hun gebruik anderen aanspoort om dit product ook uit te testen. En bij Google Wave kwam die vaart er nooit in. Google Buzz daarentegen kent wel succes - bij Gmail gebruikers dan wel, want er zijn tientallen miljoenen gebruikers die Buzz gebruiken als een aanvulling bij Gmail. (2)(3)
http://www.tech45.eu
http://news.cnet.com/8301-13860_3-20012724-56.html
http://www.businessinsider.com/give-google-credit-for-quickly-getting-rid-of-projects-that-dont-work-2010-8



FACEBOOK: MOBIELE CONTROLE OVER PRIVACY, VERWERFT FRIENDSTER PATENTEN
Sociale netwerksite denkt aan de mobiele gebruiker, maar ook aan haar eigen expansie
Er zijn dus meer dan 500 miljoen Facebook gebruikers. En een flink deel daarvan post content (updates van het profiel, schrijfsels op het muurtje, ...) vanop zijn mobiele toestel. Maar de interface om dat te doen was tot nu toe nog niet ideaal, zodat het niet eenvoudig was om de privacy-instellingen van je postings aan te passen.
Daar heeft Facebook nu verandering in gebracht. Voortaan zal je op de speciale mobiele privacy-pagina (http://m.facebook.com/privacy)je instellingen kunnen aanpassen - met net dezelfde opties als op de gewone desktop versie. Volgens Facebook is dit een unieke functie, omdat de meeste andere sociale netwerken enkel een beknopte versie van de beschikbare instellingen opnemen in hun mobiele versie. Een mooi initiatief - nu moeten de gebruikers het alleen maar gebruiken. Iets wat velen nog altijd nalaten, wat nogmaals aangetoond werd verleden week door de "hack" die er geen was: een slimme wetenschapper had toen deinformatie van 100 miljoen accounts, die publiek beschikbaar was, verzameld en in één bestand op de P2P netwerken gezet (1) (2)
Ondertussen is bekend geworden dat Facebook de hand heeft kunnen leggen op 7 patenten en 11 aangevraagde patenten van Friendster, een andere, inmiddels zo goed als ter ziene gegane sociale netwerksite.. De aankoopprijs omvat een uitwisseling van advertenties, een partnerschap voor de betaling voor virtuele goederen, en cash geld, een pakket dat volgens insiders een 40 miljoen dollar vertegenwoordigt.
Nu zijn de patenten die Friendster toegewezen kreeg erg, erg ruim, zo ruim dat het haast niet te begrijpen is dat deze patenten ooit toegekend werden. Maar zij zijn er, en zijn een machtig wapen voor degene die ze in zijn bezit heeft, om andere sociale netwerken ermee te bedreigen. Daarom dat Facebook ze liever in eigen handen had dan ze in die van een ander te zien, vooral nu Facebook zelf een beursgang overweegt.
Dat Facebook deze patenten in handen heeft, wil nu niet zeggen dat zij die zal gaan gebruiken om andere sociale netwerksites ermee te pesten. Vaak worden patenten gewoon opgekocht, om ze uit de weg te hebben, voor àlle bedrijven uit een bepaalde sector, zodat innovatie en ontwikkeling niet afgeremd kan worden.(3)
http://blog.facebook.com/blog.php?post=413846952130
http://arstechnica.com/security/news/2010/07/leaked-data-of-100m-facebook-users-came-from-public-info.ars
http://gigaom.com/2010/08/04/facebook-buys-friendster-patents-for-40m/







hardware logo
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!


DE MODERNE SPION: REMOTE MONITORING
De spion van tegenwoordig heeft het toch gemakkelijk... Waar een spion vroeger hemel en aarde moest bewegen om ook maar één flard informatie over zijn "target" in handen te krijgen, zijn er nu ontelbare spionagegadgets die het werk voor hem doen, terwijl hijzelf in zijn luie zetel kan liggen.
In deze reeks, gebaseerd op een artikel bij PC World, gaan wij even nader in op zulke spionagetools. Want zelfs al zou jijzelf geen interesse hebben om de detective uit te hangen, het kan geen kwaad te weten wat erop de markt is. Kwestie van voorbereid te zijn, mocht je het ooit nodig hebben...
Om te beginnen tools om vanop afstand iemand in het oog te houden. Waar je vroeger dan een ontvanger in de buurt moest hebben die de gesprekken kon opvangen, en een taperecorder, volstaat tegenwoordig een simkaart die alle opgevangen geluiden meteen doorstuurt.
Zulke spionnen verstop je natuurlijk in een huishoudelijk product, zoals een klok of een luchtverfrisser. Zo is er al voor 276 dollar een kleine klok verkrijgbaar met een zwart/wit camera aan boord, terwijl een luchtververser een kleurencamera bevat met simkaart (2) en 720$ kost. Nog "onschuldiger" is het blok met contactdozen, eveneens met SIM kaart en microfoon, voor 1209$. En geef je nog 100 dollar meer uit, dan krijg je een versie die je opbelt wanneer er stemmen gehoord worden in de kamer (3)
http://www.amazon.com/C1390B24-Small-Clock-Camera-Misc/dp/B000Q5X060/ref=sr_1_27?ie=UTF8&s=electronics&qid=1279631064&sr=8-27
http://www.3gvideocams.com/detail/810/cx100mca-air-freshener-3g-camera/
http://www.dpl-surveillance-equipment.com/11100615.html
http://www.pcworld.com/article/201703/spy_gear_for_your_inner_evelyn_salt_and_james_bond.html


NETTIES TEST: BLACKBERRY 9700 BOLD: DE TWITTER CLIENT
Met de nieuwe Twitter Client wordt deze Blackberry niet langer een saai toestel voor zakenlui, maar een van sociaal leven bruisend toestel voor jongeren!
Jou de Blackberry voorstellen moeten wij niet meer. Hij wordt alom geroemd om zijn degelijke hard- en software, de lange batterijduur, de betrouwbaarheid van het toestel. Maar tot nu toe was de Blackberry voor kantoormensen, en had een saai imago, ondanks het erg heldere en duidelijke scherm.
RIM heeft de laatste tijd inspanningen gedaan om dit oerdegelijke, maar toch ietwat oubollige imago op te poetsen. Om te beginnen werden externe ontwikkelaars aangemoedigd om toepassingen (apps) te maken voor de Blackberry, die je dan in de BlackBerry App World kan vinden. Verder werden er verschillende tools uitgebracht om in te spelen op wat het jonge volkje op zijn smartphone horen wil, namelijk muziek. Maar daarover hopen wij bij een volgende test u te kunnen berichten.
En tot slot werd er een app ontwikkeld om op je Blackberry de berichten te kunnen volgen van de sociale netwerksite Twitter. En daarover willen wij het in dit artikel hebben. Deze twitter app is immers indrukwekkend, bevat opties die je bij weinig andere toestellen te zien krijgt. Het scherm bovenaan bevat opties via icoontjes voor je gewone tijdslijn, tweets waarin jij vermeld wordt, direct mails, jouw lijsten, je profiel, om mensen te zoeken, twitter te doorzoeken op een onderwerp, of populaire onderwerpen te bekijken.
Via de button "Opties" heb je nog meer opties: om een foto toe te voegen, naar de site van een andere tweep te gaan, en ten slotte de instellingen (onder "options)
Daar kan je dan weer in/uitloggen op Twitter, bepalen hoe vaak de tweets ververst moeten worden, en bij welke soort tweets je verwittigd wil worden: bij alle nieuwe tweets (raden wij je niet aan want je alarm staat dan niet stil), of enkel bij antwoorden aan jou en vermeldingen van jouw naam. Verder kan je bepalen hoeveel tweets er per keer opgehaald worden, en je kan zelfs het lettertype bepalen. Er zit zelfs een spellingscontrole in die je tweets controleert vooraleer je ze verzendt, en er is een optie om te laten controleren of je geen persoonlijke informatie meegeeft in je tweet, en tot slot zit er zelfs een button in om de content van de cache te legen. Je kan bepalen of de tweets in de achtergrond altijd geüpdate moeten worden, en er is een optie waarbij je bepaalt of er automatisch contact gemaakt mag worden met Twitter zodra je een WiFi verbinding hebt. Kortom: aan haast alles is hier gedacht.
Ook het aanklikken van verkorte links is bijzonder vernuftig. Bij het scrollen doorheen de tijdlijn wordt de "actuele" tweet in een lichter kleurtje gemarkeerd. Met klikken selecteer je de tweet. Vervolgens kan je heel gemakkelijk door het bewegen van de cursor de verkorte url selecteren (wordt in het fluo geel gemarkeerd) en word je in de browser naar het adres gevoerd.
En uiteraard krijg je, wanneer de focus ligt op één enkele tweet, allerlei bijkomende opties. Handig daarbij is dan dat alle info op één pagina staat, zonder dat je naar het profiel van die tweep (tweet-persoon) moet surfen. Je vindt o.a. de opties om te beantwoorden, retweeten, unfollow, plus hoeveel tweets deze persoon al geplaatst heeft, hoeveel volgelingen hij heeft en hoeveel mensen hij zelf volgt, de bio van het profiel, sinds wanneer deze persoon aan het twitteren is, en eventueel ook, indien deze persoon dit zelf vrijgeeft, de huidige locatie, met daarnaast de button "Map it", om die locatie op een landkaart te zien.
Kortom: een twitter-app die een diepe indruk nalaat. Zelfs de Twitter-app voor Android, die ons al erg kon bekoren op de HTC Legend, valt in het niets bij deze tool; vooral het feit dat je onfeilbaar verkorte url's kan aanraken in de Blackberry, ondanks het feit dat je enkel met een cursor werkt, terwijl je bij de Legend, dat toch een aanraakscherm heeft en dus meer mogelijkheden heeft, toch nog vaak moet "mikken" om op de juiste plek terecht te komen.
Voegen wij hier tot slot nog aan toe dat de Twitter app naadloos aansluit op camera en browser, zodat het uploaden van een foto naar Twitter als een van de opties beschikbaar is na het nemen van een foto, en dat je links vanuit je browser gemakkelijk naar Twitter kan sturen (via Opties / send address / waar je naast sms, mail, mms en group message ook de optie Twitter vindt).
Wie zelf eens wil zien hoe de Twitte app werkt, kan terecht op de website van Blackberry voor enkele screenshots.
Tot slot nog dit: de Twitter app werkt op Blackberries met tenminste 64 MB, met 1100 KB vrij geheugen, en Blackberry software versie 4.5 of later.
http://na.blackberry.com/devices/features/social/twitter.jsp


DE MODERNE SPION: VERBORGEN CAMERA'S
Ze zijn bekend van de vele spionagefilms, maar ook van undercover reportages: de verborgen camera's. Camera's kunnen immers in alle mogelijke voorwerpen verborgen worden. Zo kan de moderne spion een camera kopen, verborgen in een pen, en het kost hem amper 30$ (1).Voor die prijs krijg je zelfs 640x480 video en audio die opgeslagen wordt op het 4GB groot ingebouwde geheugen, en die je dan later kan downloaden naar je computer.
Ook de camera, verstopt in een knoop, gaat nog altijd mee. Die is al te krijgen vanaf 129$(2). En voor de zakenlui is er de camera in de das, verkrijgbaar aan 252$. (3)
Je ziet het: spion worden is in deze tijd geen dure hobby meer!
http://www.dragonext.com/4gb-spy-pen-camera-spy-camera-pen-video-voice-recorder.html
http://www.usaspyshop.com/button-camera-p-1246.htmlµ
http://www.eyetek.co.uk/tie-camera?currency_code=USD


DE MODERNE SPION: STOORZENDER VOOR MOBIELTJES
Deze keer geen tools om iemands gesprekken af te luisteren, maar juist om te verhinderen dat hij/zij de mobiele telefoon zou gebruiken om informatie door te geven. Juist ja, die bestaan. En wellicht zal menige bioscoopuitbater meteen naar de winkel willen rennen om zo'n stoorzender te kopen en installeren, want niets is er ergerlijker dan al die mobieltjes die afgaan juist wanneer het spannend wordt in de film...
Bij PC World vonden wij twee toestellen die de moderne spion tot zijn arsenaal moet rekenen. Om te beginnen de High Power Portable Jammer, die 205 dollar kost. Die kan signalen verstoren tot op een afstand van 60 voet of 18 meter. Een alternatief is de 3G Mini Cell Jammer, waarvoor je 199 dollar moet neertellen. Die belooft signalen, zowel van 3G, UMTS, CDMA als GSM netwerken te kunnen verstoren tot een afstand van 9,7 meter.
Of het een en ander legaal is, daar hebben wij toch wel onze twijfels over...
http://www.phonejammer.com/product.php?productid=16139
http://www.phonejammer.com/product.php?productid=16137&cat=249&bestseller=Y
http://www.pcworld.com/article/201703/spy_gear_for_your_inner_evelyn_salt_and_james_bond.html






DE MODERNE SPION: KEYLOGGERS

Even toch een woordje van waarschuwing bij deze artikelenreeks. Het merendeel van de hier genoemde toestellen zijn niet echt legaal te noemen, en sommigen zijn zelfs ronduit illegaal. Wij vermelden de toestellen toch, gewoon om de lezer op de hoogte te brengen van het bestaan ervan. Het kan handig zijn voor wie bijvoorbeeld een boek wil schrijven over spionnen :)
Wil je alles weten wat iemand op zijn computer doet, dan kan je natuurlijk gebruik maken van een keylogger. Dat is een toestel dat elke toets die op het klavier aangeslagen wordt onthoudt. Je bevestigt gewoon zo'n keylogger tussen de aansluiting van het klavier op de computer, en de computer zelf. Er bestaat een toestel voor oudere PS2 klavieren (1) dat 71 dollar kost. En er is er natuurlijk ook eentje voor USB aansluitingen, dat dan 130$ kost. En dan is er nog de ultra gesofistikeerde Ultimate Keylogger software, vanaf 26$. Daarmee kan je niet alleen toetsaanslagen noteren, maar ook alle toepassingen die geopend worden, en de websites die bezocht worden. Deze tool kan zo geprogrammeerd worden dat er een rapport van de activiteiten per mail verzonden wordt aan een bepaald adres.
U weze wel gewaarschuwd: keyloggers worden veel meer gebruikt dan je zou denken, en dan vooral door jaloerse echtgenoten...
http://www.eyetek.co.uk/keylogger?currency_code=USD
http://megaspy.net/product_info.php/cPath/44/products_id/189?osCsid=9e50f826fbac2626d1df544a81d88585
http://www.ultimatekeylogger.com/

hardware logo
Voor elk wat wils
Nieuws in een notedop



[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse]

*** K.U.Leuven-onderzoekers verbeteren software voor brailleschrift en -druk
http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/Internet/article/detail/1141223/2010/08/04/K-U-Leuven-onderzoekers-verbeteren-software-voor-brailleschrift-en--druk.dhtml

*** Nieuwe dienst Flattr biedt bloggers kans geld te verdienen - enkele bemerkingen van bloggers:
- Door JanSeurinck: Flattr: wat, hoe en vooral waarom -
http://www.janseurinck.com/dienstmededelingen/flattr-wat-hoe-en-vooral-waarom
- Door @Epicnic: Nogmaals over Flattr
http://epicnic.be/?p=240


*** Onderzoek wijst uit: oneindig lang bewaren van gegevens leidt tot dure fouten in gegevensbeheer
http://www.symantec.com/about/news/resources/press_kits/detail.jsp?pkid=im_survey2010&om_ext_cid=biz_socmed_twitter_2010Aug_worldwide_IMG


*** Wat ik goed en slecht vind aan De Standaard iPad Applicatie
http://www.itutorpodcast.com/2010/08/05/wat-ik-goed-en-slecht-vind-aan-de-standaard-ipad-applicatie/

*** CONCEPTRONIC PRESENTEERT NIEUWE SNEL EN GEMAKKELIJK MONTEERBARE USB 3.0 HARDDISKBOXEN
http://www.conceptronic.net

*** DANE-ELEC presenteert de nieuwe mp3- en mp4-spelers Music Sport en Music Mini & Pocket
http://client.mcp-international.com/index-Dane-Elec-Digital-BOS-en_US-EUR.html


***Inspirerende tips voor fotograferen tijdens de zomer
Met Corel® PaintShop Photo™ Pro X3 kunt u alle uitdagingen van zomerfotografie met gemak aan
Helder licht:
Van het heldere zomerlicht kunnen de lichtsensoren op bepaalde camera's een beetje van slag raken, wat er toe kan leiden dat uw onderwerpen er te donker uitzien, of dat die typische zomertaferelen er flets en onderbelicht uitzien. U kunt dit effect compenseren door te experimenteren met een minimale lensopening en een maximale sluitersnelheid op uw digitale spiegelreflexcamera.
Maar u kunt ook Corel® PaintShop Photo® Pro X3 gebruiken om de zomergloed terug te brengen op de foto's die u hebt gemaakt onder zeer heldere lichtomstandigheden, en die daardoor detail ontberen in de donkere gedeelten. Als de achtergrond van de foto te donker is, of het verschil tussen lichte en donkere gedeelten te groot is, kunt u de onderbelichte gebieden helderder maken of de verzadiging aanpassen (de puurheid of de levendigheid van een kleur) door het gereedschap Invulfilts te gebruiken, of kunt u de heldere, overbelichte gebieden op een foto donkerder maken door de functie Achtergrondlicht te gebruiken.
http://www.corel.com


*** CorelDRAW® Graphics Suite X5 biedt nu geïntegreerde, rechtstreekse toegang tot onlinefotosites
http://coreldraw.com.

*** Power Gaming en Team Dignitas kapen hoofdprijs weg op Antwerp E-Sports Festival
http://www.esportsfestival.com

*** G Data licht de gevaren van online poker toe en geeft tips
http://www.gdata.nl/over-g-data/perscentrum/persberichten/news-details/article/1730-de-risicos-van-online-poker.html

*** Weeskinderen naar school dankzij BullGuard V9.0
http://www.littlehearts.be

*** Panda Security introduceert nieuwe versie van Panda Cloud Office Protection
http://cloudprotection.pandasecurity.com/


muziek logo
Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet




THE POSTMEN
[Blues / folk] Gewoon simpele folk, met gitaar en cello en een mannenstem. Wij zijn bijzonder onder de indruk van "Pieces of a Past Life" en "Heed the Call". Een aanrader. Het hele album met 5 nummers is, zoals gewoonlijk, volledi gratis te downloaden bij Jamendo.
http://www.jamendo.com/en/album/68240


PETER RUDENKO - 15 ETUDES
[piano - instrumentaal] Voor wie het graag rustig heeft. Dit album bevat 15 stukken voor piano. Heel afwisselend van ritme, heel delicaat van sfeer. Het album is gratis te downloaden. De kwaliteit van de opname is heel zuiver.
http://www.jamendo.com/en/album/64680


KÄMMERER - SIR AGENT CHILL
[lounge downtempo] Kalme en relaxerende muziek, zacht voortkabbelend, en toch een verhaal vertellend. De songs zijn erg afwisselend - zo is My Mentor Said iets onrustwekkender, dreigender, terwijl "By the one coin laundrette" dan weer iets lui, katachtig over zich heeft. Knappe muziek, en ook dit album (15 tracks) is gratis te downloaden.
http://www.jamendo.com/en/album/65809


CREIX - ONCE UPON A TEAR
[elektro] Dit album bestaat uit slechts één nummer, dat dan wel 7 minuten30 lang is. Zware bassen, industriële techno. Ritmes die afwisselen, hetgeen het geheel toch een beetje rommelig en experimenteel laat aanvoelen. De cover van het album is in elk geval wel mooi!
http://www.jamendo.com/en/track/595346


VRIJDAG HOORSPELDAG: BROKKEN
Van dit hoorspel bestaan zowel een Nederlandse als een Vlaamse versie, elk met hun eigen charmes. De plot is simpel: een acteur ligt met een breuk in het hospitaal. De verpleegster is een grote fan van hem, tot ze verneemt dat hij het ongeluk gekregen heeft: tijdens de opname van een reclamespot voor hondenbrokken...
Een luchtige komedie van een klein halfuurtje.
http://hoorspel.wordpress.com/2010/08/02/brokken-nl/
http://hoorspel.wordpress.com/2010/08/01/brokken-vl/






Netties werkt samen met:

verkenner banner



EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT:
Een cynicus kent de prijs van alles en de waarde van niets
-J. Gall -



oor logo
De nieuwe oogst


SITES & ONLINE TOOLS OM DE SOCIALE MEDIA OP TE VOLGEN: INLEIDING
Deze artikelreeks is niet zozeer voor de gewone internaut, maar wel voor mensen met een bedrijf, een website of blog, enz.
De sociale netwerken zijn een zegen, of een vloek. Je kan er contacten leggen, je kan informatie vinden en uitwisselen, je kan vragen stellen. Als bedrijf is het belangrijk dat je er aanwezig bent en zoveel mogelijk opvolgt wat de gebruiker over jouw product of bedrijf zegt. In de volgende artikelenreeks, gebaseerd op een artikel van SixRevisions, krijg je van ons links naar 12 sites en online tools die jou kunnen helpen bij het online monitoren van je bedrijf, product, blog.
Eerst enkele termen uitgelegd:
- Invloed: Zijn er bepaalde gebruikers die een sterke opinie uitdrukken over jouw merk, dan moet je bekijken wat de invloed is van deze gebruikers: hoeveel volgers hebben zijn; worden hun opmerkingen vaak hertweet?; hoeveel externe links verwijzen naar hun blog?; hoeveel commentaren trekken deze blogposts aan?
Verschillende van de vermelde online tools zullen jou de mogelijkheid bieden om deze invloed te meten.
- Gevoel: Zijn de commentaren positief of negatief? De meeste tools zullen trachten om automatisch te bepalen of een commentaar positief of negatief is. Maar let wel: slechts in 70% van de gevallen is dit accuraat!
- Volume: Dit is de hoeveelheid "buzz". Vele monitoring tools geven je de mogelijkheid om het volume voor een bepaald trefwoord over een bepaalde periode in kaart te brengen. Zo kan je bijvoorbeeld de impact bekijken van jouw marketing inspanningen en campagnes. Je kan veel leren uit de pieken in het volume.
- Workflow: Dit is het proces van het opvolgen en antwoorden in de sociale media, meestal uitgevoerd door een team. Een effectieve workflow voorkomt dat er op een bepaalde opmerking dubbel geantwoord wordt door verschillende leden van het team.
http://sixrevisions.com/tools/12-social-media-monitoring-tools-reviewed/


SITES & ONLINE TOOLS OM DE SOCIALE MEDIA OP TE VOLGEN 1: GOOGLE ALERTS
Deze tool bestaat al lang, nog voor er sprake was van sociale netwerken, maar heeft nog niets aan efficiency ingeboet. Bij Google Alerts kan je een trefwoord ingeven, en telkens Google dit trefwoord tegenkomt, zal hij jou een mailtje sturen - onmiddellijk bij het verschijnen van de posting, eens per dag of week naargelang jouw instellingen. Je kan ook bepalen of je wil weten of dit trefwoord voorkomt bij nieuws, blogs, of alle mogelijke sites. Dat trefwoord kan jouw bedrijf zijn, maar ook dat van de concurrent. En je kan zoveel alerts instellen als je zelf wil.
Combineer je Google Alert met iGoogle, dan kan je een mooie pagina maken met een overzicht van alle laatste meldingen van al jouw trefwoorden.
http://www.google.com/alerts


SITES & ONLINE TOOLS OM DE SOCIALE MEDIA OP TE VOLGEN 2: TWITTER ADVANCED SEARCH

Door gebruik te maken van de geavanceerde tools in Twitter Search, kan je bijvoorbeeld met de Booleaanse zoeklogica erg krachtige zoektermen invoeren. De tools omvatten volgende opties:
- woorden (alle woorden, een exacte zin, een van volgende woorden, geen van volgende woorden, dit hashtag, of geschreven in.... (waarbij Nederlands of Dutch ook een optie is)
- People (van deze persoon, aan deze persoon, met vermelding van deze persoon)
- Plaatsen (nabij deze plaats, in een afstand van x km)
- Datum (tussen x en x)
- Attitude: (positief :) negatief :( of een vraagteken?
- Ander (bevat een link, bevat een retweet, en hoeveel resultaten je wil per pagina)
Wanneer je een bepaalde zoekopdracht geformuleerd hebt, kan je die als een RSS feed opslaan en zo op de hoogte blijven van de laatste nieuwe meldingen volgens deze opdracht.
http://search.twitter.com/advanced


SITES & ONLINE TOOLS OM DE SOCIALE MEDIA OP TE VOLGEN 3: ICEROCKET
Deze tool helpt je om in het oog te houden wat er gebeurt op Twitter, blogs, het web, nieuwssites, maar ook afbeeldingen. Geef een onderwerp in, en je krijgt een lijstje van de websites of blogposts waar het woord vermeld werd. je krijgt ook een woordenwolk.
http://www.icerocket.com/


SITES & ONLINE TOOLS OM DE SOCIALE MEDIA OP TE VOLGEN 4: ADDICT-O-MATIC
Deze tool is een verzamelsite, waarbij het ingegeven trefwoord opgezocht wordt op blogs, twitter, Digg, Flickr en meer. De site heeft een mooie interface en een dashboard die handig op één pagina een overzicht geeft. Volgens sommigen is dit de beste gratis tool om al jouw buzz op één plek te verzamelen.
http://addictomatic.com/


SITES & ONLINE TOOLS OM DE SOCIALE MEDIA OP TE VOLGEN 5: BOARDTRACKER
Deze tool is dan weer gespecialiseerd in het doorzoeken van nieuwsforums en commentaren. Ook hier weer een woordenwolk, en een lijst met invloed van de personen. Hierbij is het wel opvallend dat er geen Nederlandstalige sites vermeld worden. Je moet ook even wachten op de resultaten.
[Taal: ENG]
http://www.boardtracker.com/


SITES & ONLINE TOOLS OM DE SOCIALE MEDIA OP TE VOLGEN 6: TWAZZUP
Deze tool concentreert zich op twitter; ook hier worden alle resultaten op één pagina gebracht: stemming (positief/negatief), invloed, top links. Deze tool heeft niet alleen een Nederlandstalige interface, maar je kan ook kiezen om enkel tweets in bepaalde talen te zien.
[Taal: ENG/NL]
http://www.twazzup.com/


SITES & ONLINE TOOLS OM DE SOCIALE MEDIA OP TE VOLGEN 7: SOCIAL MENTION
Deze tool brengt een interessante combinatie van gemakkelijk te interpreteren metingen, zoals bereik, stemming, passie, sterkte. ER wordt gekeken in blogs, blog commentaren, Twitter, gewoon nieuws, afbeeldingen, video en audio naar het trefwoord dat jij invult. De zoekopdracht kan ook opgeslagen worden als een RSS feed, zodat je het resultaat dag na dag volgen kan.
[Taal: ENG]
http://www.socialmention.com/


SITES & ONLINE TOOLS OM DE SOCIALE MEDIA OP TE VOLGEN 8: HOOT SUITE
Dit is eigenlijk een client om in één interface alle sociale netwerksites waarvan je lid bent te volgen en te updaten: Twitter, Facebook, MySpace, Wordpress, Foursquare, LinkedIn. Je kan één posting naar één of meerdere sites doorsturen, het aanklikgehalte meten, updates plannen in tijd, jouw social media buzz op de verschillende diensten volgen. En, heel interessant: wanneer een team werkt aan het updaten van een bepaalde account, kan je hier taken toewijzen aan de leden van het team.
[Taal: ENG]
http://hootsuite.com/


SITES & ONLINE TOOLS OM DE SOCIALE MEDIA OP TE VOLGEN 9: SEESMIC
Deze tool biedt ongeveer dezelfde mogelijkheden als HootSuite, alleen is die laatste beter wanneer het aankomt op teamwork en workflow. Je kan Seesmic wel als desktop client (gratis) downloaden en installeren op je eigen computer.
http://seesmic.com/


SITES & ONLINE TOOLS OM DE SOCIALE MEDIA OP TE VOLGEN 10: TWEETDECK

Ook dit is een client, een programma om te downloaden, om zo je Twitter, Facebook, LinkedIn, MySpace, Foursquare en Google Buzz account te beheren. Het feit dat je met zoveel kolommen kan werken als je zelf wil, maakt deze client erg aantrekkelijk. Enkel voor teamwork en het verdelen van de workflow is dit programma niet geschikt.
Verkrijgbaar voor Mac, Windows, Linux, iPhone en iPad.
http://www.tweetdeck.com/










SITES & ONLINE TOOLS OM DE SOCIALE MEDIA OP TE VOLGEN 11: SCOUTLABS
Het zal je niet verwonderen dat er ondertussen een hele industrie ontstaan is rond het monitoren van buzz - en dat er dus verschillende diensten zijn die geld vragen voor deze monitoring. Je krijgt dan natuurlijk wel veel meer opties dan bij een gratis dienst. Een voorbeeld hiervan is Scout Labs. Dat betaal je dan wel 249 $ per maand aan abonnement.
En hiermee besluiten wij dan deze reeks "buzz" tools, gebaseerd op een artikel van 6revisions.com
http://www.scoutlabs.com/
http://sixrevisions.com/tools/12-social-media-monitoring-tools-reviewed/


VRIJDAG MULTIMEDIA: SECRET
Een heel knap gemaakt interactieve "installatie" - om een kunstterm te gebruiken, want eigenlijk gaat dit al de toer van echte kunst op. Een tekening die verschillende acties oproept naargelang je de cursor beweegt. En ergens in de tekening zit er een geheime knop die een speciaal filmpje oproept. Intrigerend!
http://www.dieantwoord.com/secret.html


VRIJDAG MULTIMEDIA: VIRTUEEL BEZOEK AAN HET ACHTERHUIS
een mooi uitgewerkt concept: je kan online een bezoek brengen aan het huis waar Anne Frank en haar gezin zich trachtten te verstoppen tijdens de Oorlog. Met de linkermuisknop ingedrukt kan je de ruimten bekijken; op verschillende plekken vind je een symbool dat aangeeft dat hier informatie te beluisteren valt.
[Taal: NL]
http://www.annefrank.org/nl/Subsites/Home/Virtueel-huis/#/house/20/help/


VRIJDAG MULTIMEDIA: PERRIERBYDITA

Wat een prachtige multimedia in de gewone browser. Heel origineel ook de manier waarop je je leeftijd moet invoeren. Je komt in een interactieve belevenis, waarin je zelf kan kiezen welke deur je ingaat, je mag met camera's spelen in een donkere ruimte om een zich ontkledende dame te bekijken.. knap! De mooiste filmpjes zijn nog altijd reclamespots!
[Taal: ENG]
http://www.perrierbydita.com/





Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/ - http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



sites logo
Bij de collega's



*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING
(Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers)
http://belsec.skynetblogs.be


techbytes logo

*** TECHBYTES
http://www.techbytes.be/




*** BELGIAN COWBOYS
http://www.belgiancowboys.be/




- Chaotische Mobistar voorinschrijvingen iPhone4?
http://www.belgiancowboys.be/mobile/1428
- Zomers rokje of short op de werkvloer?
http://www.belgiancowboys.be/marketing/1429
- Belgacom Skynet steekt blogs in een nieuw kleedje
http://www.belgiancowboys.be/online/1426

AD logo

*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

- IPad en iPhone zo lek als een zeef
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/503050/2010/08/05/IPad-en-iPhone-zo-lek-als-een-zeef.dhtml
- Journalist moet 'dreigtweet' aan Wilders verwijderen
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/502973/2010/08/05/Journalist-moet-dreigtweet-aan-Wilders-verwijderen.dhtml
- Hoofdrol voor dj Armin van Buuren in game
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/502986/2010/08/05/Hoofdrol-voor-dj-Armin-van-Buuren-in-game.dhtml

digitale revolutie logo

*** DIGITALE REVOLUTIE
http://www.fan.tv/digitaal/
- Filmen vanuit alle hoeken
Met de kleine Samsung HMX-E10 full-HD camcorder kun je vanuit alle posities filmen. De lens kan namelijk 270 graden gedraaid worden.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=28850
- Motorola Charm
Motorola komt deze zomer met een qwerty-telefoon met zowel het Android besturingssysteem al de MotoBlur user-interface.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=28838
- Maar wat is het?
Is het een smartphone? Is het een tablet PC? Nee... het is de Olive Pad VT100.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=28844



elektrozine logo

*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be

- Ijsjes, die maak je thuis met Cuisinart
Ijsjes, ijsjes en nogmaals ijsjes. Daar krijg je toch nooit genoeg van, en al zeker niet met het mooie weer van de afgelopen dagen, en daarom stellen ...
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5196
- Mobistar eind september met digitale tv
Mobistar start eind september met digitale televisie. Dat liet het telecombedrijf weten tijdens de presentatie van de halfjaarlijkse financiële resultaten ...
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5207
- Eerste HD-camcorder met verwisselbaar objectief
In september brengt Sony de eerste HD-camcorder met verwisselbaar objectief voor consumenten uit. De NEX-VG10E is mits een adapter compatibel met de digitale ...
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5202



computerworld logo

*** COMPUTER WORLD

http://www.computerworld.be/
- Human Inference van start met indirecte verkoop
Human Inference, specialist in het beheer en het 'opkuisen' van data, start nu met indirecte verkoop van producten aangepast aan de 'Cloud'. Een Belgisch bureau beheert de eerste partners… en zoekt er nog andere.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=21577&style=99896
- Geen vakantie voor spammers
Zoals elke maand heeft Symantec ook in juli zijn MessageLabs-rapport gepubliceerd. Het verslag stelt dat spammers deze zomer vooral van verkorte links gebruik maken om hun slachtoffers te misleiden.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=21564&style=99896

digimedia logo

*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/

- Google: merken worden keywords
Ten gevolge van een beslissing van het Europese Hof van Justitie van de E.U. in zijn voordeel, mag Google haar beleid inzake handelsmerken in Europa en in de EVA (Europese...
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=6984
- Standard Luik in zee met Sud Presse
Voetbalclub Standard Luik host zijn website sinds kort bij… Sud Presse (Groupe Rossel), uitgever van dagbladen La Meuse, La Province en La Capitale.
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=6981
- Het gebruik van sociale media door journalisten: goed nieuws voor PR-mensen
Sociale media zoals Twitter en blogs, spelen net als zoekmotoren, steeds belangrijkere rol in de informatiegaring. Dat dit voor potentiële klanten zo is, tijdens de voorbereiding...
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=6980


computertaal logo

*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info

- Apple's QuickTime leidt gebruikers naar besmette websites
http://computertaal.info/2010/08/05/apple%e2%80%99s-quicktime-leidt-gebruikers-naar-besmette-websites/
- ESET tips: Op reis met de computer?
http://computertaal.info/2010/08/04/eset-tips-op-reis-met-de-computer/
- Getest: Nokia E66
http://computertaal.info/2010/08/04/getest-nokia-e66/



tweakers logo

*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

- Pi tot 5 biljoen decimalen uitgerekend
http://tweakers.net/nieuws/68986/pi-tot-5-biljoen-decimalen-uitgerekend.html
- Aantal verkochte Android-telefoons in twee maanden verdubbeld
http://tweakers.net/nieuws/68984/aantal-verkochte-android-telefoons-in-twee-maanden-verdubbeld.html



tip logo
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut



Voor deze rubriek danken wij
Arnnold Top en Gerard Schaefers (Sjeef)





BETER WERKEN MET FIREFOX: DE TAAL KIEZEN
Bij deze optie gaat het niet om de taal waarin de verschillende knoppen en opties van Firefox getoond worden, de taal van de user interface dus, maar wel om de taal waarmee jij je aanmeldt op een website. Wanneer een Fransman bijvoorbeeld naar de site van Sony gaat, zal hij automatisch doorgesluisd worden naar de site van Sony.fr, de Franse versie. Maar via de opties kan je dit wijzigen. Ga naar Extra, Opties, tabblaadje Inhoud. Daar vind je een optie "talen: talen van uw voorkeur kiezen voor het weergeven van webpagina's". Je kan hier ook talen toevoegen.
http://www.journaldunet.com/hightech/internet/20-conseils-firefox/le-langage.shtml?f_id_newsletter=2844


BETER WERKEN MET FIREFOX: COOKIES, GESCHIEDENIS EN PRIVÉ BROWSEN
De opties voor privacy moet je toch met enige omzichtigheid gebruiken. Wanneer je op een computer surft die je met anderen moet delen, moet je natuurlijk zorgen voor de best mogelijke bescherming van je privacy, door al je surfsporen te wissen. Maar ben jij de enige die op deze computer werkt, dan werkt het wissen van je sporen zelfs negatief. Want door cookies, cache en geschiedenis te wissen zorg je ervoor dat bepaalde bestanden zoals afbeeldingen telkens opnieuw van het web gehaald moeten worden, in plaats van je eigen computer, wat veel sneller zou gaan.
Bij Extra / tools / tabblaadje Privacy vind je de instellingen van je privacy waaraan je kan sleutelen.
http://www.journaldunet.com/hightech/internet/20-conseils-firefox/des-cookies.shtml?f_id_newsletter=2844


BETER WERKEN MET FIREFOX: DE SNELKOPPELINGEN
Met CTRL toets:
CTRL+ D: aanvoegen aan favorieten
CTRL + B: favorieten openen in de zijbalk links
CTRL + H: geschiedenis
CTRL + +: inzoomen
CTRL + -: uitzoomen
CTRL + 0: tekstgrootte herstellen
CTRL + F: zoeken op een pagina
CTRL + T: nieuwe tab openen
CTRL + 1 (tot 9): tabblad 1 tot 9 selecteren
CTRL + TAB: volgende tabblad
CTRL + sift +Tab: vorige tabblad
CTRL + W: actieve tabblad sluiten
CTRL + N: nieuw venster
CTRL + P: print
CTRL + L: selecteer adresbalk
CTRL + enter: adres in adresbalk vervolledigen met .com
CTRL + shift+enter: adres in adresbalk vervolledigen met.org
http://www.journaldunet.com/hightech/internet/20-conseils-firefox/raccourcis-claviers.shtml?f_id_newsletter=2844


APPLE-TIP VAN ARNOLD: IOS4
Heb je een iPhone met IOS 4? Lees dan verder.
Apple verzamelt ongevraagd gegevens van iPhones die draaien met iOS 4, om later doelgerichte reclame te kunnen sturen via iAd. Dit werkt via het principe van 'opt-out', dat wil zeggen dat dit
standaard altijd aanstaat. Dat dit veel kritiek losmaakt spreekt voor zich, mede door het feit dat hier nauwelijks ruchtbaarheid aan gegeven wordt, evenals aan het uitzetten van deze optie.

Je kunt deze optie uitzetten (opt-out) door met je iPhone naar de volgende site te gaan:
oo.apple.com

Je krijgt, als alles goed gaat, de melding: 'You have succesfully opted-out', met daarbij een sumiere uitleg van wat dit betekent. Apple verzamelt hierna geen gegevens meer van jouw iPhone, maar dit betekent niet dat je helemaal bent vrijgesteld van reclame van Apple en andere partijen. Alleen de gegevens van jouw iPhone, die zou worden gebruikt om reclame toe te spitsen op jouw situatie, worden niet meer naar Apple verzonden.


TIP VOOR DE MAC VAN ARNOLD: MENUBAR COUNTDOWN
Stel, je bent aan het werk of doet een spelletje op je Mac. Je wilt echter niet te lang bezig zijn en een wekker zou wel prettig zijn. Met het programma Menubar countdown kun je een tijd en een gebeurtenis instellen. Op een bepaald moment klinkt er dan een geluid en/of een tekst op het scherm. Je kunt ook de computerstem een tekst laten uitspreken.
In de menubalk kun je de voortgang zien, in de vorm van een teller. Hier is ook via een uitrol menu de tijd snel in te stellen, te starten of te stoppen.
Het is een klein programmaatje en neemt niet veel geheugen in beslag. Indien je ook Growl hebt geïnstalleerd, kun je hiermee ook de mededelingen laten verschijnen.
Het programma is te gebruiken op Leopard of Snow Leopard (niet op Tiger), valt onder de GNU General Public License (open source) en is gratis.
Nu kom je nooit meer te laat voor een afspraak of rustpauze, of wel? [Arnold]
http://capablehands.net/menubarcountdown




shareware logo
Van alles halen, (bijna) niets betalen...




SPIFFY
Deze tool verwittigt je wanneer er een nieuwe mail is in Gmail. Je vindt er ondersteuning voor maximaal 5 Gmail accounts. Je kan bovendien de pop-up zelf naar eigen smaak aanpassen die vanuit je systeembalk opspringt, het geluidje aanpassen dat dan klinkt, bepalen of het alarm slechts eenmaal zichtbaar is of zichbaar blijft tot je de nieuwe mail gelezen hebt.
http://www.lockergnome.com/windows/2010/07/14/spiffy-v0-5-0/
http://majorgeeks.com/Spiffy_d6274.html


FIRESHOT
Windows all -- 1,5 MB - freeware
Met deze gratis extensie voor Firefox kan je schermafdrukken maken van volledige websites, niet alleen van het deel dat je op dat moment op je scherm ziet, maar ook van het deel dat van het scherm wegvalt. Je kan ook commentaren toevoegen, stukken tekst beklemtonen en een bepaald gedeelte uitknippen. Na bewerking van de schermafdruk kan je de screenshot op je harde schijf bewaren, of meteen naar vrienden doorsturen.
http://screenshot-program.com/


LONGBOX DIGITAL

Windows all - 8,2 MB - freeware
Deze site wil de iTunes zijn van comic books, wat wij in de Nederlandse taal strips noemen. De interface is een kruising tussen iTunes en de Xbox, en je kan er gemakkelijk navigeren tussen zowel de strips die je aangekocht hebt, die je via LongBox Digital kan aankopen. Maar de tool zorgt ook voor een uitstekende ervaring bij het lezen van de srips. Een uitvoerige bespreking vind je bij PC World.
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,154835/description.html?tk=nl_ddx_t_dlfeat
http://www.longboxdigital.com/


MANGA STUDIO DEBUT
Windows all - 201 MB - demo (50$)
Deze tool is dan weer speciaal bedoeld voor al wie strips wil tekenen. Want Photoshop mag dan al de all-round beeldbewerker zijn, voor strips is het niet zo goed geschikt. Deze software wel: hij werd van begin af ontworpen speciaal voor striptekenaars en bevat dus speciale tools voor het letterzetten, perspectief, snel lijnen trekken, enz.
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,76417/description.html?tk=nl_ddx_t_dlfeat
http://my.smithmicro.com/win/manga/index.html


START MY DAY
Windows Vista/7 - 194k - freeware
Een klein progje, maar heel handig: wanneer je elke dag, bij het opstarten van jouw computer, dezelfde handelingen herhaalt, dan kan deze tool die handelingen in jouw plaats uitvoeren: progjes opstarten, naar weblinks surfen, muziek automatisch laden, en dat alles op voorafbepaalde tijdstippen.
http://www.lockergnome.com/windows/2010/07/26/start-my-day-v1-0/


MCAFEE LABS STINGER
Windows all - 7,9 MB - freeware
Deze gratis tool van McAfee verwijdert de gevaarlijkste wormen en virussen van jouw computer. In versie 10.x worden meer dan 600 virussen, wormen, Trojaantjes en varianten opgespoord.
http://vil.nai.com/vil/stinger/


MIRC 7.1

Windows all - 1,8 MB - shareware
We mogen dan al zoveel over Twitter schrijven, maar er zijn nog tal van mensen die IRC (internet relay chat) verkiezen om op bepaalde #chatkanalen af te spreken om met elkaar te converseren. mIRC is al jaren een heel gebruiksvriendelijke client voor IRC, met tal van mogelijkheden, zoals scripts, enz.
http://www.mirc.co.uk/


NOTELEAF
Dit is een bookmarklet, en hoort eigenlijk eerder thuis bij de rubriek sites. Maar dit terzijde. Met Noteleaf kan je notities maken over de mensen waarmee je online communiceert, en die notities bovendien ook doorzoeken, alarmen instellen om op bepaalde tijdstippen contact op te nemen met iemand.
http://noteleaf.com/


VRIJDAG ALTERNATIEVE DAG: LAST.FM VOOR GOOGLE CHROME
All OS - Google Chrome browser - freeware
Sinds enige tijd kan je nu ook je Chrome browser uitbreiden met extensies. En dit is er een van: hiermee kan je Last.fm in je Chrome browser beluisteren. Hierdoor kan je dan bijvoorbeeld alle nummers zien die van een bepaalde band te beluisteren zijn bij deze muziekdienst.
https://chrome.google.com/extensions/detail/bbncpldmanoknoahidbgmkgobgmhnafh?hl=en


VRIJDAG ALTERNATIEVE DAG: START VOOR CHROME
All OS - freeware
Met deze extensie kan je je Chrome browser uitrusten met een praktische startsite, waarop je nieuws vindt, je favorieten, en je je vaakst bezochte website in het oog kan houden.
https://chrome.google.com/extensions/detail/iniabgbbmccaomaocmhcfioahgipigbh#




(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.






Het laatste woord....








NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO)
Manu Drieghe

Marijke Pante,
Marianne Steijlen
Reinhilde Remaut
Ludo Cattoor
Evert Poppen
Philip Lafeber
Julien Van den Borre,
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover)
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer. Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


"NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.



AFSLUITER VAN DE WEEK
Goed gedaan is beter dan goed gezegd.
- variatie op een gezegde -